abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_4501768
Bron: NOS
quote:
Het inkomen van topmanagers in Nederland is vorig jaar gestegen met gemiddeld 8,5 procent. Dat is beduidend meer dan de werknemers er in 2001 aan loon bij kregen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Volkskrant naar de topinkomens, aan de hand van ruim tweehonderd jaarverslagen van bedrijven.

De prestaties van de Nederlandse bedrijven in 2001 lijken de inkomensstijging niet te rechtvaardigen. Volgens CBS-cijfers daalde de nettowinst van de beursgenoteerde vorig jaar gemiddeld met 77 procent.

De 8,5 procent stijging is exclusief eventuele optiewinsten. De lonen voor topmanagers stegen in 2001 overigens minder sterk dan in de twee jaar daarvoor. Toen kregen de bestuurders van grote bedrijven er rond de dertien procent bij. Ahold was vorig jaar koploper. Daar verdienden de topmanagers gemiddeld drie miljoen euro.

Hitlijst
De nummer 1 op de lijst van best verdienende bestuurders komt ook van Ahold: de Amerikaan Robert Tobin verdiende in 2001 ruim 6,2 miljoen euro. Cees van der Hoeven, eveneens Ahold, staat op nummer 2 met 5,1 miljoen euro.

De werkgeversorganisatie VNO/NCW noemt de cijfers van de Volkskrant achterhaald. De topinkomens zouden dit jaar maar met gemiddeld 3,5 tot 4 procent stijgen. Dat is volgens VNO/NCW minder dan de verwachte loonstijging van werknemers in 2002.

Onvoorstelbaar dat ze het weer en in deze mate doen terwijl veel werknemers niet eens een inflatie correctie hebben gekregen.... En straks wel weer klagen als de vakbonden bij hun looneis blijvenn
pi_4501858
Goed je best doen op school en misschien word jij dan ook een topmanager!
* * * * *
pi_4501864
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:36 schreef dutchmilan het volgende:
1. Ik zit al een tijdje niet meer op school.
2. Ik wil geen topmanager worden.

[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 08-06-2002 11:39]

zaterdag 8 juni 2002 @ 11:39:35 #4
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_4501873
Ik vraag me wel eens af wat je aan zoveel geld hebt....tijd om het uit te geven hebben ze in ieder geval niet.
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
  zaterdag 8 juni 2002 @ 11:41:46 #5
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_4501889
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:39 schreef Scipio het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat je aan zoveel geld hebt....tijd om het uit te geven hebben ze in ieder geval niet.
Jawel hoor.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_4501910
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:36 schreef dutchmilan het volgende:
Jah nog 2 jaartjes managementopleiding en dan.......
  zaterdag 8 juni 2002 @ 11:45:03 #7
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_4501914
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:41 schreef static het volgende:
Jawel hoor.
Dat is waar, voor geld uitgeven heb je niet zoveel tijd nodig
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_4501931
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:45 schreef Scipio het volgende:

Dat is waar, voor geld uitgeven heb je niet zoveel tijd nodig

www.rover.nl
www.porsche.nl
www.chrysler.nl
  zaterdag 8 juni 2002 @ 11:48:35 #9
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_4501943
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:47 schreef calvobbes het volgende:

[..]

www.rover.nl
www.porsche.nl
www.chrysler.nl

Burgelijk.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zaterdag 8 juni 2002 @ 11:50:53 #10
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_4501956
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 11:47 schreef calvobbes het volgende:

[..]

www.rover.nl
www.porsche.nl
www.chrysler.nl

Cool man! Die Cees van der Hoeven kan wel 10 porsche's per jaar kopen....terwijl hij er maar in een kan rijden
pi_4501973
Zou het kunnen komen door dat er door de slechte economie van de laatste tijd meer bedrijven failliet gaan, waardoor er meer werknemers zonder werk komen te zitten en zo de managers het loon niet meer erg hoog hoeven te houden om aan werknemers te komen en zo dus bepaalde bedrijven die minder met de economische crisis te maken hebben kunnen korten op de arbeiders om dit zelf extra winst te maken?
Mja zal wel niet maar 'tis maar een gedachtenstroming, ik vind't iig behoorlijk jammer dat het zo moet, ik dacht juist dat NL de top overal een beetje vanaf wilde gaan bijten om zo te investeren in arbeiders?
Als je dit leest is het al te laat
pi_4502070
Waarom toch weer die verontwaardiging? Het zijn bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen.
pi_4502080
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:05 schreef nikk het volgende:
Waarom toch weer die verontwaardiging? Het zijn bedrijven en geen liefdadigheidsinstellingen.
Dus dan mogen ze het eigen personeel uitbuiten terwijl ze hun eigen loon alleen maar meer laten stijgen dan dat van het personeel?
pi_4502086
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:06 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Dus dan mogen ze het eigen personeel uitbuiten terwijl ze hun eigen loon alleen maar meer laten stijgen dan dat van het personeel?

Ja, dat mogen ze.
pi_4502090
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:06 schreef calvobbes het volgende:
Zover ik kan overzien is van uitbuiting absoluut geen sprake.
pi_4502097
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:08 schreef gelly het volgende:

Ja, dat mogen ze.

Want?

Wettelijk gezien is er idd niemand die ze het kan verbieden. Maar fatsoenlijk is het zeker niet als de werknemers moeten vechten voor 4% extra.

pi_4502107
we hebben het hier wel over de allerhoogste bazen van een van 's werelds grootste supermarktketens... als hij stomme dingen doet hebben 10000en mensen daar last van
Bij Disneykand sluit alles, behalve de souvenirwinkels
  zaterdag 8 juni 2002 @ 12:11:59 #18
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_4502117
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:05 schreef nikk het volgende:
Ja en bedrijven moeten winst maken. De topmanagers zijn daarvoor verantwoordelijk. Als de winst dus achteruit gaat dan hebben zij slecht gepresteerd en is het dus raar dat hun salaris zo veel omhoog gaat.

En dan komt er meestal een verhaaltje dat de lonen in het buitenland voor managers veel hoger zijn. Maar
A) dat valt zo langzamerhand best mee
B) In Amerika kan je ook als topmanager gewoon het bedrijf uitvliegen. In Nederland krijg je dan echter een vette gouden handdruk. Die hoge salarissen in Amerika zijn dus een soort verzekering die in Nederland niet echt nodig is.

Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_4502119
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:09 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Want?

Wettelijk gezien is er idd niemand die ze het kan verbieden. Maar fatsoenlijk is het zeker niet als de werknemers moeten vechten voor 4% extra.

Loonbevriezing op dit moment is juist goed gezien de inflatie. Bovendien is het de bedoeling van dergelijke managers om een bedrijf te laten voortbestaan en zo arbeidsplaatsen te garanderen. Wat heb je liever dan, dat er gedwongen ontslagen vallen omdat de lonen niet meer te betalen zijn ?

Van mij mogen ze gerust meer loon krijgen als ze hun werk goed doen.

pi_4502131
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:10 schreef mabit het volgende:
we hebben het hier wel over de allerhoogste bazen van een van 's werelds grootste supermarktketens... als hij stomme dingen doet hebben 10000en mensen daar last van
Dus dan moet zijn loon ook elk jaar harder stijgen dan dat van zijn personeel? Het is al ontzettend hoog vergeleken met dat van zijn pertsoneel. Ik denk dat je van zijn jaarloon toch wel de loonkosten van een stuk of 20 AH winkels kunt betalen!
Daarnaast heeft die, neem ik aan, ook een legertje van adviseurs en onderdirecteuren in dienst die er wel voor zorgen dat die niet al te domme beslissingen neemt.

denk trouwens 100.000den mensen aangezien Ahold wereldwijd ook erg groot

zaterdag 8 juni 2002 @ 12:14:31 #21
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_4502138
Laten we even een ding heel duidelijk houden: topmanagers zijn gewoon werknemers, het zijn geen ondernemers (althans, veelal niet, Heineken was bijvoorbeeld een uitzondering). Het bijzondere aan deze werknemers is dat ze hun eigen salaris mogen vaststellen. En dan is het toch wel erg dubieus als je tegen je ondergeschikte werknemers zegt dat ze maar een beperkte loongroei krijgen en vervolgens jezelf een flinke loonsverhoging te geven.
  zaterdag 8 juni 2002 @ 12:15:19 #22
28072 H-Ahli
AKA H-Hippie
pi_4502144
quote:
Het inkomen van topmanagers in Nederland is vorig jaar gestegen met gemiddeld 8,5 procent.
Gelukkig wel.
Up and swimming (maar nu even helemaal niet meer up).
  zaterdag 8 juni 2002 @ 12:16:06 #23
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_4502149
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:12 schreef gelly het volgende:

[..]

Loonbevriezing op dit moment is juist goed gezien de inflatie. Bovendien is het de bedoeling van dergelijke managers om een bedrijf te laten voortbestaan en zo arbeidsplaatsen te garanderen. Wat heb je liever dan, dat er gedwongen ontslagen vallen omdat de lonen niet meer te betalen zijn ?

Van mij mogen ze gerust meer loon krijgen als ze hun werk goed doen.

De bedoeling van managers is volgens mij om de aandeelhouders tevreden te stellen. Dat kan het makkelijkst door korte termijnoplossingen waar de aandeelhouders blij van worden. Er wordt echter vaak niet aan de lange termijn gedacht.
pi_4502152
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:11 schreef ullie het volgende:
Ja en bedrijven moeten winst maken. De topmanagers zijn daarvoor verantwoordelijk. Als de winst dus achteruit gaat dan hebben zij slecht gepresteerd en is het dus raar dat hun salaris zo veel omhoog gaat.
Beide voorbeelden komen van Ahold. En laat Ahold nu toevallig een bedrijf zijn waar elk jaar (dus ook dit jaar) de winst stijgt. Daarnaast maakt het niet uit als de winst achteruit gaat wanneer de markt slecht is, als je als topmanager je werk goed hebt gedaan (veel geld hebt kunnen besparen of juist heb kunnen 'binnenhalen') is een salarisverhoging niet zo raar.
  zaterdag 8 juni 2002 @ 12:18:23 #25
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_4502170
quote:
Op zaterdag 08 juni 2002 12:16 schreef nikk het volgende:

[..]

Beide voorbeelden komen van Ahold. En laat Ahold nu toevallig een bedrijf zijn waar elk jaar (dus ook dit jaar) de winst stijgt. Daarnaast maakt het niet uit als de winst achteruit gaat wanneer de markt slecht is, als je als topmanager je werk goed hebt gedaan (veel geld hebt kunnen besparen of juist heb kunnen 'binnenhalen') is een salarisverhoging niet zo raar.

Okee daar ben ik het wel mee eens, maar je hoort vaak genoeg van bedrijven waar het juist heel slecht gaat waar de topmanagers alsnog loonsverhoging krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')