abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 17 juli 2002 @ 15:56:17 #1
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5051493
Ik kon geen goed topic vinden waarin deze muziek stroming goed beschreven is. Het is een stroming waar ik niet veel van weet. Luister soms naar Gram Parsons, Hank Williams en dergelijke, maar zijn er meer aanraders? Zelf ben ik bijvoorbeeld wel nieuwsgierig naar meer 'alternative' country bands Uncle Tupelo / Wilco. Typische 'Americana' bands. Wellicht dat Calexico / Giant Sand er ook tussen hoort.

Tips? Ideeen.

Aanleiding voor dit topic is overigens de CD 'Arkansas Traveler' van Michelle Shocked die ik nu voor de derde keer achter elkaar draai waarin zijn dergelijke echte Amerikaanse roots muziek speelt, samen met verschillende artiesten.

Some trivia: De naam van de bekende punktent op de Bowery (NYC) is een afkorting en staat voor de titel van dit topic

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_5052045
quote:
Op woensdag 17 juli 2002 15:56 schreef Doc het volgende:
Hank Williams
Hank Williams I, II of III

J.W. Roy (!)
Slobberbone
Steve Earle
Stacey Earle
Wilco (?)
Clem Snide (?)
Lonesome Bob
Dan Bern
Roger Clyne & The Peacemakers
The Refreshments

van Uncle Tupelo kan ik trouwens de recent verschenen '89/93: an anthology' van harte aanbevelen.

ik kijk vanavond m'n platenkast nog wel eens na...

[edit]en ken je deze site al?[/edit]

[edit2]meneer Bern heeft Dan van voren, en niet Dave [/edit2]

[Dit bericht is gewijzigd door Dinosaur_Sr op 18-07-2002 00:11]

pi_5052155
Lee Clayton 'Border Affair'
quote:
Undeserving of his relative obscurity, Lee Clayton belongs in the company of Waylon Jennings and other elite outlaw country-rockers.
[b]More

[Dit bericht is gewijzigd door Nuoro op 17-07-2002 16:44]

pi_5052394
Ryan Adams
Whiskeytown
Lee Sankey Group (kruising tussen soul, blues en jazz, heel aardig)
The Gourds (met een americana-cover van Snoop Doggy Dog's 'Gin and Juice' )

en ik denk verder....

FOK!fossiel woensdag 17 juli 2002 @ 17:04:39 #5
8443 cptmarco
it's captain...
pi_5052507
1 van mijn favoriete artiesten is Chuck Prophet, en deze valt onder de noemer "americana". Prophet is de vroegere gitarist van Green On Red. Hij heeft ondertussen al een aantal solo-cd uitgebracht sinds begin jaren negentig.

Absoluut juweeltje is "The Hurting Business".

Ander ex-Green On Red lid Chris Cacavas heeft recentelijk ook een nieuwe CD uitgebracht, die ook erg mooi is.

pi_5056829
Jerry Douglas

Bela Fleck & the FLecktones (heeft duidelijke bluegrass-roots) maar die ken waarschijnlijk wel.

pi_5057864
quote:
Op woensdag 17 juli 2002 16:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en ik denk verder....
Ik kwam in mijn verzameling verder alleen nog The Jayhawks tegen. Een mengeling van Neil Young, Everly brothers en nog wat meer. De eerste albums zijn meer country-georienteerd, de latere worden steeds meer rock.

Ow, en dan heb ik nog uit het grijze verleden Jason & the Scorgers. Een soort kruising van country en metal, met een flinke scheut whiskey.

Niet te vergeten de Supersuckers. Ook richting rock. Touren in het najaar weer in ons land trouwens.

Dan ben ik uitgedacht denk ik.

Leuk topic trouwens, ik dacht dat ik wel de enige zou zijn met een morbide hang naar deze 'foute' muziek. De tearjerkers zijn de beste nummers trouwens... En de liedjes over whiskey resp. tequila.

pi_5058079
Probeer The Baptist Generals eens.
En dan met name het nummer '2/3rds Jim's head', da's echt een geweldig nummer. Kort maar krachtig
pi_5058170
En vergeet 16 Horsepower niet.
Ik denk dat die band ook aardig in dit rijtje past.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 18 juli 2002 @ 07:50:15 #10
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5060093
quote:
Op woensdag 17 juli 2002 16:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hank Williams I, II of III

Only the original....

Bedankt voor je lijstje. Steve Earl heb ik nog wat van op tape. En gister kwam ik er achter dat ik ook nog een UncleTupelo nummer heb op een sampler. Ook een goed nummer, dus ik ga vanmiddag die verzamel CD een checken (een collega van mij wist ook te vertellen dat die wel OK was).

Ryan Adams heb ik dat bekende CDtje ook van (prettige CD), en zal eens naar Whiskeytown luisteren.

Lee Clayton staat al jaren op mijn lijstje van artiesten die ik eens moet gaan beluisteren, maar is er nog steeds niet van gekomen. Misschien nu dan eindelijk. Zelfde geldt eigenlijk ook voor 16 Horsepower. Zelfde geld voor The Brandos waar ik alleen een CD singltje van heb dat zeer in de lijn ligt van wat ik ken van 16 Horsepower.

Van de Jayhawks heb ik die eerste CD ook op tape en heb ze ooit op Pinkpop live gezien. CD was goed, live was slecht.

Green on red is ook een leuk bandje. Ooit (ruim 10 jaar geleden) in Paradiso gezien. Waren achterlijk goedkope kaartjes kan ik me herinneren (minder dan 10 piek, zelfs voor die tijd geen geld). De solo projecten van de diverse leden heb ik nooit zo gevolgd.

GramParsons en alle bands waar hij in heeft gezeten horen ook in dit lijstje thuis. Daar heb ik ook wel het een en ander van.

De mij onbekende namen zal ik ook eens checken!

Die link die iemand gepost had was ook prima. Thanks!

Meer tips zijn nog steeds welkom

[Dit bericht is gewijzigd door Doc op 18-07-2002 08:01]

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 juli 2002 @ 18:51:59 #11
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5080120
quote:
Op woensdag 17 juli 2002 16:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Wilco

van Uncle Tupelo kan ik trouwens de recent verschenen '89/93: an anthology' van harte aanbevelen.

"Being there" van de eerste groep een uurtje geleden gekocht, evenals die verzamelaar van Uncle Tupelo.

Had ook een verzamelaar van Steve Earl beluisterd en de nieuwe van Los Lobos...

vrijdag 19 juli 2002 @ 19:01:22 #12
6536 dwerg
chagrijn
pi_5080204
Als groot fan van Gram Parsons en Johnny Cash kan ik zeggen dat ook Townes van Zandt (7 maart 1944 - 1 januari 1997) een zeer begaafd tekstdichter en muzikant was.

http://www.townesvanzandt.com/

I intend to live forever, or die trying.
pi_5080218
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 18:51 schreef Doc het volgende:
Had ook een verzamelaar van Steve Earl beluisterd
Sidetracks zeker? Vond ik wat minder, beetje samengeraapt zooitje

Probeer het eens met El Corazon, of Transcendental Blues...

pi_5080260
Mocht je een cd gaan kopen van Lee Clayton, dan zou ik zeker voor het double-pack 'Border Affair/Naked Child' gaan. Met name die laatste titel is een van m'n all-time favorites in dit genre (ook al krijgt 'ie dan maar 3 sterren bij AMG...).
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 juli 2002 @ 19:16:39 #15
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5080335
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 19:01 schreef dwerg het volgende:
Als groot fan van Gram Parsons en Johnny Cash kan ik zeggen dat ook Townes van Zandt (7 maart 1944 - 1 januari 1997) een zeer begaafd tekstdichter en muzikant was.

http://www.townesvanzandt.com/

Wat mij weer verleidt tot het noemen van de naam van The Cowboy Junkies
(ook heel aardige muziek, en live ook leuk)
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 juli 2002 @ 19:19:41 #16
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5080368
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 19:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Sidetracks zeker? Vond ik wat minder, beetje samengeraapt zooitje

Probeer het eens met El Corazon, of Transcendental Blues...

Nee een andere. "An Introduction to": http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=Akc6jtr3rklkx

Leek in de layout erg op "An Introduction to Nick Drake".

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 19 juli 2002 @ 19:24:13 #17
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5080409
quote:
Op vrijdag 19 juli 2002 19:08 schreef Nuoro het volgende:
Mocht je een cd gaan kopen van Lee Clayton, dan zou ik zeker voor het double-pack 'Border Affair/Naked Child' gaan. Met name die laatste titel is een van m'n all-time favorites in dit genre (ook al krijgt 'ie dan maar 3 sterren bij AMG...).
Staat nog steeds op mijn lijstje.

De laatste CDs van Kevn Kinney (ooit zanger van -de fantastische band, ook met roots invloeden- Drivin'N'Cryin') ook trouwens.

FOK!-Schrikkelbaas maandag 22 juli 2002 @ 14:18:18 #18
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5109557
Waarom heeft niemand hier ooit zeer duidelijk gemaakt dat Wilco de enige rechtmatige vervanging op deze aarde is van The Replacements, sinds die fantastische band ons ontvallen is?

Moet ik alles zelf uitzoeken

pi_5110395
quote:
Op maandag 22 juli 2002 14:18 schreef Doc het volgende:
Waarom heeft niemand hier ooit zeer duidelijk gemaakt dat Wilco de enige rechtmatige vervanging op deze aarde is van The Replacements, sinds die fantastische band ons ontvallen is?

Moet ik alles zelf uitzoeken

Ik dacht dat jij wel een beetje ontwikkeld was, en dat dus wel wist.... sommige dingen hoef je toch niet uit te spreken....?

Teveel naar dat oranje koboldje geluisterd zeker?

en die zijn niet te vervangen!

[Dit bericht is gewijzigd door Dinosaur_Sr op 22-07-2002 17:38]

maandag 22 juli 2002 @ 16:02:03 #20
26304 Thanos
seeking immortality
pi_5111072
Garth Brooks

John Denver

Echte toppers!

maandag 22 juli 2002 @ 22:42:10 #21
26304 Thanos
seeking immortality
pi_5115352
Yeah!
  dinsdag 23 juli 2002 @ 15:57:37 #22
26304 Thanos
seeking immortality
pi_5122725
Kanjers toch? Of niet dan?
pi_17170721
*schopje

Gisteravond was er op NL 3 een documentaire over het ontstaan van Bluegrass... Kwam veel interessante muziek voorbij.... Iemand een idee waar cd' van bijv. de Carter Family te koop zijn??

zaterdag 14 februari 2004 @ 16:19:12 #24
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17172779
Bijvoorbeeld bij plato

Als ik zo dit topic even doorlees kom ik even veel goede als erg slechte muziek tegen. Maar Johnny Cash en Gram Parsons kan ik bijvoorbeeld wel erg waarderen.

Wat ik gisteren van de Carter Family zag vond ik inderdaad ook wel goed. Ik had gisteren ook al even zitten kijken wat voor cd's er nog van ze verkrijgbaar zijn.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_17174302
quote:
Op zaterdag 14 februari 2004 16:19 schreef fripper het volgende:
Bijvoorbeeld bij plato

Als ik zo dit topic even doorlees kom ik even veel goede als erg slechte muziek tegen. Maar Johnny Cash en Gram Parsons kan ik bijvoorbeeld wel erg waarderen.

Wat ik gisteren van de Carter Family zag vond ik inderdaad ook wel goed. Ik had gisteren ook al even zitten kijken wat voor cd's er nog van ze verkrijgbaar zijn.

Wow! 1927! Ik vond het ook erg goed klinken ja....die cd's zijn nog te betalen tenimnste!
Iemand nog tips voor goede bluegrass?

Net hun Greatest hits 1927-1934 besteld via nlstore
Slechts een kleine 5 eurotjes!

[Dit bericht is gewijzigd door snellejelle op 14-02-2004 17:32]

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')