quote:
Vechtpartijen in Den Haag na WK-zege TurkijeDEN HAAG - In de Haagse Schilderswijk en in de wijk Transvaal zijn zaterdag na de overwinning van Turkije op Senegal vechtpartijen uitgebroken. Er heerst volgens de politie een dreigende sfeer.
Er staan volgens een woordvoerster van de politie verschillende groepen tegenover elkaar "die het niet met elkaar eens zijn."
Zo was op het Paul Krugerplein een Koerdische demonstratie aan de gang. Enkele honderden mensen liepen schreeuwend over straat en zwaaiden met Koerdische vlaggen. Sommigen hadden ook het portret bij zich van Koerdenleider Öcalan.
De politie blokkeerde met busjes de Paul Krugerlaan om te voorkomen dat Turken die in een overwinningsroes met auto's door de buurt rijden, bij de Koerden op het Paul Krugerplein konden komen.
Kort na 19.30 uur kwam er een einde aan de Koerdische betoging en leek de rust weergekeerd. De politie heeft de blokkade van de Paul Krugerlaan opgeheven.
Wat ik niet snap is waarom ze juist vandaag toestemming van de gemeente Den Haag hebben gekregen om een demonstratie te houden. Lijkt wel opzet. Men weet immers dat Turkije kon winnen en feest kon vieren. En de doorgedraaide PKK aanhangers (want ze droegen de foto van Ocalan) zullen natuurlijk weer hun frustratie afreageren op de Turken.
Jammer.
quote:Wij nederlanders doen dat nooit als er eens een voetbalwedstrijdje is geweest...
Op zaterdag 22 juni 2002 23:50 schreef delapoko het volgende:
Die Koerden weer.
quote:lees het nog eens...
Op zaterdag 22 juni 2002 23:51 schreef calvobbes het volgende:[..]
Wij nederlanders doen dat nooit als er eens een voetbalwedstrijdje is geweest...
quote:Ik denk dat de vergunning voor die demonstratie eerder was ingediend dan die wedstrijd. Lijkt me iig niet dat ze dat zo met opzet hebben gedaan. Het is immers de organisatie van de demonstratie die bepaald wanneer de demonstratie wordt gehouden, niet de gemeente of politie. En die kunnen ook nog eens niet zo makkelijk dergelijke demonstraties verbieden.
Op zaterdag 22 juni 2002 23:50 schreef delapoko het volgende:Men weet immers dat Turkije kon winnen en feest kon vieren.
quote:Ik ga idd niet demonstreren voor een politicus als de Koreanen het WK winnen...
Op zaterdag 22 juni 2002 23:51 schreef calvobbes het volgende:[..]
Wij nederlanders doen dat nooit als er eens een voetbalwedstrijdje is geweest...
Als je begrijpt wat ik bedoel
quote:Het gaat om Koerden die op straat waren om te demonstreren en om Turken die op straat waren om de overwinnig van Turkije te vinden. Dus heeft ook met voetbal te maken.
Op zaterdag 22 juni 2002 23:58 schreef ArTiC het volgende:
Het gaat helemaal niet om die voetbalwedstrijd... Het gaat erom dat grote groepen Turken en Koerden lijnrecht tegen elkaar kwamen te staan, Turken en Koerden bij elkaar geeft altijd een zooitje.
Meer daarover:
http://www.trouw.nl/1020229134097.html
quote:
Vechtpartijen in Den Haag na winst Turkije
DEN HAAG (ANP) - De Schilderswijk en de wijk Transvaal in Den Haag zijn zaterdagmiddag en -avond het toneel geweest van ernstige rellen tussen Turken en Koerden. De onlusten braken uit na de overwinning van het Turkse elftal op dat van Senegal op het WK voetbal.Er raakten zeker drie mensen gewond, onder wie een politieagent. Elders in het land was het vooral feest. De mobiele eenheid (ME) voerde twee keer een charge uit in Den Haag. Voordat de ME in actie kwam, had de politie ook al een charge uitgevoerd. Het politieoptreden volgde op opstootjes rond ambulances. Die waren naar het Paul Krugerplein in de wijk Transvaal gekomen, omdat daar twee mensen gewond waren geraakt. In de nabijgelegen Hertzogstraat werden met straatstenen en stoeptegels ruiten ingegooid.
Arrestaties
Volgens de politie keerde rond 22.30 uur de rust in de wijken terug. Er waren op dat moment nog wel veel mensen op straat, maar er werd volgens de politie niet of nauwelijks meer gevochten.
De Haagse politie heeft zeker negen arrestaties verricht. De politieman die gewond raakte, kreeg een steen tegen zijn hoofd. Hij is naar een ziekenhuis gebracht om zijn wond te laten hechten. Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM besloot in verband met de rellen tot het einde van de dienst zaterdagavond drie tramlijnen stil te leggen.
Feest
Elders in Nederland veroorzaakte de Turkse voetbalzege wel feest, maar geen grootschalig geweld zoals in Den Haag. Op het Rotterdamse Hofplein kwamen vele honderden Turken samen om te vieren dat hun elftal de halve finales van het WK heeft bereikt. De politie sloot de grote toegangswegen naar de rotonde met fontein af. Het verkeer in de binnenstad kwam volledig lam te liggen. Ondanks de overlast verliep volgens de Rotterdamse politie alles zonder wanklank.
Ook in andere steden, zoals Tilburg, Bergen op Zoom en Arnhem, was de overwinning van Turkije voor veel Turken aanleiding al of niet toeterend in auto's op straat hun blijdschap kenbaar te maken. Voor zover bekend is dat overal zonder noemenswaardige incidenten verlopen.
quote:Ah onze vriend de antichrist...ehhmm sorry...de antiTurk is er weer
Op zaterdag 22 juni 2002 23:59 schreef X-Ray het volgende:
Ah...net zoals dinsdag weer wat zogenaamd niet waar was
[Voetbal]Fijn dat Turkije heeft gewonnen
X-Ray kusje
quote:Ik denk dat ik toch maar eens weg ga uit Den Haag...
Op zondag 23 juni 2002 00:02 schreef delapoko het volgende:[..]
Ah onze vriend de antichrist...ehhmm sorry...de antiTurk is er weer
X-Ray kusje
quote:
Op zondag 23 juni 2002 00:03 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ik denk dat ik toch maar eens weg ga uit Den Haag...
quote:kleine fout...
Op zaterdag 22 juni 2002 23:36 schreef eRR_ het volgende:Vechtpartijen in Den Haag na WK-zege Turkije
DEN HAAG - In de Haagse Schilderswijk en in de wijk Transvaal zijn zaterdag na de overwinning van Turkije op Senegal vechtpartijen uitgebroken. Er heerst volgens de politie een dreigende sfeer.Er staan volgens een woordvoerster van de politie verschillende groepen tegenover elkaar "die het niet met elkaar eens zijn."
Zo was op het Paul Krugerplein een Koerdische demonstratie aan de gang. Enkele honderden mensen liepen schreeuwend over straat en zwaaiden met Koerdische vlaggen. Sommigen hadden ook het portret bij zich van Koerdenleider Öcalan.
De politie blokkeerde met busjes de Paul Krugerlaan om te voorkomen dat Turken die in een overwinningsroes met auto's door de buurt rijden, bij de Koerden op het Paul Krugerplein konden komen.
Kort na 19.30 uur kwam er een einde aan de Koerdische betoging en leek de rust weergekeerd. De politie heeft de blokkade van de Paul Krugerlaan opgeheven.
opzich niets mis met koerden imo.. ik heb ook een paar vrienden die koerd zijn..
aanhangers van de PKK baart mij wel zorgen..
...
quote:Waar haal je vandaan dat er toestemming was verleend voor een demonstratie? Lijkt me niet het geval namelijk.
Op zaterdag 22 juni 2002 23:50 schreef delapoko het volgende:
Die Koerden weer.Wat ik niet snap is waarom ze juist vandaag toestemming van de gemeente Den Haag hebben gekregen om een demonstratie te houden. Lijkt wel opzet. Men weet immers dat Turkije kon winnen en feest kon vieren. En de doorgedraaide PKK aanhangers (want ze droegen de foto van Ocalan) zullen natuurlijk weer hun frustratie afreageren op de Turken.
Jammer.
En nee, Nederlanders doen zoiets niet. Wij betrekken geen politiek in een voetbal"feest"
quote:Als er geen toestemming voor was geweest dan had politie vast wel eerder opgetreden...
Op zondag 23 juni 2002 10:21 schreef eRR_ het volgende:Waar haal je vandaan dat er toestemming was verleend voor een demonstratie? Lijkt me niet het geval namelijk.
quote:Het was een sameloop van omstandigheden. Er was een politieke demonstratie die een groep feestvierende voetbalfans tegenkwam. Dus niet een groep fans die ineens gingen protesteren tegen de politiek of wat dan ook.
En nee, Nederlanders doen zoiets niet. Wij betrekken geen politiek in een voetbal"feest"
quote:Als je daar een bron voor hebt, graag. Ik acht het namelijk vijwel uitgesloten dat er een koerdische demonstratie aan de gang is op de voetbaldag, met toestemming van de politie.
Op zondag 23 juni 2002 10:25 schreef calvobbes het volgende:[..]
Als er geen toestemming voor was geweest dan had politie vast wel eerder opgetreden...
[..]Het was een sameloop van omstandigheden. Er was een politieke demonstratie die een groep feestvierende voetbalfans tegenkwam. Dus niet een groep fans die ineens gingen protesteren tegen de politiek of wat dan ook.
quote:Mag ik je er even aan herinneren de winst van feyenoord in de UEFA-cup, geloof flink zooitje toen, en fans van feyenoord en mensen die fortuyn gingen herdenken. Terwijl ze aan het feestvieren waren liepen ze ook met posters van fortuyn.....
Op zondag 23 juni 2002 10:21 schreef eRR_ het volgende:
Ik keur het natuurlijk allebei niet goed. Maar de Nederlanders kunnen het ook.
quote:De uefa cup was een dag na de moord op Fortuyn, terwijl het al twijfelachtig was of die match uberhaupt zou doorgaan. Bovendien is Fortuyn wel ff iets anders dan een terrorist. Appels + peren dus
Op zondag 23 juni 2002 10:39 schreef EvilFaith het volgende:[..]
Mag ik je er even aan herinneren de winst van feyenoord in de UEFA-cup, geloof flink zooitje toen, en fans van feyenoord en mensen die fortuyn gingen herdenken. Terwijl ze aan het feestvieren waren liepen ze ook met posters van fortuyn.....
Ik keur het natuurlijk allebei niet goed. Maar de Nederlanders kunnen het ook.
Waarom keur je dat Fortuyn gedeelte af trouwens?
quote:Grappig dat sommige lieden Fortuyn boven de voedselketen plaatsen, zodat ongeacht het onderwerp het altijd op een Fortuyn discussie uitkomt. Hoeveel stappen zou het onderwerp 'onderwaterdammen' nodig hebben voordat 'onderwaterdammen' onbetwist onderdeel wordt voor een verhitte discussie over Dhr. Foruyn?
Op zondag 23 juni 2002 10:40 schreef eRR_ het volgende:[..]
De uefa cup was een dag na de moord op Fortuyn, terwijl het al twijfelachtig was of die match uberhaupt zou doorgaan. Bovendien is Fortuyn wel ff iets anders dan een terrorist. Appels + peren dus
Vroeg ik me af, maar dat terzijde, ergens is het ook wel amusant.
Wat betrefd de vechtpartijen, dat is jammer. Ik gun Turkije de overwinning, en gelukkig vieren verreweg de meeste Turken gewoon feest, dat elk incident onder de vergrootglas komt hier op Fokzine is inmiddels voorspelbaar.
GLG
quote:doe dat
Op zondag 23 juni 2002 00:03 schreef X-Ray het volgende:[..]
Ik denk dat ik toch maar eens weg ga uit Den Haag...
GLG
quote:Gefeli met de overwinning
Op zondag 23 juni 2002 00:04 schreef delapoko het volgende:[..]
Turkije wereldkampioen, dan staat ook Amsterdam op z'n kop
GLG
quote:Komt van eenzelfde bron als die van jou die zegt dat de demonstratie waarschijnlijk verboden was, en wat ik al eerder zei:
Op zondag 23 juni 2002 10:37 schreef eRR_ het volgende:Als je daar een bron voor hebt, graag. Ik acht het namelijk vijwel uitgesloten dat er een koerdische demonstratie aan de gang is op de voetbaldag, met toestemming van de politie.
quote:
Op zaterdag 22 juni 2002 23:56 schreef calvobbes het volgende:Ik denk dat de vergunning voor die demonstratie eerder was ingediend dan die wedstrijd. Lijkt me iig niet dat ze dat zo met opzet hebben gedaan. Het is immers de organisatie van de demonstratie die bepaald wanneer de demonstratie wordt gehouden, niet de gemeente of politie. En die kunnen ook nog eens niet zo makkelijk dergelijke demonstraties verbieden.
quote:Tja, dat zijn jouw eigen veronderstellingen. Zou verspilde tijd zijn om daar over te discusieren...
Ik denk eerder dat het massaal aantal op de been zijnde turken "spontaan" ervoor heeft gezorgd dat wat lieden meenden hun politieke standpunten naar buiten te moeten brengen. Feit dat de politie niet direct ingreep was mi te weiten aan het feit dat zij er niet vanuit gingen dat er een politiek tintje over het feest zou komen.
quote:1 keertje off topic dan over fortuyn..
Op zondag 23 juni 2002 10:40 schreef eRR_ het volgende:[..]
Waarom ik dat afkeur?!? DUH! Stelletje skinheads die fik staan te stoken en met dwangrekken in de lucht staan te schreeuwen..
Nee sorry dat keur ik niet goed....
Nu weer gewoon off-topic gaan?
oke.
Zo kun je het dus ook zien!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |