abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 juli 2002 @ 17:19:19 #1
17105 B1tchwax
Brakke gast!
pi_4908580
Intro
Ik heb dit album al een paar dagen non-stop draaien. En omdat dit een van de belangrijkste stonerrock releases dit jaar is, loop ik er vast nummer voor nummer door heen

Over de Queens of the Stoneage
Queens of the Stoneage bestaat uit een vrij wisselende bezetting. De vaste persoon binnen QOTSA is Josh homme, die ook bijna al het schrijven op zich neemt.

QOTSA is een tijd na het uiteenvallen van de band Kyuss ontstaan onder de naam Gamma Ray. In Europa was al een andere rockband bezig onder dezelfde naam, dus een naamswijziging was nodig. Producer Chriss Goss kwam met de naam Queens of the Stoneage (koosnaampje voor de band Kyuss). Het werk opgenomen onder de naam Gamma Ray is te koop op de Kyuss / QOTSA split.

Het eerste s/t album was een beetje in de stijl van Kyuss, maar toch verloren ze al een deel van de fans. De stijl was iets simpeler geworden en meer gericht op de melodie IPV de zware lagen van Kyuss.

Het daaropvolgende album was rated r. Dit album was een stuk "pop-ier" dan het eerste en werd door de pop-pers eigelijk unaniem bejubeld. Hoewel het een zeer goed album was, vonden veel bands de oude stijl prettiger (me included )

Songs for the Deaf
Oorspronkelijk zou dit het eerste album worden dat niet door producer Chris Goss geproduceerd zou worden. In plaats van deze producer werd Eric Valentine aangetrokken. Na het opnemen van het album zijn ze toch niet tevreden met de producer en nemen ze het album opnieuw op. Dit maal WEL met Chris Goss.

Bezetting is als volgt:
Josh Homme, Nick Oliveri, Dave Grohl, Mark Lanegan.
Vooral Dave Grohl (ex-Nirvana, Foo fighters) op de drums is opmerkelijk. Dit is de eerste band sinds Nirvana waar hij weer de drums bespeeld.

Het Album is gemixed met stukjes radio-DJs, om het een radiostation "feel" te geven. De mix die ik binnen heb, staat bekend als de "Advance" mix. De Retail versie zal 1 of 2 meer tracks bevatten, en volgens zeggen zullen de stereo kanalen beter gescheiden zijn.

Genoeg geluld over de band, op naar de tracks

Track1: Sixshooters
Dit is een korte track en het is een echt Nick Oliveri track. Agressief Punk nummer waar hij zelf de vocals op doet. Deed me denken aan zijn werk op Mondo Generator.

Track2: No One Knows
Dit is een van de beste Queens tracks die ze gemaakt hebben en ik denk de beste track van het album. Veel tempo wissels gecombineerd met een aanstekelijk rifje laten Josh/Nick/Dave's kwaliteiten goed naar voren komen.

Track3: First It Giveth
Een nummer met een behoorlijk hoog tempo. Deze zou redelijk makkelijk op het eerste album kunnen kwa stijl.

Track4: Song for the Dead
Eerste track met vocals van Lanegan. Goed opgebouwd nummer dat vooral opvalt door goede drumwerk van Grohl aan het eind van het nummer.

Track5: Sky is Falling
Vocaal gezien een van de betere nummers. Redelijk repeterende bassgitaar met de breekbare stem van Homme die de melodie bepaald.. mooi nummer

Track6: Millionaire
Dit nummer is geleend van Desert sessions 5/6.. het is namelijk de openingstrack "You think I ain't worth a dollar, but I feel like a millionaire". Desert sessions feel dus

Track7: Hanging tree
Alweer een desert sessions track. Ditmaal van 7/8

Track8: Go with the Flow
Keyboard toon zorgt dat de vaart niet uit het nummer verdwijnt. Qwa melodie ook weer zeer sterk.

Track9: I'm gonna leave you
Kwa sound denk ik de beste keus als eerste single. Catchy refrein en ligt gemakkelijk in het gehoor.

Track10: Do It Again
Deze track zou niet misstaan hebben op het eerste album. Sterke hook gecombineerd met de breekbare stem van Homme.

Track11: God is in the Radio
Deze track zal waarschijnlijk als de track God op het album verschijnen. Aan dit nummer is goed te zien dat Josh Homme zijn Desert sessions project als speeltuin gebruikt voor de QOTSA.

Track12: Another Lovesong
Dit nummer is redelijk apart. De guest-vocals worden namelijk verzorgd door Pete Stahl. Daarnaast zijn de Desert sessions invloeden goed te zien, een orgel en tamboerijnen begeleiden het nummer.

Track13: Song for the Deaf
Alweer de laatste track van deze release. De toon word gezet door de basgitaar, die door blijft dreunen en zo de luisteraar in een soort trance brengt. Dit is de perfecte afsluiter, en ik hoop dan ook dat het in de retail versie ook als laatste track behouden word.

Conclusie:
De beluisterde versie is een eerste mix, genaamd Advance. De uiteindelijke retail versie zal twee tracks en een veel beter stereobeeld krijgen. Het album zal dus alleen maar beter worden dan deze gereviewde versie. Het openingsnummer sixshooters zal denk ik een hoop mensen die het album Rated R goed vonden raar op laten kijken. Persoonlijk vind ik dit het sterkste QOTSA album tot op heden, en nu al de beste release van dit jaar. Josh Homme heeft goed gebruik gemaakt van zijn experiment project Desert sessions, waar hij op dit album de vruchten van plukt. Ik zou dus iedereen aanraden dit album eens te gaan luisteren, want hoe vaker ik hem hoor hoe beter ik hem ga vinden. Aanrader in elk opzicht!!

In the old days getting stoned meant getting pelted to death with rocks...
pi_4908846
hi

ik kon Queens nog niet zo goed...nu wel wat beter..
ben ook vorige week naar Melkweg geweest om te kijken..
ik vond het echt superss! maar dat komt ook een beetje dat ik Dave Grohl helemaal te gek vind..ik hou dan ook nog steeds heel erg van Nirvana.....en tering men!! wat kan die Dave drummen zeg!! superssss. ik ben blij dat ik naar Queens ben gegaan omdat...ik nu weer een toffe band erbij heb om naar te luisteren...ze spelen pcies de muziek die ik wil horen..duss...

I promise not to sell your perfumed secrets, there are countless formulas for pressing flowers, I lie in the soll and fertilize mushrooms, Leaking out gas fumes are made into perfume!
pi_4908854
leuk dat je zoveel te vertellen hebt... maar volgens mij zijn hier al een paar topics over...

Queens of The Stone Age

Queens Of The Stone Age

[Dit bericht is gewijzigd door Toffe_Ellende op 06-07-2002 17:47]

zaterdag 6 juli 2002 @ 17:45:49 #4
17105 B1tchwax
Brakke gast!
pi_4908868
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 17:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:
leuk dat je zoveel te vertellen hebt... maar volgens mij zijn hier al een paar topics over...
Met mijn stomme kop de naam van de CD: Songs for the Deaf er niet bij geschreven..

Modje in the room?

zaterdag 6 juli 2002 @ 19:45:45 #5
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_4910235
Huh? Er is alweer een nieuwe CD uit? Verrek, ik loop achter... Wanneer komt ie officieel uit?
  zaterdag 6 juli 2002 @ 23:20:20 #6
17105 B1tchwax
Brakke gast!
pi_4912503
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 19:45 schreef Grobbel het volgende:
Huh? Er is alweer een nieuwe CD uit? Verrek, ik loop achter... Wanneer komt ie officieel uit?
De retail komt 27 Augustus uit
  zaterdag 6 juli 2002 @ 23:23:18 #7
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_4912537
Kuyss forever!

Queens ook hoor...

pi_4912704
Kyuss is inderdaad nog steeds een van bands die in het lijstje van mijn topartiesten staan.. Wat een ongelooflijk broeierige woestijnrock is dat toch zeg

De muziek van de Queens is eigenlijk niet met die van Kyuss te vergelijken omdat de basis van alle nummers liggen in een superstrak, bijna spartaans ritme... (te danken aan Homme en Oliveri natuurlijk)

Evengoed heeft ook QUOTSA een zeer aanstekelijk geluid..

Ok ik bemerk opeens dat ik op een wel heel erge Oor-achtige manier aan het schrijven ben geweest

I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_4925251
wat ik tot nu toe van het album (live) gehoord heb, is compleet te gek. ik kan bijna niet wachten tot het album uit komt.
ik hoorde iets als dat ze die advance uitdeelden na het concert in de melkweg? waarom heb ik dat nou weer gemist..
iig. ik ben erg benieuwd en nu ik al wat gehoord heb, denk ik dat ze met dit nieuwe album in mijn ogen alleen maar beter zijn geworden. zeker als de live optredens daar een voorbode van zijn want ik vind ze echt een stuk beter geworden dan sinds ik ze in 1998 voor het eerst zag..
hey, like from a mountain you roll down, man
  maandag 8 juli 2002 @ 01:45:22 #10
27285 Arma_Angelus
Blashyrkh We Ride
pi_4925272
quote:
Op zaterdag 06 juli 2002 17:44 schreef Toffe_Ellende het volgende:

Queens of The Stone Age

Queens Of The Stone Age

als iemand zoveel moeite doet om een review te schrijven (en zo uitbundig) mag dat van mij best een eigen topic hebben.
Ride for vengeance | Tons of Tattoos | Tattoopedia
pi_4925357
ik heb een retail versie, waarbij de volgorde wat anders is en er 2 nummers xtra opstaan.
mijn lijst:
1 - Queens Of The Stone Age - The Real Song For The Deaf
2 - Queens Of The Stone Age - Millionaire
3 - Queens Of The Stone Age - No One Knows
4 - Queens Of The Stone Age - First It Giveth Number One
5 - Queens Of The Stone Age - Song For The Dead
6 - Queens Of The Stone Age - Sky Is Falling
7 - Queens Of The Stone Age - Six Shooters
8 - Queens Of The Stone Age - Hangin Tree
9 - Queens Of The Stone Age - Go With The Flow
10 - Queens Of The Stone Age - Gonna Leave You
11 - Queens Of The Stone Age - Do It Again
12 - Queens Of The Stone Age - God
13 - Queens Of The Stone Age - Another Love Song
14 - Queens Of The Stone Age - song For The Deaf
15 - Queens Of The Stone Age - Mosquito Song

The real song for the deaf is vooral bas. Zacht geluid. Maar erg hard zetten en dan is het zeker een song for the deaf
De Mosquito song daarentgen past niet helemaal op deze plaat. Waar ik hem vandaan heb werd er dan ook gezegd dat deze niet op de uiteindelijke versie zou komen te staan.

Nog iets... aan het end van Sky is falling, komt een radio stukje waar het nummer Millionaire wordt ingeleid. Na dit nummer komt echter Sixshooter. Wat hiermee gedaan wordt is raadwerk. maar dat merken we als de echte cd uitkomt

dinsdag 9 juli 2002 @ 00:18:58 #12
22259 Fogerty
slapende account
pi_4937143
quote:
Op maandag 08 juli 2002 01:43 schreef piep het volgende:
ik kan bijna niet wachten tot het album uit komt.
ik hoorde iets als dat ze die advance uitdeelden na het concert in de melkweg? waarom heb ik dat nou weer gemist..
Maak je niet druk, dat was een CD-tje met nummers van allerlei bands, en eentje van QOTSA (Millionaire). Zitten leuke dingen tussen, maar de nieuwe CD van QOTSA is het niet

Ik vind trouwens Song for the dead het leukst Later begreep ik hoe dat komt, Mark Lanegan zingt het

Hieperdepiep hoera!
pi_4940981
ok. gelukkig.

een vriend van me werkt overigens in de melkweg en daar hebben ze al wel een kopie van het nieuwe album. gekregen na het concert. toch eens kijken of ik daar niet een kopietje van kan bietsen.

hey, like from a mountain you roll down, man
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 augustus 2002 @ 13:20:51 #14
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5504216
Eindelijk! Heb de UK limited edition net aangeschaft!

Tracklist:
01. Millionaire
02. No one knows
03. First it giveth
04. A song for the dead
05. The sky is falling
06. Sixshooter
07. Hangin' tree
08. Go with the flow
09. Gonna leave you
10. Do it again
11. God is on the radio
12. Another love song
13. A song for the deaf

HiddenTracks (wat er zo 'hidden' aan is, is me overigens niet duidelijk):
14. Mosquito song
15. Everybody is gonna be happy
(de tracklisting op de computer beweerd dat 15. een live versie van the lost art of keeping a secret is, maar dat is evidentelijk niet zo)

En als extraatje een DVD waarvan ik werkelijk niet weet wat er op staat. Ik vermoed dat daar live opnamen op staan, met (onder andere ?) the lost art of keeping a secret.

Deze limited edition scheen nu al niet meer te bestellen zijn, dus wees er vlug bij .

Eerste indruk: zeer leuke CD waar ik naar mijn gevoel de zo'n 6 tracks al kende van concerten (met name 't laatste concert in de Melkweg), te weten tracks 01, 02, 04, 07, 08, en 11, waarvan 01 en 07 bij hen die The Dessert Session kennen ook al lang bekend zijn (versie verschillen niet eens zo heel veel van de DessertSessionVersies: zal ze eens achter elkaar draaien).

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  vrijdag 23 augustus 2002 @ 14:46:43 #15
22259 Fogerty
slapende account
pi_5505427
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 13:20 schreef Doc het volgende:
UK limited edition
Betekent dat dat ie dus nog niet gewoon bij Kroese in de bakken ligt?
Wanneer wel?
Natuurlijk heb ik net als iedereen de mp3-tjes al wel, maar in dit geval wil ik toch wel graag de schijf zelf hebben. Het Ding an sich, zeg maar.*

* Nutteloze opmerking, slechts toegevoegd om mijn regelmatige inloggen in #filosofie te rechtvaardigen

Hieperdepiep hoera!
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 augustus 2002 @ 15:23:18 #16
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5505935
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 14:46 schreef Fogerty het volgende:

[..]

Betekent dat dat ie dus nog niet gewoon bij Kroese in de bakken ligt?
Wanneer wel?
Natuurlijk heb ik net als iedereen de mp3-tjes al wel, maar in dit geval wil ik toch wel graag de schijf zelf hebben. Het Ding an sich, zeg maar.*

* Nutteloze opmerking, slechts toegevoegd om mijn regelmatige inloggen in #filosofie te rechtvaardigen

Ik heb mijn exemplaar gewoon bij Kroese gehaald (ze hadden 'm al voor me apart gelegd ), maar je moet te lang wachten als je 'm wil kopen, anders zijn de Ltd.Ed's uitverkocht, en die kunnen dus niet meer besteld worden, schijnt het.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 augustus 2002 @ 08:56:41 #17
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5515031
Nu de CD wat vaker gehoord (nee, ik had niet alle mp3tjes al), moet ik zeggen dat het idd een heerlijke CD is. Ik begreep dat ze nog niet helemaal uit de volgorde waren, en moet zeggen ik de CD in random-order ook graag hoor.

Meeste nummers zijn 'zwaar' geproduceerd -beetje de stijl van Blues for the Red Sun' - gitaar/bas/drum 'dicht op elkaar' (ik heb geen verstand van muziek dus kan het niet beter uitleggen dan dit ), maar dat is niet bezwaarlijk. Drie nummers vallen duidelijk buiten die stijl: 'Lovesong', 'Mosquito Song' en 'Everybody is gonna be happy', die veel lichter zijn. Op de CD allemaal op het eind, maar leuker als ze afwisselend tussen de heavy stukken zitten. Vroeg me af of de laatste twee ook niet door Pete Stahl gezongen werden. Leuke nummers.

De DVD bevat inderdaad live-spul: Monsters in your Parasol, The Long Lost Art of Keeping a Secret, No one knows in The Troubadour (Los Angeles) 3 juli 2002; en Quick & To the pointles en Ode to Clarido (of iets dergelijks) op 13 augustus 2001 in VintageRecords (een platenzaak?). Die 'ode' speelde ze ook live in NL (het yeah-yeah-yeah nummer ).

Absoluut de beste release tot nu toe dit jaar

FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 augustus 2002 @ 11:19:38 #18
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_5515623
Some more thoughts:

* Grappig dat veel nummers (mede door de achtergrondkoortjes) een echte MasterOfReality-feel hebben, en dat terwijl het deze keer Chris Goss niet achter de knoppen de zit... (hij is wel op de CD te horen )

* In de eerste post wordt gesproken over Pete Stahl, maar zijn naam zag ik niet in de lijst 'other musicians' staan... Toch iemand anders dan?

* Het nummer A song for the dead doet me denken aan (met name het refrein van) Dead Skin Mask van Slayer. Heb de nummers net achter elkaar gedraaid, en het klopt wel een beetje...

* Het pianootje (aan met name het begin) van Go With The Flow (sterk nummer!) doet me denken aan het piano stukje Feel Good Hit halverwege op R.

* Af en toe hoor ik ook stukjes die muzikaal gezien ook redelijk op de eerste DessertSession 1/2 zouden passen.

zaterdag 24 augustus 2002 @ 11:26:32 #19
11502 nipeng
The last ride is free
pi_5515736
quote:
Op zaterdag 24 augustus 2002 11:19 schreef Doc het volgende:
Go With The Flow (sterk nummer!)
Is inderdaad een sterk nummer.
  zondag 25 augustus 2002 @ 10:52:40 #21
11502 nipeng
The last ride is free
pi_5525615
Klinkt erg lekker.

Bij de Bullit liep de cd wel goed.
90% was al gereserveerd leek het wel.

pi_5540441
die nieuwe CD is idd erg lekker. Maar dit is niet de eerste keer dat Dave Grohl sinds Nirvana weer de drums bespeelt. Kijk maar eens in de Foo Fighters CD's wie de drums opgenomen heeft...
'n dag nie gekankâhd is 'n dag nie geleif
pi_5543559
Deze cd ruled zo hard
Kheb hem op lola maar gekocht, kon je hem zo meenemen...

ennuh druk eens opje rewind knopje als je #1 aanzet... zit nog wat voor

pi_5544323
quote:
Op maandag 26 augustus 2002 17:01 schreef Betse het volgende:
Deze cd ruled zo hard
Kheb hem op lola maar gekocht, kon je hem zo meenemen...

ennuh druk eens opje rewind knopje als je #1 aanzet... zit nog wat voor

'Huh? What?'
the world is ours
pi_5544728
Iemand enig idee wanneer de vinyl versie gaat verschijnen? Ik wil dit album erg graag kopen. Maar absoluut niet op cd. In de platenzaak wisten ze het niet. Het kan dus nog wel even gaan duren. Op deze wijze zie ik mij genoodzaakt om schrale mp3's te gaan downloaden of een kopie te maken ofzo.
Support! Protest! Country! Rock & Roll!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')