Wat voor ervaringen hebben jullie met de verschillende versies en wat kun je aanraden? (Wat Linux betreft ben ik een Rookie)
Mandrake is gratis te downloaden. Kijk op www.mandrake.com voor meer details.
Gebruik zelf Slackware en Mandrake....En dan nog een FreeBSD machine als internet gateway
Gentoo is echt voor mensen die veel tijd over hebben om het te installeren(alle sources worden van internet afgehaald en daarna gecompileerd) en die al wat meer van linux afweten, staat wel een goede handleiding op www.gentoo.org
Manrake / Redhat installeren het makkelijkst voor de beginner, geven vrij snel grafisch scherm e.d. Dus voor de newbie zeer geschikt omdat je meteen aan de slag kan.
De nadelen van bovenstaande distributies komen aan het licht als je wat meer wilt. Het zijn niet zulke goede distro's namelijk in het gebruik.
Debian is wat lastiger installeren. Voor een noob kan Debian installeren je nog wel s flink wat tijd kosten maar er is goede ondersteuning op Internet en bijna ieder probleem kun je via google ook wel oplossing voor krijgen. Ik heb zelf ongeveer ruim 1 jaar ervaring met Debian en Debian is echt het beste.
De voordelen van Debian (na misschien wat lastige installatie voor noobs dan, want moeilijk ishet helemaal niet) komen als je meer met je systeem gaat doen, zelf dingen compileren e.d. en het installeren van stuff met apt-get is nog makkelijker dan een windows progje installeren dus Debian installeren is op den duur pure tijdwinst t.a.v. Redhat / Mandrake.
Slackware. Hmm ja die gebruik ik zelf. Ik raad het newbies niet aan. Installatie is al weer wat lastiger dan Debian en er zijn weinig packages, je moet veel zelf compileren e.d. Ik houd daarvan daarom gebruik ik het. Voor de doorsnee computergebruiker is Slackware niet handig dus niet installeren, pas doen als je er meer verstand van hebt.
Gentoo naja werkt ook leuk alleen zo traag omdat alles vanuit de source wordt geinstalleerd. Ik vind het ook niet zo'n spannende distro in die zin dat je zelf lekker in control bent zoals bij Debian in zekere zin en bij Slackware zeker.
LFS (linux from scratch) ook heel leuk. Dit moet je gaan installeren als je eerst al linux hebt draaien en er lol aan hebt e.d. Dan kun je het installeren / veel leren ook enzo in je bestaande linux omgeving. t kost je ook wel flink tijd maar dit moet je puur zien als hobby.
Sorcerer linux heb ik geen ervaring mee maar schijnt ook heel goed te zijn.
Nou succes ermee. Ik zou voor Debian gaan als ik jou was. Dat is geen tijd verknoeien en meteen een goede distro.
En tja wat je nu het beste kunt gebruiken??
Ik zou zeggen probeer er gewoon een aantal uit ze zijn toch free te downloaden.
In iedergeval veel plezier ermee
* okay een beetje kinderachtig
Wat nog wel een klein puntje is met die hele simpele linux-es (Mandrake bv) is dat je minder snel leert HOE je systeem in mekaar zit, wat alles doet, etc. Wellicht is het een idee om gewoon maar in het diepe te springen, zo ga je meer documentatie lezen als iets niet werkt, en zo de boel up and running te krijgen, leer je veel meer van dan een install waar je 1x op een knoppie hoeft te drukken..
Maareh, success iig en enjoy the ride
* EvilPlatypus is een zeer tevreden Debian gebruiker
en ik adviseer het ook, maar eigenlijk toch niet voor newbies. De laatste keer dat ik een installatie heb uitgevoerd is het echter alweer 100x simpeler gemaakt. Als je jezelf new vind (zoals je al aangeeft), maar je wel veel tijd hebt... Ga dan voor het makkelijke onderhoud en ram Debian op je bak. Manuals zat, heel erg behulpzame medegebruikers en zelf packagers en een goed boek erbij (if you go for that kind of stuff) en je hebt in een paar maanden een heleboel heel erg waardevolle kennis en een zonnetje van een systeem.
Hoe zit dat eigenlijk? Heb je in Linux ook een soort configuratiescherm/systeemeigenschappen???
Ik weet dat de meer n00b-gerichte distro's als Suse (Yast2), Mandrake (Mandrake control centre) en Redhat (linuxconf?) wel hun eigen tools meeleveren voor het configureren en installeren van hard- en software.
Voor meer info over Debian en wat extra links (o.a. tutorials) zou je eens op deze site kunnen kijken: http://panic.et.tudelft.nl/debian/
Die Debian lijkt me wel wat. Iets moeilijker spreekt me wel aan dan, wat ik er nu van gehoord en gezien heb is dat het wel een goeie moet zijn.
Ik moet zeggen. Ik ben nu helemaal gek van apt-get, het meest geweldige wat me ooit is overkomen (overdrijven is ook een vak).
binnenkort moet toch mijn routertje er ook maar aangeloven. Helaas is het een p75 dus ik compileer daar het liefst zo min mogelijk op (pre build packages zijn dus bijna een pre).
Ik kan Debian wel aanraden, maar het is best moeilijk te installeren (je kan ook ene iso branden en gebruiken, maar dat raad ik af, kan je later alles nog weer eens handmatig gaan upgraden). Gewoon een zooi bootdisks downloaden basics installeren en de rest apt-getten
Waarom is het zo belangrijk welke distro je kiest? Een echte bikkel gebruikt toch alleen de Bash, wat maakt het dan uit?
quote:Je hebt gelijk. Maar de 'apt' tool van Debian blijft ideaal.
Op donderdag 5 december 2002 10:35 schreef BarBaar het volgende:
Half offtopic, maar wel relevant:Waarom is het zo belangrijk welke distro je kiest? Een echte bikkel gebruikt toch alleen de Bash, wat maakt het dan uit?
Om een of andere reden heeft de Debian-distro het Geek-label 7331 gekregen. Maar is er iemand die me kan uitleggen wat er nou precies zo speciaal is aan debian?
Ik heb eigelijk dat alle paketten die ik wil gebruiken bij mdk inzitten (ja,ik gebruik dus mdk), en zo niet, dan is er geen rpm/andere-variant.. m.a.w. jad je ./configure ./make en ./make install in.. dat is toch ook niet zo lastig?
Ik weet niet, ik zou gewoon kiezen voor de distro die je het grappigste naam vind hebben of het makkelijkst te krijgen is... verder loop je toch gewoon eerst 3 weken te kloten...
quote:Onzin, Linux is Linux, en als je dan toch een distro pakt, pak dan geen redhat met haar ranzige RPM. Een base install van debian is 47mb, vanaf hier kun je ook kiezen om te compileren, of om packages (altijd up2date!!) te downloaden.
Op donderdag 5 december 2002 11:01 schreef programmer het volgende:
Webserver? Red Hat!!!! zonder kde of zo iets, zelf compileren en je heb de beste webserver die je kan krijgen
* jep 's servers runnen allemaal debian..
quote:Debian installeerd geen overbodige zooi, bij b.v. SuSE word je halve systeem volgegooid met software die je nooit zult gebruiken. wat je nodig hebt apt-get je zelf.
Op donderdag 5 december 2002 10:56 schreef Shivo het volgende:
Het grappige van debiangebruikers is dat ze nooit verder komen dan "debian is het beste want heeft apt-get". Nou, als dat de reden is om over te moeten stappen op debian dan bedankt ik u vriendelijk, rpm doet daar m.i. niet voor onder. En distro's als Suse (waar ik veel mee werk als ontwikkelomgeving) kunnen ook zonder moeite of ingewikkelde stappen van inet de laatste sources ophalen en kompileren.
(Het package management systeem van Debian HEERST. Daar kunnen de andere distro's niet tegen op. Kan het weten, heb met vele distro's ervaring. * Hiawatha is al jaren een zeer tevreden Debian gebuiker)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |