En tja... ik weet het niet hoor
** Beam me up scotty **
quote:Precies
Op 16 augustus 2000 14:38 schreef Knaive het volgende:
Arcee heeft gelijk..
E=MC^2
Iets moet oneindig veel massa hebben om met de snelheid van het licht te kunnen reizen.
quote:Eh... ja, dat is toch precies wat ik ook zei?
Op 16 augustus 2000 21:13 schreef menjo het volgende:
Het was toch juist zo'n grap dat je niet zo snel als het licht kon reizen omdat als je even snel reist als het licht je massa oneindig wordt, en dit niet kan?
quote:Precies, het licht zèlf bijvoorbeeld.
Alleen deeltjes/golven zonder massa konden toch zo snel als het licht reizen?
quote:Niets is onmogelijk.
dus per definite is alles wat je beschrijft onmogelijk.
quote:Nee.
Is de snelheid van het licht eigenlijk in onze hele Milky Way hetzelfde?
De snelheid per se van het licht: bv 1000 km/u is 1000km/u en die is overal 1000 km/u
(lichtsnelheid c=299.792.458 m/s)
[Dit bericht is gewijzigd door Re op 18-08-2000 16:58]
quote:wat heeft verbuiging met snelheid te maken? de snelheid blijft gewoon constant.
Op 18 augustus 2000 16:18 schreef Re het volgende:
de lichtsnelheid hoeft niet overal hetzelfde te zijn (denk aan hoe licht kan worden vebogen door bijvoorbeeld sterren of zwarte gaten)
quote:de lichtsnelheid is niet constant. In vacuum is het idd 3,00*10^8 m/s, maar door bv. lucht of water is de snelheid lager
de snelheid van het licht is wel overal hetzelfde maar ligt aan de definitie:De snelheid per se van het licht: bv 1000 km/u is 1000km/u en die is overal 1000 km/u
(lichtsnelheid c=299.792.458 m/s)
snelheid van het licht is niet de lichtsnelheid bv de laatste is een constante dacht ik (de snelheid van licht in vacuum)
Dat met verbuiging was een gedachte dat als een lichtstraal verbogen wordt hij een langere weg aflegt (afstand tussen 2 punten), het is mischien een beetje krom maar altijd nog beter dan een simpele Nee
enne, niets van enige materia kan met de snelheid van het licht reizen?? is dat niet een beetje een tegenspraak???
Hoe zie je dan licht??? dit is volgens jullie geen materie, maar... het kan wel worden opgeslorkt door een zwart gat. Als licht geen massa had, zou dit niet mogelijk zijn. Dus heeft licht in mijn ogen een massa, en is het dus een soort van materie
quote:Ik dacht dat het hier om filosoferen. Jij hebt het over natuurkunde. Maakt mij niet uit maar dat leuke verhaaltje van je kende ik al en je antwoord had niks te maken met het de vraag. En een beetje laten zien dat je wat weet heeft betrekkelijk weinig te maken met nadenken en gesamenlijk iets proberen te achterhalen.
Op 16 augustus 2000 14:28 schreef Arcee het volgende:
Niets van enige materie kan met de snelheid van het licht reizen, dus per definite is alles wat je beschrijft onmogelijk.
De snelheid van het licht is namelijk ook de snelheid van de tijd. (zie het begrip lichtjaar) Als je namelijk in een trein rijdt die de snelheid van het licht gaat dan staat de tijd in principe stil. Als jij dan naar voren gaat lopen wordt je snelheid niet hoger, maar verander je van tijd waar je in leeft. Voila! Instant tijdreizen dus!
Dit is trouwens fysisch niet mogelijk. De krachten die er ontstaan bij de snelheid van het licht zijn dan oneindig groot, dit kan je lichaam (of een ander object) niet aan!
Wat wel een leuke psychologische kant hiervan is, is dat de mens blijkbaar moeite met de acceotatie van het begrip oneindig heeft. De mens wil tegenwoordig dingen zien. Iets moet een begin en een eind hebben: dit is dus ook zo'n voorbeeld!
quote:Denk meer dat we er niet iets bij kunnen voorstellen... oneindig.. overal waar je om je heen kijkt zijn eindige dingen.. Leven, bergen noem maar op.
Op 21 augustus 2000 02:02 schreef Jorrit het volgende:
Wat wel een leuke psychologische kant hiervan is, is dat de mens blijkbaar moeite met de acceptatie van het begrip oneindig heeft. De mens wil tegenwoordig dingen zien. Iets moet een begin en een eind hebben: dit is dus ook zo'n voorbeeld!
Het is net zoiets als zeggen dat het heelal eindig is. "Wat is er dan buiten het heelal?" zul je dan horen.. en als je zegt "niets" dan kunnen velen dat ook niet bevatten.
Maar om terug te komen op de vraag mbt lichtsnelheid.. Ik denk dat als we ooit die snelheid mogen bereiken je zodanig ingegespt zal zitten om de krachten te kunnen verdelen dat je niet een stap naar voor of achter kan doen dus dan heb je het probleem van sneller dan licht reizen ook niet En als je met die snelheid reist.. dan staat tijd stil theoretisch gezien.. dus als je eenmaal die snelheid heb bereikt.. dan zal je niet meer kunnen stoppen omdat je niet het besef heb dat je zo snel gaat en dus niet op de stopknop kan rammen
(goh da's een leuke.. die heb ik net verzonnen, kritiek welkom!)
quote:Ja , daar kan ik me ook over blijven verbazen.
Op 21 augustus 2000 02:02 schreef Jorrit het volgende:
Wat wel een leuke psychologische kant hiervan is, is dat de mens blijkbaar moeite met de acceotatie van het begrip oneindig heeft. De mens wil tegenwoordig dingen zien. Iets moet een begin en een eind hebben: dit is dus ook zo'n voorbeeld!
Met licht is dat NIET het geval. Die snelheid is altijd ~300.000km/sec.
Twee auto's die met 60km/uur tegen elkaar aanbotsen, raken elkaar met 120km/uur.
Twee lichtbundels die met ~300.000km/sec tegen elkaar aanbotsen raken elkaar met ~300.000km/sec
Dat heeft weer te maken met de tijdverschuiving. Hoe groter de snelheid, hoe trager de tijd verstrijkt. Een fenomeen dat al optreedt bij lage snelheden, maar exponentieel toeneemt naarmate je de lichtsnelheid nadert.
Reis je met 9/10e van de lichtsnelheid is er na één seconde bij lichtsnelheid op je vertrekpunt al 30 dagen ofzo verstreken.
Een praktische reden dus om, al zou het in de toekomst misschien mogelijk zijn - ik sluit nml niets uit - het toch gewoon lekker NIET te doen. It's a one way trip.
Ben je een weekje op weg met lichtsnelheid dan zijn er bij je terugkomst vele tienduizenden jaren verstreken.
Na een minuutje reizen ben je er al zeker van dat al je familieleden en vrienden zijn gestorven.
Anyway, nu even on-topic.
Hoe zou iemand eruitzien die met lichtsnelheid op 10meter langs je heen schiet..
Ik gok dat het een soort van golfpatroon is dat plotseling naast je verschijnt, een fractie van een seconde blijft hangen en vervolgens weer spontaan verdwenen is.
quote:Sterker nog, het is al mogelijk om licht vrijwel stil te laten staan.. het heeft dan nog een snelheid van 0,3 km/u..
Op 22 augustus 2000 21:48 schreef Danny het volgende:
De snelheid van licht kun je veranderen. Zo is een jaar of twee geleden licht vertraagd tot iets van 10km/uur ofzo.
quote:Dat is bullshit, we kennen veel meer constanten!
Lichtsnelheid is een van de weinige constanten die we kennen.
quote:Daar ben ik et ook niet mee eens.. Onze ogen kunnen maar kijken met een frequentie van uhm 40 beeldjes per seconde? Niet meer dan 50 iig... Als iets heel snel voorbij vliegt kun je et al nauwelijks meer zien.. Als een straaljager met mach 3 ofzo vlak langs je zou vliegen zou je em nauwelijks zien, omdat hij te snel gaat... Dus als iemand met de lichtsnelheid voorbij komt kun je em al helemaal niet zien, omdat et veel te snel gaat.. Als iets op grotere afstand voorbij komt is het een heel ander verhaal, dat zie je ook op de snelweg of op een weiland.. maar wil je iets volgen dat met de lichtsnelheid gaat dat moet het zo ver weg staan dat het op aarde niet kan, ivm de bolling.. Zou je het in de ruimte zien dan kan het waarschijnlijk wel.. Je kan et wel berekenen, maar ik moet nou naar m'n werk, dus dat mag iemand anders voor me doen
Ik gok dat het een soort van golfpatroon is dat plotseling naast je verschijnt, een fractie van een seconde blijft hangen en vervolgens weer spontaan verdwenen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |