D of t bij werkwoorden
Schrijf een t:
in de 2e en 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: jij gaat, hij vliegt, jij wordt, het gebeurt
in het voltooid deelwoord van werkwoorden die ch, f, k, p, s of x voor de uitgang -en hebben: gejuicht, gestoft, gemikt, gedipt, gelost, gefaxt enz.
Schrijf een d:
in het voltooid deelwoord van werkwoorden die b, g, l, m, n, r, v, w of z voor de uitgang -en hebben: gedubd, gezegd, gebold, geramd, gepind, gehoord, geloofd, geluwd, gepeesd enz.
in het voltooid deelwoord van werkwoorden waarvan de stam op een klinker of op ij eindigt: saunaën - gesaunaad; sleeën - gesleed; loeien - geloeid; vrijen - gevrijd; judoën - gejudood; jouen - gejoud; rugbyen - gerugbyd
Schrijf geen (extra) d of t in het voltooid deelwoord van werkwoorden die een d of t voor de uitgang -en hebben: bloeden - gebloed; kaarten - gekaart. Schrijf eveneens geen extra t in de 2e en 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: jij eet, zij fluit, maar schrijf de t wel als het werkwoord een d voor de uitgang -en heeft: scheiden - jij scheidt; houden - hij houdt.
Schrijf geen t wanneer jij of je achter de persoonsvorm staat: ga jij?; word je morgen dertig?
[Dit bericht is gewijzigd door nightfall op 16-10-2002 16:10]
quote:absoluut! maar ik heb ditmaal gekozen voor de constructieve benadering
Op woensdag 16 oktober 2002 16:09 schreef nightfall het volgende:
ik kan me sterk vergissen, maar,. eeeeeeeh,.. volgends mij irriteer jij je nogal aan spelvouten?
quote:zal ik doen
Op woensdag 16 oktober 2002 16:11 schreef Atreidez het volgende:
Moet je wel consequent bij elke fout die je ziet url van dit topic posten he..
quote:*bookmarkt url*
Op woensdag 16 oktober 2002 16:11 schreef Atreidez het volgende:
Moet je wel consequent bij elke fout die je ziet url van dit topic posten he..
Anders doe ik het wel. Hoe sommige mensen hier schrijven is werkelijk om te janken
Goede zet [topicstarter]
quote:mail um ook ff naar kikkerlikker
Op woensdag 16 oktober 2002 16:11 schreef -Dalai- het volgende:[..]
zal ik doen
quote:Eh, het is toch 'juich, joog, gejogen'?
Op woensdag 16 oktober 2002 16:07 schreef -Dalai- het volgende:gejuicht
quote:thanx
Op woensdag 16 oktober 2002 16:07 schreef -Dalai- het volgende:
En onthouden dus he!D of t bij werkwoorden
Schrijf een t:
in de 2e en 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: jij gaat, hij vliegt, jij wordt, het gebeurt
in het voltooid deelwoord van werkwoorden die ch, f, k, p, s of x voor de uitgang -en hebben: gejuicht, gestoft, gemikt, gedipt, gelost, gefaxt enz.
Schrijf een d:
in het voltooid deelwoord van werkwoorden die b, g, l, m, n, r, v, w of z voor de uitgang -en hebben: gedubd, gezegd, gebold, geramd, gepind, gehoord, geloofd, geluwd, gepeesd enz.
in het voltooid deelwoord van werkwoorden waarvan de stam op een klinker of op ij eindigt: saunaën - gesaunaad; sleeën - gesleed; loeien - geloeid; vrijen - gevrijd; judoën - gejudood; jouen - gejoud; rugbyen - gerugbyd
Schrijf geen (extra) d of t in het voltooid deelwoord van werkwoorden die een d of t voor de uitgang -en hebben: bloeden - gebloed; kaarten - gekaart. Schrijf eveneens geen extra t in de 2e en 3e persoon enkelvoud tegenwoordige tijd: jij eet, zij fluit, maar schrijf de t wel als het werkwoord een d voor de uitgang -en heeft: scheiden - jij scheidt; houden - hij houdt.
Schrijf geen t wanneer jij of je achter de persoonsvorm staat: ga jij?; word je morgen dertig?
quote:was aan topicstarter bedoeld
Op woensdag 16 oktober 2002 16:11 schreef nightfall het volgende:[..]
ik keur het ook niet af
quote:ja...kan iemand die uitleggen
Op woensdag 16 oktober 2002 16:16 schreef Chao.Khao het volgende:
waar is het kofschip / fokschaap ?! Toch wel essentieel ezelsbruggetje
quote:nee....... het Fok!schaap
Op woensdag 16 oktober 2002 16:16 schreef Chao.Khao het volgende:
waar is het kofschip / fokschaap ?! Toch wel essentieel ezelsbruggetje
quote:deze letters: ch, f, k, p, s (voor de T)
Op woensdag 16 oktober 2002 16:17 schreef BobRooney het volgende:[..]
ja...kan iemand die uitleggen
vormen het woord 'kofschip' (of fokschaap - met klinkers toegevoegd).
quote:Krijgen ze dat ezelsbruggetje (kofschip) tegenwoordig niet meer op school ?
Op woensdag 16 oktober 2002 16:17 schreef BobRooney het volgende:[..]
ja...kan iemand die uitleggen
quote:Nooit opgelet...en ik ben allochtoon
Op woensdag 16 oktober 2002 16:24 schreef Chao.Khao het volgende:[..]
Krijgen ze dat ezelsbruggetje (kofschip) tegenwoordig niet meer op school ?
Tsss.. waar moet dat heen tegenwoordig.... meteen goed actiepunt voor het nieuwe kabinet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |