abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 juli 2002 @ 00:28:44 #1
20553 Elegy
Les armes du temps
pi_5183405
Goed, om de eerste te zijn, eerst even uitleggen wat er mee bedoelt wordt:

• Dit draadje is bedoelt om muziek te recenseren
  • Bij voorkeur die cd's/lp's die je zelf het laatst hebt gekocht/gehoord.
  • Recent hoeft natuurlijk niet per sé, als je een cd hebt waarvan je denkt dat eigenlijk iedereen die zou moeten kennen/hebben, schroom dan niet, ook al is het een "oudje"
  • Uiteraard mag je een cd (voor het gemak laat ik het even bij cd's) afkraken, maar onderbouw dit met argumenten. Alleen "ik hou niet van die band" is geen geldig argument
  • Het is géén discussietopic. Dwz, geen gemekker en geklaag over een recensie, dan open je maar een nieuwe topic, of je gaat naar Klaagbaak. Je kan natuurlijk wel mededelen dat je naar aanleiding van een recensie de cd ook hebt gekocht
  • Aanvullingen op recensies, danwel een recensie geven op een reeds besproken cd is welkom. Meerdere invalshoeken zijn alleen maar goed, maar geef in dat geval even aan waar het over gaat als het een paar pagina's terug is.
  • Geef, indien mogelijk, een prijsindicatie en waar je het hebt gekocht (winkel of plaats etc.)
  • Je kan de cd een cijfer geven natuurlijk
  • Waar wacht je nog op? Schrijven! Vort!
  • [Dit bericht is gewijzigd door Elegy op 29-07-2002 01:07]

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
      maandag 29 juli 2002 @ 00:44:48 #2
    20553 Elegy
    Les armes du temps
    pi_5183623
    Om maar meteen van start te gaan, hier mijn recensie van:

Sophia - Spite

Niet te verwarren met Sophya, de israelische goth-rock formatie. Sophia is een project van Peter Petterson, o.a. bekend van Arcana. De cd valt onder het bekende Cold Meat Industry label, en gezien de persoon erachter zou men denken dat er wederom sprake is van dark-ambient, met kenmerkende minimale geluiden en slepend lange nummers. (tracks rond de 9 minuten zijn in het genre eerder regel dan uitzondering)
    Niets is echter minder waar. In plaats van foto's van desolate gebieden en oude gebouwen, maar roestige machines. En dát is nu juist precies wat de muziek weergeeft.
    Je kan het het beste omschrijven als een Arcana, maar dan met veel toegevoegde militair aandoende drums en veel intenser en harder. Het is echter niet weer een zoveelste cd met samples uit de Tweede Wereldoorlog.
    Voor industrial/noise liefhebbers is 'ie ook best te doen, want de bekende noiseknarsen en industrialpiepen ontbreken niet.

Tracklisting:
    1. Filth
    2. Dirt
    3. Pride
    4. Scum
    5. Spite
    6. Pure
    7. Stained

Een aanrader voor iedereen die wel houdt van dark-ambient/noise/industrial!

"L'homme naît sans dents, sans cheveux et sans illusions, et il meurt le même, sans cheveux, sans dents et sans illusions" - Alexandre Dumas
      maandag 29 juli 2002 @ 01:20:33 #3
    28030 Grobbel
    In Toffee We Crust!
    pi_5183985
    Ben je niet bang dat de titel van de draad een beetje verwarrend is?

Maar goed, effe snel voor het slapen gaan effe een recensie (of meer een analyse van de songs, toch) die ik al een hele tijd geleden gemaakt heb van Bran Van 3000's Discosis, in het Engels dus. Geen zin om het terug te vertalen nu.

Bran Van 3000 - Discosis
    Anyone who has ever heard their previous album Glee already know that their style is best described as "schizophrenic", in a good way. Glee wasn't the easiest album to get into - which became painfully clear to me when I played it for a large group of friends - but once you gave it a little bit of time, the mix of guitarrock, reggae, hiphop, metal, disco, funk, singer-songwriter, heck, practically any style one could think of, would crawl under your skin and haunt your CD player for several months. Even though I have to admit that anno 2002, it doesn't have the same impact anymore as it used to have on me.
    To those expecting Discosis to be a new Glee-like album: it isn't. In any way. While guitarriffs still starred on their previous album, BV3 have exchanged the guitars for more influences from ethnic music, salsa, reggae and disco, managing to make this new album drastically different than Glee was. Among the people featuring on this album are Curtis Mayfield, Youssou n'Dour, Eek-a-Mouse, Dimitri from Paris, Big Daddy Kane, Jean Leloup, Badar Ali Khan, Summer Rose and Dizzy D, along with a 5-man big producing team including Ric Ocasek and Beastie Boy Mike D.

One could write a review about practically every single song on this album due to the complex, layered nature of most of the songs, trying to point out all the different styles used in each and every song. But to say that Discosis is hard to swallow? Absolutely not.
    Astounded for instance, the first single taken from this album having some minor success in the charts, is an adaptation of a never finished Curtis Mayfield song with the same name (Mayfield died a few years ago), going from funky Daft Punk-like dance music through a schizophrenic intermezzo with distorted violins and breakbeat to a Buena Vista Social Club-like salsa ending to the song (with panacea! ).
    Montréal sounds a bit like the Discosis-version of Drinking in L.A., only now with a remarkable role for Youssou n'Dour (singer from Senegal, known from his early 90's duet with Neneh Cherry, called Seven Seconds), with a certain excitingness about the song, using different layers, several weird sounds (80's computer games) and small accelerations in the song. Go Shoppin' is a weird dancehall-like reggae record with a slow discobeat supporting it, getting more exciting along the song with more layers joining in as the song passes away, seamlessly brimming over in More Shopping, a song featuring Momus, sounding like a singing Maxi Jazz, keeping a good tension over the groovy yet calm song.
    The Answer sounds a bit like Daft Punk meets Beck meets Snap meets The Neptunes, an irregular beat giving the tone for the agitated vocals of Summer Rose and Dizzy D.
    The bubblegum pop from Loaded, which is the first of three songs in a row that sounds at least a bit like the "old" Bran Van 3000 and could have been on their previous album Glee, has some guitar and scratch action along the song until Big Daddy Kane interferes with a bit of freestyle rap, making the song end in a blend of scratching insanity. The other track that could have fit in nicely on their previous album is Speed, made with the "old" BV3 formula as in starting off like a sober rocksong with female vocals, getting more spice as the song passes, followed by a vocodered version of mastermind James di Salvio's voice in his agitated way of talking (not really rapping), ending up in an exciting part with lots of voice samples and even an accordion.
    Predictable also seems to start off as a "regular" BV3 song, but once again seems to end up in an exciting disco track with a lot of tension.
    Stepchild is like Ethnic meets Godspeed You Black Emperor!, with Badar Ali Khan trying to fight the heavy GYBE!-like classical arrangements, practically ending up in raï on a metal riff. You gotta hear it to believe it.
    Love Cliché and Rock Star are the most sober songs on the entire album, not as varied and schizophrenic as the other songs, but especially the sheer brilliancy and beautiful nature of Rock Star stands out, which could have been the best song from most female singer-songwriters' albums nowadays...
    An impressive finale to one of the most confusing albums of the year 2001, an album everyone claiming to have a very widespread taste should have listened to. Rock and metalpurists won't find anything of interest on this record, though.

maandag 29 juli 2002 @ 01:34:41 #4
    20553 Elegy
    Les armes du temps
    pi_5184121
    quote:
    Op maandag 29 juli 2002 01:20 schreef Grobbel het volgende:
    Ben je niet bang dat de titel van de draad een beetje verwarrend is?
    Hmz, nu je het zegt: Zou een modje het wellicht kunnen veranderen in:
    [Centraal]Recenseer hier je cd's/lp's
    (Of iets wat minder verwarrend is? )

Bij voorbaat dank

maandag 29 juli 2002 @ 01:51:01 #5
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_5184314
    quote:
    Op maandag 29 juli 2002 01:34 schreef Elegy het volgende:
    Zou een modje
    Jahoor dat kan een modje wel
    pi_5184332
    Mogen het alle cd's/lp's zijn, of moeten het platen zijn die pas uitgekomen zijn ofzo?
    Are you pondering what I'm pondering?
      maandag 29 juli 2002 @ 01:56:07 #7
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_5184364
    quote:
    Op maandag 29 juli 2002 01:53 schreef Mini_rulez het volgende:
    Mogen het alle cd's/lp's zijn, of moeten het platen zijn die pas uitgekomen zijn ofzo?
    eeuh..
    quote:
    Op maandag 29 juli 2002 00:28 schreef Elegy het volgende:
  • Bij voorkeur die cd's/lp's die je zelf het laatst hebt gekocht/gehoord.

• Recent hoeft natuurlijk niet per sé, als je een cd hebt waarvan je denkt dat eigenlijk iedereen die zou moeten kennen/hebben, schroom dan niet, ook al is het een "oudje"

• tijd om te slapen dus (of om de posts in het topic te lezen )
      maandag 29 juli 2002 @ 01:58:45 #8
    24752 mandatory
    Wat moet je nou?
    pi_5184384
    -edit: offtopic-

[Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 29-07-2002 11:15]

Bladiebla...
    pi_5184391
    quote:
    Op maandag 29 juli 2002 01:56 schreef Vork het volgende:

[..]

eeuh..
    [..]

tijd om te slapen dus (of om de posts in het topic te lezen )

Oja, sorry...
    Are you pondering what I'm pondering?
    pi_5191345
    Jammer dat iedereen hier bijna alleen bezig is met het afkraken van andermans muziek en zn postaantal opspammen in de Wat luister je nu? topics terwijl dit soort topics meteen wegzakken!

Ik ga zometeen maar eens een reviewtje schrijven! Moet alleen nog ff bedenken waarover

maandag 31 maart 2003 @ 19:19:42 #11
    20553 Elegy
    Les armes du temps
    pi_9489858
    En weer een paar (ietwat korte) recensies erbij:

In My Rosary - The shadow of cats

Ooit, tijdens een feestje in Parijs, werd er een nummer gedraaid van dit album, maar ik kon het toendertijd nergens vinden, zelfs niet bij Dysphorie. Het desbetreffende nummer was "Guardian Angel" een prachtig melancholisch stuk. Ook de andere nummers zijn stuk voor stuk erg sterk. Iedere keer als ik het draai krijg ik toch een beetje heimwee...

Ophelia's Dream - All beauty is sad

Mijn eerste kennismaking met dit neo-classical/heavenly voices collectief was de ep "Stabat Mater" die in de tweedehandsbakken lag bij Dysphorie. Na twee minuten geluisterd te hebben vroeg ik mij af wie in hemelsnaam dit soort muziek wil verkopen ?(
    Op aanraden van een goede vriendin ben ik opzoek gegaan naar meer werk van ze, en ik vond deze schijf onlangs bij Lalaland. Het album is een soort compilatie van "All beauty is sad" uit 97, "Stabat Mater" uit 99 en twee demo recordings uit 02.
    Bloedstollend mooi, sfeervol en droevig.

Wir Kapitulieren Niemals - Sampler

Ook bekend onder de naam "Zu neuen Ufern...in alter Frische!" vind je hier een 17 track sampler van het label van de frontman van Der Blutharsch.
    Collectieven zijn onder andere: Novy Svet, Dernière Volonté, Tribe of Circle, Novo Homo en I-C-K.
    Het geheel wordt aangevuld met, hoe kan het ook anders, stukken met samples van WO II geluiden en niet definiëerbaar (duits?) geschreeuw.

maandag 31 maart 2003 @ 19:23:02 #12
    43120 THE_ANGRY_BRIGADE
    No gods, no masters.
    pi_9489937
    quote:
    Op maandag 29 juli 2002 16:57 schreef Kid_RisK het volgende:

Ik ga zometeen maar eens een reviewtje schrijven! Moet alleen nog ff bedenken waarover

Deze gaat enorm worden, vermoed ik...
    THE FUTURE BELONGS TO THE FREE SPIRIT OF THE OUTLAW! [br] Nothing could be more tragic, and more ridiculous, than to live out a whole life in reach of heaven without ever stretching out your arms.
      maandag 31 maart 2003 @ 20:25:23 #13
    43584 Beregd
    absolutely inch perfect
    pi_9491803
    placebo - sleeping with ghost.

Brian Molko had ons beloofd om zijn nieuwe plaat elektronischer te maken dan de vorige drie, had ons al warmgemaakt met zijn projectje "carbon kid" samen met the albine stars, en heeft woord gehouden. Het nieuwe album is veel ritmischer als de vorige maar er wordt nooit in overdreven (behalve dan misschien in het radiohead achtige nummer "something rotten"), het is nog altijd pure glamrock. De plaat begint met een instrumentaal gitaarprobeersel en begint ècht met english summer rain, die de nieuwe trend meteen duidelijk maakt. Er staan nog wel wat nummers die serieus doen terugdenken aan black market music. this picture is daarvan het perfecte voorbeeld. Dan gaat het via de moeilijk te doorgronden titelsong naar de catchy eerste singel "the bitter end", waar alles explodeert. zo gaat het rustig verder met nog een paar zeer aanstekelijke nummers als special needs, second sight en vooral protect me from what i want en besluit in alle stilte wanneer de piano bovengehaald wordt bij centrefolds, wat me sterk doet denken aan "blue american" (bmm). Brian heeft weer werk gemaakt van zijn teksten, soms onverstaanbaar voor de gewone mens, dikwijls prachtige zinsneden. De nummers gaan dan ook weer (cf wyin) vooral over liefde, onrust en de combinatie van beiden en dit zorgt dat de nummers veel meer gevoel bevatten en dus veel sterker overkomen als bijvoorbeeld black market music. Het is nog geen without you I'm nothing maar ze hebben zich toch wel overtroffen met deze CD. Het album springt van het ene hoogtepunt in het nieuwe, verveelt nooit, zijn stem is (ijzig) prachtig, de gitaarloops catchy, het is een meesterwerkje, volgens mijn bescheiden (en volledig subjectieve) mening.

maandag 31 maart 2003 @ 20:43:37 #14
    28030 Grobbel
    In Toffee We Crust!
    pi_9492546
    Ik had van deze al een apart topic gemaakt, maar ik zal hier wel even een verwijzing naar maken.
    Stephen Malkmus & The Jicks - Pig Lib
      maandag 31 maart 2003 @ 20:55:32 #15
    13148 Shogo
    Psycho...
    pi_9492958
    John Frusciante - To Record Only Water For Ten Days
    Prachtige CD. Sommige mensen zullen denken bij deze naam ... Sommigen wetend dat dit het 3de solo album van de gitarist van de Red Hot Chili Peppers is. Na zijn terugkeer naar de Peppers ook weer een mooie soloplaat. Dit album is niet een van de nieuwsten meer (Februari 2001 gereleased). Maar een "must-heard" plaat. We beginnen met:

Going Inside - Prachtig nummer geweldig intro, geweldige tekst die gaat over John zijn drugs verleden en dat hij nu clean is. Mooi effect in het begin waarvan je denkt dat het gitaarwerk is terwijl het John zijn stem is...
    Someone's - Erg 'catchy' tune, niet een van mijn favorieten maar wel ongelooflijk tof nummer!
    The First Season - Mooi nummer erg mooi geen andere woorden voor.
    Wind Up Space - Qua zang niet het sterkst van het album maar verschrikkelijk mooi nummer die je wel even hard wil zetten heeft een beetje 80's style , lekker om bij te chillen.
    Away and Anywhere - Mooi nummer ook hier een beetje 60's a 80's style bij. Prachtige teksten weer.
    Remain - Mijn favoriete nummer. Qua alles (gitaar, zang en tekst) perfect gewoon heeft in mijn ogen echt brilliante teksten zoals "When you draw a line, it goes where you want", etc.
    Fallout - Prachtig nummer om lekker in de avond te luisteren of wanneer je een keer liefdesverdriet hebt. Mooie 'spacey' effecten erin!
    Ramparts - Dit is een instrumentaal nummer, wel een ongelovelijk prachtig gitaarwerk erin perfect gelayerd enz! Ook een van mijn favo's
    With No One - Ook dit nummer een van mijn favo's. Prachtige teksten weer mooi gitaarwerk, enz.
    Murderers - Net als Ramparts instrumentaal. Wel heel anders dan Ramparts. Zware drumcomputer beat, wat wel bij het nummer past prachtige gitaarwerk weer.
    Invisible Movement - Mooi nummer wat naar mijn vermoeden gaat over dat John altijd geesten ziet, enz (geestige man ). Mooie effecten en zoals zo`n beetje elk nummer weer prachtig gitaar.
    Representing - Ook weer zo`n 'persoonlijke' tekst. Mooi nummer ook een van mijn favo's!
    In Ryme - Ik weet zeker dat sommige mensen dit nummer sowieso skippen vanwege John zijn stem. Ikzelf vindt het prachtig maar ja ieder zijn eigen mening en smaak. Mooi effecten weer, enz. Weer een van mijn favo's.
    Saturation - Ook een favo van mij. Prachtig nummer om laat in de avond te luisteren, hierbij geld wel hetzelfde als bij In Ryme over John zijn stem, nogmaals heb ik in dit nummer ook geen moeite mee hoewel ik zeker weet dat andere mensen dat wel zullen hebben.
    Moments Have You - Niet een van mijn Favo's. Wel een mooi nummertje. Erg leuk nummer om te luisteren als je down bent want dit nummer maakt je wel vrolijk.

Zo dat waren alle 15 tracks. Als ik dit een cijfer van 1/10 zou moeten geven krijgt deze cd een 10 van mij! Alles klinkt lekker in mijn oren op deze cd. Tja je hebt wat nummers die niet zo favo zijn maar ook die zijn goed naar mijn mening. Soms zijn de teksten vaag maar ach dat is John Frusciante. Qua gitaarwerk prachtig en de effecten mogen er zeer zeker ook zijn! Dus mijn advies koop deze cd als je hem ergens ziet liggen (en dit geld zeker voor mensen die gitaarspelen hier kun je best wel wat van leren)!

dinsdag 1 april 2003 @ 23:38:35 #16
    13148 Shogo
    Psycho...
    pi_9525844
    Loopt wel storm.
      † In Memoriam † dinsdag 6 mei 2003 @ 20:54:26 #17
    47213 ArmaniMania
    pi_10256950

Robbie Williams heeft nu met zijn nieuwe CD toch weer laten horen dat hij bij zijn roots wil blijven en niet zo zeer de Jazz kant op, als wat hij eerst beweerde met zijn vorige CD Swing when you`re winning.

Met Escaplogy laat Robbie Williams horen waar zijn stem eigenlijk voor bedoeld is. Helaas ben ik niet tevreden over de digitale nabewerking,deze vind ik soms verzuipen en doet me te digitaal aan. Alsof er geen echte instrumenten gebruikt zijn.

Waardering: 7,5

Over deze laatste nieuwe CD van Phil Collins ben ik eigenlijk wat in teleurgesteld... Je merkt echt dat de vroegere drummer zijn jaartjes ook heeft gehad. Er staan wat leuke nummers tussen,maar voor de rest van de nummers moet je toch echt aan wennen. Wennen aan het idee dat Phil Collins ook andere muziek maakt en heeft zich een beetje laten inspireren door de hedendaagse muziek.

Tracks van Testify
    1. Wake Up Call
    2. Come With Me
    3. Testify
    4. Dont Get Me Started
    5. Swing Low
    6. Its Not Too Late
    7. This Love This Heart
    8. Driving Me Crazy
    9. The Least You Can Do
    10. Cant Stop Loving You aanrader
    11. Thru My Eyes
    12. You Touch My Heart typisch Phil

Waardering: 7

`s Werelds beste DJ, 2 TMF Awards in 2003, de DanceStar Award USA en zo kunnen we het lijstje nog even uitbreiden.
    Natuurlijk heb ik het hier over DJ Tiësto,zijn nieuwste CD Nyana ligt vandaag 5 Mei 2003 in de winkels voor 17,95 €.
    Dit nieuwe album beslaat 2 cd`s.

De eerste track vond ik wat één-tonig,maar daarna swingde het weer á la Tiësto. Lekkere dance-music,maar niet om iedere keer te luisteren,maar een lekker tussendoortje.

Waardering: 7,8

Deze review is een persoonlijke review en ontleent zich niet aan muzieksmaak maar uit algemene en technische visie.
    Voor een eigen oordeel, stap de CD-winkel in en vergelijk.

Al met al heel veel Muziek en luister plezier

zaterdag 26 juli 2003 @ 21:11:27 #18
    13148 Shogo
    Psycho...
    pi_12036623
    Toch weer eens wat reviewen

The Mars Volta - De-Loused in the Comatorium
    Niet zo erg bekende band nog. 2 bandleden van the gesplitste groep At The Drive-in hebben deze band opgezet: Cedric Bixler (zanger) en Omar Rodriguez (gitarist). Eerder brachten ze een EP uit onder de naam Tremulant E.P. nu is er hun eerste album De-Loused in the Comatorium. De nummers op het album vertellen een verhaal een verhaal van iemand die dood wil maar in coma raakt en de geweldigste dingen beleefd in zijn coma, kort samengevat. Ik ga niet elk nummer reviewen want daarover kan ik kort zijn: Ze zijn allemaal stuk voor stuk briljant!

Son et Lumiere
    Album begint met een Intro Son et Lumiere genaamd prachtig, vervolgens in Inertiatic wat een knal! Roulette Dares prachtig nummer! Zo kan ik dus wel doorgaan, klapper van dit album vindt ik Cicatriz hierover ga ik niks verklappen (behalve dat John Frusciante van RHCP hierop meespeelt) want dit moet je horen en anders verspil ik je plezier als je het hoort. OokTelevators moet je gehoord hebben! Er is geen nummer wat tegenvalt bij mij.

Artwork in the Comatorium
    Cd cover en artwork werkelijk prachtig, mooie schilderijen in het boekje, deze worden helaas binnenkort eruit gehaald zoals ik gehoord heb vanwege het feit dat hier alleen Cedric en Omar opstaan hun vinden dat de hele band erop moet staan, maar hoe het precies zit weet ik niet (dit is slechts een gerucht).

Take the Veil
    Het is alweer tijd voor een conclusie. Dit album is ijzersterk! Zou eigenlijk op nummer 1 in de album top 10 moeten staan (helaas is die plaats voor jimmie of jamai). Cijfer een dikke 10! Dit album moet je aanschaffen, als deze review je goed klinkt en je nog een paar gaat lezen (www.thecomatorium.com een fansite waar ook reviews bijstaan) en het bevalt je wat je leest dan kan het niet meer stuk. Hoop dat jullie hier net zoveel luisterplezier aan beleven als ik.

Moderator zaterdag 26 juli 2003 @ 21:15:34 #19
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_12036709
    ok ff een post plaats om dit leuke topic in de gaten te kunnen houden.
    Verwacht van mij geen review want ik heb geen verstand van muziek

Al dat gepraat over muziek heeft toch ook zijn goede kanten

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      zaterdag 26 juli 2003 @ 21:33:12 #20
    13148 Shogo
    Psycho...
    pi_12037049
    quote:
    Op zaterdag 26 juli 2003 21:15 schreef Bosbeetle het volgende:
    ok ff een post plaats om dit leuke topic in de gaten te kunnen houden.
    Verwacht van mij geen review want ik heb geen verstand van muziek

Al dat gepraat over muziek heeft toch ook zijn goede kanten

Hoef je ook niet te hebben gaat alleen eigenlijk om je eigen mening die je hier zet.
      zaterdag 26 juli 2003 @ 21:55:03 #21
    62198 BlaBaReT
    Slap ouwehoeren is ook kunst
    pi_12037437
    goeie cd ja
    heb ik ook

[Dit bericht is gewijzigd door BlaBaReT op 26-07-2003 22:17]

[url=http://www.live365.com/stations/yurikoerts]URL: Slap ouwehoeren is een vorm van kunst[/url]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')