quote:We kunnen wel meer kopen buiten de EU
Op donderdag 30 mei 2002 19:43 schreef Aernout het volgende:
Das mooi kut
Daar gaat onze goede concurrentie positie
quote:Het zou wel heel droevig met ons gesteld zijn als we alleen kunnen concurreren op grond van een munt die 30% ondergewaardeerd is.
Op donderdag 30 mei 2002 19:43 schreef Aernout het volgende:
Das mooi kut
Daar gaat onze goede concurrentie positie
quote:En wie bepaalt of die munt is 'ondergewaardeerd'? De markt heeft altijd gelijk.
Op donderdag 30 mei 2002 19:49 schreef HiZ het volgende:[..]
Het zou wel heel droevig met ons gesteld zijn als we alleen kunnen concurreren op grond van een munt die 30% ondergewaardeerd is.
quote:
Op donderdag 30 mei 2002 20:48 schreef Youssef het volgende:
Is het dan niet positief dat de Euro het meest waard wordt? Dus ook hoger dan de dollar?
J.Cruijff:"elk voordeel heb zn nadeel"
Het belang voor ons van de dollarkoers is maar beperkt, omdat we als eurozone maar heel weinig van onze handel nog in andere valuta doen dan de euro. Helaas zit daar nog wel de olie in zodat een hoge dollar een opwaartse druk oplevert op de inflatie. Als de andere Europese landen eindelijk ook lid worden van de EMU vermindert de relevantie van de dollarkoers tot het punt dat er bijna niemand, buiten vakantiegangers naar de US, nog in geïnteresseerd zal zijn.
quote:De AEX is positief gecorreleerd met de dollar, dus....
Op donderdag 30 mei 2002 23:30 schreef BenKetting het volgende:
Maar de AEX op 480...
quote:Analisten kunnen ongelijk hebben. De markt niet. De markt IS. De huidige koers is gewoon de consensus van wat alle partijen op dit moment vinden dat de waarde is. Dan kun je wel vinden dat je gelijk hebt op grond van mooie redeneringen maar als je fout zit verlies je gewoon. De markt, die altijd gelijk heeft, straft je genadeloos af.
Op donderdag 30 mei 2002 23:21 schreef HiZ het volgende:
Per saldo heeft de markt nooit gelijk, want analysten doen wel alsof de markt zich gedraagt volgens rationele regels, maar in de realiteit gedraagt de markt zich geheel volgens emotionele criteria. Zo hebben we bijna 3 jaar moeten aanhoren dat de dollar omhoog ging omdat de 'markt dacht' dat de Amerikaanse economie het beter zou gaan doen dan de Europese. Daar is nooit een solide bewijs voor gekomen. Nu 'denkt' de markt weer dat de Amerikaanse economie het slechter gaat doen. En daar reageert de markt op. Ook daarvoor is geen enkel solide bewijs. Het lijkt er zelfs op dat 'de markt' vooral argumenten zoekt die passen bij het sentiment, en argumenten die niet bij het sentiment passen negeert.
quote:Overtuigend verhaal als je een stampede hebt zoals bijvoorbeeld na de aanvallen op NYC vorig jaar. Iedereen die een lange neus maakte naar 'het gelijk van de markt' heeft daar vet aan verdiend.
Op donderdag 30 mei 2002 23:56 schreef Aernout het volgende:[..]
Analisten kunnen ongelijk hebben. De markt niet. De markt IS. De huidige koers is gewoon de consensus van wat alle partijen op dit moment vinden dat de waarde is. Dan kun je wel vinden dat je gelijk hebt op grond van mooie redeneringen maar als je fout zit verlies je gewoon. De markt, die altijd gelijk heeft, straft je genadeloos af.
quote:Juist de marktvolgers hebben daar verdiend, niet de sombere analisten
Op vrijdag 31 mei 2002 00:38 schreef HiZ het volgende:[..]
Overtuigend verhaal als je een stampede hebt zoals bijvoorbeeld na de aanvallen op NYC vorig jaar. Iedereen die een lange neus maakte naar 'het gelijk van de markt' heeft daar vet aan verdiend.
quote:Voor aandelen zit ik een beetje on the fence. Ik zou op het moment geen huis voor vraagprijs of hoger kopen, zelfs niet als ik het graag zou willen. Dollars kopen op het moment lijkt me niet verstandig, er zit lucht in de munt, en de markt
Op vrijdag 31 mei 2002 00:46 schreef Aernout het volgende:
Maar ik leun ook op 2 gedachten hoor.
Volgens mij zijn zowel dollar, aandelenmarkt en huizenmarkt overgewaardeerd
quote:das al best wel lang geleden.... het hing de hele tijd rond 89 cent.. (vooral NA de aanslagen)
Op donderdag 30 mei 2002 19:41 schreef HiZ het volgende:
Vandaag is de euro een aantal keren boven de 94 dollarcent gekomen. Het ziet er naar uit, dat de opmars van de euro nog niet is afgelopen. Ik ben benieuwd of we deze zomer nog pariteit gaan bereiken.
quote:ik wel, maar ik ga niet verder dan Spanje.
Ik ben benieuwd of we deze zomer nog pariteit gaan bereiken.
Hoe kom je aan die wijsheid?? Het tegendeel is waar. Waar nu de euro gebruikt wordt, is dat meestal in plaats van DEM of NLG dus daar schieten we niets mee op. De dollar is en blijft voorlopig de dominante munteenheid in de internationale markten (energie, commodities, metalen, wapens, etc). Als Engeland op de euro overgaat zou dat wel eens in het voordeel van de euro kunnen veranderen, omdat daar de grote beurzen (petroleum exchange e.d.) gevestigd zijn. Daarnaast wordt vrijwel alle import vanuit de VS (ook aandelen, vastgoed e.d.) natuurlijk in dollars verrekend, hebben we grote dollarreserves, en hebben we, bv via pensioenfondsen en verzekeraars, gigantische bezittingen en tegoeden in de VS, waarvan de waarde (en dus onze rijkdom) direct met de dollarkoers meefluctueert. Die dollarkoers is dus nog van enorm belang.
quote:De blootstelling van Nederland ten tijde van de Gulden was enorm. Nagenoeg onze gehele buitenlandse handel speelde zich af in een andere munt dan de gulden. Voor de Eurozone is dat percentage rond de 14%, voor de US is het nog lager met 4%, voor het Verenigd Koninkrijk bedraagt het 29%.
Op vrijdag 31 mei 2002 02:56 schreef dvr het volgende:
> Het belang voor ons van de dollarkoers is maar beperkt, omdat we als eurozone maar
> heel weinig van onze handel nog in andere valuta doen dan de euro.Hoe kom je aan die wijsheid?? Het tegendeel is waar. Waar nu de euro gebruikt wordt, is dat meestal in plaats van DEM of NLG dus daar schieten we niets mee op.
quote:Voorlopig ja, maar zullen we dan ook maar even melden dat de EU in de internationale handel een 2 keer zo groot aandeel heeft als de VS. Dat de EU een aanzienlijke macht heeft ten aanzien van een aantal producenten om in plaats van de dollar de euro te gebruiken? En dat dus in de niet al te verre toekomst de eurozone nagenoeg al z'n handel in euros af te gaan handelen. Of in andere woorden, die handel mag dan wel met dollars gebeuren, maar er komen geen Amerikanen aan te pas. Op een gegeven ogenblik komt er dan iemand op het heldere idee om geen dollars meer te gebruiken ook.
De dollar is en blijft voorlopig de dominante munteenheid in de internationale markten (energie, commodities, metalen, wapens, etc).
quote:Ah, London, psychologisch heeft toetreding van het VK inderdaad een grote rol. In werkelijkheid is Londen natuurlijk gewoon de toevallige plek waar continentale Europese en Amerikaanse bedrijven zaken doen. Niet waar? Noem mij dan maar eens een onafhankelijke Britse zakenbank.
Als Engeland op de euro overgaat zou dat wel eens in het voordeel van de euro kunnen veranderen, omdat daar de grote beurzen (petroleum exchange e.d.) gevestigd zijn.
quote:Wij importeren natuurlijk geen vastgoed uit de VS en ook geen aandelen. Wij brengen ons geld daarheen, tot nu toe hebben we dat in ieder geval braaf gedaan. En daardoor is de dollar voor bepaalde landen, Nederland bijvoorbeeld belangrijk omdat hij meetelt in de rendementen van beleggers en onze eventuele appeltjes voor de dorst. Het is geen kattenpis. Maar Nederland is niet Europa, en ook niet de maat van alle dingen.
Daarnaast wordt vrijwel alle import vanuit de VS (ook aandelen, vastgoed e.d.) natuurlijk in dollars verrekend, hebben we grote dollarreserves, en hebben we, bv via pensioenfondsen en verzekeraars, gigantische bezittingen en tegoeden in de VS, waarvan de waarde (en dus onze rijkdom) direct met de dollarkoers meefluctueert. Die dollarkoers is dus nog van enorm belang.
Zo heeft de grootste economie van Europa, de Duitse helemaal geen pensioenfondsen, dus ook geen pensioenfondsen met beleggingen in de VS.
> De blootstelling van Nederland ten tijde van de Gulden was enorm.
Ben ik niet met je eens, althans, er is veel minder veranderd dan jij lijkt te denken. We waren al sinds '82 aan de mark gekoppeld zodat in de handel met onze grootste partner, Duitsland, niets veranderd is, en onze koers ten opzichte van de tweede wereldmunt vast stond. We waren dus al een stuk stabieler dan daarvoor. En heden ten dage fluctueren we ten opzichte van dollar en yen natuurlijk nog steeds, en nog bijna net zo hard.
> Voor de Eurozone is dat percentage rond de 14%, voor de US is het nog lager met 4%,
> voor het Verenigd Koninkrijk bedraagt het 29%.
Ik weet niet waar je die cijfers vandaan hebt, maar ik denk dat je ze verkeerd interpreteert. Voor goederenexport zijn ze misschien realistisch, maar zeker niet voor de totale buitenlandse handel.
> maar zullen we dan ook maar even melden dat de EU in de internationale handel een 2 keer
> zo groot aandeel heeft als de VS.
Onwaar, het aandeel van de EU in de wereldhandel is slechts 25% hoger dan dat van de VS. Op zich is dat al een prachtig uitgangspunt om de dollar van zijn troon te stoten, of op zijn minst erbij aan te schuiven, maar dan moet er nog een hoop gebeuren.
> Dat de EU een aanzienlijke macht heeft ten aanzien van een aantal producenten om in
> plaats van de dollar de euro te gebruiken?
Wishful thinking. Ten eerste wordt door de markt bepaald in welke eenheid gefactureerd wordt en hebben de overheden daar maar heel beperkt vat op. Ten tweede gebruiken ze het beetje greep dat ze hebben helemaal niet! Het was in 2000 notabene Irak dat om politieke redenen zijn olie voortaan graag tegen euro's met ons wilde afrekenen, en daar moest de EC toen nog even heel diep over nadenken (in plaats van het met twee handen aan te grijpen). Verwacht daar dus niet teveel van. En heb jij in de debatten rondom de nieuwe straaljagers al gehoord of we die in Euro's of dollars gaan betalen? Een valutarisico van rond de 2 miljard euro lijkt me geen onbelangrijk detail.
> Ah, London, psychologisch heeft toetreding van het VK inderdaad een grote rol.
Niet alleen psychologisch! Als het VK in de euro stapt, is dat een prachtige gelegenheid voor de daar gevestigde beurzen (Petroleum Exchange, Metal Exchange e.a. - waar een groot deel van onze buitenlandse handel plaatsvindt) om van de dollar af te stappen en in euro's te gaan noteren. Maar daar moet wel druk op gezet worden, en niemand doet dat.
> Wij importeren natuurlijk geen vastgoed uit de VS en ook geen aandelen.
Je begreep heel goed wat ik bedoelde. (overigens: vastgoed = onroerend goed + schepen + vliegtuigen, die laatste importeren we wel fysiek).
> Zo heeft de grootste economie van Europa, de Duitse helemaal geen pensioenfondsen,
Die hebben ze wel degelijk. Verwar het feit dat ze hun pensioenen grotendeels uit de publieke middelen financieren niet met het al dan niet bestaan van fondsen. De duitse fondsen zijn ongeveer even groot als de nederlandse, met dien verstande dat er natuurlijk veel meer duitsers zijn en dat ze dus een gigantisch tekort hebben (wat ons nog duur kan komen te staan). Italië en Frankrijk idemdito.
Hoe dan ook, de euro (en daarmee onze onafhankelijkheid van de dollar) heeft nog een lange weg te gaan. In sommige markten doet hij het al goed (bv. europese bedrijfsobligaties) maar het gebruik van de euro in m.n. de oliehandel zou door de politiek veel sterker gestimuleerd of zelfs afgedwongen moeten worden. Wat dat betreft is het jammer dat een nuchtere Hollander aan het hoofd van de ECB staat, in plaats van een chauvinistische Fransman.
quote:Ja het viel mij ook al op dat er een erg stijgende lijn in zit.
Vandaag is de euro een aantal keren boven de 94 dollarcent gekomen. Het ziet er naar uit, dat de opmars van de euro nog niet is afgelopen. Ik ben benieuwd of we deze zomer nog pariteit gaan bereiken.
quote:Ik wil je niet teleurstellen maar de euro zit helemaal niet in een stijgende lijn. Wat je ziet is een daling van de dollar. Ten opzichte van andere valuta zoals de Japanse Yen en de Zwitserse frank blijft de euro nagenoeg constant.
Op vrijdag 31 mei 2002 14:25 schreef Ron_Jeremy het volgende:[..]
Ja het viel mij ook al op dat er een erg stijgende lijn in zit.
Mooi, de waardering voor deze wereldmunt wordt steeds groter.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |