abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7020112
Ik lees bij de kapper ook wel eens foute lectuur en zo las ik daar een artikeltje over een man die zijn (gezonde!) been wilde laten amputeren, want die was lastig.
Hij had al vanaf zijn 11e ofzo het idee dat zijn been er niet bij hoorde. Vanaf toen ging hij dat been dubbelklappen en vastbinden zodat hiij door het leven kon als iemand die een geamputeerd been had.
Hij is nog steeds op zoek naar een dokter die zijn been eraf wil halen (geeneen dokter wil dat blijkbaar).
Hij blijkt aan een ziekte te lijden die lichaamshaat heet. Daarbij komt het voor dat je een afkeer krijgt van je lichaam of een onderdeel ervan.
Wat ik me nou afvraag: Hoe komt hij zo ziek dat hij dat been eraf wil hebben? Heeft hij aandacht tekort? Is het een nieuwe sensatieziekte van de huidige maatschappij? Ikzelf vind dit gewoon verachtelijk.
  woensdag 27 november 2002 @ 13:53:37 #2
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_7020132
quote:
Op woensdag 27 november 2002 13:52 schreef bryce het volgende:
Ik lees bij de kapper ook wel eens foute lectuur en zo las ik daar een artikeltje over een man die zijn (gezonde!) been wilde laten amputeren, want die was lastig.
Hij had al vanaf zijn 11e ofzo het idee dat zijn been er niet bij hoorde. Vanaf toen ging hij dat been dubbelklappen en vastbinden zodat hiij door het leven kon als iemand die een geamputeerd been had.
Hij is nog steeds op zoek naar een dokter die zijn been eraf wil halen (geeneen dokter wil dat blijkbaar).
Hij blijkt aan een ziekte te lijden die lichaamshaat heet. Daarbij komt het voor dat je een afkeer krijgt van je lichaam of een onderdeel ervan.
Wat ik me nou afvraag: Hoe komt hij zo ziek dat hij dat been eraf wil hebben? Heeft hij aandacht tekort? Is het een nieuwe sensatieziekte van de huidige maatschappij? Ikzelf vind dit gewoon verachtelijk.
Dat stond geloof ik in de nieuwe revu.
En volgens mij stond de reden er ook bij, maar ik weet het al niet meer
  woensdag 27 november 2002 @ 13:54:24 #3
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_7020156
[edit - als je niets te zeggen hebt, doe het dan ook niet]

[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 27-11-2002 15:37]

pi_7020177
Ikzelf heb er nog nooit van gehoord. Ik vind het wel frappant dat hij dat maar met een been heeft en niet met het andere.

Ik denk dat hij ooit iets heeft gezien aan zijn been dat hem niet beviel en daar is hij waarschijnlijk zo op gaan focussen met als gevolg dat het een obsessie is geworden? Gewoon een theorietje hoor

pi_7020193
Het lijkt mij inderdaad een soort van geestelijke ziekte...
Misschien bij een psychiater te behandelen? Maar het zal iets in de hersenen zijn ofzo dat je dat niet accepteert....wel logisch trouwens dat er geen arts is die er wat aan doet!
  woensdag 27 november 2002 @ 13:56:23 #6
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_7020198
Ach, het is _zijn_ lichaam. Zolang hij anderen er niet mee lastigvalt heb ik er geen problemen mee...
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  woensdag 27 november 2002 @ 13:56:52 #7
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_7020211
[edit - als je niets te zeggen hebt, doe dat dan ook niet]

[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 27-11-2002 15:38]

pi_7020227
quote:
Op woensdag 27 november 2002 13:56 schreef Bioslock het volgende:
[edit - weg]
[offtopic]
Ik kan je veel namen geven van mensen die je denk ik voor zijn gegaan

[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 27-11-2002 15:39]

woensdag 27 november 2002 @ 13:57:51 #9
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_7020228
quote:
Op woensdag 27 november 2002 13:56 schreef Bioslock het volgende:
[edit - weg]
Doe geen moeite.....

[Dit bericht is gewijzigd door Brad op 27-11-2002 15:38]

Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  woensdag 27 november 2002 @ 13:57:56 #10
30961 Knaller
knalt er op los
pi_7020230
Je zal maar problemen met je eigen kop hebben...
"A single rose can be my garden, a single friend my world."
  woensdag 27 november 2002 @ 14:01:58 #11
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_7020320
Stond in Panorama geloof ik, niet in Nieuwe Revu.

Ja, Onze Lieve Heer heeft vreemde kostgangers, dat dacht ik toen ik het artikel las. 'ns Kijken wat ik me er nog van kan herinneren.
Een van die geïnterviewden legde de oorzaak in zijn jeugd: hij zag hoe een gehandicapte buurjongen aandacht kreeg en in de watten gelegd werd, waardoor hij zijn eigen gezonde benen steeds meer ging haten.
Ook zeer typisch was dat die man (of een andere, dat weet ik niet meer) zijn linkerbeen kwijt wou, dat ook steeds opbond enzo, maar er niet aan moest denken dat er iets met zijn rechterbeen zou gebeuren!
En ten slotte was er die vent die zelfs seksueel opgewonden raakte van het opbinden van zijn been. En die ook dolgraag seks zou willen met mannen die echt een of beide benen kwijt waren.

We kunnen natuurlijk zeggen dat dit komt door decadentie, door verzieking van de maatschappij, door aandachtstekort, door sensatiezucht. Maar de waarheid is volgens mij dat die gasten gewoon knettergek zijn; en dat vind je in alle samenlevingen en in alle tijden. Zolang ze geen gevaar zijn voor hun omgeving, lekker laten gaan zou ik zeggen.

pi_7020421
quote:
Op woensdag 27 november 2002 14:01 schreef Frollo het volgende:
[..]
lekker laten gaan zou ik zeggen.
Dat vind ik dus erg kort door de bocht. Er zijn mensen van wie het been eraf moest, die konden dus niet kiezen. Ik vind dat die lui in ieder geval zich gedeist moeten houden, en vooral niet in de media moeten komen. Zo stoot je mensen tegen het (ahum) zere been.
pi_7020546
het is makkelijk om iets afschuwelijk te vinden als je er geen ballen van begrijp.
  woensdag 27 november 2002 @ 14:11:28 #14
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_7020557
quote:
Op woensdag 27 november 2002 14:05 schreef bryce het volgende:
Dat vind ik dus erg kort door de bocht. Er zijn mensen van wie het been eraf moest, die konden dus niet kiezen. Ik vind dat die lui in ieder geval zich gedeist moeten houden, en vooral niet in de media moeten komen. Zo stoot je mensen tegen het (ahum) zere been.
Ik ben het met je eens dat het pijnlijk kan zijn voor mensen die ongewenst een lichaamsdeel zijn kwijtgeraakt. Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat je die gekken niet kunt veroordelen om wat ze willen. Of ze wel of niet in de media mogen komen, daar had ik het helemaal niet over.
(Maar als je 't weten wil: ja, dat mag van mij. Als er iemand is die iets kwijt wil, en er is iemand die het op wil schrijven, dan moeten ze dat vooral doen. Dat heet persvrijheid.)
  woensdag 27 november 2002 @ 14:13:46 #15
36123 just_a_nice_guy
Waar is de ANY key
pi_7020613
Heb hier een tijdje geledenop TV, was volgens mij bij rapportage dat er zelfs mensen zijn die het een kick vinden zichzelf tot eunoch (hoop dat ik het goed schrijf) om te toveren. auwwwwwww
pi_7020795
Eigenlijk vanaf de eerste post kon ik me er niet vanaf brengen dat dit te maken heeft met aandacht.
Zoals ergens eerder gezegt werd , is er niet echt een probleem zolang deze persoon anderen daar niet mee lastig valt. Maar ik weet niet in hoeverre het "lichaamshaat" moet heten of drang naar medeleven. Als je het me zo op de man afvraagt, lijkt mij dat het het laatste is. Maar ik ken het fenomeen misschien niet goed genoeg om er over te kunnen oordelen
pi_7020809
quote:
Op woensdag 27 november 2002 14:13 schreef just_a_nice_guy het volgende:
Heb hier een tijdje geledenop TV, was volgens mij bij rapportage dat er zelfs mensen zijn die het een kick vinden zichzelf tot eunoch (hoop dat ik het goed schrijf) om te toveren. auwwwwwww
Dat zijn toch mannen die het nooit meer kunnen doen (in India Homo's die op die manier enigzins geaccepteerd worden)? Wat heeft dat met lichaamshaat te maken?
  woensdag 27 november 2002 @ 14:31:26 #18
14889 sundae
Tienes una sonrisa muy bonita
pi_7021048
Heb er een keer iets over gezien op tv, er waren idd meer van die mensen die bijvoorbeeld vonden dat hun been niet bij hun lichaam hoorde (was in Engeland geloof ik)
De mensen die al langere tijd echt wilden dat een gezond lichaamsdeel geamputeerd werd, kregen gesprekken met een psychiater.
Ik weet eigenlijk niet hoe het afgelopen is, of er daadwerkelijk ook geamputeerd is bij die mensen.. Maar ik meen te herinneren dat ze het toch zeer serieus namen
Work like you don't need the money, Dance like nobody's watching, Love like you've never been hurt before...
pi_7022426
Dysmorfische stoornis: ziekelijke preoccupatie met een verondersteld (maar voor anderen niet waarneembaar) lichamelijk defect, zoals een te grote neus. Het zijn haast waanachtige gedachten waarop tegenspraak of geruststelling door de omgeving geen effect heeft.

of is dit iets anders

"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_7024155
quote:
Op woensdag 27 november 2002 15:24 schreef Emel het volgende:
Dysmorfische stoornis: ziekelijke preoccupatie met een verondersteld (maar voor anderen niet waarneembaar) lichamelijk defect, zoals een te grote neus. Het zijn haast waanachtige gedachten waarop tegenspraak of geruststelling door de omgeving geen effect heeft.

of is dit iets anders

DBD was het geloof ik ja (Dismorphic Body Disorder oid). En ik geloof dat anorexiapatienten er ook last van (kunnen) hebben.
pi_7025561
quote:
Op woensdag 27 november 2002 13:52 schreef bryce het volgende:
Ikzelf vind dit gewoon verachtelijk.
quote:
Op woensdag 27 november 2002 14:05 schreef bryce het volgende:
Hm. Ik vind dat jij zelf erg kort door de bocht reageert. Die man is ziek. Iemand die ziek is is verachtelijk? Je (ver)oordeelt een beetje snel imo.

Wat mij in dit topic tegenstaat, is dat veel mensen reageren in de trant van: "Als hij er niemand mee lastig valt, boeien."

"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')