abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6034208
quote:
Charles Aznavour is vanavond in het Concertgebouw in Amsterdam begonnen aan zijn afscheidstournee door Nederland. De 78-jarige chansonnier houdt ermee op omdat hij bang is dat zijn stem zijn vermaarde timbre verliest.

In Amsterdam waren alle kaartjes (tot 130 euro) uitverkocht.Ook het volgende optreden,in Breda,is al volgeboekt. Na Breda gaat de kleine, charmante Fransman nog naar Rotterdam en Den Haag.

Aznavour is een monument, de laatste nog levende chansonnier van de generatie Piaf, Becaud en Trenet. La boheme, Sur ma vie, La mamma en She...binnenkort zijn ze alleen nog op de plaat te horen.

Ik lees de laatste tijd toch wel ontzettend veel over deze man. Zijn de Nederlanders echt gek van dat soort muziek?? Of word hij echt als een monument beschouwd??

130 Euro is toch wel echt een beetje overdreven. Trouwens She vind ik wel echt een goed nummer, heeft hij dat als eerste geschreven?

Trouwste user 2022 zondag 29 september 2002 @ 23:36:23 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_6034227
Ik zal 'm missen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  woensdag 27 augustus 2003 @ 16:05:12 #3
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_12759142
Tnx voor het wijzigen van de titel Sebbo. Ik vind wel dat deze man een centraal topic verdient, al zal er misschien nog steeds niet veel in gepost worden.

Charles Aznavour werd op 22 mei 1924 in Parijs geboren als Chahnour Varenagh Aznaourian. Zijn ouders waren Armeense vluchtelingen. Hij wordt beschouwd als één van de grootste Franse chansioniers, maar werd ook bekend als acteur en vooral ook als zeer getalenteerde (en zeer productieve) songwriter. Hij zou door de jaren heen minstens 500 nummers (mede-)gecomponeerd hebben.

Aznavour maakte zijn debuut op het toneel als kindacteur in de jaren 30 en begon niet lang daarna te componeren. Hij kwam in contact met Edith Piaf (voor wie hij enige tijd als chauffeur optrad) die hem hielp bij zijn zangcarriere. Toch duurde het tot eind jaren 50 voordat hij definitief doorbrak, onder andere omdat zijn muziek lange tijd geboycot werd op de Franse radio omdat zijn nummers als te gewaagd beschouwd werden. Daarna brak hij ook door in Amerika en de rest van de wereld. Meerdere van zijn chansions werden in het Engels vertaald en door anderen opgenomen. Zelf heeft hij ook nummers in het Engels opgenomen.

Ik ken de muziek van Charles Aznavour vooral doordat mijn moeder een groot liefhebber is en het vaak draaide. Ik ben er mee opgegroeid en heb veel nummers de laatste tijd weer herontdekt. Ik zal niet beweren dat ik zijn hele repertoire ken, maar op basis van wat ik ken zou ik zeggen dat hij zeker als een grote uit de muziekwereld mag worden beschouwd. De man heeft werkelijk prachtige nummers geschreven (en gezongen). Nee, het is natuurlijk niet 'cool', maar ja, daar trek ik me niet zoveel van aan. Misschien dat veel nummers 'zoet' in de oren klinken, maar ze hebben vaak op een bepaalde manier toch een ruw randje en een tragiek zoals je die bijna alleen in Franse muziek terugvindt.
Aznavour heeft dus ook in het Engels gezongen en in tegenstelling tot de meeste Franse artiesten die dat doen, irriteert me het accent bij hem niet en klinkt het niet lachwekkend. Zijn nummers zijn ook erg goed in het Engels vertaald (niet door hemzelf, btw).

Bekende Aznavour-nummers: She, Yesterday When I Was Young (Hier Encore), The Old Fashioned Way

Aanraders (wat mij betreft):
No I could never forget (Non je n'ai rien oublie)
Little fool I love you (Idiote je t'aime)
What makes a man (Comme ils disent)
Je t'attends
Et pourtant
Tu t'laisses aller
Les comediens
La mama
Que c'est triste Venise
Mes emmerdes
I have lived
The happy days
To die of love
Like roses
The ham
We had it all
For me... formidable

Trouwens, misschien dat What Makes A Man ook wel bekend is bij sommigen hier, aangezien Marc Almond dit nummer ook opgenomen heeft. Geweldig nummer ook, over homoseksualiteit, gezongen in de ik-vorm door de overigens heteroseksuele Aznavour. Ik ken niet veel andere artiesten/songwriters die dat gedaan hebben.

Misschien nog meer mensen hier die zijn muziek kunnen waarderen en wat nummers kunnen aanbevelen?

[Dit bericht is gewijzigd door Jane op 27-08-2003 21:35]

Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  woensdag 27 augustus 2003 @ 16:21:28 #4
1986 Jane
pi_12759656
Heb net de versie van What Makes A Man van Marc Almond trouwens voor het eerst beluisterd. Live, met sobere pianobegeleiding. Errug mooi!
pi_12759715
Is de originele versie van "Meisje van 16" ook niet van Charles? Ken 'm verder niet ook echt goed, hoor..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 27 augustus 2003 @ 18:25:19 #6
1986 Jane
pi_12762877
Ja, klopt! Un enfant de 16 ans.

Tnx for reminding me. Die heb ik nog niet. Gelijk ff zoeken.

Ook niet zo'n zoetsappig liedje, btw.

† In Memoriam † woensdag 27 augustus 2003 @ 18:51:37 #7
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_12763430
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 16:05 schreef Jane het volgende:

Misschien nog meer mensen hier die zijn muziek kunnen waarderen en wat nummers kunnen aanbevelen?

Les enfants de la guerre

en bedankt Jane.. ik ben weer volop LP's aan het draaien

Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  woensdag 27 augustus 2003 @ 21:47:30 #8
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_12768100
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 16:23 schreef Zander het volgende:
Is de originele versie van "Meisje van 16" ook niet van Charles? Ken 'm verder niet ook echt goed, hoor..
In de Franse (en Engelse) versie gaat het meisje dood. In de Nederlandse versie wordt daar nergens over gesproken.
"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_12768235
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 21:47 schreef FritsFlits het volgende:
In de Franse (en Engelse) versie gaat het meisje dood. In de Nederlandse versie wordt daar nergens over gesproken.
"ach wat lig je hier stil
langs de kant van de weg"

.. mjah, misschien lag ze te slapen.

woensdag 27 augustus 2003 @ 21:53:07 #10
1986 Jane
pi_12768256
quote:
Op woensdag 27 augustus 2003 21:52 schreef Zander het volgende:
pi_12768301
quote:

[..]

Misschien lag ze naar de madeliefjes te kijken.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
  woensdag 27 augustus 2003 @ 21:59:33 #12
28390 FritsFlits
Ik heet geen Frits
pi_12768482
quote:

[..]

Ze was toch verwaarloosd? Waarom zou ze dan niet uitgeput langs de kant van de weg liggen? Daarnaast staat het nergens letterlijk in het lied... maarja
Dit is trouwens het refrein + einde in het Frans:

Une enfant,
une enfant de seize ans,
une enfant, un printemps,
couché sur le chemin.

Morte.

En in het Engels:

A young girl,
a young girl who is sixteen
child of springtime, still green,
lying here by the road.

Dead.

"The greatest distance in the universe is that between two minds"
pi_12769157
Goed, goed.. dan ging het Nederlandse meisje van 16 niet dood. Boudewijn hield vast van een Happy End.

Nu weer terug naar Charles A.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')