quote:
Dinsdag 19 november, EINDHOVEN - Hij wil het niet, maar zal wel moeten. De Eindhovense 'stadsprediker' Arnol Kox wordt verdreven van zijn 'podium' voor warenhuis V&D in hartje binnenstad. De politie maande hem gisteren al weg te gaan, maar gaf Kox na zijn absolute weigering nog één kans. 'We willen het liever zonder processen-verbaal afhandelen, maar hij bezorgt te veel overlast om daar te blijven', laat een politiewoordvoerder weten.'Eerst kwam hij te voet, toen met de fiets, vervolgens met een bromscooter en nu met een bromauto. Daar staan twee klapstoelen, een bord en een sigarenkistje bij. Hij neemt echt te veel ruimte in', vindt de zegsman. 'Het is niet onze bedoeling hem helemaal weg te drijven, maar wel naar de rand van de binnenstad. En hij moet meer rouleren door de stad.'
Kox zelf is het daar absoluut niet mee eens. 'Ik zit hier goed. Ik heb niet zomaar een boodschap, zoals in het acht uur-journaal of bij de reclame. Ik getuig van Jezus en Maria. Omdat ik dat nu wat professioneler aanpak met mijn autootje en borden, gaan ze ineens moeilijk doen.'
De politie is in overleg met het Openbaar Ministerie om te kijken op welke gronden ze de stadsprediker, die zijn boodschap veelal op zeer luide wijze verkondigt, aan kunnen klagen. 'Niet alleen winkeliers, maar ook steeds meer andere inwoners klagen dat ze overlast van hem ervaren.'
Als duidelijk is welke wetten Kox overtreedt, wil de politie nog één keer met hem praten. Mocht hij dan nog niet meewerken, dan kan dat er uiteindelijk toe leiden dat zijn spullen in beslag worden genomen.
BELACHELIJK!
Arnol hoort bij Eindhoven!
[Dit bericht is gewijzigd door Cybart op 20-11-2002 16:30]
quote:
Reacties op 'stadsprediker' Kox uiteenlopend
Door onze correspondentWoensdag 20 november, EINDHOVEN - 'Gaat u in op de uitnodiging van het bruiloftsfeest van Jezus?', roept 'stadsprediker' Arnol Kox, met een pamflet op de borst waarop staat 'Jezus, ik vertrouw op u'. Kox zit comfortabel in één van zijn twee klapstoelen, voor zijn rode brommobiel. Zijn 'standplaats': het binnenstedelijke kruispunt voor warenhuis V&D, tegen de etalage van Van Haren Schoenen. Maandag maande de politie hem hartje binnenstad te verlaten. Hij zou teveel herrie maken en op het drukke kruispunt teveel ruimte in beslag nemen.
'Ruimte zat'Kox laat zich echter niet wegsturen. 'Er is hier ruimte zat', zegt hij. 'Spijkers op laag water zoeken. Dat is wat ze doen. Argumenten waarom ik hier weg zou moeten, hebben ze niet. Geluidsoverlast? Ook dat is nooit gemeten, ze weten niet waarover ze praten.'
Bedrijfsleider Cees Laurense van V&D stoort zich 'regelmatig aan dat geroep en gebrul'. 'Geregeld vragen we hem ergens anders heen te gaan of zijn mond even te houden, maar hij is behoorlijk vasthoudend. Ook voor onze klanten is het soms lastig, vooral als we in de zomer met onze spullen buiten staan. Hij spreekt iedereen aan.'
Twee marktkoopmannen die ongeveer één keer in de vijf weken op de dinsdagmorgenmarkt hun waar verkopen, begrijpen wel dat omliggende winkeliers van het kruispunt klagen. 'Als je dit dagelijks hoort, word je gek', denken ze. Joke Lolkema uit Veldhoven, die de markt bezoekt, vindt daarentegen 'dat er ergere dingen zijn'. 'We kennen toch vrijheid van meningsuiting. Als je het niet wilt horen, sluit je je oren maar. Ik vind dat hij mag blijven.'
Op Laurense na klagen de overige belendende winkeliers echter nauwelijks. Desirée Purnot van Van Haren Schoenen ondervindt geen overlast van Kox' gepreek. 'Hij staat al jaren hier voor de deur, fulltime. Hij hoort erbij. Van mij mag hij blijven. Geregeld komt hij hier geld wisselen. Ontbreekt hij een keer dan denk ik: hé, zou er iets mis zijn'.'
Bedrijfsleidster Lidy de Jong van Van Dalen Schoenen denkt weleens: 'kan het wat zachter'. 'Vooral als hij in de richting van onze winkel schreeuwt. Klanten vragen geregeld of we daarvan gek worden. Ach, we weten nu hoe we in de hemel komen, antwoorden we dan.'
Juwelier Pijnenburg heeft dubbel glas waardoor de preken van Kox niet te horen zijn. Dat geldt echter niet voor de administratie die op de eerste verdieping is gevestigd.Regels
De politie studeert met justitie op maatregelen om Kox aan te pakken, als hij blijft weigeren te verkassen. 'Dit kunnen we niet meer dulden', zegt een politiewoordvoerder. Gekscherend: ,,De volgende stap is dat hij zich met een caravan in het winkelgebied ophoudt. Bovendien overtreedt hij met zijn brommobiel de regels. Hij heeft geen vergunning om daarmee in de drukke winkelstraten te komen.'
[Dit bericht is gewijzigd door Strebertje op 20-11-2002 16:36]
Een praatje gewoon met iemand in de trein vind ik wel leuk hoor, daar niet van, maar das (vaak) met normale mensen.
Al die types die ongevraagd aandacht willen....optyfen!!
heb echt nog nooit met hem gesproken en loop er meestal ver om heen, maar ja hij hoort er echt gewoon bij
quote:Op A'dam CS staat ook wel eens zo'n predikant en die irriteert me mateloos met zijn oeverloos gezwam..
Op woensdag 20 november 2002 16:43 schreef Cybart het volgende:
Je mist gewoon altijd iets als hij niet staat te schreeuwen..heb echt nog nooit met hem gesproken en loop er meestal ver om heen, maar ja hij hoort er echt gewoon bij
bah...zoek een BAAN!!
quote:Zit wat in , maar dan nog spoor je niet als je de hele dag op straat hangt en mensen van jouw gelijk probeert te overtuigen terwijl je er zelf nou niet lekker florisant bij zit blijkbaar.
Op woensdag 20 november 2002 16:45 schreef Cybart het volgende:
arnol is geheel afgekeurd, verklaart al een hoop
Als geloven in de heer je leven DIE kant opstuurt....laat maar dan.
Daarnaast, hoe koddig Arnol ook is om te zien, hij valt mensen wel lastig met zijn ontzettend opdringerig gedrag.
quote:Precies, als je verder geen mensen lastig valt en als mensen VRIJWILLIG naar je komen luisteren, heb ik er geen problemen mee. Maar kom niet op me af met de intentie om me ergens van te overtuigen, want je gaat tot je veters de grond in.
Op woensdag 20 november 2002 16:48 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Hij mag ook best blijven prediken, maar ze willen in ieder geval dat-ie niet een hele santekraam optuigt midden op de stoep daar. En daar kan ik best inkomen.Daarnaast, hoe koddig Arnol ook is om te zien, hij valt mensen wel lastig met zijn ontzettend opdringerig gedrag.
quote:Een vriend van me is eens een ijsje met hem gaan eten.
Op woensdag 20 november 2002 16:43 schreef Cybart het volgende:
heb echt nog nooit met hem gesproken
Wat een bullshit, hoewel ik me wel kan voorstellen dat sommigen er zich aan storen. Hoewel de man absoluut geen kwade bedoelingen heeft.
Maar die jezusfreak krijgen ze toch niet weg.
quote:Succes gewenst bij deze gast dan, t'is net als een pitbull. Eens als ie je vast heeft dan laat ie niet meer los.
Op woensdag 20 november 2002 16:49 schreef HeatWave het volgende:
Maar kom niet op me af met de intentie om me ergens van te overtuigen, want je gaat tot je veters de grond in.
Een beroep doen op zijn schaamtegevoel oid heeft echt geen effect.
quote:Ach dat valt best wel mee, je moet gewoon weglopen als je genoeg hebt van zijn gezever. Op dronken vrijdagmiddagen heb ik me best wel vaker goed vermaakt met "discussies" met hem voeren
Op woensdag 20 november 2002 17:09 schreef battlesickloner het volgende:
Succes gewenst bij deze gast dan, t'is net als een pitbull. Eens als ie je vast heeft dan laat ie niet meer los.Een beroep doen op zijn schaamtegevoel oid heeft echt geen effect.
quote:Ik dacht dat het die andere kerel betrof ...
Op woensdag 20 november 2002 16:50 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Overigens, als ik naar de foto kijk kunnen ze hem al 1 proces verbaal geven: Hij rijdt op een bromscooter in het voetgangersgebied tijdens openingstijd..
quote:Ik ben eens een cola met hem gaan drinken
Op woensdag 20 november 2002 16:50 schreef julekes het volgende:[..]
Een vriend van me is eens een ijsje met hem gaan eten.
Arnol is koel en valt helemaal niemand lastig, hij praat alleen wat hard maar zal nooit iemand echt persoonlijk aanspreken of vastklampen. De politie kan beter wat doen aan die types met hun enquetes en andere zooi die expres voor je voeten springen: 'mag ik u wat vragen' nee bitch opzouten.
Nee de poltie Eindhoven heeft liever een saaie binnenstad zoals in ieder andere binenstad van Nederland. Dat ze die schooiende zwerver maar eruitschoppen
-edit-
http://www.arnolkox.nl
Wel leuk-->http://www.arnol.nl/ (door voormalig klasgenoten van mij gemaakt)
* stuifzand deed Frans Bauer als soortgelijk project, maar dit terzijde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |