abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_5716195
Ik moest dit weekend denken aan een tekenfilm die ik als kind had gezien. Een tekenfilm die een grote indruk op me had gemaakt en die ik dolgraag weer wilde zien. Na veel moeite vond ik op imdb eindelijk de titel: The mouse and his child. Het doorlezen van de informatie op de imdb bracht zoveel leuke herinneringen aan deze briljante tekenfilm naar boven dat ik me afvraag of er meer zijn die deze tekenfilm (eigenlijk niet echt voor kinderen) hebben gezien en hem nog kunnen herinneren.

Even ter opfrissing: de tekenfilm gaat over een vader muis en zijn zoon en hun zoektocht naar 'vrijheid'; het zijn namelijk aan elkaar vastzittende speelgoedmuizen die je kunt opwinden waardoor ze rondjes draaien. Ze willen zo graag los van elkaar en zonder sleutel op vader's rug kunnen voortbewegen. Het verhaal begint in een speelgoedwinkel waar de klok het speelgoed vertelt dat speelgoed niet huilt en doet wat het doen moet. Helaas belanden deze twee muizen in het afval en worden op een vuilnisbelt gedumpt. Hier komen ze in aanraking met de villain aller villains: Manny de Rat. Nou goed, karakters waarbij ik ook een vlaag van nostalgische herinneringen kreeg waren de roze olifant, de kikker die met behulp van botten de toekomst kon voorspellen ("A dog shall rise; a rat shall fall") etc.

Dit is geen gewone tekenfilm zoals Disney ze maakt. Dit is een tekenfilm met een zeer donkere sfeer, een surrealistisch werk waarbij de muizen regelmatig filosoferen (over bijvoorbeeld oneindigheid bij The last visible dog...een pakje zoals wij dat kennen van het Droste cacao blikje) en waarin veel karakters dood gaan door bijvoorbeeld uitputting. Ook met de twee muizen gaat het niet altijd goed (eigenlijk gaat het aldoor verdomd slecht). Het is in mijn ogen een meesterwerkje en ik vond het dan ook fijn om de (veel!) commentaren over deze film op imdb te lezen die allemaal verwoorden wat ik dacht.

Helaas heb ik de film al heel erg lang niet gezien en ik zou het zo graag nog een keertje zien Gezocht op een paar sites, maar nergens is de film te koop of iets dergelijks. Jammer.

site: http://us.imdb.com/Title?0076416

en voor het verhaal (en weer iemand dolenthousiast over deze echt geweldige film): http://www.geocities.com/Hollywood/Lot/4063/mouse.html

[Dit bericht is gewijzigd door Isabeau op 09-09-2002 00:47]

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 9 september 2002 @ 00:56:34 #2
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_5716463
Een beetje zoiets als Plague Dogs? Qua sfeer dan.
http://us.imdb.com/Title?0084509
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
pi_5717996
Ik heb geen idee of de twee te vergelijken zijn

The mouse and his child is wel een typische tekenfilm (dus niks kunstzinnigs aan de animaties) en het gaat over 'levend' speelgoed en lijkt dus echt een tekenfilm voor kinderen. De film heeft echter ontzettend veel symboliek en een geweldig goed (en droevig) verhaal. Ik kan nu nog de muziek in mijn hoofd horen die je hoorde als het leger speelgoedslaven langs sjokten met de ratten als gemene oppassers. Arm speelgoed dat vermoeid ter aarde stortte en dan uit elkaar werd gesloopt (heel traumatisch voor mij als kind).

Als ik de commentaren bij The plague dogs lees dan is dat net zo'n film vol symboliek en een verhaal wat kinderen niet zo snel helemaal zullen begrijpen.

Ik zou The mouse and his child nog zo graag een keertje zien, maar ik heb geen idee hoe. Hij is niet te koop online en het lijkt me zeer stug dat die moderne videotheken hier in de buurt hem hebben (die hebben bepaalde klassiekers niet eens meer).

"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_5829177
Wat jammer dat niemand deze tekenfilm kent

Is er een manier om aan een film te komen die niet meer te koop is?

pi_5873632
Ik heb hem gevonden!!!!

(niet dat er ook maar iemand in geïnteresseerd is)

Gisteravond gekeken en nu pas vielen mij alle uitspraken van bijv. Shakespeare etc op. Kijk, dat begrijp je niet als kind.

pi_5936975
Best zielig dat ik hier alleen post

Ik ga denk ik maar een filmmeet organiseren waar we deze tekenfilm gaan kijken.

En als niemand komt, dan kijk ik 'm wel alleen Nog een keer! Nog een keer! [teletubbie stem]

maandag 23 september 2002 @ 18:35:58 #7
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_5937030
quote:
Op maandag 23 september 2002 18:32 schreef Isabeau het volgende:
Best zielig dat ik hier alleen post
*Medelijden heeft*

Ik had nog voor je gekeken of ie op onze movieserver stond (daar hebben we vaak oude films) maar je hebt hem zelf al gevonden. Veel plezier ermee

pi_5937080
quote:
Op maandag 23 september 2002 18:35 schreef BlackJack het volgende:

[..]

*Medelijden heeft*

Ik had nog voor je gekeken of ie op onze movieserver stond (daar hebben we vaak oude films) maar je hebt hem zelf al gevonden. Veel plezier ermee

* Isabeau geeft je een heel dikke knuffel en een voor je reactie Wow

Hij is erg leuk Maar hoe kom je nou eigenlijk aan heel erg oude films die niet meer te koop/huur zijn?

maandag 23 september 2002 @ 19:12:19 #9
20104 BlackJack
Comfortably drunk
pi_5937581
Films die enige cultstatus hebben willen nog weleens op het internet circuleren, of anders moet je mazzel hebben op een rommelmarkt, of met de publieke omroepen. Een film waar ik al een tijdje naar op zoek ben is "the mouse that roared". Iemand een idee?
pi_5946987
Sorry, ik heb die film ook nog nooit gezien en heb ook geen idee waar je die zou kunnen vinden.
  maandag 28 april 2003 @ 11:15:52 #11
10785 Smots
The Angriest Dog In The World
pi_10063427
quote:
Op maandag 23 september 2002 19:12 schreef BlackJack het volgende:
Films die enige cultstatus hebben willen nog weleens op het internet circuleren, of anders moet je mazzel hebben op een rommelmarkt, of met de publieke omroepen. Een film waar ik al een tijdje naar op zoek ben is "the mouse that roared". Iemand een idee?
Ja, wel op VHS: http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/6302783968/ref=pd_sxp_elt_l1/103-6459440-0321439
The dog who is so angry he cannot move. He cannot eat. He cannot sleep. He can just barely growl. ...Bound so tightly with tension and anger, he approaches the state of rigor mortis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')