abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_300293
Wat gebeurt er als je in een trein reist die even snel rijdt als het licht en jij gaat met de trein meerennen.
Of ook leuk: Als iemand met de lichtsnelheid op je af komt rennen zal hij ontzichtbaar zijn. Maar wat gebeurt er als een persoon op 10m langs je rend. Krijg je dan hetzelfde effect als bij een straaljager die harder gaat dan het geluid?
reageer en ik zal mijn visie erop loslaten...
Eenmaal andermaal, genaaid voor de rest van je leven.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 augustus 2000 @ 14:28:03 #2
862 Arcee
Look closer
pi_300304
Niets van enige materie kan met de snelheid van het licht reizen, dus per definite is alles wat je beschrijft onmogelijk.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 16 augustus 2000 @ 14:36:07 #3
5092 basszje
desinfecterend helder
pi_300320
Tja, als je met de snelheid van het licht kan gaan, dan zie je die persoon pas als ie voorbij is ofzo( net zoals met geluid )

En tja... ik weet het niet hoor
** Beam me up scotty **

Zwiebelvapen is een professie slechts beoefent door de meesters van de zwavelvis .....
  woensdag 16 augustus 2000 @ 14:38:39 #4
4792 Knaive
Hunter of arguments
pi_300321
Arcee heeft gelijk..
E=MC^2
"Absence of proof is not proof of absence."
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 augustus 2000 @ 15:02:47 #5
862 Arcee
Look closer
pi_300351
quote:
Op 16 augustus 2000 14:38 schreef Knaive het volgende:
Arcee heeft gelijk..
E=MC^2
Precies

Iets moet oneindig veel massa hebben om met de snelheid van het licht te kunnen reizen.

Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  woensdag 16 augustus 2000 @ 21:13:00 #6
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_300900
Het was toch juist zo'n grap dat je niet zo snel als het licht kon reizen omdat als je even snel reist als het licht je massa oneindig wordt, en dit niet kan? Alleen deeltjes/golven zonder massa konden toch zo snel als het licht reizen?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 16 augustus 2000 @ 21:16:35 #7
862 Arcee
Look closer
pi_300904
quote:
Op 16 augustus 2000 21:13 schreef menjo het volgende:
Het was toch juist zo'n grap dat je niet zo snel als het licht kon reizen omdat als je even snel reist als het licht je massa oneindig wordt, en dit niet kan?
Eh... ja, dat is toch precies wat ik ook zei?
quote:
Alleen deeltjes/golven zonder massa konden toch zo snel als het licht reizen?
Precies, het licht zèlf bijvoorbeeld.
pi_302225
Is de snelheid van het licht eigenlijk in onze hele Milky Way hetzelfde? Denk het wel he? toch?
pi_302590
quote:
dus per definite is alles wat je beschrijft onmogelijk.
Niets is onmogelijk.
quote:
Is de snelheid van het licht eigenlijk in onze hele Milky Way hetzelfde?
Nee.
pi_302609
quote:
Op 18 augustus 2000 13:20 schreef Roché het volgende:
Nee.
wat dan? wat beinvloedt het dan?
  vrijdag 18 augustus 2000 @ 16:18:55 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_302777
de lichtsnelheid hoeft niet overal hetzelfde te zijn (denk aan hoe licht kan worden vebogen door bijvoorbeeld sterren of zwarte gaten)
de snelheid van het licht is wel overal hetzelfde maar ligt aan de definitie:

De snelheid per se van het licht: bv 1000 km/u is 1000km/u en die is overal 1000 km/u

(lichtsnelheid c=299.792.458 m/s)

[Dit bericht is gewijzigd door Re op 18-08-2000 16:58]

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_303244
quote:
Op 18 augustus 2000 16:18 schreef Re het volgende:
de lichtsnelheid hoeft niet overal hetzelfde te zijn (denk aan hoe licht kan worden vebogen door bijvoorbeeld sterren of zwarte gaten)
wat heeft verbuiging met snelheid te maken? de snelheid blijft gewoon constant.
quote:
de snelheid van het licht is wel overal hetzelfde maar ligt aan de definitie:

De snelheid per se van het licht: bv 1000 km/u is 1000km/u en die is overal 1000 km/u

(lichtsnelheid c=299.792.458 m/s)

de lichtsnelheid is niet constant. In vacuum is het idd 3,00*10^8 m/s, maar door bv. lucht of water is de snelheid lager
  zaterdag 19 augustus 2000 @ 11:06:18 #13
262 Re
Kiss & Swallow
pi_303682
wat ik dus bedoelde is de definitie die je eraan geeft

snelheid van het licht is niet de lichtsnelheid bv de laatste is een constante dacht ik (de snelheid van licht in vacuum)

Dat met verbuiging was een gedachte dat als een lichtstraal verbogen wordt hij een langere weg aflegt (afstand tussen 2 punten), het is mischien een beetje krom maar altijd nog beter dan een simpele Nee

04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 20 augustus 2000 @ 13:09:16 #14
2546 Morpheu$
sweet dreams
pi_304548
ik zie de snelheid van het licht puur als een snelheid, en het moet dan ook sneller kunnen.

enne, niets van enige materia kan met de snelheid van het licht reizen?? is dat niet een beetje een tegenspraak???

Hoe zie je dan licht??? dit is volgens jullie geen materie, maar... het kan wel worden opgeslorkt door een zwart gat. Als licht geen massa had, zou dit niet mogelijk zijn. Dus heeft licht in mijn ogen een massa, en is het dus een soort van materie

If you cry by having lost the Sun, you won't be able to see the stars
pi_305087
quote:
Op 16 augustus 2000 14:28 schreef Arcee het volgende:
Niets van enige materie kan met de snelheid van het licht reizen, dus per definite is alles wat je beschrijft onmogelijk.
Ik dacht dat het hier om filosoferen. Jij hebt het over natuurkunde. Maakt mij niet uit maar dat leuke verhaaltje van je kende ik al en je antwoord had niks te maken met het de vraag. En een beetje laten zien dat je wat weet heeft betrekkelijk weinig te maken met nadenken en gesamenlijk iets proberen te achterhalen.
Eenmaal andermaal, genaaid voor de rest van je leven.
  maandag 21 augustus 2000 @ 02:02:23 #16
3623 Jorrit
Ik ontken alles!
pi_305581
Helaas is dit geen filosofische vraag, maar een natuurkundige.

De snelheid van het licht is namelijk ook de snelheid van de tijd. (zie het begrip lichtjaar) Als je namelijk in een trein rijdt die de snelheid van het licht gaat dan staat de tijd in principe stil. Als jij dan naar voren gaat lopen wordt je snelheid niet hoger, maar verander je van tijd waar je in leeft. Voila! Instant tijdreizen dus!
Dit is trouwens fysisch niet mogelijk. De krachten die er ontstaan bij de snelheid van het licht zijn dan oneindig groot, dit kan je lichaam (of een ander object) niet aan!

Wat wel een leuke psychologische kant hiervan is, is dat de mens blijkbaar moeite met de acceotatie van het begrip oneindig heeft. De mens wil tegenwoordig dingen zien. Iets moet een begin en een eind hebben: dit is dus ook zo'n voorbeeld!

Onzin maakt de zin zinniger.
pi_305835
quote:
Op 21 augustus 2000 02:02 schreef Jorrit het volgende:
Wat wel een leuke psychologische kant hiervan is, is dat de mens blijkbaar moeite met de acceptatie van het begrip oneindig heeft. De mens wil tegenwoordig dingen zien. Iets moet een begin en een eind hebben: dit is dus ook zo'n voorbeeld!
Denk meer dat we er niet iets bij kunnen voorstellen... oneindig.. overal waar je om je heen kijkt zijn eindige dingen.. Leven, bergen noem maar op.

Het is net zoiets als zeggen dat het heelal eindig is. "Wat is er dan buiten het heelal?" zul je dan horen.. en als je zegt "niets" dan kunnen velen dat ook niet bevatten.

Maar om terug te komen op de vraag mbt lichtsnelheid.. Ik denk dat als we ooit die snelheid mogen bereiken je zodanig ingegespt zal zitten om de krachten te kunnen verdelen dat je niet een stap naar voor of achter kan doen dus dan heb je het probleem van sneller dan licht reizen ook niet En als je met die snelheid reist.. dan staat tijd stil theoretisch gezien.. dus als je eenmaal die snelheid heb bereikt.. dan zal je niet meer kunnen stoppen omdat je niet het besef heb dat je zo snel gaat en dus niet op de stopknop kan rammen (goh da's een leuke.. die heb ik net verzonnen, kritiek welkom!)

pi_307537
Als we toch zo bezig zijn kan iemand mij dan de relativiteitstheorie uitleggen? Die snap ik nl niet helemaal, maar had ook met tijdreizen ofzo te maken. Dacht ik.
  dinsdag 22 augustus 2000 @ 10:24:06 #19
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_307926
Laatst werden er resultaten bekend van een proef waarbij licht sneller verplaatste dan de snelheid van licht in vacuum. Het begin van de lichtflits was dan al aan de andere kant van de ruimte voordat het eind van de flits in de ruimte was. Het had iets te maken met bepaalde gassen enzo. Iig te ingewikkeld voor mij. Maar niettemin interessant om hier effe bij te gooien.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
pi_308069
Als ik denk aan sneller reizen dan het licht, doet het mij denken aan een doc die ik heb gezien over nulpuntsenergie. Zou niet meer weten hoe precies zat... iemand anders?
  dinsdag 22 augustus 2000 @ 12:33:03 #21
5092 basszje
desinfecterend helder
pi_308072
quote:
Op 21 augustus 2000 02:02 schreef Jorrit het volgende:
Wat wel een leuke psychologische kant hiervan is, is dat de mens blijkbaar moeite met de acceotatie van het begrip oneindig heeft. De mens wil tegenwoordig dingen zien. Iets moet een begin en een eind hebben: dit is dus ook zo'n voorbeeld!
Ja , daar kan ik me ook over blijven verbazen.
Niemand kan zich een voorstelling bij oneindig maken in zijn gedachten.
Ik denk dan altijd weer stiekem een einde en begin eraan..
Zwiebelvapen is een professie slechts beoefent door de meesters van de zwavelvis .....
  Admin dinsdag 22 augustus 2000 @ 21:48:18 #22
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_308761
De snelheid van licht kun je veranderen. Zo is een jaar of twee geleden licht vertraagd tot iets van 10km/uur ofzo.
Lichtsnelheid is constant. 299.792km/sec (en nog iets van 248 meter geloof ik).
Lichtsnelheid is een van de weinige constanten die we kennen. Als je in een auto zit die 100km per uur rijdt en je schiet vanuit een pistool een kogel af met 1000km/uur dan beweegt die kogel zich voort met een snelheid van 1200km/uur.

Met licht is dat NIET het geval. Die snelheid is altijd ~300.000km/sec.
Twee auto's die met 60km/uur tegen elkaar aanbotsen, raken elkaar met 120km/uur.
Twee lichtbundels die met ~300.000km/sec tegen elkaar aanbotsen raken elkaar met ~300.000km/sec

Dat heeft weer te maken met de tijdverschuiving. Hoe groter de snelheid, hoe trager de tijd verstrijkt. Een fenomeen dat al optreedt bij lage snelheden, maar exponentieel toeneemt naarmate je de lichtsnelheid nadert.

Reis je met 9/10e van de lichtsnelheid is er na één seconde bij lichtsnelheid op je vertrekpunt al 30 dagen ofzo verstreken.

Een praktische reden dus om, al zou het in de toekomst misschien mogelijk zijn - ik sluit nml niets uit - het toch gewoon lekker NIET te doen. It's a one way trip.
Ben je een weekje op weg met lichtsnelheid dan zijn er bij je terugkomst vele tienduizenden jaren verstreken.
Na een minuutje reizen ben je er al zeker van dat al je familieleden en vrienden zijn gestorven.

Anyway, nu even on-topic.
Hoe zou iemand eruitzien die met lichtsnelheid op 10meter langs je heen schiet..

Ik gok dat het een soort van golfpatroon is dat plotseling naast je verschijnt, een fractie van een seconde blijft hangen en vervolgens weer spontaan verdwenen is.

Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zaterdag 26 augustus 2000 @ 12:04:58 #23
46 ArchAngel
*Addicted to the white death*
pi_314070
quote:
Op 22 augustus 2000 21:48 schreef Danny het volgende:
De snelheid van licht kun je veranderen. Zo is een jaar of twee geleden licht vertraagd tot iets van 10km/uur ofzo.
Sterker nog, het is al mogelijk om licht vrijwel stil te laten staan.. het heeft dan nog een snelheid van 0,3 km/u..
quote:
Lichtsnelheid is een van de weinige constanten die we kennen.
Dat is bullshit, we kennen veel meer constanten!
quote:
Ik gok dat het een soort van golfpatroon is dat plotseling naast je verschijnt, een fractie van een seconde blijft hangen en vervolgens weer spontaan verdwenen is.
Daar ben ik et ook niet mee eens.. Onze ogen kunnen maar kijken met een frequentie van uhm 40 beeldjes per seconde? Niet meer dan 50 iig... Als iets heel snel voorbij vliegt kun je et al nauwelijks meer zien.. Als een straaljager met mach 3 ofzo vlak langs je zou vliegen zou je em nauwelijks zien, omdat hij te snel gaat... Dus als iemand met de lichtsnelheid voorbij komt kun je em al helemaal niet zien, omdat et veel te snel gaat.. Als iets op grotere afstand voorbij komt is het een heel ander verhaal, dat zie je ook op de snelweg of op een weiland.. maar wil je iets volgen dat met de lichtsnelheid gaat dat moet het zo ver weg staan dat het op aarde niet kan, ivm de bolling.. Zou je het in de ruimte zien dan kan het waarschijnlijk wel.. Je kan et wel berekenen, maar ik moet nou naar m'n werk, dus dat mag iemand anders voor me doen
[b]You can't wake a dog who is pretending to be asleep[/b] __Old Navaho
pi_314089
Oke, vinden jullie het erg dat ik het allemaal een beetje kwijt ben......?
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_314898
Jah heel erg
Ware woorden zijn zelden mooi, mooie woorden zelden waar.
Fantas.nl | Website, SEO & Usability
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')