abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Overall beste user 2022 donderdag 20 juli 2000 @ 15:35:28 #1
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_273648
Kan iemand mij de definitie van God geven? Ik ben benieuwd hoe jullie er tegen aan kijken
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_273653
Geloven in god getuigt van een gebrek aan zelfvertrouwen.

Mijn def. van God is nog altijd het oude mannetje boven tussen de wolken vol met zure regen

Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2000 @ 15:50:31 #3
4571 Sokolsky
Wil eigenlijk geen ondertitel
pi_273661
tja... da's moeilijk...

Ik ben christelijk opgevoed en ga elke week naar de kerk. Als kind krijg je dan toch het idee dat God idd een wijze oude man is die allerlei wonderen (heeft) verricht.

Gaandeweg is dit beeld uiteraard veranderd. Tegenwoordig heb ik eigenlijk niet echt een beeld van Hem... Ik denk dat ik Hem meer zie als een hogere macht... of iets wat mij vertrouwen en hoop geeft...

Zo maak ik me ook niet druk om het feit of hij zou bestaan of niet. Marx zei "Godsdienst is opium voor het volk". Daar zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik zie het echter als een drug die niet schadelijk is.

Sheridana +1
pi_273663
quote:
Op 20 juli 2000 15:50 schreef Sokolsky het volgende:

Zo maak ik me ook niet druk om het feit of hij zou bestaan of niet. Marx zei "Godsdienst is opium voor het volk". Daar zou hij wel eens gelijk in kunnen hebben. Ik zie het echter als een drug die niet schadelijk is.

Of al die mensen in Indonesie, de Fillipijnen en het Midden Oosten het met je eens zijn. Ik weet het niet.

Copyright © 2001 by Party-pooper, illegal use or quotting will be severely punished
  donderdag 20 juli 2000 @ 16:06:56 #5
4715 Vishnu
OmNamahShivaya
pi_273686
God is de meerheid van de som der delen.

Ik ben in tegenstelling van veel hedendaagse jongeren wèl zeer gelovig, maar bind me niet vast aan één geloof.

Ik geloof in het goddelijke omdat ik teveel meegemaakt heb om het goddelijke te kunnen ontkennen.

Niet om vaag of geheimzinnig te zijn, maar het doet er nu even niet toe wàt ik allemaal meegemaakt heb, daar gaat de topic niet over. Voor mij staat het in ieder geval als een (toffe) paal boven water dat het er is.

Eerste zin heb ik een paar jaartjes geleden bedacht en ik sta er nog steeds helemaal achter. Hij is geïnspireerd en gebaseerd op de natuurkundige stelling: het geheel is meer dan de som der delen.

Surprise us with your life!!
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2000 @ 16:37:36 #6
4571 Sokolsky
pi_273718
quote:
Op 20 juli 2000 15:52 schreef Party-pooper het volgende:
Of al die mensen in Indonesie, de Fillipijnen en het Midden Oosten het met je eens zijn. Ik weet het niet.

Ik denk niet dat je de waanideeën (waar moet dat trema?) van fundamentalistische leiders alleen kunt doorvoeren op godsdienst. Mij bekruipt het idee dat deze figuren dermate gestoord zijn dat ze toch wel een manier vinden om bevolkingsgroepen te kwetsen/beledigen (waaruit dan erger voortkomt), ook al zouden ze zich niet op hun religie kunnen beroepen.

Sheridana +1
  Admin donderdag 20 juli 2000 @ 16:41:36 #7
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_273721
Je hebt wel een punt sokolsky, maar in het bredere beeld ontstaan 99% van de oorlogen vanwege religie.
Wat was het ook alweer ? Heb uw naaste lief zoals u uzelf lief hebt ?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  † In Memoriam † donderdag 20 juli 2000 @ 16:58:49 #8
4571 Sokolsky
pi_273748
quote:
Op 20 juli 2000 16:41 schreef Danny het volgende:
Je hebt wel een punt sokolsky, maar in het bredere beeld ontstaan 99% van de oorlogen vanwege religie.

En jullie hebben inderdaad ook wel een punt... maar of het 99% is?
WO II bijvoorbeeld had mijns inziens niet zoveel te maken met religie... er was een gek aan het werk, zoals in veel van de oorlogen. Alleen kon hij niet op religie inspelen, dat was niet zo sterk in Duitsland, maar wel op economische problematiek.

In Joegoslavië is het pure landje-pik ook een belangrijke drijfveer... en niet alleen het verschil in godsdienst.

Sheridana +1
  Overall beste user 2022 donderdag 20 juli 2000 @ 17:03:06 #9
3928 Ulx
pi_273751
quote:
Op 20 juli 2000 16:41 schreef Danny het volgende:

dat is onzin, meestal wordt religie als excuus gebruikt. Echte religieuze oorlogen komen maar weinig voor

I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_273840
quote:
Op 20 juli 2000 17:03 schreef Ulx het volgende:
dat is onzin, meestal wordt religie als excuus gebruikt. Echte religieuze oorlogen komen maar weinig voor

tegenwoordig wel ja.. vroeger werd bijna elke oorlog in de naam van god gevoerd... toen boeide het niet dat iemand meer land had of niet..

Greetinx

BT

Overall beste user 2022 donderdag 20 juli 2000 @ 19:26:32 #11
3928 Ulx
pi_273849
quote:
Op 20 juli 2000 19:19 schreef Blue Thunder het volgende:
tegenwoordig wel ja.. vroeger werd bijna elke oorlog in de naam van god gevoerd... toen boeide het niet dat iemand meer land had of niet..

Greetinx

BT

dat betwijfel ik, oorlogen gebruiken geloof alleen om mensen te mobiliseren. De meeste oorlogen waren doodgewoon landjepik en plundertochten
Als er al in naam van een geloof werd geknokt was dat om de kerken(het volk dus in die tijd, voor pak -m beet 1800) mee te krijgen.

pi_273877
de Nazi's waren wel een hechte occulte gemeenschap. Das toch echt wel geloof....
Fuck damnation, man! Fuck redemption! We are God's unwanted children? So be it!
  Overall beste user 2022 donderdag 20 juli 2000 @ 19:47:42 #13
3928 Ulx
pi_273882
quote:
Op 20 juli 2000 19:43 schreef Public Enemy het volgende:
de Nazi's waren wel een hechte occulte gemeenschap. Das toch echt wel geloof....

Gelul

donderdag 20 juli 2000 @ 19:52:42 #14
2738 Knut
Loyal Dog
pi_273888
quote:
Op 20 juli 2000 19:47 schreef Ulx het volgende:
Gelul

O nee he.
Als je dan op zekere dingen niet meer kan rekenen.
Ik ga snel een paar uur offline. Ik ben het gewoon eens met Ulx.

Datikdatnogmeemagmaken

[20:25] [Knut] Een vrouw met een kerst fetish...
[20:26] [Knut] Niet zo letterlijk dat ik haar met baard om moet HOHOHOEN
[20:26] [Knut] maar je snapt het idee wel.
pi_274070
er zijn btw nog steeds religieuse oorlogen.. neem dat zootje daar bij de jordaan (niet in amsterdam) dat zijn toch ook 2 verschillende geloven tegen elkaar? met als smoes een stukkie land
pi_274148
God: dat wat voor ons verklaarbaar maakt wat onverklaarbaarheid zou moeten zijn.

P. A. Lumile

Ik word wakker, ik doe een plas en sta op.. en denk ineens: "Verrek dat moest andersom!"
  Overall beste user 2022 vrijdag 21 juli 2000 @ 07:19:35 #17
3928 Ulx
pi_274402
quote:
Op 20 juli 2000 22:23 schreef Blue Thunder het volgende:
er zijn btw nog steeds religieuse oorlogen.. neem dat zootje daar bij de jordaan (niet in amsterdam) dat zijn toch ook 2 verschillende geloven tegen elkaar? met als smoes een stukkie land

nope, da's om een stukkie land met als excuus verschillende geloven

FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 21 juli 2000 @ 11:21:45 #18
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_274535
quote:
Op 21 juli 2000 07:19 schreef Ulx het volgende:
nope, da's om een stukkie land met als excuus verschillende geloven

Net als in noord ierland... en daar is het notabene nog het zelfde geloof!

Tokus

Nothing lasts forever but the certainty of change
  vrijdag 21 juli 2000 @ 17:02:34 #19
1197 DiEr
inspiratieloos
pi_275258
Tja Ulx, hoe kan je nu ontkennen dat dat gedoe in Israel niet vanwege het geloof is. Ze hechten belang aan juist dat stuk grond, vooral Jerusalem, omdat dat gebied in hun religie belangrijk wordt gemaakt. Puur rotzooi vanwege het geloof dus. Dat dat niet overal het geval is is ook wel weer zo, maar als religie zo makkelijk als instrument gebruikt kan worden om mensen te laten moorden, is er volgens mij toch iets mis met de uitleg van die religie.
"They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." Benjamin Franklin
  Overall beste user 2022 vrijdag 21 juli 2000 @ 17:08:27 #20
3928 Ulx
pi_275267
quote:
Op 21 juli 2000 17:02 schreef DiEr het volgende:
Tja Ulx, hoe kan je nu ontkennen dat dat gedoe in Israel niet vanwege het geloof is. Ze hechten belang aan juist dat stuk grond, vooral Jerusalem, omdat dat gebied in hun religie belangrijk wordt gemaakt. Puur rotzooi vanwege het geloof dus.

Verschillemde redenen, te beginnen met de beloftes van de Engelsen tijdens wo1 aan de arabieren, en de stichting van de staat Israel in 1948. Het is vrij complex allemaal.
Toegewezen gebieden die palestijnen te klein vonden e.d. (overigens is een niet onaanzienlijk deel christelijk)
Dat het PUUR een religieus conflict is is gewoon geklets, hooguit voor sommigen groepen

pi_275488
Mensen mensen, deze discussie is er toch al geweest ??? http://www.fokforum.nl/showtopic/2265
Maarre... laat ik nog een keer mijn mening geven dan;
"Ik zeg ook niet dat er helemaal geen oorlogen zijn gevoerd in de naam van het geloof. Wat ik bedoel, is dat de slachtoffers en het leed daarvan niets vergeleken zijn met de oorlogen die gevoerd zijn vanwege hebzucht (ook al zeiden ze vanwege God). Ik hoef maar het standaard woord WO2 te zeggen, en de cijfers daarvan overtreffen alle oorlogen bij elkaar die iets met het geloof te maken hebben. Tel daar eens Vietnam, WO1, en de burgeroorlogen van de VS en Spanje bij op. Die cijfers overtreffen alles, relatief en nominaal gezien."
pi_281223
quote:
Op 20 juli 2000 23:58 schreef P. A. Lumile het volgende:
God: dat wat voor ons verklaarbaar maakt wat onverklaarbaarheid zou moeten zijn.

P. A. Lumile

juist! En daarom zie ik godsdienst ook als een vorm van geestelijke luiheid.

donderdag 27 juli 2000 @ 20:56:55 #23
1414 Kangaroo
the Kangaroo hopper
pi_281347
Geestelijke luiheid? hmm, waarom dan?
I am a lonesome Kangaroo, so far from hooooooooome
  donderdag 27 juli 2000 @ 22:50:31 #24
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_281439
God, is dat niet de hogere macht?

Ik geloof niet in een hogere macht.

donderdag 27 juli 2000 @ 23:17:24 #25
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_281459
Volgens mij is hier geen eenduidig antwoord op te geven - god is voor iedereen anders. Het is de meest voorkomende persoonlijke denkbeeldige vriend, ofzoiets.

Geloof in een god als je dat per se wilt.. maar tegenwoordig hebben we toch geen kunstmatig persoon nodig om de wereld om ons heen te verklaren? En je gaat je toch zeker niet door een andere instantie voor laten schrijven hoe die god precies is?

.. slechts mijn f0,02

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')