quote:Bron: Nu.nl
UTRECHT - Een op de drie Nederlanders krijgt ooit in zijn of haar leven kanker. Dat blijkt donderdag uit twee rapporten van de Nederlandse Kankerregistratie. Mannen hebben nog een iets grotere kans dan vrouwen, maar het verschil wordt steeds kleiner. De sterfte door kanker daalt.
Wow. Daar schrik je dan best wel van, tenminste, ik wel!
Dit is ook wel opvallend:
quote:Ben blij dat ik dus amper zon, en al helemaal niet onbeschermd. Factor 30 op z'n minst.
Zowel bij mannen als bij vrouwen steeg het aantal nieuwe gevallen van huidkanker. Volgens de onderzoekers komt dat doordat te veel onbeschermd zonnen in de jaren zeventig en tachtig. Vooral Nederlanders in de kustprovincies werden getroffen door huidkanker.
Helaas mag je niet kiezen hoe je dood gaat, maar iig niet aan kanker.
Maar het blijft idd verontrustend nieuws
[Dit bericht is gewijzigd door amnesiac op 29-08-2002 14:23]
quote:Url?
Op donderdag 29 augustus 2002 14:23 schreef Koekepan het volgende:
Tsja, ik had een topic geplaatst dat waarschuwde voor deze vreselijke wantoestanden, maar dat werd gewoon op slot gegooid.
Kijk, ik hoor vaak mensen roepen dat 'ze toch ergens dood aan moeten gaan' enzo. En dat je het toch nooit echt 100% kunt voorkomen. Maar als je d'r nou zo bang voor bent, en je kunt je kansen zo gigantisch verkleinen door niet te roken en een klein beetje op te passen met wat je eet, waarom gebeurt dat dan zo weinig?
quote:Ik schrik hier niet van.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:19 schreef Jarno het volgende:Wow. Daar schrik je dan best wel van, tenminste, ik wel!
In mijn familie zijn er al veel mensen gestorven aan kanker. Van mijn opa's en oma's hebben er 3 kanker gehad of zijn er inmiddels aan gestorven.
Het is een ^*(&^*% ziekte, je denkt dat het weg is en dan blijkt er toch nog ergens een uitzaaiing te zitten.
quote:Bedenk echter wel dat het genezingspercentage per jaar oploopt met maar 1 procent. Zo hard gaat het dus ook niet met de goede genezing.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:21 schreef sweek het volgende:
je wordt er wel bang van ja, maar het feit dat het aantal kankergevallen stijgt en het aantal doden aan kanker daalt betekend dat de behandeling ook steeds beter wordt, wat dan weer een geruststelling is
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 14:30 schreef YPPY het volgende:In mijn familie zijn er al veel mensen gestorven aan kanker. Van mijn opa's en oma's hebben er 3 kanker gehad of zijn er inmiddels aan gestorven.
Het is een ^*(&^*% ziekte, je denkt dat het weg is en dan blijkt er toch nog ergens een uitzaaiing te zitten.
quote:Inderdaad, als je kanker van dichtbij hebt meegemaakt dan weet je wat voor hel het kan zijn.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:30 schreef YPPY het volgende:[..]
Ik schrik hier niet van.
In mijn familie zijn er al veel mensen gestorven aan kanker. Van mijn opa's en oma's hebben er 3 kanker gehad of zijn er inmiddels aan gestorven.
Even iets heel anders, je kan dus meerijden a.s. zaterdag.
quote:Mijn oma heeft het gehad, en is er uiteindelijk aan overleden. Idd, een hel. Maar met 'schrikken' bedoel ik dus, dat ik me eigenlijk niet echt gerealiseerd heb (tot nu toe) hoe hoog je kans op zo'n hel is.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:34 schreef Lucille het volgende:[..]
Inderdaad, als je kanker van dichtbij hebt meegemaakt dan weet je wat voor hel het kan zijn.
Dus hier lig ik al lang niet meer wakker van.
quote:Je doet je nick eer aan.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:37 schreef Dommepraat het volgende:tegenwoordig krijg je ook kanker als je een kanarievogel in huis houdt.
Als mijn familie dus niet getroffen word, betekent dat dus dat er in andere families nog veel meer getroffen worden anders haal je dat gemiddelde van één op de drie niet.
Verdrietig hoor...
quote:Sommige soorten kanker zoals huidkanker en longkanker onstaan in de meeste gevallen door ons eigen gedrag, zoals langduring zonnen en roken. Hier kunnen we dus relatief makkelijk wat aan doen qua preventie. Andere vormen, zoals borstkanker, zijn vaak erfelijk bepaald. En vergeet niet dat kanker typisch een ziekte is die vaker voorkomt op hogere leeftijd. Eén van de nadelen van het steeds ouder worden van de mens is ook automatisch de grotere kans op kanker.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:35 schreef Jarno het volgende:[..]
Mijn oma heeft het gehad, en is er uiteindelijk aan overleden. Idd, een hel. Maar met 'schrikken' bedoel ik dus, dat ik me eigenlijk niet echt gerealiseerd heb (tot nu toe) hoe hoog je kans op zo'n hel is.
.
Maar goed, laten we d'r geen rokers-discussie van maken, daar komen we toch nooit uit.
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 14:32 schreef Jarno het volgende:[..]
.
Wel opvallend dat er zo'n verschil is tussen verschillende families. Bepaalde soorten zijn erfelijk, daar zal het wel mee samenhangen.
Ik vind het vooral een stomme ziekte, omdat het kan líjken alsof het over is en je weer beter bent. Dat dachten we bij mijn oma ook na 3 erg zware operaties. Een paar maanden later was de begrafenis...
Lucille, vanavond kan ik weer terugmailen
Heel veel oude mannen hebben nl. prostaatkanker. Meestal niet dodelijk en heel goed mee te leven. Ook omdat die kankers niet/nauwelijks groeien in oude mensen.
Maar helaas hoor je toch veel te vaak van relatief jonge mensen die ergens kanker hebben.
quote:Nee hoor
Op donderdag 29 augustus 2002 14:53 schreef Jarno het volgende:
Dit is meestal het moment waarop de rokers aankomen met verhalen over hun oom die wel 1 pakje shag per dag rookte en daar 86 mee was geworden..
Maar goed, laten we d'r geen rokers-discussie van maken, daar komen we toch nooit uit.
M'n vader is zaterdag 52 geworden..
quote:Deels waar. Er is echter ook nog een 3e categorie van oorzaken: invloeden van buitenaf. Dus blootstelling aan kankerveroorzakende stoffen (benzeen verbindingen bijvoorbeeld), verhoogde stralingsintensiteit, asbest en dergelijke.
Op donderdag 29 augustus 2002 14:51 schreef Gamma het volgende:
Drie kwart van de kanker gevallen is te wijten aan een slechte voedingspatroon, slechts 25% is genetisch bepaald. Eet fatsoenlijk en zorg voor wat lichaamsbeweging, dan sluit je het uit met 75%. Roken is de oorzaak bij 40% zeggen ze.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |