Brand los!
Hierbij een aantal zaken die ik bij een aantal festivals doe of ga doen. Het meeste spreekt uit langdurige kampeer-ervaring en festival-ervaring. Niks hoeft, men kan dingen anders doen, maar dit verhaal spaart mij heel wat 'onnodige' centen uit en mijn festival-plezier wordt danig verhoogd:
Meenemen:
Tentje, slaapszak, matje, poncho (o.i.d., paraplu's worden door de security vaak niet toegelaten), brandertje, klein fluitketeltje voor koffie s'ochtends. Reservebril (vorig jaar op Lowlands mijn bril kwijtgeraakt ), Zonnebril, Zonnebrand En dan nog een aantal dingen die hieronder verder worden uitgewerkt.
Tentje:
Wees niet verbaasd als er s'nachts iemand een voet op 2 cm naast jouw hoofd neerzet of op jou gaat zitten. Je tentje moet tegen huftergedrag kunnen of je moet geen waarde aan zo'n tentje hechten. (Als je een nieuw tentje gaat halen: hoe goedkoper, hoe beter)
Eigen eten:
Het weegt wel wat (1 kilo p.p.p.d) maar het is wel de moeite waard. Een goed ontbijt (krentenbollen rules) en s'avonds zwaar hollands eten (struik stampotten rules) voor de broodnodige magvulling. Pasta's vullen voor geen meter, dit wel!
Drinken:
Eigen bierblikjes, sterke drank overgieten in pet-flessen en op die manier kan je wel vrij aardig rond komen. En een lading pakken (appel)sap om s'ochtends wat vocht binnen te krijgen. Neem ook gewoon een aantal flessen met frisdrank mee o.i.d. Zijn ook mooie waterflessen. (Het verbaasde mij hoe weinig mensen er water op die manier vanuit de toiletgebouwen meenamen)
Kledij:
T-shirts, veel t-shirts. Lowlands afgelopen jaar was erg warm, en dan 2x op een dag een nieuw shirt aan kunnen trekken is erg lekker. Eventueel compenseren voor shirts die je daar gaat halen. (De rest van het geneuzel kan je zelf wel bedenken)
Vervoerswerk:
Een steekkarretje kan een gebroken rug schelen. (mental note to myself). Een grote rugzak waarin veel zooi past houdt je handen vrij. Pleur je etenswaar in een doos en zet die op de steekkar. Laat die aan de security zien.
Geld:
VEEL, festivals zijn duur.
Schoeisel:
Je loopt zo'n 5-10 km op een dag. Je moet schoenen hebben die dat aankunnen.
Zien:
De bands die jij leuk vindt. Maak er een feest van! Echter: plan ook tijd om te chillen in. De hele dag van band naar band rennen gaat je niet in de koude schoenen zitten. Zeker niet als het (zoals afgelopen jaar) bloedheet was.
Vult u maar aan zou ik zeggen!
*Bristol (tevens zeer goedkope luchtbedden)
*Kijkshop
gelieve deze lijst aan te vullen
Naast van die hike-rugzakken (waar de last op je heupen in plaats van je schouders ligt) zijn van die reistassen met wieltjes ook bijzonder handig (het is vorig jaar m'n redding geweest ).
* Landbouwplastic (of iets wat daar op lijkt, multifunctioneel.
* Vuilniszakken, ook multifunctioneel (je kunt er beeldige poncho's van maken )
* Zaklamp (in het donker vind je echt niks terug in je tent, een zaklamp is bijzonder fijn dan)
Ook deze lijst mag je aanvullen
Ook erg belangrijk is idd dat je iets van een steek-karretje, biobak, kruiwagen, ....., meeneemt om je spullen te vervoeren. Dat scheelt echt een hoop.
Neem btw geen waardevolle spullen mee, er wordt toch nog een hoop gestolen uit de tenten en ook tasjesdieven e.d. zijn geen onbekend verschijnsel.
Neem naast 't landbouwplastic ook iets van sisaltouw mee ofzo, erg handig als je geen scheerlijnen meer hebt of om een waslijn van te maken.
quote:En kokend water een gasbrandertje ofzo?
Op maandag 27 mei 2002 00:03 schreef -Ma3stro- het volgende:
die instant nasi/bami/pasta dingen waar je alleen kokend water bij moet doen zijn altijd wel lekker er handig en t weegt niets
naar andere festivals neem ik eigenlijk alleen ochtendvoedsel mee want zie boven. fijn zijn drinkontbijtjes (hero en goedemorgen) en dingen als liga fruitbreaks (zo heten ze toch? die zware dingen?) en evergreens en sultana's en dat soort dingen.
oja
breng geen chocola! dat smelt namelijk duh
en breng een fles
handig voor water
jerrycan kan ook maar dan moet je met 10 l water over de camping sjouwen ipv 1 of 1.5.
quote:yup
Op maandag 27 mei 2002 00:15 schreef Seborik het volgende:[..]
En kokend water een gasbrandertje ofzo?
Handige tip voor als je naar festival gaat: vergeet niet de bands te kijken!
Ik heb zelf nogal vaak dat ik te druk ben met andere dingen doen (zoals her en der nutteloos rondhangen) en ik er achteraf achterkom dat ik toch wel veel leuke bands heb gemist.
quote:Leenbakker! Heb ik hem gister gehaald, 2 persoonstentje voor 20euro
Op zondag 26 mei 2002 23:02 schreef Keroppi het volgende:Plaatsen waar je goedkoop fluttentjes kan kopen *Bristol (tevens zeer goedkope luchtbedden)
*Kijkshopgelieve deze lijst aan te vullen
![]()
- tas (om alles in mee te nemen)
- tent ("Die van een vriend natuurlijk") (+ haringen)
- luchtbed of matje (+ plakspullen + pomp)
- slaapzak of deken (warm)
- kussen of kussentje of niet
- oordopjes (welterusten...)
- wekker (wekker? zit in je horloge, maar de kans is groot dat je gewekt wordt)
- vuilniszakken (multifunctioneel: als stoel, regenjas, wasmand, tentzeil of als vuilniszak)
- folie (droog en doorzichtig)
- hamer ("Kleigrond in Landgraaf en zeker handig als je op de parkeerplaats staat")
- pyjama
- eventueel wat kleren
- vers ondergoed
- regenjas/broek, een zeil voor over je tent, kaplaarzen, een emmer om het water uit je tent te scheppen ("Hou het weer in de gaten!")
- hoedje tegen de zon (op pinkpop roze zonnehoedjes verkrijgbaar)
- stevige schoenen (eventueel met stalen neus)
- handdoek(je)
- wc-papier (multifuntioneel: afwassen, afdrogen, neus snuiten, schoonmaakdoekje of als wc-papier) (+ eventueel chemisch toilet)
- deodorant (i.p.v. douchen, dat scheelt een hoop gewacht en gedoe)
- tandenborstel ("Effe schrobben in de ochtend en je kunt er weer de hele dag tegen") (+ pasta)
- zonnebrandcrème ("Normaal regent het op Pinkpop (zo schijnt), maar vorig jaar dus niet. Ik had geen zonnebrand bij me en bij de campingwinkel (B) kon ik ook niet terecht. Gevolg: eenmaal thuis stonden de korsten op mijn hele lijf... ")
- zonnebril (ook daar te koop of te krijg)
- lenzenvloeistof + lenzenhouder (alleen als je lenzen draagt)
- voor de dames: maandverband/tampons/babydoekjes ("Niet lullig bedoeld")
- "Voor degenen die van bil willen gaan": condooms / pil
- paracetamol
- aansteker (sigaret, joint, kaars, gasbrander, sfeerlicht)
- blikopener en bieropener ("Hét beste middel om vrienden mee te maken!") (of dik zakmes)
- kleine zaklamp is altijd handig (+ batterijen)
- wegwerp-fototoestellen ("Eventueel met flits want tent is te donker")
- tape/plakband
- waterzak
- wiet
- campinggasje (+lucifers +pan)
- instant koffie/thee (+ suiker!), noodles, cup-a-soup, knakworstjes (ook daar te koop)
- BBQ ("Opvouwbare BBQ F4,95 bij Xenos") (+ kolen daar te koop)
- wegwerpborden
- beker en bestek
- campingkoelkastje/tasje
- "Je hoeft eigenlijk geen eten of drinken mee te nemen, dat haal je wel in Landgraaf."
- BBQ vlees (zaterdag daar kopen)
- BBQ saus (zaterdag daar kopen)
- blikken bier (zaterdag daar kopen)
- snoep en zoutjes (zaterdag daar kopen)
- flessen water (zaterdag daar kopen)
- siroop ("Vorig jaar op Lowlands erg om uitgelachen in 't begin, maar toen er eenmaal flessen limonade waren dronk iedereen er van mee. Erg dorstlessend, zeeer goedkoop en weer eens wat anders dan bier.")
- 1 kaartje (2 is namelijk nutteloos)
- identiteitspapieren ("Dan kunnen ze je identificeren als je onder het publiek bedolven bent")
- treinkaartje / OV (met OV op vrijdag en dinsdag reizen)
- pinpas
- veel geld (idd altijd ook contanten bij je hebben)
- geld
- mobieltje ("Er is een hele discussie geweest: past een mobieltje niet op een festival of is het juist erg handig om je vrienden terug te vinden?")
- en natuurlijk... je vrienden
- en het belangrijkste van alles: "goeie zin/humeur"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |