Voorbereiding
-Vraag vrienden/familie/bekenden naar hun ervaringen met rijlessen en bepaalde rijscholen.
-Neem geen rijschool omdat die een paar euro per uur goedkoper is, maar kies voor kwaliteit.Aan het eind van de rit ben je dan waarschijnlijk voordeliger uit (minder lessen)
-Als je gelijk na je 18e verjaardag wilt gaan lessen, informeer dan al een paar weken van tevoren bij een rijschool; dan hoef je in ieder geval niet te wachten.
-Geef vooraf aan hoevaak je wilt gaan lessen. Sommige rij-instructeurs zijn zo druk dat je maar 1x per week kunt lessen. (p.s.2x per week is aan te raden, zie kopje"De lessen".)
-Ga alleen lessen als je genoeg geld hebt. Anders moet je middenin je rijopleiding noodgedwongen stoppen en dit kost extra lessen, want als je niet regelmatig rijdt, moet je er weer even 'inkomen'.
-Zorg dat je voor je 1e les de verkeersregels een beetje kent. (rood stoplicht=Stoppen!)
-Zorg dat je voor je 1e les een beetje weet hoe een auto werkt (zie onder "De bediening")
-Zorg dat je een auto krijgt waar je goed in past. Dus als je 2.05m bent, niet in een Renault Twingo gaan lessen!
-Heel belangrijk: Zorg dat je je stoel goed afstelt. Met een slecht afgestelde stoel rij je echt slechter.
-Zorg dat je je spiegels goed afstelt.
-Je kan voor je 1e les (en tijdens je lesperiode) een beetje oefenen met een familielid/vriend(in)/bekende met een auto. Kijk uit voor de politie en doe dat aub wel op een afgelegen terrein, want ik wil niet dat m'n auto gesloopt wordt door een mafkees die het gaspedaal voor de rem aanzag.
De lessen
-Zorg ervoor dat je regelmatig lest, het liefst ongeveer 2x per week. Als je minder vaak lest, moet je er steeds weer even 'inkomen', bij 2x per week blijf je het gevoel houden.
-Probeer niet de 1e les al alles te kunnen. Werk stap voor stap. Dode hoek kijken e.d hoef je pas later te doen.
-Zorg ervoor dat je niet te brak bent als je moet lessen. Als je het niet gewend bent, kost autorijden erg veel concentratie.
-Heel belangrijk: Heb plezier in de lessen, dan leer je sneller.
-Niet wanhopen als het in het begin slecht gaat. Dat hebben velen en "oefening baart kunst".
-Probeer ver vooruit te kijken, dan kan je tijdig reageren.
-Begin rustig, je moet eerst goed rustig kunnen rijden voordat je hard kan gaan rijden.
De instructeur
-Probeer een leuke instructeur te krijgen die op één lijn met je zit. (Informeer hiervoor bij familie/vrienden/bekenden)
-Als je instructeur je niet bevalt: DUMPEN. Een slechte instructeur kan je onnodig veel lessen kosten.
-Vraag dingen die je niet snapt aan je instructeur.
De bediening
-De koppeling zit links, rem in het midden en gaspedaal rechts.
-Als je wilt schakelen, moet je de koppeling helemaal indrukken.
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
-Dus in de bebouwde kom rij je in z'n 3, bij scherpe bochten, drempels in z'n 2, op 80 km/u wegen in z'n 4, snelwegen in z'n 5, woonerven e.d in z'n 2.
-Voor je de auto start: koppeling indrukken. Als de auto in z'n 1 staat en je start zonder de koppeling in te drukken, schiet de auto schokkend vooruit (het bekende 'help m'n auto start niet en hoe kom ik van een spoorrails af'-trucje). Alleen als hij in z'n vrij staat kun je auto starten zonder de koppeling in te drukken.
-Voor je gaat rijden: handrem eraf.
-Als je wilt wegrijden: Koppeling indrukken, in z'n 1 zetten, koppeling rustig op laten komen (als je hem te snel op laat komen, slaat de auto af), als je de koppeling voor ca. 25 % op hebt laten komen, moet je rustig gas geven terwijl je de koppeling helemaal laat opkomen. Gevolg: Je rijdt weg!
-Als je linksaf wilt slaan: binnenspiegel kijken, linkerbuitenspiegel, links naast je in de dode hoek, richting aangeven, eventueel remmen, schakelen, sturen.
-Rechtsaf slaan: Binnenspiegel, rechts naast je in dode hoek, richting, remmen, schakelen, sturen.
-Kijkgedrag bij kruispunten: links en rechts de zijwegen inkijken. (ook al heb je voorrang)
Het theorie-examen
-Gewoon de regeltjes leren, wat oefenvragen maken en logisch nadenken.
Het praktijkexamen
-Drink 2 blikjes Red Bull vlak voordat je moet afrijden. Werkte bij mij perfect!(Als je geen Red Bull gewend bent, test eerst ff hoe je op 2 blikjes reageert)
-De meeste mensen zakken op kijken, dus LET DAAR OP! Wees niet té veel met kijken bezig, want dan ga je weer andere fouten maken.
-Wees relaxed, kom zelfverzekerd over, zeg 100x tegen jezelf "Ik kan het!", wees niet bang om te zakken.
-Voor meisjes: Trek wat leuks aan (90% van de examinatoren is man!), het liefst een beetje strak en bloot (tenzij je meer dan 100kg weegt). Make-up is ook een aanrader. Doe alsof je de examinator heel aardig vindt en lach verleidelijk.
-Probeer bij examinator te slijmen, zonder dat het te duidelijk slijmen lijkt. Doe heel aardig tegen hem, zeg dat je héééél zenuwachtig bent, dat je niet verder kunt lessen als je zakt ivm geldproblemen, doe een beetje zielig zodat hij medelijden krijgt en je eerder laat slagen. Bij al deze trucs moet je jezelf niet uit je concentratie halen, je moet natuurlijk wel behoorlijk autorijden.
-Als je zakt: wees niet getreurd, bij herexamens zijn ze altijd soepeler.
Als je geslaagd bent
-Hou het autorijden een beetje bij, dan verleer je het niet.
-Begin niet gelijk als een gek te scheuren, geef jezelf even de tijd om te wennen aan het rijden zonder instructeur. Niemand anders kan nu op de rem trappen als je een fout maakt.
-Het is echt raar als je de 1e keer alleen in een auto zit. Niemand kijkt je op je vingers, dat is echt wennen.
-Als je je rijbewijs hebt is de enige belangrijke regel die je moet onthouden: Het gaspedaal zit rechts.
Na al deze tips moet het toch wel lukken dacht ik zo. Waarschijnlijk zijn niet alle tips nuttig, maar beter teveel dan te weinig. Ik ben na 10 lessen en 1 x examen geslaagd, maar ik had al redelijk wat geoefend in de auto met m'n vader.
Als je deze tips opvolgt scheelt dat toch al gauw zo'n 10 lessen, dus 10 x 35 euro= 350 euro.
Om jullie te matsen zal ik genoegen nemen met 30%, dus 0.3 x 350= 105 euro. Omdat ik vandaag in een goede bui ben, zal ik er 100 eurootjes van maken. Stort dit op bank rekening nummer: 7973.18.134 o.v.v. "rijbewijstips".
2 Banaantjes eten !! Er zit een kalmerende stof in
probeer voor je examen nog snel het uurtje ervoor te lessen
(damn.... net te laat met de bananen-tip)
Dus dan kan je je tijdens je rijlessen bezighouden met belangrijkere zaken.
En idd, als een instructeur je niet ligt, gelijk overstappen (het heeft mij veeeeeeeeels te veel leseen gekost.)
quote:En op de motor dan?
Op maandag 7 oktober 2002 12:02 schreef blieblie het volgende:
Ga gewoon een gesprekje aan met de examinator.
1. Was net aangenomen, bleek te slecht en werd ontslagen
2. Man had 2 banen, kreeg een hartaanval en moest stoppen met lesgeven
3. Was ook nieuw. Ik was haar 1e afrijder bij mijn rijschool. Ben in 1x geslaagd.
En verder vroeg ik bij mijn afrijden of de radio aankon, zodat je een rustig achtergrond-muziekje hebt en een beetje praten over je hobbies enzo. Fileparkeren ging de 1e x zelfs fout, maar dat mocht ik daarna gewoon overdoen. Verder ging het lekker en ik was superblij.
p.s. het ergste is nog de 10 minuten voordat je mag beginnen met afrijden. Echt vreselijk die klok enz.
Zal deze/volgende week ook maar eens beginnen met autorijles Ben alweer een tijdje 18 en heb er nu mooi de tijd voor
Iemand goede ervaringen met een rijschool in Leeuwarden
quote:Telt natuurlijk niet
Op maandag 7 oktober 2002 12:06 schreef Kreator het volgende:[..]
En op de motor dan?
quote:Zal ik hier die mening ook maar even ontkrachten??
Op maandag 7 oktober 2002 12:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Drie keer zakken is pech vind ik. Ze moeten mensen niet eindeloos de kans geven hun rijbewijs te halen. Men moet inzien dat sommige mensen gewoonweg het niet in zich hebben een auto te besturen.
Dus voldoende goed rijden en dan, door erbij te praten, de indruk geven dat je het gemakkelijk vind om de auto te beheersen.
quote:Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken.
Op maandag 7 oktober 2002 12:23 schreef blieblie het volgende:[..]
Zal ik hier die mening ook maar even ontkrachten??
quote:Al eens uitgeprobeerd?
Op maandag 7 oktober 2002 11:46 schreef Realforze het volgende:
-Schakelmomenten zijn ongeveer: 1: 0-15km/u, 2:15-40km/u, 3: 40-70km/u, 4: 70-90km/u, 5: 90-350km/u.
quote:Mwoh hebk geen zin in (val dit maal ook niet binnen je gemikte doelgroep
Op maandag 7 oktober 2002 12:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken.
quote:Mijn broer is na 6x geslaagd, kan nu prima autorijden. In ieder geval beter dan ik (1x) maar dat heeft met ervaring te maken, ik ben 12 jaar jonger
Op maandag 7 oktober 2002 12:27 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Je doet maar. Hier in de straat woont een man die 14 keer gezakt was. Nu heeft hij dan eindelijk zijn rijbewijs. Nou daar moeten we blij mee zijn, als die knoop zijn auto start kunnen alle kinderen die op straat spelen beter even dekking zoeken.
quote:Als je 5 keer zakt dan wil dat toch wel wat zeggen hoor....
Op maandag 7 oktober 2002 12:32 schreef Threepio het volgende:[..]
Mijn broer is na 6x geslaagd, kan nu prima autorijden. In ieder geval beter dan ik (1x) maar dat heeft met ervaring te maken, ik ben 12 jaar jonger
quote:Welles van zenuwen gehoord? Sommige mensen zijn daar nogal gevoelig voor en dat hoeft echt niet minder te worden elke keer die je meer examen doet
Op maandag 7 oktober 2002 12:33 schreef CherrymoonTraxx het volgende:[..]
Als je 5 keer zakt dan wil dat toch wel wat zeggen hoor....
Iemand die prima kan autorijden slaagt wel in 3 pogingen.
quote:helemaal mee eens. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n dwarrel een keertje zn rijbewijs heeft omdat die arme sukkelaar van een examinator toevallig onderweg in slaap is gevallen en dus niets heeft gezien? en zo'n kneus mag dan wel gewoon de weg op
Op maandag 7 oktober 2002 12:22 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Drie keer zakken is pech vind ik. Ze moeten mensen niet eindeloos de kans geven hun rijbewijs te halen. Men moet inzien dat sommige mensen gewoonweg het niet in zich hebben een auto te besturen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |