Maar om te kijken is het ZO gaaf! Er is geen sport waar ik liever naar kijk. Gelukkig is er Eurosport, want Studio Sport laat vrijwel niks van atletiek zien. Eurosport zendt soms gewoon een hele wedstrijd live uit, fantastisch, daar ben je de hele avond zoet mee!
Moet er wel bij zeggen dat niet alle atletiekonderdelen me boeien. Kogelstoten, discuswerpen, speerwerpen e.d. vind ik volslagen on-interessant. Meerkamp ook want dat zijn allrounders, dat betekent dat ze op geen enkel onderdeel echt goed presteren maar overal "wel aardig" in zijn. Nou dat hoef ik niet te zien
Verspringen, (polsstok-)hoogspringen is leuk...maar mijn hart ligt absoluut bij de loopnummers. Sprint is geweldig om naar te kijken, maar het mooiste van het mooiste zijn toch de middellange en lange afstandnummers. Ik heb in een ander topic al Moses Kiptanui op de 3000m steeple (vergane glorie, hij zit nu niet echt meer aan de top) genoemd. Schitterend! De 10000m races van Haile Gebreselassie. Zo'n 1500 m met Morceli. En ook de 800m is koel, een beetje kort, maar toch mooi.
Zo geweldig om te zien hoe zo'n race wordt opgebouwd! Dat is wat ik zo mooi vind: sprint, verspringen, discuswerpen, het is allemaal min of meer knallen en gaan. Een momentopname. Voor een 5 km race moet je natuurlijk ook een goeie dag hebben, maar het is niet alleen maar hersenloos knallen. Het is zo prachtig als je ziet hoe schitterend iemand zijn race opbouwt.
Ja, straks bij de Olympische spelen zit ik vooral bij die loopnummers weer vol spanning voor de TV. En live is het helemaal geweldig om zoiets mee te maken. Ben een paar keer naar de APM in Hengelo geweest, super! En de nacht van de atletiek in Hechtel (Belgie) is helemaal fantastisch, niet zo druk als in Hengelo, zodat je vooraan vlak langs de baan kan staan, en de bezwete hand van Kiptanui aan kunt raken vlak nadat ie het wereldrecord op de twee mijl heeft verbroken
Tuurlijk, ook de atletiek wordt verpest door te grote commercie en door dopingtoestanden. Maar het heeft voor mij zeker zijn charme nog niet verloren.
Ik heb bijvoorbeeld echt watertandend zitten kijken naar de 100 meter finale in Seoul in 1988. Ben 'stanozolol' Johnson die 'm in 9.79 seconden afraffelt en nog tijd heeft ff opzij te kijken. Vooral de slow-motion beelden waren fantastisch. 24 uur later werd me dat moment ontstolen, maar die nacht zal ik nooit vergeten. Vind ik sowieso al iets magisch hebben: 's nachts naar een live sportwedstrijd kijken.
Of de WK van 1991. Carl Lewis die 9.86 loopt en met nog zes anderen onder de 9.99 loopt. Zoiets, ze keken allemaal in verbasing naar het scorebord. Fantastisch moment. En natuurlijk tijdens datzelfde tournooi Mike Powell die het legendarische wereldrecord van Bob Beamon verbreekt. 8 meter 95. Ook een schitterend moment (dat dansje ook dat-ie met die official maakte!).
quote:Inderdaad. Het absolute hoogtepunt voor mij waren de Olympische Spelen in Atlanta waar ikzelf live bij aanwezig was. Fantastische reis met als onvergetelijk hoogtepunt de 200 meter van Michael Johson. 19.32... 19'32!! Wat een waanzinnige tijd. En daar zit je dan met 80,000 mensen live naar te kijken. Het applaus en gejoel hiéld maar niet op. Echt om rillingen van te krijgen zo mooi.
En live is het helemaal geweldig om zoiets mee te maken
quote:Gaan we samen naar kijken, Beatrice! Naja, hier op Fok! dan hè
Ja, straks bij de Olympische spelen zit ik vooral bij die loopnummers weer vol spanning voor de TV.
quote:Precies!! Dat schreef ik dus ook terwijl jij je bericht postte
Op 16 augustus 2000 00:17 schreef Juan Zueco het volgende:
Atletiek is de moeder aller sporten.
En d'r schijnt tegenwoordig een fantastische Nederlandse kogelstoter te zijn genaamd Smith. Ik weet niet of die naar Sydney mag. Zoals ik al schreef, ben ik niet zo thuis in de krachtnummers
quote:Absoluut mee eens!!! Heb ook nog een periode behoorlijk fanatiek aan atletiek gedaan (3 km en langer) al zou je dat nu niet meer zeggen (ong. 20 kg zwaarder!!!)
Op 15 augustus 2000 22:14 schreef Beatrice het volgende:
...maar mijn hart ligt absoluut bij de loopnummers. Sprint is geweldig om naar te kijken, maar het mooiste van het mooiste zijn toch de middellange en lange afstandnummers. Ik heb in een ander topic al Moses Kiptanui op de 3000m steeple (vergane glorie, hij zit nu niet echt meer aan de top) genoemd. Schitterend! De 10000m races van Haile Gebreselassie. Zo'n 1500 m met Morceli. En ook de 800m is koel, een beetje kort, maar toch mooi.
Wist je trouwens dat op de afgelopen nacht van Hechtel een ethiopische atlete (Tulu?) op de 5 km maar 5 seconden boven het schier onmogelijk te verbeteren "chinese" wereldrecord eindigde?
quote:El Gerouj is een topper inderdaad...en over die 5 km, nee dat wist ik niet! Was je erbij?
Op 16 augustus 2000 17:24 schreef MuadDib het volgende:
ik mis alleen El Gerouj nog.
Wist je trouwens dat op de afgelopen nacht van Hechtel een ethiopische atlete (Tulu?) op de 5 km maar 5 seconden boven het schier onmogelijk te verbeteren "chinese" wereldrecord eindigde?
[gekopieerd van nieuwssite]
Khalid Khannouchi heeft bij de marathon van Londen zijn zeldzame klasse getoond. De tot Amerikaan genaturaliseerde Marokkaan scherpte zijn eigen (officieuze) wereldrecord van 2.05.42 (Chicago, 1999) aan tot 2.05.38.
Khannouchi liet in de slotfase van de strijd zijn belagers Paul Target uit Kenia en Haile Gebrselassi uit Ethiopië, die zijn eerste marathon afwerkte, z'n hielen zien. Tergat finishte als tweede in 2.05.48, Gebrselassi hield aan zijn debuut een bevredigende tijd van 2.06.34 over. Abdelkader El Mouaziz, tweevoudig winnaar in Londen, werd vierde in 2.06.52.
Paula Radcliffe debuteerde ook op de marathon en sierde dat eerste optreden op met een indrukwekkende eindtijd. De Britse won de wedstrijd, die voor de vrouwen drie kwartier eerder begon dan voor de manen, in 2.18.56, de op één na snelste tijd die ooit op de 42.195 meter is gelopen door een vrouw. Alleen de Keniaanse Catherine Ndereba was vorig jaar in Chicago met 2.18.47 sneller. Radcliffe verbeterde wel het parcoursrecord in Londen dat met 2.21.06 al achttien jaar op naam stond van de Noorse Ingrid Kristiansen. De Russin Svetlana Zacharova eindigde in Londen als derde (2.22.31), net voor haar landgenote Loedmila Petrova.
[/gekopieerd van nieuwssite]
quote:Die 200 meter van Johnson was inderdaad ge-wel-dig. Waanzinnig hoe snel hij liep. En ook die enorme marge met Fredericks en de anderen was imponerend. Ato Boldon zei nog dat 1932 het geboortejaar van zijn vader is.
Op woensdag 16 augustus 2000 00:19 schreef Arcee het volgende:
Inderdaad. Het absolute hoogtepunt voor mij waren de Olympische Spelen in Atlanta waar ikzelf live bij aanwezig was. Fantastische reis met als onvergetelijk hoogtepunt de 200 meter van Michael Johson. 19.32... 19'32!! Wat een waanzinnige tijd. En daar zit je dan met 80,000 mensen live naar te kijken. Het applaus en gejoel hiéld maar niet op. Echt om rillingen van te krijgen zo mooi
Maar ik vond de 100 meter van Donovan Bailey ook zeer strak. De spanning liep ook enorm op. De nervositeit moest enorm zijn geweest. Linford Christie had 2 keer een valse start en werd dus gediskwalificeerd. Ondanks alles hield die Bailey toch het hoofd heel koel en liep hij het wereldrecord. 9, 84 was zijn tijd, geloof ik.
quote:Officieus nieuw wereldrecord ja,vertrouw het ook voor geen meter,anderhalf wereldrecord op een dag das wel verdacht,
Op zondag 14 april 2002 22:36 schreef Fogerty het volgende:
Dit mag ook wel even ergens op dit forum vermeld worden: nieuw wereldrecord op de marathon!
quote:Ik denk dat ze het heel vaak hebben nagemeten.
Op zondag 14 april 2002 23:54 schreef CAZZO het volgende:[..]
Officieus nieuw wereldrecord ja,vertrouw het ook voor geen meter,anderhalf wereldrecord op een dag das wel verdacht,
dus eerst ff die afstand na meten.
Het zal niet de eerste keer zijn dat de afstand op een marathon niet klopt.
quote:je hebt nameten en nameten,gaat vooral over het afsnijden van bochten en dat parkoers van London slingert behoorlijk,bochten zat dus.
Op zondag 14 april 2002 23:57 schreef Leatherface het volgende:[..]
Ik denk dat ze het heel vaak hebben nagemeten.
quote:Meten ze het dan niet via een ideale lijn? Dus de manier waarop je het kortste de bochten aan kunt snijden.
Op maandag 15 april 2002 00:04 schreef CAZZO het volgende:[..]
je hebt nameten en nameten,gaat vooral over het afsnijden van bochten en dat parkoers van London slingert behoorlijk,bochten zat dus.
quote:Dat doen ze meestal wel ja maar dat wil niet zeggen dat de atleten het hele parkoers langs die lijn lopen,dus als daar teveel van afgeweken wordt loop je echt geen hele marathon en een paar meter afkorten is zo gebeurd.
Op maandag 15 april 2002 00:06 schreef Leatherface het volgende:[..]
Meten ze het dan niet via een ideale lijn? Dus de manier waarop je het kortste de bochten aan kunt snijden.
Er was eens een marathon ergens in Portugal,daar liepen ze een supertijd maar toen de IAAF het parkoers had nagemetenkwamen ze 800 meter te kort.
Maar ik denk niet dat dat het geval in London zal zijn,volgens mij lopen ze nl. al jaren hetzelfde parkoers in London.
En het WR op de marathon is en blijft toch altijd officieus of je moet een keer een marathon op een 400 meter baan organiseren maar ik denk niet dat er iemand zo gek is om 105 rondjes te gaan lopen.
quote:probeer jij maar eens al die mensen die de marathon van London lopen es op zo'n sintelbaantje te laten lopen
Op maandag 15 april 2002 00:15 schreef CAZZO het volgende:[..]
En het WR op de marathon is en blijft toch altijd officieus of je moet een keer een marathon op een 400 meter baan organiseren maar ik denk niet dat er iemand zo gek is om 105 rondjes te gaan lopen.
quote:ik ben bang dat dat niet helemaal gaat lukken.
Op maandag 15 april 2002 00:20 schreef _Fulton_ het volgende:[..]
probeer jij maar eens al die mensen die de marathon van London lopen es op zo'n sintelbaantje te laten lopen
quote:82.000 mensen op een parcours van 42nogwat km
Op maandag 15 april 2002 00:26 schreef CAZZO het volgende:[..]
ik ben bang dat dat niet helemaal gaat lukken.
In London deden er 32.000 mensen mee en ze hebben daar ook nog eens 50.000 mensen moeten teleurstellen ivm met ruimtegebrek op het parkoers.
Zie je het al voor je een marathon met 82.000 deelnemers.
op zondag 2 juni zijn de Fanny Blankers-Koen-games (vroeger: Adriaan Paulen Memorial) weer in Hengelo
Als het die dag niet keihard regent, ga ik erheen
quote:Was de marathon van Rome,niet zo gek trouwens want we weten wel hoe goed die Italianen afstanden kunnen opmeten.
Op maandag 15 april 2002 00:15 schreef CAZZO het volgende:Er was eens een marathon ergens in Portugal,daar liepen ze een supertijd maar toen de IAAF het parkoers had nagemetenkwamen ze 800 meter te kort.
quote:Er gaat toch niks boven lekker nat regenen in het FBK
Op maandag 15 april 2002 16:17 schreef Fogerty het volgende:
Iets anders:op zondag 2 juni zijn de Fanny Blankers-Koen-games (vroeger: Adriaan Paulen Memorial) weer in Hengelo
quote:En Haile Gebre Kebapie gaat een poging wagen om het werelduurrecord te verbeteren.Die vent is maf maar het zal wel weer een feest worden.
Op maandag 15 april 2002 16:17 schreef Fogerty het volgende:
Iets anders:op zondag 2 juni zijn de Fanny Blankers-Koen-games (vroeger: Adriaan Paulen Memorial) weer in Hengelo
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |