Lempers (beter bekend als lumper)
Je kookt ketan rijst. Dit is rijst wat iets meer kleeft.
Je voegt hier wat santen aan toe (te vinden in de toko onder kruiden, het is kokos, hierdoor blijft de rijst nog plakkeriger).
Daarna hou je de rijst warm in een rijstkoker of in een metalen vergiet boven een pan met kokend water.
In de toko kan je ook een lemperblok kopen. Je kan ook zelf wat kruiden bij elkaar doen, kerrie, knoflookpoeder en uienpoeder gaat er dan in ieder geval doorheen.
Je kookt kipfilet. De kipfilet pluk je dan helemaal fijn.
Je bakt dit nog even met de kruiden.
Als je slim bent, en dat ben je, dan doe je 2 plastic zakjes om je handen of plastice handschoenen. Je legt huishoudfolie neer, je legt daar wat rijst op. Hier maak je een rechthoek van. Doe er wat kip met kruiden op en je rolt het op.
KLAAR!
Pasteitjes
Je neemt een half pond bloem, een half kopje water, 100 gram gesmolten boter en 2 eierdooiers.
Je mixt dit door elkaar en hiermee vorm je het deeg.
Je kan als je het makkelijk wil doen ook een pak brooddeeg halen (is zoeter) of met bladerdeeg werken.
Voor de vulling neem je kipfilet, peterselie, uitje, peper, zout en ketjap.
De kipfilet kook je met een kipbouillion blokje, dit pluk je daarna in kleine stukjes. Je roerbakt het even met de andere ingrediënten.
Leg een stukje deeg op het aanrecht (eerst schoonmaken... VIESPEUK) en je pakt de deegroller. Maak het plat (niet te) en je legt er wat vulling in. Je vouwt het deeg dicht en zorgt dat het dicht blijft zitten.
Je doet het even in de frituurpan om een mooi bruin korstje te krijgen.
LET OP: het is belangrijk om goed schoon vet te gebruiken anders dan krijg je vieze kleffe dingen die je gewoon niet lekker krijgt.
Na het frituren kan je ze lang bewaren in de vriezer of koelkast. Voor je het gaat eten doe je ze even in de oven (knapperig) of in de magnetron (worden ze wat slapper)
Eet smakelijk!!!!
quote:Mij ook
Op dinsdag 12 november 2002 17:19 schreef firstwollie het volgende:
is mij allemaal veel te moeilijk
quote:Lumper is idd lastig om te maken. Goede lumper is is lumper waar veel vlees inzit, maar dat de lumper niet zo snel uit elkaar valt. Die verhouding is best lastig.
Op dinsdag 12 november 2002 17:27 schreef sefer het volgende:
Vooral lumper is erg moeilijk te maken. Mijn oma maakte het vroeger altijd, ontzettend lekker en tenminste meer vlees dan de gem. lumper die je bij de toko koopt.
Wat ook lekker is; Risolles. Om maar ff in de Indonesisch snacks te blijven.
Ik zal morgen nog wel wat snack recepten neerzetten. Niet alleen indische...
Ik mis hier de bapao en rempejek.
Ooit gepoogd zelf te maken, maar helaas... werd gewoon gebakken deeg en pinda's
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |