abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 19:26:52 #1
7749 Puc-conDoin
Pisbunker Webmaster
pi_5255054
Ik heb in de laatste PC-Active het stuk over Debian Linux zitten lezen en dat spreekt mij wel aan. Maar is dat ook de beste versie?

Wat voor ervaringen hebben jullie met de verschillende versies en wat kun je aanraden? (Wat Linux betreft ben ik een Rookie)

http://www.forzona.nl http://www.mirrorman.cjb.net
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 19:32:07 #2
13254 Mokke
 Thom Yorke
pi_5255078
Voor rookies raad ik altijd Mandrake aan. Veel menu gestuurd en simpel te configureren. Daarnaast zijn er veel handige tools bij die je veel configuratiewerk uit handen proberen te nemen (denk aan hardware instellingen, netwerk etc).

Mandrake is gratis te downloaden. Kijk op www.mandrake.com voor meer details.

It's easy to be miserable. Being happier is tougher- and cooler
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 19:34:16 #3
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_5255093
Als je weet wat je doet is Debian GNU/Linux fantastisch.
Ik ben zelf ook een tevreden Debbie gebruiker en ik zou niet anders meer willen. het systeem is makkelijk up-to-date te houden en nieuwe programma's installeren gaat makkelijk via apt-get.
Mijn advies: ga eerst aan de slag met een makkelijkere distro (redhat oid) en leer de werking van het systeem een beetje kennen, schakel na een jaartje of wat over op Debian.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 19:35:49 #4
31885 chown
Nemo me impune lacessit
pi_5255101
Debian is zeker een goeie....En erg makkelijk om de boel up to date te houden. Mandrake is leuk voor newbies inderdaad. Voor de echte top notch moet je Slackware hebben.

Gebruik zelf Slackware en Mandrake....En dan nog een FreeBSD machine als internet gateway

Common sense must be the most universal of all commodities, because every man is convinced that he is possessed with an abundance of it.
pi_5255303
SuSe is ook een best makkelijke distro voor newbies www.suse.com

Gentoo is echt voor mensen die veel tijd over hebben om het te installeren(alle sources worden van internet afgehaald en daarna gecompileerd) en die al wat meer van linux afweten, staat wel een goede handleiding op www.gentoo.org

Rocks? Check.
Laser beams? Check.
Acid? Check.
Body bag? Check.
pi_5255344
Owkee ik draai dus alleen maar op Linux. Windows heb ik hier helemaal niet. Dit zeg ik even om aan te geven dat ik ervaring heb met Linux.

Manrake / Redhat installeren het makkelijkst voor de beginner, geven vrij snel grafisch scherm e.d. Dus voor de newbie zeer geschikt omdat je meteen aan de slag kan.

De nadelen van bovenstaande distributies komen aan het licht als je wat meer wilt. Het zijn niet zulke goede distro's namelijk in het gebruik.

Debian is wat lastiger installeren. Voor een noob kan Debian installeren je nog wel s flink wat tijd kosten maar er is goede ondersteuning op Internet en bijna ieder probleem kun je via google ook wel oplossing voor krijgen. Ik heb zelf ongeveer ruim 1 jaar ervaring met Debian en Debian is echt het beste.

De voordelen van Debian (na misschien wat lastige installatie voor noobs dan, want moeilijk ishet helemaal niet) komen als je meer met je systeem gaat doen, zelf dingen compileren e.d. en het installeren van stuff met apt-get is nog makkelijker dan een windows progje installeren dus Debian installeren is op den duur pure tijdwinst t.a.v. Redhat / Mandrake.

Slackware. Hmm ja die gebruik ik zelf. Ik raad het newbies niet aan. Installatie is al weer wat lastiger dan Debian en er zijn weinig packages, je moet veel zelf compileren e.d. Ik houd daarvan daarom gebruik ik het. Voor de doorsnee computergebruiker is Slackware niet handig dus niet installeren, pas doen als je er meer verstand van hebt.

Gentoo naja werkt ook leuk alleen zo traag omdat alles vanuit de source wordt geinstalleerd. Ik vind het ook niet zo'n spannende distro in die zin dat je zelf lekker in control bent zoals bij Debian in zekere zin en bij Slackware zeker.

LFS (linux from scratch) ook heel leuk. Dit moet je gaan installeren als je eerst al linux hebt draaien en er lol aan hebt e.d. Dan kun je het installeren / veel leren ook enzo in je bestaande linux omgeving. t kost je ook wel flink tijd maar dit moet je puur zien als hobby.

Sorcerer linux heb ik geen ervaring mee maar schijnt ook heel goed te zijn.

Nou succes ermee. Ik zou voor Debian gaan als ik jou was. Dat is geen tijd verknoeien en meteen een goede distro.

[url=http://www.slackware.com/]get slack[/url]
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 20:12:13 #7
32966 Flying_Vee
Toyota Corolla G6R _O_
pi_5255438
Ik ben een half jaar geleden begonnen met Mandrake.
En wel met een dualboot omdat ik windows *nog veel gebruik.
De reden dat ik ermee begonnen ben is nieuwsgierigheid.
Maar het mooiste is natuurlijk dat je veel kunt leren over UNIX zonde z`n duure bak te hoeven aanschaffen.

En tja wat je nu het beste kunt gebruiken??
Ik zou zeggen probeer er gewoon een aantal uit ze zijn toch free te downloaden.

In iedergeval veel plezier ermee

* okay een beetje kinderachtig

"Censuur is de dood van de democratie"
pi_5255525
Ik gebruik nu al heel wat jaren slackware. Ben er ook mee begonnen, en tis echt een prima OS en ik ben er erg tevreden mee. Op het werk gebruiken we RedHat, draait ook allemaal als een zonnetje, eigenlijk maakt het dus niet zo heel veel uit.

Wat nog wel een klein puntje is met die hele simpele linux-es (Mandrake bv) is dat je minder snel leert HOE je systeem in mekaar zit, wat alles doet, etc. Wellicht is het een idee om gewoon maar in het diepe te springen, zo ga je meer documentatie lezen als iets niet werkt, en zo de boel up and running te krijgen, leer je veel meer van dan een install waar je 1x op een knoppie hoeft te drukken..

Maareh, success iig en enjoy the ride

pi_5256769
Leuk he, al die tegenstrijdige adviezen Welkom bij Linux.

* EvilPlatypus is een zeer tevreden Debian gebruiker

en ik adviseer het ook, maar eigenlijk toch niet voor newbies. De laatste keer dat ik een installatie heb uitgevoerd is het echter alweer 100x simpeler gemaakt. Als je jezelf new vind (zoals je al aangeeft), maar je wel veel tijd hebt... Ga dan voor het makkelijke onderhoud en ram Debian op je bak. Manuals zat, heel erg behulpzame medegebruikers en zelf packagers en een goed boek erbij (if you go for that kind of stuff) en je hebt in een paar maanden een heleboel heel erg waardevolle kennis en een zonnetje van een systeem.

zondag 4 augustus 2002 @ 02:09:18 #10
7749 Puc-conDoin
Pisbunker Webmaster
pi_5258743
Ik heb al ergens begrepen dat er een goede handleiding voor is. Ik weet ook genoeg van de werking van pc's en netwerken e.d. om dat in te stellen. Maar is het instellen van je configuratie veel commandline werk, of kun je ook een hoop gewoon via bijv. KDE doen???

Hoe zit dat eigenlijk? Heb je in Linux ook een soort configuratiescherm/systeemeigenschappen???

pi_5259654
Er zijn inderdaad wel programmaatjes die wat commandline werk van je over nemen. Mijn ervaring is echter dat die niet altijd goed werken. Dat was zo ongeveer 1 jaar geleden. Omdat het toentertijd niet goed werkte heb ik maar gewoon geleerd om via commandline te configureren en installeren, in het begin is dat misschien wat lastiger (veel opzoeken en lezen), maar als je dat onder de knie hebt kun je veel veel meer en sneller. Je leert er tenminste nog iets van.

Ik weet dat de meer n00b-gerichte distro's als Suse (Yast2), Mandrake (Mandrake control centre) en Redhat (linuxconf?) wel hun eigen tools meeleveren voor het configureren en installeren van hard- en software.

Voor meer info over Debian en wat extra links (o.a. tutorials) zou je eens op deze site kunnen kijken: http://panic.et.tudelft.nl/debian/

pi_5259668
Had laatst SuSe 8.0 eventjes geinstalleerd en je hebt binnen 40 minuten een werkende linux bak, die echt geheel grafisch is. Voor de beginnende linux gebruiker is het misschien te makkelijk, omdat het net zoals windows installeert en te gebruiken is.
Rocks? Check.
Laser beams? Check.
Acid? Check.
Body bag? Check.
  zondag 4 augustus 2002 @ 18:04:04 #13
7749 Puc-conDoin
Pisbunker Webmaster
pi_5262505
Thanx voor de informatie, ik heb hier allemaal wel wat aan denk ik.

Die Debian lijkt me wel wat. Iets moeilijker spreekt me wel aan dan, wat ik er nu van gehoord en gezien heb is dat het wel een goeie moet zijn.

pi_5294180
Ik gebruik op mijn router nog Red Hat (ben te lui om een goed werkend systeem opnieuw te installeren:) en op me 2e WS draai ik Debian 3.0 (woody) (nog wel testing btw).

Ik moet zeggen. Ik ben nu helemaal gek van apt-get, het meest geweldige wat me ooit is overkomen (overdrijven is ook een vak).

binnenkort moet toch mijn routertje er ook maar aangeloven. Helaas is het een p75 dus ik compileer daar het liefst zo min mogelijk op (pre build packages zijn dus bijna een pre).

Ik kan Debian wel aanraden, maar het is best moeilijk te installeren (je kan ook ene iso branden en gebruiken, maar dat raad ik af, kan je later alles nog weer eens handmatig gaan upgraden). Gewoon een zooi bootdisks downloaden basics installeren en de rest apt-getten

pi_7155872
Ben redelijk vroeg overgestapt van RedHat op Debian. Ik zou niet meer terug willen. Debian is nog het echte 'lego' linux van vroeger, dus niet 10.000 afhankelijkheden naar X. Door de geminimaliseerde installatie uitstekend en snel inzetbaar als server voor verschillende doeleinden.
Ik geef toe dat een beetje basiskennis op zijn plaats is.
Meestal wel...
pi_7155915
Half offtopic, maar wel relevant:

Waarom is het zo belangrijk welke distro je kiest? Een echte bikkel gebruikt toch alleen de Bash, wat maakt het dan uit?

I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_7156088
quote:
Op donderdag 5 december 2002 10:35 schreef BarBaar het volgende:
Half offtopic, maar wel relevant:

Waarom is het zo belangrijk welke distro je kiest? Een echte bikkel gebruikt toch alleen de Bash, wat maakt het dan uit?

Je hebt gelijk. Maar de 'apt' tool van Debian blijft ideaal.
Meestal wel...
pi_7156298
Het grappige van debiangebruikers is dat ze nooit verder komen dan "debian is het beste want heeft apt-get". Nou, als dat de reden is om over te moeten stappen op debian dan bedankt ik u vriendelijk, rpm doet daar m.i. niet voor onder. En distro's als Suse (waar ik veel mee werk als ontwikkelomgeving) kunnen ook zonder moeite of ingewikkelde stappen van inet de laatste sources ophalen en kompileren.
En als je met debian over security begint: als je secuur wil werken gebruik je OpenBSD. Niet Debian.

Om een of andere reden heeft de Debian-distro het Geek-label 7331 gekregen. Maar is er iemand die me kan uitleggen wat er nou precies zo speciaal is aan debian?

Jesus saves but death prevails.
  donderdag 5 december 2002 @ 11:01:17 #19
34603 programmer
Your live for my pleasure
pi_7156385
Webserver? Red Hat!!!! zonder kde of zo iets, zelf compileren en je heb de beste webserver die je kan krijgen
pi_7156543
Ik gebruik sinds een tijdje ook Debian op mijn server en desktop en ik vind het de beste distro die ik tot nu toe geprobeerd heb. Ik heb al wel ervaring met SuSe en Mandrake maar Debian vond ik heel makkelijk te installeren, en die ging in 1 keer volledig foutloos, dit itt Mandrake en SuSe. Een paar mb op cd branden en de rest wordt van internet geplukt, ideaal dus. Alle pakketten worden door het geweldige APT systeem meteen goed geinstalleerd en geconfigureerd, en bijhouden en installeren/updaten gaat ook heel makkelijk. Dat kan ik niet zeggen van dat RPM systeem van Mandrake/Red Hat, daar heb ik toen flink mee zitten kloten en heeft minder mogelijkheden.
Debian mist wel de gelikte configuratietools maar die mis ik zelf niet. Met Mandrake gebruikte ik die toch al niet want ze waren buggy as hell...
Unox, the worst operating system.
pi_7156695
Hmm, die tegenhanger van rpm zou dus het verschil maken..

Ik heb eigelijk dat alle paketten die ik wil gebruiken bij mdk inzitten (ja,ik gebruik dus mdk), en zo niet, dan is er geen rpm/andere-variant.. m.a.w. jad je ./configure ./make en ./make install in.. dat is toch ook niet zo lastig?

Ik weet niet, ik zou gewoon kiezen voor de distro die je het grappigste naam vind hebben of het makkelijkst te krijgen is... verder loop je toch gewoon eerst 3 weken te kloten...

I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_7157237
En de systeem vereisten..
Ik vind SuSE ook een goede distributie. Het staat me alleen tegen dat je geen officiele ISO's kunt downloaden. Maar ja, kabel maakt een boel goed met de online installatie.
Ik weet niet wat ik moet denken van de commerciele ontwikkelingen van de 'grote jongens'. Blijft opensource wel opensource? Zal een stevige financiele basis zorgen voor een positieve ontwikkeling van linux zoals linux bedoelt is? Of gaat het idee achter 'goedkope en gratis software' straks toch verloren.. Ander forum?
Meestal wel...
  donderdag 5 december 2002 @ 12:48:17 #23
9194 jep
juss is lief
pi_7158217
quote:
Op donderdag 5 december 2002 11:01 schreef programmer het volgende:
Webserver? Red Hat!!!! zonder kde of zo iets, zelf compileren en je heb de beste webserver die je kan krijgen
Onzin, Linux is Linux, en als je dan toch een distro pakt, pak dan geen redhat met haar ranzige RPM. Een base install van debian is 47mb, vanaf hier kun je ook kiezen om te compileren, of om packages (altijd up2date!!) te downloaden.

* jep 's servers runnen allemaal debian..

donderdag 5 december 2002 @ 16:32:25 #24
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_7162237
quote:
Op donderdag 5 december 2002 10:56 schreef Shivo het volgende:
Het grappige van debiangebruikers is dat ze nooit verder komen dan "debian is het beste want heeft apt-get". Nou, als dat de reden is om over te moeten stappen op debian dan bedankt ik u vriendelijk, rpm doet daar m.i. niet voor onder. En distro's als Suse (waar ik veel mee werk als ontwikkelomgeving) kunnen ook zonder moeite of ingewikkelde stappen van inet de laatste sources ophalen en kompileren.
Debian installeerd geen overbodige zooi, bij b.v. SuSE word je halve systeem volgegooid met software die je nooit zult gebruiken. wat je nodig hebt apt-get je zelf.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  donderdag 5 december 2002 @ 16:38:36 #25
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_7162367
Voor een beginneling schijnt SuSE goed te zijn. Ik persoonlijk ben ik van mening dat als je iets doet je het maar beter meteen goed kunt doen: Debian.
Niet voor niets de meeste gebruikte distro onder Linux experts! Slackware is ook goed, maar dat is meer een knutsel "waarom-makkelijk-als-het-ook-moeilijk-kan" distro.

(Het package management systeem van Debian HEERST. Daar kunnen de andere distro's niet tegen op. Kan het weten, heb met vele distro's ervaring. * Hiawatha is al jaren een zeer tevreden Debian gebuiker)

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')