abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6905730
van schrijvers. Ze zijn ergens heel typisch vind ik; als iemand zo'n bril draagt dan ruik je als het ware al een soort rauwe eigenwijsheid, de omgeving krijgt een atmosfeer van wollige (pseudo)-intellectualiteit en verliteratuurde waarneming. Daarom is het niet gek, dat een hoop schrijvers zich een intellectuelenbril laten aanmeten, hieronder wat voorbeelden:

Ronald Giphart:

(hier kan men weinig over zeggen, in de context van zijn boeken bekeken trekt deze bril allerlei zonderlinge speelse gymnasiummeisjes aan. Eén van mijn favorieten)

Joost Zwagerman:

(die hangerigheid, die slonzige literatorseksheid die hij nu om zich heen heeft hangen; dit allemaal wordt bijna geheel gevormd door zijn bril)

Ton Lanoye:

(gister in vpro's RAM met een zeer fraaie intellectuelenbril, een vrij opzichtig zuur montuur, die de strengheid van zijn ogen benadrukt)

Harry Mulisch:

(grootse glazen die vast en zeker, en geheel niet toevallig, een kosmische lenswerking hebben, waardoor de wereld als het ware met een soort geamuseerdheid op zijn oog valt)

Simon Vestdijk:

(Die grote ronde glazen met dik zwart montuur, alsof elke letter die hij schrijft zich groot moet maken, zich uit moet rekken om door zijn meedogenloze taalselectie heen te komen)

Hebben jullie meer voorbeelden, van deze nogal curieuze opeenhoping van schrijversbrillen? Plaats hier foto's van intellectuelenbrillen en bezing ze, filosofeer over ze, dicht over ze, schrijf over ze.

[Dit bericht is gewijzigd door zodiakk op 20-11-2002 14:56]

pi_6905744
die van harry mulisch vind ik er eerder ouderwets en kneuzig uitzien
pi_6905767
Architecten kunnen er ook wat van:
Sjoerd Soeters
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_6905861
achter elk 'n andere bril
is 'n wereld van verschil

.

inside-in
pi_6905956

Lijkt me een typische jaren zestig bril...
(ten overvloede: Godfried Bomans)

Edit: ditmaal de echte Bomans.

[Dit bericht is gewijzigd door heijx op 20-11-2002 16:46]

Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
  woensdag 20 november 2002 @ 15:16:08 #6
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_6906370
.

Willem Frederik Hermans. Typisch een bril naar zijn personages. Alleen door de persoonlijkheid erachter een flinke dosis sarcasme. De humor kleurt bij de bril.

pi_6907709
quote:
Op woensdag 20 november 2002 14:52 schreef heijx het volgende:
[afbeelding]

Lijkt me een typische jaren zestig bril...
(ten overvloede: Godfried Bomans)

Dat is die acteur die Bomans speelt.

Dit is Bomans:

Met bril en poezen.
En overigens denk ik dat hij gewoon niet zulke beste ogen had, en niet dat hij zich een intellectuelenbril heeft laten aanmeten.
Bij Giphart is dat inderdaad waarschijnlijker, gezien het intellectuele gehalte van zijn proza.
Nee, bij Bomans vormen de poezen de pose.

And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_6908186
Valt me toch tegen hoe weinig er over Bomans online staat.
Alle sites praten elkaar na lijkt het.
Security isn't a dirty word, Blackadder!
Crevice is... but security isn't.
pi_6912859
Giphart heeft tegenwoordig zo'n modieuze 60's-bril met dikke zwarte randen.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_6913060

Arnon Grunberg, in wiens boeken meestal sociaal gehandicapte losers figureren. Deze bril lijkt te bevestigen dat het verbod op het vereenzelvigen van een hoofdpersoon met een auteur niet altijd opgaat.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_6913285

En wel hier: Ferdinand Bordewijk. Zijn bril werkte voor hem als het zakelijke vermogen om alles binnen de hoeken te zien van zijn ramen. Is er een bijvoegelijk naamwoord te vinden bij dit geneuselijk exemplaar?

WDV

pi_6913390

Och, en kijkt u hier! Herman Brillemans. Zijn zwartgalligheid komt terug in een ijzersterk montuur vol erotische lijnen, die het verlangen waarborgen rond zijn ogen, die het prisma zijn voor het vrouwelijke schoon, die bijzin na bijzin na bijzin ontleden.

WDV

pi_6914145

De bange blik van Simon Carmiggelt. Zorgelijk gecultiveerd en in stand gehouden door een omvangrijke, vooral functioneel lijkende bril. Wellicht epibreert de bril alleen maar. Wie zal het weten. Misschien dat Simon, ik vind dat ik hem Simon mag noemen omdat ik zijn werkwoordelijke creatie in zwang heb proberen te brengen, tijdens het poetsen van zijn bril op het woord epibreren kwam.

pi_6922687
quote:
Op woensdag 20 november 2002 14:42 schreef julekes het volgende:
Architecten kunnen er ook wat van:
Sjoerd Soeters
[afbeelding]
Dat was ook mijn eerste gedachte.

Overigens is het natuurlijk Le Corbusier die deze bril salonfahig gemaakt heeft.

pi_6927413
Leuk topic, zou er zo een kunnen openen over architectuurbrillen, ik haat ze werkelijk. Ik vind sjoerd soeters een leuke vent met een leuke bril, niet zo'n architectuurbril maar een lieve ronde. Architectuurbrillen zitten ingewikkeld in elkaar met metalen dunne dingetjes die dan ingenieus aan elkaar vastzitten, mijn tuinontwerper had er laatst zoeentje op maar goed dan kan je aan de bril alvast het metier van iemand raden. Meerstal zijn architectuurbrillen niet rond maar langwerpig, overigens architectuurbrillen worden ook gedragen door mensen die aan de toegepaste kunsten doen, denk aan grafische mensen of dus tuinen.

Schrijversbrillen zeggen me weinig, dat zijn toch vaak van die zwarte gevallen? Boeien niet zo, maar dat heb ik al snel met schrijvers.

edit: heeft iemand toevallig een plaatje van het naambordje van het buro van soert soeters in amsterdam, ik ben er naar op zoek....

[Dit bericht is gewijzigd door Kimmie op 21-11-2002 16:46]

fake a dream
pi_6927466
quote:
Op woensdag 20 november 2002 21:32 schreef Tristitia_Ante het volgende:
[afbeelding]
Och, en kijkt u hier! Herman Brillemans. Zijn zwartgalligheid komt terug in een ijzersterk montuur vol erotische lijnen, die het verlangen waarborgen rond zijn ogen, die het prisma zijn voor het vrouwelijke schoon, die bijzin na bijzin na bijzin ontleden.

WDV

ik zeg niks meer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')