Lekkere vooroordelen kwamen er weer voorbij. Net alsof alle Aziatische vrouwen volgzame wezentjes zijn zonder eigen wil. Alsof er in Nederland geen domme huppelkutjes bestaan
Als je wat rondreist over de wereld kom je er al snel achter dat Nederland helemaal niet zo'n geemancipeerd land is als de meesten denken. Hoeveel vrouwen werken er in Nederland eigenlijk in traditioneel mannelijke sectoren als electrotechniek en IT? Erg weinig! Nee, in Nederland werken vrouwen vooral in "vrouwelijke" beroepen zoals de zorgsector en dan vaak ook nog parttime. Of in vage sectoren met weinig economisch perspectief.
In India en China, waar ik beide enige tijd heb gewerkt, is de verhouding man-vrouw in technische beroepen ongeveer 50%-50%. Die vrouwen nemen hun carriere bloedserieus, in tegenstelling tot de meesten in NL.
"Azie" is verder nogal groot, en daarmee kunnen ook de gewoontes erg verschillen. In Shanghai doen de vrouwen naast hun baan heel weinig: hun echtgenoten moeten koken en doen het huishouden. Bij Koreanen is dat juist omgekeerd.
Maar ook als vrouwen uit zeer niet-geemancipeerde landen komen, dan wil dat nog niet zeggen dat het per definitie domme willoze volgzame types zijn. Daarmee doe je ze absoluut geen recht en ik vind opmerkingen in die richting nogal flauw. Waarschijnlijk hebben mensen die dergelijke opmerkingen plaatsen nauwelijks ervaring met Aziatische vrouwen en baseren ze hun beeld op een bepaalde catagorie kansarme vrouwen die een huwelijkspartner in het westen zoeken. Niet bepaald een representatieve groep dacht ik zo...
Het is wel mijn ervaring dat Aziatische vrouwen vaak "vrouwelijker" zijn dan in NL: je zal niet snel een Fillipijnse met een pak shag in haar kontzak aantreffen . Ook tonen ze sneller waardering voor dingen die je voor ze doet, een NL vrouw neemt alles 'for granted' . Dat komt omdat de NL vrouw verwend is met de NL man, Aziatische mannen behandelen hun vrouwen een stuk minder goed (over vreemd gaan in azie kun je ook een heel topic vullen).
De meeste expats waarmee ik over vrouwen heb gesproken zijn het erover eens dat je met een leuke intelligente goedgeschoolde Aziatische vrouw een aanzienlijk betere deal hebt dan met een NL vrouw. Dat het geen gelijkwaardige partner zou kunnen zijn is echt onzin.
Ik heb zelf een Aziatische vriend die juist weer helemaal niet op Aziatische meisjes valt en wel op Westerse (en dan ben ik dus niet zo'n verwend type met een grote bek en een pak shag in haar kontzak - ik ben toevallig wel intelligent, kan goed leren en voel me niet geroepen om al mijn tijd aan het huishouden en het eten te spenderen, maar dat maakt me niet minder vrouwelijk m.i.).
Smaken verschillen gewoon, ik vind het altijd zo'n onzin om de groep waar je toevallig over het algemeen niet op valt naar beneden te halen.
quote:En waar zit die betere deal em dan in Aernout?
Op zaterdag 21 september 2002 22:13 schreef Aernout het volgende:
De meeste expats waarmee ik over vrouwen heb gesproken zijn het erover eens dat je met een leuke intelligente goedgeschoolde Aziatische vrouw een aanzienlijk betere deal hebt dan met een NL vrouw.
Toch moet me van het hart dat je vooral aan het eind van je betoog zelf ook generaliserend overkomt; "nl vrouw neemt alles voor granted/is verwend", "aziatische vrouw betere deal dan nl".
Wanneer een vrouw (waar ter wereld dan ook) alleen maar voorbeelden van slechte behandeling door mannen om zich heen ziet, lijkt het me logisch dat ze het erg waardeert wanneer jij niet zo bent. Hetgeen jij 'verwend' noemt is dan louter veroorzaakt doordat de nl man meer geemancipeerd/een 'nettere' vent is dan de aziatische.
Beter deal is denk ik ook subjectief. Hier kom ik op dezelfde vraag als Barb uit "waar zit die betere deal em dan in"? Mijn idee van een goede, standvastige relatie is dat verschillen in interesses en leefpatronen er niet zo toe doen, maar dat er wel duidelijk overeeenstemming moet zijn over basic "normen en waarden" (sorry, ik klink hier erg Heinsbroek-achtig, ben helemaal geen fan van die man..). Ik bedoel hiermee dat er overeenstemming moet zijn over hoe je met elkaar wil omgaan (zorg dragen voor elkaar, elkaar stimuleren/helpen in het verwezenlijken van 'levensdoelen', spanningsveld tussen 'ik' en 'wij' etc.). Ook is begrip voor elkaars achtergrond en beweegredenen m.i. belangrijk. Dat laatste is soms al moeilijk in een nl relatie, laat staan in een 'cultureel gemengde' relatie. Ik heb erg veel bewondering voor gemengde relaties, maar 'betere deal' vind ik een beetje op kroegpraat lijken...
quote:Ik merk bij veel NL-vrouwen een misplaatst superioriteitsgevoel tov van Aziatische vrouwen. Alsof ze zelf zo geweldig geemancipeerd zijn en Aziatische vrouwen per definitie volgzame trutjes zijn. Maar ik ken genoeg zogenaamd "geemancipeerde" NL-vrouwen die wel een grote bek hebben maar zelf geen band kunnen plakken of een video kunnen instellen en zich ondertussen lekker door hun vent laten onderhouden. Die hebben geen recht van spreken.
Op zondag 22 september 2002 08:42 schreef femmeChantal het volgende:
Toch moet me van het hart dat je vooral aan het eind van je betoog zelf ook generaliserend overkomt; "nl vrouw neemt alles voor granted/is verwend", "aziatische vrouw betere deal dan nl".
Tegenover het karikature beeld van een Aziatische vrouw als willoos huissloofje kun je ook een karikatuur beeld neerzetten van een NL-vrouw als een over het paard getild zeikwijf met 20 kilo overgewicht en een pak shag in haar kontzak die de hele dag over alles loopt te zeuren maar als het erop aan komt terugvalt in haar rol van hulpeloos vrouwtje.
Met "betere deal" bedoelde ik dat bij vergelijkbare intelligentie, opleiding en algemene ontwikkeling Aziatische vrouwen vaak eleganter en vrouwelijker zijn. Dit is natuurlijk een persoonlijke smaak maar blijkbaar wordt die door nogal wat mannen gedeeld.
Deze uitspraak van mij was vooral bedoeld als provocatie om de discussie eventjes de andere kant op te trekken, ten gunste van Aziatische vrouwen. Maar het is zinloos om in dergelijke karikaturen te denken, het gaat tenslotte om individuen.
quote:Gelukkig had ik WEL recht van spreken
Op zondag 22 september 2002 12:00 schreef Aernout het volgende:
Maar ik ken genoeg zogenaamd "geemancipeerde" NL-vrouwen die wel een grote bek hebben maar zelf geen band kunnen plakken of een video kunnen instellen en zich ondertussen lekker door hun vent laten onderhouden. Die hebben geen recht van spreken.
quote:Dat valt helemaal niet mee. Dat superioriteitsgevoel wordt misschien niet openlijk uitgesproken maar er gaat geen discussie voorbij (inclusief hier op Fok) waarbij er niet meteen opmerkingen komen in de geest van "lekker makkelijk", "volgzaam", "geen eigen wil" etc.
Op zondag 22 september 2002 13:20 schreef femmeChantal het volgende:
Btw, ik ken geen nl-vrouwen met superioriteitsgevoel tov aziatische vrouwen, valt misschien toch nog wel mee dus..
quote:Ehm.... nou dan ben je volgens mij nooit op zo'n Azn-party geweest.
Ik merk bij veel NL-vrouwen een misplaatst superioriteitsgevoel tov van Aziatische vrouwen. Alsof ze zelf zo geweldig geemancipeerd zijn en Aziatische vrouwen per definitie volgzame trutjes zijn
Tering zeg, ik ben al niet zo gauw weg van Aziaten, maar die wijven daar komen bij mij de strot uit
Nou, dan heb ik misschien geluk gehad, want ik ken in ieder geen Nederlandse meid die zooo arrogant is.
(ben zelf trouwens cantonees...)
quote:Misschien valt het jou meer op, omdat jij er in het bijzonder aanstoot aan neemt. Aan mij gaat dat superioriteitsgevoel namelijk volledig voorbij. Ik heb zelfs het idee dat er hier in Nederland vrij weinig stil wordt gestaan bij verre oorden als bijvoorbeeld Azië. En als het al eens ter sprake komt, dan is het vaak in positieve zin, bv. ondernemingsgezinde Chinezen afgezet tegen criminele Antillianen/Marokkanen.
Op zondag 22 september 2002 13:25 schreef Aernout het volgende:Dat valt helemaal niet mee.
Ik hoor eigenlijk nooit iets over de Aziatische vrouw in het bijzonder. Over Turkse, Marokkaanse en Russische vrouwen daarentegen... Het stereotype beeld van de laatste groep wordt naar mijn idee zelfs juist door mannen in stand gehouden. Hoe vaak wordt er niet denigrerend gesproken over de verwende, koppige Nederlandse vrouw waarmee je een stuk slechter af bent dan een gewillige Russische? Dat zijn nog eens vooroordelen.
quote:Er is vast wel weer iemand die het slechtste van de twee werelden erin verenigd ziet.
Op zondag 22 september 2002 13:41 schreef Muurbloempje het volgende:
Ik ben half westers (duits/nederlands) en half aziatisch (Indonesië), zit ik dan goed ???
quote:
Op zondag 22 september 2002 13:42 schreef Claudia_x het volgende:[..]
Er is vast wel weer iemand die het slechtste van de twee werelden erin verenigd ziet.
[Dit bericht is gewijzigd door Muurbloempje op 22-09-2002 14:17]
Maar sommige Westerse vrouwen zijn ook erg leuk. *naar links kijkt*
batllesicklonerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Verder is het wel degelijk zo dat in bijvoorbeeld (veel, niet alle) Chinese gezinnen in Nederland vaak nog steeds een nogal autoritair opvoedingsmilieu heerst waarin het toch de bedoeling is dat je doet wat er gezegd wordt en ik denk dat daar ook het beeld vandaan komt wat veel westerse vrouwen hebben van Aziatische vrouwen. En natuurlijk verschilt ook dat weer per individu.
En het is ook nog eens zo dat veel Aziatische mensen andersom ook neerkijken op Nederlanders. Hiermee bedoel ik overigens niet mijn vriend, want die doet dat niet, maar ik heb meerdere Chinese mensen gesproken, ook voor mijn studie, en ook daar zijn vooroordelen over westerse mensen, zoals die er waarschijnlijk vanuit elke cultuur over elke cultuur zijn.
quote:Aernout, als ik denk aan vrouwen in andere culturen, dan koppel ik dat inderdaad soms aan (door anderen opgelegde) volgzaamheid. Dit doe ik op basis van wat ik hoor/lees in de media, misschien geheel onterecht... Ik vind die opgelegde volgzaamheid erg jammer en ik hoop heel erg dat vrouwen over de hele wereld dezelfde kansen/mogelijkheden krijgen die wij hier krijgen. Het is dus zeker geen superioriteitsgevoel, maar meer een gevoel van medeleven.
Op zondag 22 september 2002 13:25 schreef Aernout het volgende:
Hieruit blijkt toch een duidelijk superioriteitsgevoel?
Die je door je werk tegen komt? Werkzaam in de branche waar jij je in bevindt of de dames werkzaam in de hotels waar jij verblijft, de vliegtuigmaatschappijen waar je meevliegt? de meisjes onder de 20 die jouw voorkeur hebben en vaak alles prachtig vinden wat een oudere man zegt en doet (dus dan ligt het meer aan de leeftijd dan aan de afkomst)?
of de vrouwen in de kleine dorpen, die niet een carriere hebben, die niet geschoold zijn? die niet de kansen hebben gekregen zich onafhankelijk van mannen door het leven te begeven?
of de vrouwen in Thailand die de prostitutie in gaan als enige perspectief, en vaak op zeer jonge leeftijd, al dan niet door ouders verkocht aan pooiers?
of die vrouwen die keer op keer een abortus ondergaan als alternatief voor anticonceptie?
of de vrouwen die wel degelijk zich naar de nukken van de mannen moeten zetten, die als het er op aankomt het onderspit delven, tenzij "rijk" en daarom dus onafhankelijk.
Ik bedoel Aziatische vrouwen zijn volgzamer en nederiger maar dat heeft een culturele achtergrond, die je niet 1,2,3 kunt onderdrukken ook niet nu je je opeens als geemancipeerde (en wat versta je daar dan eigenlijk onder, is dat niet ook per cultuur verschillend?) vrouw in de moderniteit bevindt.
Misschien is er ook een natuurlijke aangeboren "gave" zich ,naar westerse maatstaven, gedienstig naar mannen toe op te stellen.
Ik zie niet in waarom een Aziatische vrouw per definitie een betere deal zou zijn, net zo min als een westerse, creoolse, indiaanse vrouw dat zou zijn.
Fysieke kenmerken zijn een oneerlijke maatstaf en natuurlijk ook onderhevig aan persoonlijke smaak.
maar ik mag aannemen dat je een en ander zo zwart wit neerzet om je punt te maken.
quote:Inderdaad
Op zondag 22 september 2002 19:29 schreef femmeChantal het volgende:
Oef, wat een kritiek... ik geloof niet dat Aernout zo in karikaturen denkt; hij zegt zelf dat dit "zinloos is, het gaat tenslotte om individuen". Hij wil een tegenstelling laten zien en gebruikt hiervoor extremen
quote:Klopt
Op zondag 22 september 2002 20:23 schreef milagro het volgende:
maar ik mag aannemen dat je een en ander zo zwart wit neerzet om je punt te maken.
Ik volg dus een HBO opleiding Hogere Informatica in Amsterdam, en niet alleen bestaat de overgrote meerderheid uit mannelijke studenten: die minderheid studentes binnen onze opleiding zijn voor het grootste deel allochtoon. Waar een Nederlands meisje over bepaalde (met name technische) opleidingen meestal zegt: "dat is niets voor mij", "ik ben volledig a-technisch", "ik heb twee linkerhanden" en noem maar een bekende smoes, zie je veel allochtone meisjes het gewoon praktisch bekijken: "er is veel toekomst in deze richting, dus ik volg deze opleiding".
Het vooroodeel van "als je een hoofddoekje draagt, dan laat je je maar wat opdringen, dus dan zul je een niet al te zelfstandig individu zijn" klopt dan ook van geen kant. Die nemen hun carriere zover ik heb gezien juist bloedserieus. Iets waar veel van ons (jongens ook) een goed voorbeeld aan zouden moeten nemen.
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen. Er zijn ook wel Nederlandse meisjes binnen mijn opleiding, maar die zijn letterlijk met een, hoogstens beide handen, te tellen. En dat is jammer, want de dames kunnen het echt wel, dat weet ik zeker. En bovendien kijken ze vaak anders tegen problemen aan, en voegen zo een dimensie toe aan discussies en het algemene denkproces. Dat werkt verfrissend.
(En bovendien zou het onze opleiding stukken gezelliger maken. )
Als oorzaak van het probleem in kwestie vermoed ik nog steeds de manier van opvoeden, de role-models waar jonge meisjes naar kijken, en de lesprogramma's op de basisscholen. Dat kan toch echt beter. Maar of het heel makkelijk overnight te veranderen is, of dat het een langdurig proces van mentaliteitsverandering nodig heeft... Ik weet het niet zeker, maar ik gok toch meer op dat laatste.
Wat hebben de female foksters hier eigenlijk over te zeggen? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Bedenk wel dat dit verhaal dus gebaseerd is op wat ik heb geconstateerd. Het hoeft dus niet per se de universele waarheid te zijn.
quote:Hoeveel vrouwen werken er überhaupt in Nederland? We hebben de laagste participatiegraad van heel Europa. Vooral als je in de spits staat is het stuitend hoe weinig vrouwen je ziet. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerika waar wel 60% van de medeforenzen vrouwelijk is.
Op zaterdag 21 september 2002 22:13 schreef Aernout het volgende:
Hoeveel vrouwen werken er in Nederland eigenlijk in traditioneel mannelijke sectoren als electrotechniek en IT?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |