Het derde deel (MOO3) komt eindelijk uit 6 jaar na Master of Orion 2: Battle at Antares (MOO2) en staat helemaal aan de top van m'n verlanglijstje van aan te schaffen games.
Kort uitgelegd: je bouwt in beurten je rijk op van planeten en stelsels en je moet de anderen verslaan door middel van macht door oorlog, handel, de hoogste zetel in de Orion senaat. In de tussentijd moet je je rijk dus zo besturen dat je je doel kan bereiken.
Besteed je meer aandacht aan wetenschap en minder aan schepen, dan zal je sneller aan nieuwe uitvindingen komen met de betere wapens en aandrijvingen, maar zal je weinig schepen hebben die misschien tegen een overmacht moeten vechten ten tijde van oorlog. Wil je je aandacht op handel vestigen, dan moet je politiek sterk zijn en je vijanden aftroeven of paaien.
Schepen kun je zelf ontwerpen met de gedane uitvindingen en zelfs eigen namen geven. Zelf weet ik niet of het nu nog mogelijk is om sterrenstelsels een naam te geven zoals dat in MOO2 mogelijk was.
De diplomatie tussen de sterrenrijken is volgens de makers sterk verbeterd en dat was bij MOO2 wel anders; van het ene na de andere ronde verklaarde dat rare insekt van een buurman jou de oorlog terwijl je daarvoor nog goede vriendjes was. Met MOO3 hoop ik dat de diplomatie ook echt veel dieper gaat en dat je meer spionage-mogelijkheden hebt zoals de makers beloven.
De meeste van de 8 hoofdrassen Humanoid, Etherian, Geodic, Cybernetik, Ichthytosian, Harvesters, Insectoid en Saurian hebben onderling nog verschillende soorten die ook nog door de speler aangepast kunnen worden naar eigen smaak of tactiek.
Een van de ontwikkelingen van het nieuwe spel vind ik wat minder: er zijn nu space-lanes, soort van wormgaten die sterrenstelsels met elkaar verbinden. In veel andere space strategy games was dat geen succes en ik vond dat bij bijv. Pax Imperia II zo vervelend dat ik na een paar weken spelen het spel al weer in de verdomhoek heb gestopt.
Gelukkig kan je in MOO3 nog wel tussen sterrenstelsels vliegen zonder gebruik te maken van de space-lanes, maar de tocht duurt zo veel langer. De reden voor het gebruik van space-lanes volgens de makers is dat het minder snel oorlog uitlokt vanwege de choke points, strategische stelsels die van belang zijn voor aanvoer van oorlogsschepen, waar je dus rekening mee moet gaan houden als je een oorlog wilt beginnen.. Leuk voor de mensen die rustig aan willen spelen, maar als je oorlogszuchtig bent ben je al gauw geSaddamed.
De meest recente releasedatum is nu verschoven naar 4 december (was 25 november) vanwege een 'savegame bug'. Die paar dagen extra kan er nog wel bij na 6 lange jaren.
Minimum specs:
Windows® :
Macintosh® :
URLs en bronnen gebruikte informatie:
http://www.moo3.com
http://www.orionsector.com
Officieel MOO3 forum
http://www.gamespy.com/previews/november02/moo3pc/index.shtml
Vergeef me als er foutjes in mijn verhaal zitten. Ik wil de features vooral zelf ontdekken in het spel dan dat ik er echt alles over moet gaan lezen in de verschillende sites.
Wel zijn er reacties van Beta-testers te lezen op Beta Tester Impressions en die zijn vooral bemoedigend over de game zelf. Zelfs enkele meest skeptische posters die al twee jaar hun suggesties en meningen gaven aan de ontwikkelaars hebben mogen meetesten en zijn enthousiast. Vooral over de ruimtegevechten waren ze zeer over te spreken. Het is niet zo flitsend 3D zoals Homeworld, maar zodra de vloten elkaar gaan bestoken en de ontploffingen komen, dan moet je bek wel openvallen van verbazing, volgens de testers.
Nog even dan...
Voor de gene die het willen weten.
Greetz.,
wil hem wel graag gaan halen dan...
[edit]
Amazon heeft dit te melden: Release Date: 17 January, 2003
[Dit bericht is gewijzigd door Skimmer op 10-01-2003 12:17]
quote:See for yourself!
Op woensdag 8 januari 2003 16:55 schreef TV het volgende:
Is dat zo'n Turn Based Strategy spel? En is het grafisch ook nog een beetje goed? want ik hou wel van Futuristische ruimte strategy spellen..
quote:Nee nog niet.
Op vrijdag 10 januari 2003 12:14 schreef Skimmer het volgende:
Is ie nou uit of niet???wil hem wel graag gaan halen dan...
quote:Het concept van bestuur?
Op zaterdag 11 januari 2003 01:14 schreef Dr_Crouton het volgende:
Het is toch wel erg frusterend voor de fans van de oude delen. De eerste schok was dat enkele rassen werden geschrapt en alleen als minor races zouden terugkeren in verschillende situaties.
Daarna werd het concept van bestuur en AI omgegooid en sindsdien is het alleen maar uitstellen, uitstellen en nog eens uitstellen. De verwachte release van begin december werd uitgesteld omdat er bugs zouden zijn in de multiplayer en nu zijn we al ruim een maand verder en dat testen en bug-jagen duurt toch wel erg lang.
Bedoel je daar de user interface mee? Die hebben ze inderdaad nog een keer flink onder handen genomen, was ook weer goed voor een verschuiving van de release date
Maar het duurt nog 1,5 maand voordat ie uitkomt? Damn... da's weer lang
quote:Het is te vergelijken met Civilization, maar dan met zonnestelsels ipv stukjes land. Qua grafische hoogstandjes valt het best tegen dan wat je misschien gewend bent, maar de tactische spacebattles in MOO3 schijnen indrukwekkend te zijn volgens de beta-testers.
Op woensdag 8 januari 2003 16:55 schreef TV het volgende:
Is dat zo'n Turn Based Strategy spel? En is het grafisch ook nog een beetje goed? want ik hou wel van Futuristische ruimte strategy spellen..
Ik speel nog regelmatig MOO2 en het is erg verslavend, hoe irritant achteloos de computer AI ook is als tegenstander.
Klackon Ambassador: "Greetings Crouton. Our illuminous leader Qrzatxal demands a gift to fortify the friendship between our people. Give us 2500 BC."
Crouton fronst: "Forget it."
Klackon Ambassador: "Alright then. To war!"
Crouton vloekt: ("WTF!")
Dan maar een van hun kolonies platbombarderen en een eigen kolonie er op stichten. Zal ze leren. *stuurt vlaggeschip Valkyrie Vixen en enkele kleinere slagschepen af op een mooie large mineral rich en terran class Klackon kolonie..*
Enkele turns later:
"Pats! Boem! Fzzzzt! Take that! Putt! Putt! Putt! Klaboem! Kggggg! Nkotb! Boem! Bros! Nooooo....!"
(een zes jaar oude game, dus verwacht echt geen supermooie graphics met surround geluid.)
Kolonie vernietigd, nu nog 1 turn wachten tot mijn eigen kolonieschip aankomt en:
"Caldyna II just colonized, place your orders for future production."
Does this sound... Nerdish?
quote:Nee, er was iets met Imperial Focus Points ofzo. Soort van regeerakkoord die je vaststelt en dat de Ai en dus de regionale gouveneurs er aan zullen moeten houden, met wat kleine aanpassingen hier en daar door de speler zelf. Dat werd overboord gegooid begin vorig jaar. Samen met, idd, de interface dat te complex was. Ze hadden eik gelijk die babyblauwe kleur eruit moeten flikkeren, want dat vind ik nog steeds niet uit zien. Maar goed, als de game zelf maar goed is.
Op zaterdag 11 januari 2003 01:18 schreef Speed24 het volgende:[..]
Het concept van bestuur?
Bedoel je daar de user interface mee? Die hebben ze inderdaad nog een keer flink onder handen genomen, was ook weer goed voor een verschuiving van de release date
Maar het duurt nog 1,5 maand voordat ie uitkomt? Damn... da's weer lang
GEK word ik er elke ochtend van, MTV springt aan, en als ik wakker lig te worden, elke dag weer : ''lekker bellen met hem.....''
[/offtopic]
[ontopic]
Ik wacht ook al een poosje op MoO3, eindelijk weereens een goeie turnbased-game. (ben Age of Wonders 2 inmiddels wel weer aardig zat)
Previously, the company had indicated a January 16th release [related story]. - DanQ
quote:Hoeren... dat zijn het
Op woensdag 15 januari 2003 10:16 schreef STING het volgende:
Infogrames Germany has pushed their release date of Master of Orion III back to February 25th. This announcement falls closely in line with a press release disseminated by its American counterpart last Monday [see story].Previously, the company had indicated a January 16th release [related story]. - DanQ
Dat betekent dus dat de schijfjes nu gedrukt worden en dat retailers het (nog moeten) inkopen voordat het eindelijk in de schappen ligt... Dus hopelijk zal het nog eerder dan 25 februari verschijnen.
De game is vandaag wereldwijd uitgebracht als we dit nieuwbericht mogen geloven! Toch maar naar bed om morgen vroeger op te staan en de game kopen.
Weer een verslaving bij...?
[Dit bericht is gewijzigd door STING op 25-02-2003 09:02]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |