abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6246279

Hitler ging er natuurlijk vanuit dat hij WO2 ging winnen, en dat zijn Germania -de nieuwe hoofdstad van Europa- gerealiseerd zou worden!

"Together Hitler and Speer made plans for the new Berlin, a capital that was to be the finest and most important in, all of Europe. All was set to be completed in the early 1950's but the work was finally halted by the war."

Op onderstaande site is een uitgebreide beschrijving van "Germania" te vinden:

http://www.dataphone.se/~ms/speer/welcom2.htm

Wat vinden jullie van deze 'stad op papier'! Ik vind het verschrikkelijk mooi en imposant om te zien, en Hitler's en Speer's passie voor de oude Romeinen is duidelijk verwerkt in het ontwerp! Het straal écht macht uit!

Ik ben verschrikkelijk blij dat de Nazi's verdwenen zijn (!), maar ik vind het aan de andere kant jammer dat deze plannen nooit (omvangrijk) gerealiseerd zijn! Het ziet er zó mooi uit, maar zal financieel wel niet meer haalbaar zijn...

Wat vinden jullie ervan, en kunnen jullie nog wat aan mijn topic toevoegen?

Realist met politiek incorrecte denkbeelden...
pi_6246308
Opgeblazen Teutonenstijl waar Wilhelm II nog wat van zou kunnen leren.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
pi_6246421
Moet meteen denken aan Nero, die half Rome liet platbranden om zijn paleis te kunnen bouwen...
Blij dat Hitler geen kans heeft gekregen om met dat monsterproject te beginnen.

Die link doet het trouwens niet.

pi_6246460
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:10 schreef Elevation het volgende:

Die link doet het trouwens niet.

Hmmm, vreemd! Daarnet deed 'ie het nog wel!
pi_6246464
Beetje Star Wars-achtige gebouwen op een bepaalde manier... zo enorm groot.
It is much easier to be critical than to be correct.
pi_6246483
Speer ontwierp wel meer mooie gebouwen, maar de achterliggende gedachte was toch wat minder
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
pi_6246494
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:15 schreef Meneer_Aart het volgende:
Idd, was ook het eerste dat in mij opkwam: Star Wars.
pi_6246603
Heeft niemand extra afbeeldingen?
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:15 schreef Meneer_Aart het volgende:
En 60 jaar geleden waarschijnlijk toch haalbaar, helaas wel door het gebruik van slaven! (communisten, Joden)
pi_6246619
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:15 schreef Darth-Vader het volgende:

[..]

Hmmm, vreemd! Daarnet deed 'ie het nog wel!

Hm zal wel aan mij liggen, nu doet 'ie het wel weer..

Maar goed: Vergeet niet waar het nieuwe Germania gebouwd moest worden: midden in Berlijn, met als gevolg dat er nogal wat historische gebouwen (die waarschijnlijk niet zo goed in het nazi straatje pasten) plat moesten om plaats te maken voor dit staaltje nazi propaganda. Zou eeuwig zonde zijn geweest.

Overigens heeft Hitler tegen het eind van de oorlog ook bevolen om Parijs volledig te vernietigen, de bedoeling van Germaina was o.a. om Parijs als mooiste stad van Europa te overtreffen. Hij kon het niet hebben dat Berlin grotendeels verwoest zou worden en Germania nooit verwezenlijkt zou worden, terwijl Parijs intact bleef.
Dit bevel is gelukkig nooit uitgevoerd.

Overall beste user 2022 zaterdag 12 oktober 2002 @ 15:37:46 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_6246671
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 14:59 schreef SportsIllustrated het volgende:
Opgeblazen Teutonenstijl waar Wilhelm II nog wat van zou kunnen leren.
Ludwig de Tweede van Beieren bedoel je, denk ik. Overigens vind ik die opgeblazen pompeuze stijl van de nazi's nogal potsierlijk.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_6246694
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:37 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ludwig de Tweede van Beieren bedoel je, denk ik. Overigens vind ik die opgeblazen pompeuze stijl van de nazi's nogal potsierlijk.

Nee, Wilhelm ook.
Helaas heeft de DDR zijn paleis opgeblazen, anders had je het kunnen zien.
Far better is it to dare mighty things, to win glorious triumphs, even though checkered by failure, than to take rank with those poor spirits who neither enjoy much nor suffer much.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 15:40:42 #12
30759 Huitzilopochtli
FASCIST AGAINST RACISM
pi_6246698
GERMANIA ZAL HERRIJZEN (nabij Nunspeet verwachten wij van de Noordse Alliantie)
[b]OFF THE BEATEN PATH I REIGN[/b]In the beaten slut I came
pi_6246730
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:40 schreef SportsIllustrated het volgende:

[..]

Nee, Wilhelm ook.
Helaas heeft de DDR zijn paleis opgeblazen, anders had je het kunnen zien.

De communisten hebben idd zo'n beetje alles wat ook maar enigzins aan Wilhelm deed denken opgeblazen, er is geloof ik maar een monument (ergens op het platteland) wat niet volledig verwoest is.
pi_6246745
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:40 schreef Huitzilopochtli het volgende:
GERMANIA ZAL HERRIJZEN (nabij Nunspeet verwachten wij van de Noordse Alliantie)
pi_6246764
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:30 schreef Elevation het volgende:

Overigens heeft Hitler tegen het eind van de oorlog ook bevolen om Parijs volledig te vernietigen, de bedoeling van Germaina was o.a. om Parijs als mooiste stad van Europa te overtreffen. Hij kon het niet hebben dat Berlin grotendeels verwoest zou worden en Germania nooit verwezenlijkt zou worden, terwijl Parijs intact bleef.
Dit bevel is gelukkig nooit uitgevoerd.

Zoiets heb ik ook gehoord ja, en ik ben blij dat dit niet gebeurd is!

Hier nog een aantal afbeeldingen/concept arts:

Bovenstaande foto: "Geplante Autobahneinfahrt bei Salzburg, entworfen von Albert Speer."

Bovenstaande foto: Duitse L'art de Triomphe

- 1 -
Grand Dôme

architecte : Speer

- 2 -
Palais du Führer

- 3 -
Chancellerie

- 4 -
Haut Commandement

- 5 -
Reichstag

- 6 -
Porte de Brandebourg

Het blijft een verzameling indrukwekkende ontwerpen!

pi_6247375
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 15:47 schreef Darth-Vader het volgende:

"So...you think he is compensating for something, eh? he he he..."
pi_6254825
there are those that think..little of him
Kapitalisatie is de beste remedie tegen ideologische inhoud. - Zodiakk.
FA Jump: webicon weggehaald wegens wachtwoord beveiliging
  zondag 13 oktober 2002 @ 18:20:06 #18
27592 Runemaster
Pertho (~ verandering)
pi_6260679
Starwars enzo vind ik ook altijd prachtig. Speer is een architect naar mijn hart.

In hoeverre de gebouwen in een "Germania" passen weet ik niet. Echt Germaans vind ik het niet, eerder Grieks / Romeins. Overigens was veel van het Derde Rijk niet typisch Germaans maar eerder Romeins. Zou dat komen omdat het Heilige Romeinse Rijk in de middeleeuwen eigenlijk een Duits rijk was, en die keizers geilden om de Romeinse Imperatorstitel?

Rome werd niet groot door vergaderen, maar door oorlogvoeren.
pi_6263777
quote:
Op zondag 13 oktober 2002 18:20 schreef Runemaster het volgende:
Starwars enzo vind ik ook altijd prachtig. Speer is een architect naar mijn hart.

In hoeverre de gebouwen in een "Germania" passen weet ik niet. Echt Germaans vind ik het niet, eerder Grieks / Romeins. Overigens was veel van het Derde Rijk niet typisch Germaans maar eerder Romeins. Zou dat komen omdat het Heilige Romeinse Rijk in de middeleeuwen eigenlijk een Duits rijk was, en die keizers geilden om de Romeinse Imperatorstitel?

Dat zou kunnen. Maar de Germaanse koningen waren altijd al erg happig om voor Romeinse vorsten te worden aangezien.
pi_6263952
En de Romeinse stijl straalt een haast goddelijke macht uit. Vooral die enorme zuilen, bogen en koepels.

En beelden niet te vergeten. Veel levensgrote beelden.

pi_6264177
vind je deze ontwerpen mooi, kijk dan wat er in roemenie door causjeskoe is gedaan met het centrum van boekarest.
net zo`n potsierlijke toestand van grootheidswaanzin.
pi_6273775
quote:
Op zondag 13 oktober 2002 21:38 schreef gtotep het volgende:
vind je deze ontwerpen mooi, kijk dan wat er in roemenie door causjeskoe is gedaan met het centrum van boekarest.
net zo`n potsierlijke toestand van grootheidswaanzin.
Mijn idee, hoe meer ik ervan zie, hoe zwakker ik het ontwerp vindt. Dat hele Germania was niet meer dan een megalomane koepel, een lange straat en een absurd groot station.
  maandag 14 oktober 2002 @ 22:42:56 #23
34488 Piro
Eikichi Onizuka
pi_6283490
Speer was een genie, dat moet gezegd worden, helaas vind ik het teveel lijken op een opelkaargescheten hoop Romeinse ruines.
Zal wel goed zijn geweest dat het niet ten uitvoer is gebracht...
Bij tweakers zitten er constant 20 kutnerds hun vinger blauw te hengsten aan de F5 knop, om vervolgens alleen maar binnen 30 seconden "deze vraag is ooit al gesteld, UTFS, slotje" te kunnen antwoorden... - Creativemind
pi_6286782
Nee, hoe de meeste steden er tegenwoordig uitzien is pas mooi.. over armoede gesproken.

Maar ja, het waren de Nazi's dus is het correct om vooral te benadrukken hoe lelijk en klassiek romeins pompeus het wel niet is.

Thunder announces that the storm is coming
pi_8238726
quote:
Op dinsdag 15 oktober 2002 01:03 schreef FROSTBITE het volgende:

Maar ja, het waren de Nazi's dus is het correct om vooral te benadrukken hoe lelijk en klassiek romeins pompeus het wel niet is.

Echt mooi is het niet, maar wel verschrikkelijk indrukwekkend!

Ben benieuwd hoe verdomd veel tijd en geld (én levens?) de realisatie van dit project zou hebben gekost.

Wilden de Duitsers na het winnen van de oorlog gevangenen gebruiken voor de realisatie?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')