abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 november 2002 @ 00:17:08 #1
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_6719354
Tales from the Neverending Story is het nieuwste product dat gebaseerd is op Michael Ende's meesterwerk. Eerder konden we al genieten van drie films, waarvan de derde direkt naar video werd verbannen en zelfs videotheken waren zo slim om dat wanproduct de obscuriteit in te gooien. Er bestaan een aantal computer spellen, waaronder een zeer uitgebreid spel dat blijkbaar al vier jaar lang in de maak is. En wie kan zich de amusante, doch magere, tekenfilm-serie voor de geest halen?

Tales from the Neverending Story is een verhaal apart. Op het eerste oog is het een verkrachting van het boek, zoals geen van de andere produkten dat ooit durfde hopen te zijn. Personages zien hoe hun oorsprong drastisch wordt verandert, en het verhaal... dunnetjes gebaseerd op het oorspronkelijke boek, het is zo dun als een varken uit ethiopie.

Laten we eens kijken. De Kinder Keizerin, aardig wicht dat ze is, is zoals gewoonlijk weer eens het slachtoffer van een ernstige ziekte. Helaas wil het noodlot hebben dat als zij het loodje legt, haar rijk Fantasia met haar ten onder gaat. Natuurlijk is het omgekeerde ook waar, gaat Fantasia ten onder, dan kwijnt dat arme vorstinnetje ermee weg.

En dan hebben we natuurlijk de sociale pariah in de echte wereld Bastiaan Balthazar Bux... die op mysterieuze wijze het Oneindige Verhaal in zijn bezit krijgt en daarmee toegang heeft tot de verhalen die erin beschreven staan, natuurlijk is er een verhaal dat eruit springt...

Het verhaal van Atreyu die door de Keizerin word geroepen om het land te redden. Een heuse queeste word hem in de schoot geworpen! En om hem bij te staan in deze moeilijke tocht, heeft hij de Auryn, het teken van de kinderkeizerin, het kleinood dat hem zal beschermen tegemn god weet wat en wie.

En voor ik verder ga, degene die zich ook maar iets herrineren van hun eigen ervaring met het boek, houd je hart vast...

Het Niets is de grote boosdoener, nou eigenlijk is het Xayide, de feeks der feeksen, die orde wil scheppen in de chaotische wereld van Fantasia. Dat ze dit doet met behulp van het Niets, is eigenlijk niets nieuws, een combinatie van de eerste en de tweede film...

...en toen ging het fout. Wat blijkt Xayide is de slechte zuster van de kinderkeizerin, en haar dienaar stuurt ze om onbekende redenen naar de echte wereld om Bastiaan Balthazar Bux te terroriseren... natuurlijk doet deze dienaar des Kwaads dat in de vorm van de niet erg sympathieke leraar Mr. Blank.

Atreyu komt overal en nergens tijdens zijn zoektocht, en niemand heeft ook maar enig idee waar hij mee bezig is.

Wie denkt een geluksdraak tegen te komen zal teleurgesteld zijn. Falkor, Foechoer, schijnt al enige tijd verdwenen te zijn. Er is een plaatsvervanger, namelijk een mechanische ongeval dat de bevolking hoop geeft terwijl anderen naar het beest zoeken.

Het feest der herkenning blijft uit. Het zijn namen die zo nu en dan vallen die de schijn moeten ophouden dat dit echt de wereld is van Fantasia, zoals die bestaat in alle voorgaande produkten, inclusief het boek.

Maar genoeg daarover, als je het ooit ziet, dan zul je met groots genoegen de veranderingen aanschouwen en tellen.

Dit is geen film, het is een serie, een die nooit op de nederlandse buis verschenen is. Het is een serie die is gericht op kinderen, zo tussen de 7 en 14. Het is een moderne versie van het Oneindige Verhaal.

Is het slecht?
Is het de moeite waard?

Het is niet slecht, als je kijkt voor wie het bedoelt is, en wat het budget is dan is het niet slecht. Een meesterwerk is het ook niet, maar als je kijkt naar andere kinderseries op televisie vandaag de dag, dan is dit toch een van de meer geslaagde projecten. Het verhaaltje is leuk, ik heb nu de eerste cd bekeken, 95 minuten, en er is nog een tweede deel te verkijgen voor zover bekend. Er zijn geloof ik nog wel een aantal extra afleveringen verschenen, maar ik heb niet de mogelijkheid om die te vinden op dit moment.

Ik kan niet echt zeggen of het de moeite waard is. Voor de Neverending Story-o-fielen onder ons is het ongetwijfeld een must, maar voor degene die het nog vaag kennen van lang geleden vroeger, en terugkijken op de ervaring met pure nostalgie, is dit niet hetgeen dat waar je een avondje voor wil gaan zitten.

Het is voor kinderen, en eerlijk gezegd zou ik het echt niet erg vinden als deze serie op een nederlandse zender zou worden uitgezonden. Ik zou stiekem misschien nog wel eens een aflevering zien, gewoon om te kijken hoe het allemaal loopt.
Het is zeker beter dan de live-action blubber die ze tegenwoordig kinderen voorschotelen.

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  zondag 10 november 2002 @ 00:19:48 #2
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_6719403
?
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 november 2002 @ 00:34:03 #3
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_6719623
is dit die nieuwe 2-dvd set die bij o.a. de FRS ligt?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zondag 10 november 2002 @ 00:41:38 #4
982 Cairon
More than meets the Eye
pi_6719726
quote:
Op zondag 10 november 2002 00:34 schreef Tokus het volgende:
is dit die nieuwe 2-dvd set die bij o.a. de FRS ligt?
Ja, maar dit gaat over deel 1, dus de eerste cd. De tweede cd heb ik nog niet gezien. De twee cd's bij elkaar zijn 190 minuten, elk deel afzonderlijk is 95 minuten.

Dus ja, dit gaat over het eerste deel van de 2-dvd set die bij oa de Free Record Shop ligt.

Hunger I want it so bad I can taste it.
it drives me mad to see it wasted,
when I need it so bad that it's burning me.
I'm hungry!
  † In Memoriam † zondag 10 november 2002 @ 00:45:04 #5
1576 BwennieBren
1 + 1 = 11
pi_6719779
Heb ze van de week allebei al gezien (idd lange zit). Wel vermakelijke film en jij krijgt toch een glimp van de draak te zien. Is overigens te huur bij Videoland.
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')