abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 12 maart 2000 @ 11:04:00 #1
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_28587
In het topic homohuwelijk ja of nee viel mij het weer op (en oudjong trouwens ook). Discriminatie. Een woord dat tegenwoordig maar te pas en te onpas wordt gebruikt. Ben je persoonlijk ergens tegen dan discrimineer je. Maak je in een verhaal je standpunt duidelijk en je vergeet erbij te zeggen 'maar dat geldt voor iedereen' krijg je meteen naar je kop geslingert dat je discrimineert.
Wat vinden jullie hiervan en waar ligt de grens tussen discrimineren en het uitspreken van je mening over een bepaald persoon of een bepaalde groep ?
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  zondag 12 maart 2000 @ 11:09:00 #2
2835 Sweetheart
Still beating on..
pi_28588
Je discrimineert iemand als je denkt dat iemand minder is dan jij omdat hij/zij anders denkt of er anders uitziet dan jijzelf.
We never listen. . .when we are eager to speak. . .
  Admin zondag 12 maart 2000 @ 11:12:00 #3
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_28589
Nee, volgens mij heb je dan grootheidswaanzin of ben je simpelweg arrogant.
  zondag 12 maart 2000 @ 11:16:00 #4
2835 Sweetheart
Still beating on..
pi_28590
quote:
op 03-12-2000 om 11:12 AM schreef Danny het volgende:
Nee, volgens mij heb je dan grootheidswaanzin ...

Ik vind dat ook een eigenschap die mensen die discrimineren vaak schijnen te hebben.

Maar laat ik me wat genuanceerder uitdrukken. Het is niet alleen zo dat je discrimineert als je iemand minder vindt dan jezelf, maar het gaat er dan ook vaak om dat je die mensen geen recht op een bestaan gunt.

Admin zondag 12 maart 2000 @ 11:18:00 #5
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_28591
Toch lijkt de algemene trend te zijn om bij elk fout woordje meteen te roepen "discriminatie!!"
Het lijkt wel of dat woord in de mode is ofzo ...
pi_28592
dis·cri·mi·´na·tie (de ~ (v.))

1 ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, niet ter zake doende kenmerken
2 onderscheid

zondag 12 maart 2000 @ 11:25:00 #7
2835 Sweetheart
Still beating on..
pi_28593
quote:
op 03-12-2000 om 11:18 AM schreef Danny het volgende:
Toch lijkt de algemene trend te zijn om bij elk fout woordje meteen te roepen "discriminatie!!"
Het lijkt wel of dat woord in de mode is ofzo ...

Dat vind ik ook inderdaad wat overdreven. Je kan het best eens een keer niet eens zijn met iemands uitlatingen of gedrag, maar dat wil niet gelijk zeggen dat je die persoon het licht in z'n ogen niet gunt. Kijk als dat laatste het geval is ja dan discrimineer je. Maar in alle andere gevallen heb je toch gewoon een verschil van mening.

Je bent ergens voor of je bent ergens tegen en zolang je de keuzes van anderen respecteert is er geen vuiltje aan de lucht.

zondag 12 maart 2000 @ 11:59:00 #8
2297 Rhiannon
The Witches Voice
pi_28594
Discriminatie ontstaat jammer genoeg nog steeds uit onwetendheid meestal, ook al is de mens wat individualistischer geworden en hangt zijn mening niet meer zo sterk af van wat de grote massa ergens over denkt.

Wat je met die individualisatie ook ziet ontstaan is dat mensen hun eigen mening vormen over wat discriminatie is. De een zal iets sneller als discriminatie opvatten als de ander. In mijn vriendenkring zie ik het nu voorkomen dat ik geschokt ben over bepaalde uitlatingen (in media, door groeperingen e.d) en dat de persoon waarvan ik denk dat het hem of haar betreft iets heeft van: "Ach, moet ik me daar nou druk over maken, het gaat mij persoonlijk niet aan".
Hele groepen binnen de samenleving aanvallen of afvallen op bepaalde kenmerken zonder daarbij naar de individuen binnen die groepen te kijken blijft natuurlijk discriminatie, maar het is vaak aan de individu binnen zo'n groep wat hij of zij precies als discriminatie beschouwd. In mijn vorige baan werkte bijvoorbeeld een meisje dat bijna dezelfde naam heeft als mij, dus kreeg ik als xtra omschrijving vaak "Die dove met dat rooie haar" mee. Voor de ene slechthordende heel erg kwetsend en een vorm van "duw-mij-maar-in-een-hokje-discriminatie", naar mijn gevoel een vrij treffende omschrijving.

With innocence within ourselves we sing the same old song
And you will take my hand and make believe it's wonderland.
Je m'en fou, petit chou.
  zondag 12 maart 2000 @ 17:35:00 #9
1829 Jewel
De enige echte!
pi_28595
Ja, van mijn toetsenbord kwam het woord discriminatie.
En waarom, omdat Oudjong iets zei wat in mijn ogen niet als een mening maar als een feit was bedoeld. En toen dacht ik, ho, wacht eens even, iedereen mag z'n mening geven, maar het moet wel bij een mening blijven.

Maar daar even los van wat vind ik discriminatie?
Ik denk dat je discrimineerd als je iem., of een groep, die anders is dan de grote massa, behandelt met andere regels en andere rechten terwijl die "andersheid" er helemaal niets toe doet.

Dus even een voorbeeld: Mensen met twee verschillende kleuren ogen mogen niet stemmen bij de parlementsverkiezingen.(om maar even iets "geks" te noemen)

pi_28596
Ik vind dat bij discriminatie de IIe wereld oorlog te vaak naar boven wordt gehaald, en alsof wij ons voor die oorlog moeten schamen of zo terwijl dat niet het geval is. De Nederlanders hebben juist gestreden tegen de oorlog en voor ons land en medemens (de buitenlander) begrijp me niet verkeerd hoor, ik begrijp wel HOE het in dat content is beland maar vaak vergeten we hoe goed werk Nederland wel niet geleverd heeft, die oorlog is hier aangestrand en gestopt, ik denk eerder dat we trots kunnen zijn dan ons schuldig te voelen, en daar ons voorbeeld uit kunnen halen.

Grtz,

Meerhoerman.
Discriminatie is voor mij wanneer iemand ergens zonder goeie reden buiten wordt gesloten alleen voor wie of wat hij/zij is.

† In Memoriam † zondag 12 maart 2000 @ 19:32:00 #11
1221 otaku-san
Fok!memberu
pi_28597
quote:
op 03-12-2000 om 11:59 AM schreef Rhiannon het volgende:
<knip>
In mijn vriendenkring zie ik het nu voorkomen dat ik geschokt ben over bepaalde uitlatingen (in media, door groeperingen e.d) en dat de persoon waarvan ik denk dat het hem of haar betreft iets heeft van: "Ach, moet ik me daar nou druk over maken, het gaat mij persoonlijk niet aan".
<knip>

Dit is waar dat schitterrende lied van Tom Lehrer over ging :
There 's a knock on the door
knock on the door
here they come to take one more
one more...

Hij gaat verder dat de zingpersoon niets heeft met de slachtoffer groep en dus niets doet.
Uit eindelijk komen ze voor hem, hij is erg verontwaardigt maar er is niemand meer over om het voor hem op te nemen.

a knock on the door

ik kreeg er koude rillingen van.

The future is after you
  zondag 12 maart 2000 @ 22:24:00 #12
2603 Zusje
beroepsoptimist
pi_28598
quote:
op 03-12-2000 om 07:18 PM schreef MiRRoRMaN het volgende:
Ik vind dat bij discriminatie de IIe wereld oorlog te vaak naar boven wordt gehaald, en alsof wij ons voor die oorlog moeten schamen of zo terwijl dat niet het geval is. De Nederlanders hebben juist gestreden tegen de oorlog en voor ons land en medemens (de buitenlander) begrijp me niet verkeerd hoor, ik begrijp wel HOE het in dat content is beland maar vaak vergeten we hoe goed werk Nederland wel niet geleverd heeft, die oorlog is hier aangestrand en gestopt, ik denk eerder dat we trots kunnen zijn dan ons schuldig te voelen, en daar ons voorbeeld uit kunnen halen.

Grtz,

Ik snap niet helemaal wat je hier nu mee bedoeld. En volgens mij is dit een heel ander onderwerp mirrorman.

[/quote]

[Dit bericht is gewijzigd door Zusje (Datum 12 Maart 2000).]

pi_28599
quote:
op 03-12-2000 om 07:18 PM schreef MiRRoRMaN het volgende:
die oorlog is hier aangestrand en gestopt, ik denk eerder dat we trots kunnen zijn dan ons schuldig te voelen, en daar ons voorbeeld uit kunnen halen.

Misschien enigzins off-topic, maar op die heldenrol van Nederland in WO-II valt nogal wat af te dingen.

Nederland heeft nauwelijks tegenstand geboden bij de Duitse inval. De strijd werd na 4 dagen opgegeven. Het dodental aan Nederlandse kant in mei '40 bedroeg 'slechts' 2200 man.

Het Nederlandse politie apparaat heeft braaf meegeholpen met het oppakken en wegvoeren vam Joden.

Daarnaast is de Nederlandse Economie in '40-'41 zelfs iets gegroeid vanwege de levering van goederen aan Duitsland (ja, daar werd gewoon voor betaald).

Natuurlijk zijn er ook Nederlanders geweest die een grote bijdrage hebben geleverd en die hun Joodse medemens hebben (geprobeerd) te helpen maar in z'n algemeenheid kun je niet zeggen dat de Nederlanders nou zo heldhaftig zijn geweest. Het wordt hoog tijd dat we ons zelfbeeld met betrekking tot WO-II eens gaan bijstellen.

pi_28600
Om op Danny's vraag terug te komen: het is inderdaad soms heel moeilijk om een mening over bepaalde mensen of een bepaalde groep te geven, als je er niet bij op eieren loopt. Het beroerde is dat er dan niet meer gesproken wordt op basis van argumenten. De ander wordt monddood gemaakt en waar dat toe leidt kunnen we nu allemaal zien in de thans lopende discussie over "het multiculturele drama". Er is (bijna) niemand meer die dat drama ontkent, maar het moet wel heeeeel voorzichtig gebracht worden. Ik denk aan Frank Bovenkerk, die bij RIT-enquete terug moest komen om te belijden dat niet alle Turken in de drugshandel zitten (had hij nooit gezegd). Of Gerry v.d. List die het waagde de Gay Games niet leuk te vinden, die moest er voor naar de rechter. Heleen Dupuis stelde voor een paar maanden de immigratie van asielzoekers stop te zetten om na te denken. Een hoop smerigs kwam over haar heen, waarvan "die trut" nog het netste was. Pim Fortuyn werd door Marcel van
Dam "Untermensch" genoemd. In naam van anti-discrimnatie mag je kennelijk een ander van alles aandoen. Er zit iets comfortabels in: "ik mag niks, ik kan niks, ik word gediscrimineerd en waag het niet met mij van mening te verschillen". Daar ben ik wel eens jaloers op want ik moet alles uit mezelf halen.
dat ik dit nog mag meemaken!
pi_28601
Op de vraag wat is discriminatie:

Discriminatie is het onderscheid maken in een groep. Scheid je de appels van de peren dan discrimineer je de appels.

Op zich is er helemaal niets verkeerd aan discrimineren en het heeft (in mijn ogen) ook verekte weinig te maken met het uitschelden of kleineren van mensen. Helaas heeft het woord daardoor wel een negatieve bijklank gekregen.

En als mensen tegen discriminatie zijn dan horen ze ook tegen "positieve discriminatie" te zijn. De vrouw wordt tegenwoordig toch ook "positief gediscrimineerd"?

Nee discriminatie vind ik prima (en ik heb dat recht om dat te zeggen) omdat dat nou eenmaal inherent is in de mensheid. Mensen kleineren dat is fout.
**Ieder zijn eigen, ieder zijn wil dan krijgt ieder zijn deel.**

(of was het ieder zijn deel ieder zijn wil dan...laat ook maar)

pi_28602
quote:
op 03-12-2000 om 11:30 PM schreef Aernout het volgende:
Misschien enigzins off-topic, maar op die heldenrol van Nederland in WO-II valt nogal wat af te dingen.

Onzin! Als je het hebt over die zogenaamde 'verzetshelden' met een grote bek over wat ze allemaal wel niet gedaan hebben heb je gelijk.

Als je het hebt over armoedig Nederland die allemaal hun steentje hebben bijgedragen dan heb je het fout. Soms zijn hele kleine dingen als een radiozendertje, onderduiken of laten onderduiken, gewoon mensen eten geven al genoeg. Dan ben je in mijn ogen al een held in zo'n tijd als dat.

Wie was dan volgens jou bijvoorbeeld iemand als Hannie Schaft of de mensen die de familie van Anne Frank hebben laten onderduiken? En zo heb je zoveel van die mensen gehad alleen DACHTEN ze vaak dat het NSB'ers waren, omdat die mensen die indruk wilden wekken! (Simpelweg om niet gepakt te worden!)

Check de boeken er eens op na meisje, en zie hoe hard Nederland gestreden heeft.

Grtz,

Meerhoerman.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')