quote:Favoriete schoonmaakmethode:
Op woensdag 07 augustus 2002 13:23 schreef A-wing het volgende:[..]
Ooit gehoord van de andere kant? Of laat je de opname soms doorlopen terwijl je de plaat omdraait
Nu we er toch over praten; wat is jullie favoriete schoonmaakmethode? En wat kosten die machines nu ongeveer?
-ja, ik weet het er is al een topic over, maar daar staat bar weinig in en die ga ik niet heropenen
- Eerst met een borstel met lange haren het ergste vuil verwijderen
- Vervolgens met een zachte fluwelen borstel de rest van het vuil weghalen
Indien er dan nog teveel vuil op de plaat zit (vingervlekken ed.), pak ik m'n platenwasmachine erbij. Dat is gewoon een bak met vloeistof, waarin 2 borstels hangen. Een aparte spindle wordt door de spindlehole gestoken en je hangt de plaat in de vloeistof (label wordt afgeschermd zodat deze droog blijft). Vervolgens draai je de plaat een aantal keren met de hand rond. Daarna haal je 'm uit de vloeistof en laat je de plaat uitlekken.
Een hele mooie wasmachine is de 'Nitty Gritty'. Dit dingetje kost een paar centen, gezien deze je platen geheel automatisch schoonmaakt. Eerst wordt de plaat door een vloeistof gehaald, vervolgens wordt het diepliggende vuil dmv. een stofzuiger verwijderd. Schoner kun je je platen bijna niet krijgen. Sommige hi-fi winkels hebben nog wel zo'n ding staan. Voor een klein bedrag kun je je platen schoon laten maken.
Voor mijn 'wasmachine' was ik destijds 90 gulden kwijt (rond de 40 euro). Ik heb de 'Knosti Disco Antistat'.
Overigens heb ik het ook nooit zo opgehad met schoonmaakmiddeltjes. Ik kan mij van vroeger nog de "Lenco-clean" herinneren. Dat was een armpje dat meeliep met de pick-up arm en gevuld was met schoonmaakvloeistof. De vloeistof werkte volgens de enthousiaste gebruikers weliswaar, maar had als nadeel dat eenmaal daarmee afgespeelde platen nogal kraakten als je die vloeistof niet meer gebruikte.
[Dit bericht is gewijzigd door Max op 08-08-2002 00:15]
quote:Die "Lenco-clean" vloeistof is nog steeds te bestellen, bij Conrad. Daar hebben ze trouwens ook nog een reinigingsapparaat te koop (een soort van LP-wasmaschine), wat gebruikt moet worden in combinatie met deze vloeistof.
Op donderdag 08 augustus 2002 00:10 schreef Max het volgende:
Ik heb ooit eens de tip van iemand gekregen om de plaat met een plantenspuit te bevochtigen voordat je hem opneemt. Die tip nam ik niet echt serieus, maar om mijn eigen gelijk te bewijzen heb ik het toch eens geprobeerd. En het bleek nog te werken ook! Het scheelt behoorlijk wat in ruis.
(Vergeet niet de plaat eerst te drogen voordat je hem weer in de binnenhoes stopt. Tussen twee theedoeken gaat dat het beste.)Overigens heb ik het ook nooit zo opgehad met schoonmaakmiddeltjes. Ik kan mij van vroeger nog de "Lenco-clean" herinneren. Dat was een armpje dat meeliep met de pick-up arm en gevuld was met schoonmaakvloeistof. De vloeistof werkte volgens de enthousiaste gebruikers weliswaar, maar had als nadeel dat eenmaal daarmee afgespeelde platen nogal kraakten als je die vloeistof niet meer gebruikte.
Als je het goedkoper wilt: Gewoon afwassen met (lauw) water en een zachte zeep, bijvoorbeeld een beetje afwasmiddel. Het kilnkt misschien gek, maar dat ontvet goed en is niet zo aggressief bovendien. Wel oppassen met het label. Ik maak op die manier zo af en toe eens wat nieuwe tweedehans aankopen schoon:
- Eerst ff onder de kraan (lauwwarme waterstraal) voorspoelen
- drupje zeep erop,
- rustig inwrijven met de vingertoppen (dus niet op 't label,
- daarna afspoelen,
- ff uitlekken in een afwasrek (niet van metaal ivm risico op krassen)
- en daarna droogmaken met een pluisvrije doek of (beter nog) veel keukenrolpapier.
Vergeet tot slot ook niet de binnenhoes ff uit te kloppen. De hand er in, vingers spreiden en ff zo uitschudden. Daar verzamelt zich nl. heel veel vuil door de jaren heen. Of de binnenhoes gewoon radicaal vervangen (zijn bij de betere speciallzaak nog gewoon te koop).
nu ff helemaal terug on-topic: Ik gebruik Magic's Music Cleaning Lab. Als je dit niet wilt -of kunt downen, dan is dit te koop voor een luttele 15 euro, of in een luxe editie (á €50,-) met "omvormer", om je pickup-signaal geschikt te maken voor de line-in van je geluidskaart. Maar rechtstreeks de pickup aansluiten op de line-in kan geloof ik de geluidskaart op zeep helpen. Dit heeft (misschien?) iets te maken met signaal-ruisverhouding, zo kun je op een versterker ook niet zo maar een platenspeler op een andere poort (bv. tape) aansluiten.
* RRRobert heeft vroeger nog eens een half jaartje in een tweedehands platenzaak gewerkt, vandaar deze opgedane en gespuide kennis .
quote:Dan moet het water volgens mij ook niet al teveel kalk bevatten. Hier is het water zo gigantisch hard dat je het zo'n beetje kunt kauwen. In mijn geval zullen m'n platen wel optisch schoon zijn, maar ondertussen worden m'n naalden gigantisch gemarteld.
Op vrijdag 09 augustus 2002 16:24 schreef RRRobert het volgende:- Eerst ff onder de kraan (lauwwarme waterstraal) voorspoelen
quote:Enige wat er gebeurt is dat je niets hoort. Line-in signaal is iets van 0.2 tot 2V, terwijl een gemiddeld MD element hooguit 6 a 10mV (0.006 a 0.010V) afgeeft. Een MC element geeft nog minder af (2mV als ik het me goed herinner). Een MC element kom je alleen maar tegen in hele professionele audiosystemen, want dergelijke elementen (en naalden) zijn bijna niet te betalen.
Maar rechtstreeks de pickup aansluiten op de line-in kan geloof ik de geluidskaart op zeep helpen. Dit heeft (misschien?) iets te maken met signaal-ruisverhouding, zo kun je op een versterker ook niet zo maar een platenspeler op een andere poort (bv. tape) aansluiten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |