abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 september 2002 @ 22:52:50 #1
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_5852056
Uit pure verveling net de "HupHupSong" gedownload; en jemug; ik zit weer vol adrenaline. En dat is niet goed!
Het gebrek aan creativiteit om een toch al zo'n matig nummer te coveren; en dan wel zó triest!
Wat is het? gebrek aan creativiteit? Geen eigenwaarde? Een laatste stuiptrekking? Wat beweegt een dame C. Konings ertoe om zo'n nummer te coveren? Mee willen liften op het succes?
Ik kan me nog wel herinneren dat die andere nederlandse troela, mevrouw A. Meijer een liedje had gecoverd van ik meen Ricky Martin of Enrique Iglesias ofzo. Ik vind het zo zielig? En wat wordt er geantwoord als een critische luisteraar van een interview de vraag stelt waarom ze covered, en of het niet een beetje simpel is om succes te krijgen krijg je zo'n wannabee politiek correct antwoord dat ze het heerlijk geweldig super vinden om hun eigen ziel in zo'n nummer te leggen; hun eigen wending eraan willen geven; zowel uit respect aan de oorsprinkelijke artiest; als dat ze vinden dat er zoveel méér in het nummer zit...

Flikker toch op; ik vind het zó zielig...

[sub] Sorry, even wat adrenaline lozen )

Action is the enemy of thoughts
pi_5852081
Leef je uit op het zojuist geplaatste Mega Top 100 topic van deze week!
pi_5852143
Misschien ook wel gewoon een makkelijke manier om geld te verdienen.
  dinsdag 17 september 2002 @ 22:59:10 #4
27648 Weakling
available in strong mint
pi_5852200
Covers hoeven niet te zuigen, maar doen het helaas vaak wel ...
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
pi_5852325
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 22:56 schreef Seborik het volgende:
Misschien ook wel gewoon een makkelijke manier om geld te verdienen.
Ik vermoed hetzelfde...

Trouwe lezertjes van het Muziekforum weten inmiddels wel hoe ik over dit soort poenharkerij denk , ik hoop dat die hele cover-rage maar zo snel mogelijk overwaait...

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 17 september 2002 @ 23:07:49 #6
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_5852390
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 22:59 schreef Weakling het volgende:
Covers hoeven niet te zuigen, maar doen het helaas vaak wel ...
Sommige covers heb ik niets op tegen. Dan denk ik aan bijvoorbeeld Acda en de Munnik met Slaap Zacht Elizabeth, of anouk met een nummer en whatever, ook al is het van een groep ofzo die ik zelf niet zo vind; dan kan de cover nog wel goed zijn. Gewoon gemaakt omdat het origineel echt een mooi nummer is (Acda en de Munnik <> Counting Crows), maar niet zo''n zielige nederlandse wannabee artiest (C.K, A.M) die even een plaatje nabootst om geld mee te verdienen... Een zekere Robbie of Robert or whatever Williams die een CD van Frank Sinatra covered; dat vind ik wel kanp, maar vooral omdat ik het idee heb dat dat veel respectvoller gebeurd...

/// Nog meer adrenaline lozend

Action is the enemy of thoughts
  dinsdag 17 september 2002 @ 23:14:49 #7
33733 IsaacD
Gevaarlijk exemplarisch
pi_5852527
Een goeie cover voegt heel wat toe aan het oorspronkelijke nummer en is soms even goed of zelfs beter. Een goed voorbeeld vind ik persoonlijk is de cover van "love rollercoaster" gecoverd door de RHCP, origineel van the Ohio players. De meeste covermeuk wordt gewoon geproduceerd door de boy/girlbands, die gewoon een catchy refreintje nodig hebben om over hun zoveelste duizend-in-een-dozijn 808 beatje te leggen...
Make waaaaaaaaaay for the firetruck!
  dinsdag 17 september 2002 @ 23:17:47 #8
36466 Lothian
The fool escaped from paradise
pi_5852583
Volgens mij kun je covers onderverdelen in 2 categorieen:

covers die op single worden uitgebrachten en covers tijdens een optreden worden gespeeld..

covers die op single worden uitgebracht zijn d'r alleen maar om de zanger(es) snel 'n zak geld te laten verdienen (of de platenbaas).

covers die gespeeld worden met optredens zijn mijn inziens een hommage aan 'n band die je inspireert, maar waarmee je dan wel je eigen ding doet.

eigenlijk is dit een korte samenvatting van 'n nummer van de osdorp posse - biobakmuziek.

Ingewikkelde problemen bestaan niet; ingewikkelde oplossingen wel.
pi_5852622
de laatste tijd komen er zoveel covers uit dat je het idee krijgt dat ze zelf niks meer kunnen verzinnen ...

ok, er zijn covers die goed klinken enzo (maar dat zijn er ook niet zoveel, dat ik nu meteen een voorbeeld kan noemen )
de rest is gewoon bagger ... we noemen Corrie Konings en Jan Wayne ... raar, dat ik daarvan wel zonder nadenken wat kan noemen ...

pi_5852624
ik ben ht helaas met je ens dat 99% van de covers zuigt en zwaar ook
de enig reden waarom deze nummers worden gemaakt is geld verdienen. meestal worden deze slechte covers ook gemaakt door artiesten die alleen artiesten zijn omdat ze dan geld kunnen verdienen en niet omdat ze liefde hebben voor de muziek die ze maken.

een artest met liefde voor zijn eigenmuziek zou het ook wel uti zijn hooft laten om een nummer zo erg t verkrachten om er geld mee te verdienen. maar met gebrek aan liefde voor de muziek is er geen reden om de cover niet te maken. en daar scheelt t aan denk ik zo

dus ik hou mij maar vast aan de cover's die wel mooi en mt liefde zijn gemaakt en gelukkig bestaan die nog steeds

eten!!!
  dinsdag 17 september 2002 @ 23:26:35 #11
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_5852780
Hmmzz, ik wijs covers niet principieel af, maar er zijn idd. zat voorbeelden te verzinnen van covers met gevrek aan creativiteit.

Recentelijk nog 'Like a Prayer' van Madonna, door al-sla-je-me-dood. Ik ben geen fan van haar maar de spanning (en kewle basgitaar ) uit het origineel ontbrak: slap overbodig aftreksel dus. Maar het verkoopt wel.

Goeie cover naar mijn idee: Voodoo Child van Hendrix, door Stevie Ray Vaughan. Als Hendrix toen nog geleefd had, had-ie allebei zijn duimen omhoog gestoken - de spirit van het nummer wordt gevangen, maar dan in de stijl van Stevie Ray.

Misschien is het daar wel om te doen - de spirit (excuse my vagueness), en het idee dat de schrijver van het nummer vindt dat de uitvoering recht aan de compositie doet. In de klassieke muziek worden vanuit dat idee alleen maar covers gespeeld.

iedereen is uniek behalve ik
pi_5852802
De Bangles hebben ook een paar uitstekende covers op een naam staan zoals Going Down to Liverpool (origineel is van Katrina & the Waves), Hazy Shade of Winter (Simon & Garfunkel) en op de nieuwe cd Take off Your Own Head (It's a Doll Revolution)(Elvis Costello. Wordt waarschijnlijk de eerste single )

Dat zijn echt uitstekende covers die eigenlijk beter zijn dan het origineel. Maar daarnaast hebben ze ook prachtig eigen materiaal. Dat is een goed voorbeeld dat het niet per se een gebrek aan creativiteit hoeft te zijn. Er bestaan ook creatieve covers
Bij de Bangles gaat het mooi samen met hun eigen werk.

Andere artiesten daarentegen maken het echt te bont met hun gebrek aan creativiteit, zie Madhouse.

En er zijn ook covers die gewoon leuk zijn. Zoals Scooter - White Wedding (de rest van z'n nummers zogen naar mijn mening) en helemaal leuk is een cd als Kermit Unpigged waarop Ozzy Osbourne samen met Miss Piggy Born to be Wild zingt

Niet alle covers zijn dus voortgekomen uit gebrek aan creativiteit. De één vond dat er iets beters van gemaakt kon worden, de ander wou iets creatiefs doen, weer een ander doet het voor de humor en dan heb je nog de talentloze figuren die idd niet creatief zijn en alleen maar covers kunnen zingen (leuke kroeg coverbands reken ik daar niet onder hoor, alleen die commerciële rottroep op de radio).

pi_5852824
quote:
In de klassieke muziek worden vanuit dat idee alleen maar covers gespeeld
Inderdaad, en in jazz is coveren ook heel gebruikelijk (alleen noemen ze het dan geen covers maar 'standards'). Ik heb er ook niets tegen, als het maar op een creatieve manier gedaan is, en dat mag best ook een beetje melig zijn.

Maar kijk nou naar het Top40-topic van deze week: het gebrek aan originaliteit is gewoon schrijnend, ik kan er werkelijk niet bij dat mensen zulke rommel kopen...

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  Trouwste user 2022 dinsdag 17 september 2002 @ 23:36:54 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_5852979
Ik hou van covers.

Doen me herinneren hoe mooi de orginelen zijn.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_5853019
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 23:36 schreef tong80 het volgende:
Ik hou van covers.

Doen me herinneren hoe mooi de orginelen zijn.

hehehe
  dinsdag 17 september 2002 @ 23:43:19 #16
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_5853071
quote:
Op dinsdag 17 september 2002 23:29 schreef Zander het volgende:
[..]
Maar kijk nou naar het Top40-topic van deze week: het gebrek aan originaliteit is gewoon schrijnend, ik kan er werkelijk niet bij dat mensen zulke rommel kopen...
Tja, de target van de top 40, de single kopers, dat zijn jonge tieners. Die top 40 geeft nauwelijks een totaalbeeld van wat er in muziekland gebeurd. Geen idee trouwens waar wel een goed beeld vandaan te halen is.

Ik moet wel toegeven dat er op Top Of The Pops op de BBC (niet BNN) veel originelere dingen te zien zijn dan hier. Songs uit de Britse top 40 schoppen af en toe echt wel kont. Geen idee hoe dat komt, misschien is 't gewoon creatiever volk dan wij Hollanders, en waarderen ze betere muziek, of stellen ze hun top 40 anders samen. Beats me.

[Dit bericht is gewijzigd door Philosocles op 17-09-2002 23:53]

iedereen is uniek behalve ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')