abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 augustus 2002 @ 09:27:37 #1
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5582120
quote:
AMSTERDAM - Onbegrip en verontwaardiging heersen in de Amsterdamse Dapperbuurt. De krant van gisteren met het relaas over de overvaller die een aanklacht indient tegen de winkeliers die hem in zijn kladden grepen, is al vroeg uitverkocht. Zeker in het Albert Heijn-filiaal waar het incident zich voordeed.

Eigenaar Simon Lindeman (30), lid van een bekende winkeliersfamilie uit de Jordaan, stroopt zijn mouwen op om de blauwe plekken te laten zien. Zij getuigen van de woeste behandeling die hij dinsdagavond opliep toen niet minder dan vijf politiemannen op hem doken en niet zachtzinnig in bedwang hielden. Hij was verbouwereerd en woest.

Lindeman stond toen nog na te hijgen van de achtervolging die hij samen met collega Lucas Porsius inzette op een overvaller. Met een mes dreigend had die zojuist ruim ¤500 uit de kassa gegrepen. De gealarmeerde politie was minutenlang het spoor bijster en vond de mannen uiteindelijk in het Oosterpark, waar ze na een lange omweg waren beland en de messentrekker al hadden overmeesterd.

Klanten, personeel en buren in de Eerste van Swindenstraat zijn geschokt. "Het is belachelijk dat ze als verdachten werden afgevoerd na de aanklacht van mishandeling", zegt mevrouw Bourquin verontwaardigd tijdens het boodschappen doen. "Maar minstens zo gek is het dat je in dit land blijkbaar je eigen spullen niet mag verdedigen!"

De brutale overvaller, gesteund door enkele tegengestelde getuigenverklaringen van zijn bekenden in het park, zorgde ervoor dat Porsius en Lindeman nu net als hij als verdacht te boek staan: mishandeling, luidt de aanklacht tegen hen.

"Als je dit soort zaken op zijn beloop laat, is het hek van de dam", zegt Peter Lindeman, neef en medewerker van de winkelier. "Zo'n dief lokt dit toch uit?" verzucht caissière Fatima, die de overvaller dinsdag aan de kassa had. "Waar haalt die man het lef vandaan?" vraagt verkoopster Deborah zich hardop af. "Alle klanten praten erover. Dit onrecht maakt bij iedereen iets los."

Oorzaken
"Prima!" zegt juwelier Stork, twee huisnummers verderop in de winkelstraat. En hij steekt enthousiast zijn duim op. "Ik zou precies hetzelfde doen als Lucas en Simon. Zo'n dief weet dat hij risico loopt. Het wordt tijd dat een paar overvallers doodgeschoten worden. Afschrikking helpt misschien."

Stork gelooft dat het strafregime en het slappe optreden van de politie oorzaken zijn van de toenemende criminaliteit. "Zo'n roof heeft in ons land nauwelijks gevolgen, tenminste niet voor de dader. En ik begrijp al helemaal niet dat de politie de aanklacht van die overvaller überhaupt in behandeling neemt."

Hij krijgt bijval van Mehmet Genco, zijn buurman van Turkse afkomst, die een groentezaak drijft. "In het land waar ik vandaan kom, zou de politie heel anders reageren. Ze zien toch dat die overvaller met een mes zwaait?! Ik verbaas me over de aanhouding van die twee collega's. Zelf zou ik precies zo reageren. In mijn winkel hangen bordjes met het opschrift: bij diefstal waarschuwen wij eerst de ambulance en dan pas de politie."

De verontwaardiging riep gisteren bij de Amsterdamse afdeling van de organisatie voor midden- en kleinbedrijf (MKB) direct een reactie op: "In onze ogen is dit de omgekeerde wereld en wij vragen ons af of de aandacht voor de slachtoffers niet in schril contrast staat met die voor de dader", zegt directeur E. van der Sluis.

De verhouding is volgens hem volledig zoek en het gevoel voor rechtvaardigheid van winkeliers en hun klanten raakt hierdoor aardig aan het wankelen. "Deze mannen opereerden in het algemeen belang omdat zij met de aanhouding volgende overvallen hebben voorkomen", aldus Van der Sluis, die vindt dat het optreden eigenlijk waardering en bewondering verdient.

Voor Peter Lindeman is de schokkende ervaring van zijn broer en andere collega geen reden zich voortaan anders op te stellen. "Voorheen was dit een beroerde straat, waar junkies en alcoholisten klanten afschrikten. Winkeldiefstal was aan de orde van de dag. Sinds wij hier zitten geldt dat je weer gewoon moet betalen, zeg ik het zo netjes?"

Bron: de telegraaf van vandaag.

Ik kan me zeeeeeer goed voorstellen dat je zo'n stelende klote junk die je bedreigd flink voor z'n harses mept. Kan me echter ook voorstellen dat je daarvoor opgepakt wordt: als men dat niet zou doen, zou dat betekenen dat je als je vind dat je bedreigd wordt je toestemming hebt om er op los te slaan. Wordt ook wat chaotisch. Ik neem aan dat de winkeliers gewoon na een PVtje weer naar de winkel mogen gaan en er verder weinig last van hebben. Volgende keer junks meppen wanneer er minder publiek is . Die familie Lindenman is wel OK, ik ken ze wel een beetje.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_5582131
Ach, typisch Nederlands.

Het slachtoffer heeft minder rechten als de dader. Het is wachten totdat mensen het heft in eigen handen nemen er er doden vallen.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_5582140
Bij dit soort zaken is het typisch dat de winkelier (het eigenlijke slachtoffer) langer op het politiebureau moet zitten dan de dader.

Heb dat zelf ook een aantal malen meegemaakt, kwam ik na het aangifte doen, waar ik dan 1,5 uur mee bezig was, terug op de zaak en hoorde ik van gasten dat de dader al weer grijnzend langs was komen wandelen.

pi_5582146
Golfer noemde het lokaal nieuws Maar lokaal nieuws stond ook op de front page.

geef die winkelier een medaille (helaas gesloten om onduidelijk reden)

Free people own guns! Slaves do not!
pi_5582265
Wij leven in een land met rare regels.
Dus ...
pi_5582313
Die mensen ken ik ook,
dit is praktisch bij mij om de hoek.

Al snap ik de verontwaardiging, iemand in elkaar meppen mag nou eenmaal niet,
al maak ik uit het verhaal niet helemaal op wàt er nou precies gebeurd is.

[Dit bericht is gewijzigd door shmoopy op 29-08-2002 10:11]

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_5582726
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 09:48 schreef Serum het volgende:
Wij leven in een land met rare regels.
Wat is dan het alternatief? Je mept iemand in elkaar en vervolgens zeg je dat je bedreigd werd en alles is ok? Ik vind het welgoed als dit tenminste wordt uitgezocht.
  donderdag 29 augustus 2002 @ 10:41:52 #8
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_5582736
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 10:40 schreef Gbazz het volgende:

[..]

Wat is dan het alternatief? Je mept iemand in elkaar en vervolgens zeg je dat je bedreigd werd en alles is ok? Ik vind het welgoed als dit tenminste wordt uitgezocht.

Ik ook.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_5583267
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 09:29 schreef Strolie75 het volgende:
Ach, typisch Nederlands.

Het slachtoffer heeft minder rechten als de dader. Het is wachten totdat mensen het heft in eigen handen nemen er er doden vallen.

Eh ja, gek he dat als de politie een aangifte krijgt wegens mishandeling ze die nog onderzoeken ook, moest niet mogen!
De politie had geen enkele keuze in deze, ze hadden een aangifte, een 'slachtoffer' en een 'dader'.
You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_5583285
Van de week bij mij in het winkelcentrum ook. Vent betrapt bij winkeldiefstal , neemt de benen, achternagezeten door de winkelier, beveiliging er ook achter aan, politie onderweg., wordt hij door de winkelier gepakt, de beveiliging neemt het over en probeert de zich hevig verzettende man op de grond te krijgen, die moord en brand schreeuwt dat ze hem mishandelen.... "Niet duwen..wat moet jij..je doet me zeer, je duwt me op de grond, wat doe jij, je duwt me op de grond, wat moet jij... auauauauauauauauau..je doet me pijn, man"... De heren waren hardhandig, maar de man verzette zich dan ook hevig.

Nu stonden er tig omstanders bij, maar voorhetzelfde geld is dat niet hetgeval en worden die agenten aangeklaagd en zijn er geen getuigen die konden zien hoe de man zich gedroeg.

Als iemand mijn spullen jat, en ik krijg ze te pakken, dan krijgt hij/zij een knal voor zijn kop, simpel zat.

En agent mag dat voor mijn part ook doen, als de man zich verzet.

[Dit bericht is gewijzigd door milagro op 29-08-2002 11:31]

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_5583305
Het lijkt me heel duidelijk wat hier aan de hand is, politiemensen mogen ook wel eens hun gezond verstand gebruiken.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_5583394
Belachelijk, Heel goed wat die twee winkeliers gedaan hebben. De politie doet niets dus dan moeten helaas de burgers "het heft in eigen handen nemen"
pi_5583426
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 11:31 schreef Strolie75 het volgende:
Het lijkt me heel duidelijk wat hier aan de hand is, politiemensen mogen ook wel eens hun gezond verstand gebruiken.
Uiteraard, maar ons stelsel kent nou eenmaal regels.
pi_5583491
Ja alleen kloppen de regels van geen kant.

twee jaar geleden heb ik mee gemaakt dat een man van een jaar of 30 door
6 tot 8 scholieren van een jaar of 16 in elkaar werd getrapt.
Hij verdedigde zich toen dor met een hobby mes een van de jongens in de arm te snijden.

Vervolgens was hij volgens de politie de dader (JA DAAG) als iemand aan je zit of aan je eigendommen moet je dat kunnen verdedigen zonder daar voor gestraft te worden. (en dan hebben we het met verdedigen niet over moorden natuurlijk)

pi_5583555
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 11:48 schreef Snitch het volgende:
Vervolgens was hij volgens de politie de dader (JA DAAG) als iemand aan je zit of aan je eigendommen moet je dat kunnen verdedigen zonder daar voor gestraft te worden. (en dan hebben we het met verdedigen niet over moorden natuurlijk)
En wat was het oordeel van de rechtbank? Je moet het namelijk wel erg bont maken wil de rechter je veroordelen voor een dergelijk vergrijp.
pi_5583601
nee, waar het om ging is dat hij geboeid werd afgevoerd en die jongens helemaal niet
pi_5583627
Schemerige avond, politie ziet 2 mannen een andere man in elkaar slaan, wat zou jij als agent doen?

In een ideale wereld dragen de dieven zwarte maskertjes en de 'goede winkelier' een witte hoed...maar helaas niet in de echte wereld.

Ik zeg niet dat het zo gebeurd is maar het is wel heel goed mogelijk, ik zie in het artikeltje geen commentaar van de politie en mischien is het wel leuk om te weten waarom die agenten meenden zo te moeten handelen.

You have the right to remain silent. Anything you say will be misquoted, then used against you.
pi_5583822
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 11:59 schreef Tia_Tijger het volgende:
Schemerige avond, politie ziet 2 mannen een andere man in elkaar slaan, wat zou jij als agent doen?
Niks, laat het ze maar uitvechten, parkeerbonnen uitschrijven is VEEEEEL belangrijker.
  donderdag 29 augustus 2002 @ 12:24:34 #19
15717 Festen
or is just me?
pi_5584002
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 10:40 schreef Gbazz het volgende:
Als je je als overvaller duidelijk buiten de wet plaats, met tientallen getuigen, moet je niet rekenen op bescherming van diezelfde wet. Zeker als het geweld van de winkelier in verhouding staat tot het geweld waarmee de overvaller dreigde.
Waarom moest de winkelier trouwens overmeesterd worden door vijf agenten, zou hij niet vrijwillig meekomen naar het bureau?
quote:
"Zo'n roof heeft in ons land nauwelijks gevolgen, tenminste niet voor de dader. En ik begrijp al helemaal niet dat de politie de aanklacht van die overvaller überhaupt in behandeling neemt."

Uiteindelijk draait het erom dat in Nederland veelplegers vrolijk vrolijk over straat blijven rondlopen op zoek naar hun volgende prooi. En niemand wil of kan ze tegenhouden, en zelfs zelfverdediging wordt gecriminaliseerd.
"Gentlemen! You can't fight in here, this is the War Room!"
pi_5584408
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 12:24 schreef Festen het volgende:

[..]

Als je je als overvaller duidelijk buiten de wet plaats, met tientallen getuigen, moet je niet rekenen op bescherming van diezelfde wet.

Zeker als het geweld van de winkelier in verhouding staat tot het geweld waarmee de overvaller dreigde.
Waarom moest de winkelier trouwens overmeesterd worden door vijf agenten, zou hij niet vrijwillig meekomen naar het bureau?
[..]

Ik denk (en hoop) niet dat die agenten uitgebreid "tientallen" getuigen van de overval al hadden gehoord voordat ze achter de dader aangingen. En zoals je in het verhaal kunt lezen waren er ook getuigen die het tegendeel beweerden. Dat zullen heus vriendjes van de dader zijn geweest, maar dat staat nou eenmaal ook niet op hun voorhoofd geschreven. Goed uitzoeken dus!
  donderdag 29 augustus 2002 @ 13:51:04 #21
34219 DJ-L3
memento mori..
pi_5585346
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 12:24 schreef Festen het volgende:

[..]

Als je je als overvaller duidelijk buiten de wet plaats, met tientallen getuigen, moet je niet rekenen op bescherming van diezelfde wet. Zeker als het geweld van de winkelier in verhouding staat tot het geweld waarmee de overvaller dreigde.

We hebben nogal altijd een rechterlijke macht in Nederland, en die bepaald of iemand schuldig is of niet. Een volkstribunaal, zoals ze in de door velen als "achterlijke cultuur" bestempelde landen hebben, is verwerpelijk. Zoals al eerder gezegd, er zijn tig situaties te bedenken waarin het niet duidelijk is wie de agressor is, en wie de verdedigende partij, als het om geweld gaat. De politie heeft dus kordaat opgetreden. Bovendien is zelfverdediging wat anders dan iemand overmeesteren en dan in elkaar trimmen. Hoewel ik de frustratie wel begrijp.
quote:
[..]
De winkelier zal zich wel verzet hebben, anders gebruikt de politie echt geen geweld. Het verhaal van de politie staat niet in het stuk.
quote:

Uiteindelijk draait het erom dat in Nederland veelplegers vrolijk vrolijk over straat blijven rondlopen op zoek naar hun volgende prooi. En niemand wil of kan ze tegenhouden, en zelfs zelfverdediging wordt gecriminaliseerd.
Langer straffen en iemand langer kunnen vasthouden, ook bij kleine vergrijpen. En of die winkelier veroordeeld wordt voor mishandeling valt nog te bezien natuurlijk.
Carpe diem !
  donderdag 29 augustus 2002 @ 13:54:08 #22
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5585386
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 09:53 schreef shmoopy het volgende:
Die mensen ken ik ook,
dit is praktisch bij mij om de hoek.

Al snap ik de verontwaardiging, iemand in elkaar meppen mag nou eenmaal niet,
al maak ik uit het verhaal niet helemaal op wàt er nou precies gebeurd is.

Ah rot toch op. Iemand overvallen mag al helemaal niet, en als iemand zijn bezit verdedigd tegen zo'n rat is geweld toegestaan.

Dit kan echt alleen maar in Nederland....ongelofelijk....

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 29 augustus 2002 @ 13:57:08 #23
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5585431
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 13:54 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Ah rot toch op. Iemand overvallen mag al helemaal niet, en als iemand zijn bezit verdedigd tegen zo'n rat is geweld toegestaan.

Welk land heeft dat in z'n wetboek staan dat je dan geweld mag gebruiken buiten je winkel?
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 13:54 schreef X-Ray het volgende:
Dit kan echt alleen maar in Nederland....ongelofelijk....
Nee, in Irak en SA weten ze er wel raad mee. Geweldige cultuur!
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  donderdag 29 augustus 2002 @ 14:00:10 #24
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5585475
quote:
Op donderdag 29 augustus 2002 13:57 schreef Doc het volgende:

[..]

Welk land heeft dat in z'n wetboek staan dat je dan geweld mag gebruiken buiten je winkel?

Retorische vragen stellen vindt je leuk he?

De beste man is de overvaller achterna gegaan. Overvallers hebben nogal eens de neiging er vandoor te gaan na de daad.

quote:
Lindeman stond toen nog na te hijgen van de achtervolging die hij samen met collega Lucas Porsius inzette op een overvaller. Met een mes dreigend had die zojuist ruim ¤500 uit de kassa gegrepen. De gealarmeerde politie was minutenlang het spoor bijster en vond de mannen uiteindelijk in het Oosterpark, waar ze na een lange omweg waren beland en de messentrekker al hadden overmeesterd.
Hij is een held, geen dader. Hij is slachtoffer.
Maar in NL is de aandacht voor de dader altijd al groter geweest dan voor het slachtoffer.
quote:
Nee, in Irak en SA weten ze er wel raad mee. Geweldige cultuur!
Gelijk in het extreme trekken is een leuke manier, helaas werkt hij niet. Er zit nog een wereld van verschil tussen de Nederlandse en Irakeze behandeling.
Kijk in de rest van de EU, of in de VS, zou ik zeggen.
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  donderdag 29 augustus 2002 @ 14:02:36 #25
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_5585510
quote:
En ik begrijp al helemaal niet dat de politie de aanklacht van die overvaller überhaupt in behandeling neemt."
Ik ook niet.
Be-lach-e-lijk.

Zelfde als iemand verkrachten (met getuigen erbij), en die schopt je dan in je kruis waardoor je geen kids meer kan krijgen, en dan aangifte gaan doen van mishandeling en smartegeld eisen.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')