quote:lijkt mij een redelijk belangrijke vraag alvorens met speculaties te beginnen inderdaad
Op maandag 13 mei 2002 23:58 schreef HiZ het volgende:
Waar stond die auto van Van der Graaf eigenlijk?
quote:bedankt voor je kaartje. vraag: maak je niet dezelfde fout als bijv. de kaart in het AD? fortuyn werd niet voor het pand neergeschoten (tussen de 2 vleugels) maar op de parkeerplaats aan de achterkant. nu ken ik de 3 fm studio's, die zitten op je kaart rechts onder in de hoek (in het 3fm pand). uit de studio's was het te zien, het is op je kaart dus helemaal rechts onder (vanuit het pand gezien). volgens mij teken je de voorkant van het pand, terwijl het de achterkant was.
Op maandag 13 mei 2002 23:50 schreef BinkeR het volgende:[..]
Ja, het stukje kan je in 6 minuten lopen/rennen. Misschien praat een kaartje wat makkelijker:
[afbeelding]
De groene route is de route die Wesselink heeft afgelegd. Hij rijdt het mediapark af en gaat direct links, terwijl hij rechts had gemoeten om het snelste naar de snelweg te komen. Hierdoor rijdt hij onder de brug door naar het zuiden en komt dus langs het Texaco station.De blauwe route is de route van Volkert. Richting het RVU-gebouw, en dan helemaal voorbij het RVU-gebouw of eerder al van het park af, maar daar staan hekken met metalenpunten erop.
[Dit bericht is gewijzigd door evert op 14-05-2002 00:07]
quote:Je kan je afvragen waar je naar toe wilt met dit verhaal, de enige conclusie die ik daar dan over kan maken is dat de politie van tevoren wist dat P.F. zou worden geliquideerd. Of impliceer je hiermee dat vdG niet de dader kan zijn?
Op maandag 13 mei 2002 23:59 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Zo'n 5 minuten dus.
De dader is na de moord gevlucht richting benzinepomp, de politie heeft pas vernomen van de moord nadat deze had plaatsgevonden, toch lukt het hen om eveneens in die 5 minuten tijd bij dat benzinestation te zijn (met honden en met kogelvrije vesten aan).Ik neem aan dat zij niet van tevoren hebben kunnen vermoeden waarheen de dader zou vluchten, dat kunnen ze pas vernomen hebben ter plekke bv van Smolders.
Daarom vind ik het tijdsbestek waarin dit alles heeft plaatsgevonden zo opmerkelijk, waarmee ik niet wil zeggen dat het onmogelijk is.
quote:even hilversum in mijn gedachten halen (gezien de verkeersproblematiek verandert dit per week): is het niet zo dat, als je richting mediapark rijdt na een melding, je bijna altijd bij de sumatra/celebes laan uitkomt?
Op dinsdag 14 mei 2002 00:06 schreef Re het volgende:[..]
Je kan je afvragen waar je naar toe wilt met dit verhaal, de enige conclusie die ik daar dan over kan maken is dat de politie van tevoren wist dat P.F. zou worden geliquideerd. Of impliceer je hiermee dat vdG niet de dader kan zijn?
quote:op het kaartje te zien wel, (of de lage Naarder uhmm weg?. Waar ligt het station want zo te zien zou hij ook langs het spoor kunnen hebben gevlucht?
Op dinsdag 14 mei 2002 00:10 schreef evert het volgende:[..]
even hilversum in mijn gedachten halen (gezien de verkeersproblematiek verandert dit per week): is het niet zo dat, als je richting mediapark rijdt na een melding, je bijna altijd bij de sumatra/celebes laan uitkomt?
quote:pffff
Op dinsdag 14 mei 2002 00:14 schreef Re het volgende:[..]
op het kaartje te zien wel, (of de lage Naarder uhmm weg?. Waar ligt het station want zo te zien zou hij ook langs het spoor kunnen hebben gevlucht?
quote:Dat dacht ik ook. Maar even kijken naar de foto van de arrestatie:
Op dinsdag 14 mei 2002 00:10 schreef evert het volgende:even hilversum in mijn gedachten halen (gezien de verkeersproblematiek verandert dit per week): is het niet zo dat, als je richting mediapark rijdt na een melding, je bijna altijd bij de sumatra/celebes laan uitkomt?
Is dat rode gebouw op de achtergrond het tankstation? Want in dat geval komt de politie dus vanuit het noorden aanrijden (vanaf het Mediapark) in plaats vanuit het zuiden, waar volgens mij de politie in eerste instantie vandaan zou moeten komen.
Verder zie ik niet hoe de richting van een politie-wagen relevant is voor het verhaal. Ik woon hier vlak bij een politiebureau, vanuit mijn flat gezien ligt dat bureau rechts, maar als ik politiewagens zie komen die meestal van links, want daar is de uitgang van het centrum.
Het verklaart wel hoe het komt dat de arrestatie zo snel heeft kunnen plaatsvinden; Van der Graaf was aanvankelijk gewoon wel ontsnapt maar liep in de armen van de politie-mensen die van de andere kant kwamen en inmiddels al zijn signalement hadden doorgekregen.
quote:Hetgeen ik denk (vermoed) is dat er door Breda (beveiliging) waar Pim Fortuyn tevoor was een telefoontje is gegaan naar Hilversum.
Op dinsdag 14 mei 2002 00:06 schreef Re het volgende:[..]
Je kan je afvragen waar je naar toe wilt met dit verhaal, de enige conclusie die ik daar dan over kan maken is dat de politie van tevoren wist dat P.F. zou worden geliquideerd. Of impliceer je hiermee dat vdG niet de dader kan zijn?
quote:vooralsnog is de melding dat er "verdachte personen" zich in Breda ophielden pas na de moord gemeld, waarmee het verdere betoog iets verder op losse schroeven staat.
Op dinsdag 14 mei 2002 00:39 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Hetgeen ik denk (vermoed) is dat er door Breda (beveiliging) waar Pim Fortuyn tevoor was een telefoontje is gegaan naar Hilversum.
Medewerkers aldaar was het opgevallen dat er mensen buiten waren die zich vreemd gedroegen (ookal was dat zoals nu blijkt niet vanderG.).
Ze waren zelfs dusdanig bang dat er iets zou gebeuren dat daar (in Breda) iedereen die naar binnen ging zijn/haar tas doorzocht werd, en niemand die er niet op de lijst stond naar binnen mocht.
Een aantal mensen hadden dus het gevoel dat er iets niet klopte, en dan is het niet zo vreemd lijkt me dat de beveiliging gaat bellen met Hilversum, hun verhaal doet en eventueel een beschrijving geeft van de personen die zich daar verdacht hadden opgehouden.
Mogelijk is daarop door Hilversum contact opgenomen met de politie en waren zij zelfs paraat rond het complex (ookal was de dader reeds ter plekke).
Misschien ook dat er pas gebeld is nadat iemand zich bij de balie melde die leek op een van de verdachten uit Breda.
Ik denk, en dat is waar ik heen wilde met dat verhaal, dat de politie in Hilversum gewaarschuwd was, zij het door Breda zij het door beveiligingsbeambten uit het mediacomplex, en dat zij helaas niet op tijd hebben kunnen ingrijpen, maar wel de dader binnen enkele minuten te pakken hadden.
Hier is weliswaar nergens melding van gemaakt, maar het zou een en ander verklaren, tevens zou de politie in dit geval het nodige te verwijten zijn.
quote:Ja in de media!
Op dinsdag 14 mei 2002 01:11 schreef Re het volgende:[..]
vooralsnog is de melding dat er "verdachte personen" zich in Breda ophielden pas na de moord gemeld, waarmee het verdere betoog iets verder op losse schroeven staat.
Het lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat wanneer veiligheids beambten in Breda sterke gevoelens hebben dat er iets niet klopt, zelfs eisen de tassen van de bezoekers te doorzoeken, en zij weten dat Fortuyn daarna naar Hilversum gaat, zij iig bellen met de beveiliging aldaar om hun bevindingen te melden?
Ik neem aan dat die mensen dat zelfs als hun plicht zien.
Dat er in de media pas na de moord melding van is gemaakt omdat een van de verdachte personen na later bleek op vanderG. leek, staat toch helemaal los van de onderlinge communicatie van beveiligingsmensen?
Stel jij hebt een gastspreker op je werk/school, iemand die vanwie bekend is dat hij bedreigd wordt, en je bemerkt dat er zich vreemde figuren ophouden rond het gebouw, zelfs dusdanig dat je de tassen van bezoekers gaat checken, wanneer je dan weet dat die gastspreker diezelfde middag elders een interview geeft, dan zou je toch ook vlak na het vertrek van die gastspreker bellen met degenen die hem daarna verwachten om je ongerustheid uit te spreken.
Wanneer je eveneens zelf hebt gezorgd voor voldoende beveiliging (hetgeen zo was in Breda) maar niet weet hoe dat geregeld is in Hilversum, en jij bent oprecht zeer bezorgd, dan bel je toch op om dat door te geven?
Dat zou imo zelfs je plicht zijn.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 14-05-2002 01:31]
quote:Precies, ik begin het idee te krijgen dat Van der Graaf domme pech heeft gehad, dat hij recht in de armen van de politie liep die op weg was naar de plaats van de misdaad.
Op dinsdag 14 mei 2002 01:11 schreef Re het volgende:[..]
vooralsnog is de melding dat er "verdachte personen" zich in Breda ophielden pas na de moord gemeld, waarmee het verdere betoog iets verder op losse schroeven staat.
Maar nog steeds blijft de vraag; waar was die auto?
quote:Nee, in het interview met de getuige 'Harold' bleek dat hij pas actie heeft ondernomen nadat hij Van der Graaf had herkend op de beelden op TV. De manager van het hotel zei vergelijkbaar dat ze pas nadat er nieuws was over de moord er werd besloten iets te doen; de tapes van de bewakingscamera's veiligstellen.
Op dinsdag 14 mei 2002 01:22 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
Ja in de media!
Het lijkt mij eerlijk gezegd niet meer dan logisch dat wanneer veiligheids beambten in Breda sterke gevoelens hebben dat er iets niet klopt, zelfs eisen de tassen van de bezoekers te doorzoeken, en zij weten dat Fortuyn daarna naar Hilversum gaat, zij iig bellen met de beveiliging aldaar om hun bevindingen te melden?
Ik neem aan dat die mensen dat zelfs als hun plicht zien.Dat er in de media pas na de moord melding van is gemaakt omdat een van de verdachte personen na later bleek op vanderG. leek, staat toch helemaal los van de onderlinge communicatie van beveiligingsmensen?
quote:Getuige Harold misschien.
Op dinsdag 14 mei 2002 01:29 schreef HiZ het volgende:[..]
Nee, in het interview met de getuige 'Harold' bleek dat hij pas actie heeft ondernomen nadat hij Van der Graaf had herkend op de beelden op TV. De manager van het hotel zei vergelijkbaar dat ze pas nadat er nieuws was over de moord er werd besloten iets te doen; de tapes van de bewakingscamera's veiligstellen.
Men kan wel hebben besloten nav de beelden van de dader de tapes veilig te stellen, danwel in de media aan te geven dat zij die middag al ongerust waren, dat houdt toch niet in dat zij die middag niet gebeld hebben met Hilversum om hun bevindingen mede te delen en aan te dringen op extra beveiliging?
Ik wil hiermede overigens de beveiligings beambten uit Breda geen verwijten maken oid, maar het zou imo de snelle overmeestering van de dader en mogelijk het zo snel ter plekke zijn van de politie kunnen verklaren.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 14-05-2002 01:44]
[edit]ik begreep achteraf dat je refereert aan de beveiliging in het hotel die georganiseerd was door het dagblad dat ook de bijeenkomst had georganiseerd. Die hebben de mannen die verdacht rondhingen waarschijnlijk helemaal niet gezien, want volgens de receptionisten hingen ze alleen buiten rond op de parkeerplaats[/edit]
[Dit bericht is gewijzigd door HiZ op 14-05-2002 01:50]
quote:Ik had vernomen dat meerdere mensen verdachte zaken hadden waargenomen (ookal was alleen Harold op tv te horen), en dat ten gevolge daarvan men binnen oa de inhoud van tassen is gaan controleren.
Op dinsdag 14 mei 2002 01:44 schreef HiZ het volgende:
Nu zit je onzin te praten, er waren geen andere mensen die op het idee waren gekomen dat er verdachte mensen rondhingen die iets te maken hadden met Pim Fortuyn.
quote:Ik heb vernomen dat men in Breda juist wel voor extra beveiliging had gezorgd, serieus.
Er was verder ook geen speciale beveiliging in Breda,
quote:Er was toch nogal wat personeel aldaar en zover ik gehoord heb ook extra beveiliging die een waarschuwing hadden kunnen doen uitgaan naar Hilversum.
dus er was domweg niemand om de bewaking in Hilversum te waarschuwen. En zoals ik al zei, de mensen die wel wat hadden gezien hebben niks gedaan tot na de moord.
quote:Wij weten niet wanneer hij dat terrein is opgelopen dus zelfs als de politie gewaarschuwd was, en zich rondom het complex bevond op strategische plekken, kon hij zich allang op het terrein bevinden.
Wat kennelijk ook niet gebeurd is, want Van der Graaf heeft het terrein ongehinderd op kunnen lopen.
Ik wilde hier eigenlijk helemaal geen discussie over aanvangen, het was een antwoord op Re die vroeg waar ik heen wilde met een vorige post.
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 14-05-2002 01:57]
quote:Oke.
Op dinsdag 14 mei 2002 01:56 schreef HiZ het volgende:
Ik had mijn fout al gecorrigeerd voor jij klaar was met reageren.
quote:De auto van de verdachte stond geparkeerd in de Celebeslaan en hij liep hier voorbij (Waarom???). Of bedoel je die niet?
Op dinsdag 14 mei 2002 01:25 schreef HiZ het volgende:[..]
Precies, ik begin het idee te krijgen dat Van der Graaf domme pech heeft gehad, dat hij recht in de armen van de politie liep die op weg was naar de plaats van de misdaad.
Maar nog steeds blijft de vraag; waar was die auto?
quote:Ik zie geen ruitpatroon, wel de plastic zak die om zijn arm is gedaan, jasje is gewoon zwart:
Op dinsdag 14 mei 2002 00:27 schreef HiZ het volgende:
Ik ben er trouwens wel over uit dat de man die gearresteerd wordt hier op de foto geen leren jasje heeft, je kunt het ruitpatroon duidelijk zien.
quote:politiewagens staan beide richtingen op:
Verder zie ik niet hoe de richting van een politie-wagen relevant is voor het verhaal. Ik woon hier vlak bij een politiebureau, vanuit mijn flat gezien ligt dat bureau rechts, maar als ik politiewagens zie komen die meestal van links, want daar is de uitgang van het centrum.
quote:Zou kunnen....
Het verklaart wel hoe het komt dat de arrestatie zo snel heeft kunnen plaatsvinden; Van der Graaf was aanvankelijk gewoon wel ontsnapt maar liep in de armen van de politie-mensen die van de andere kant kwamen en inmiddels al zijn signalement hadden doorgekregen.
quote:
'Laurentien eerder doelwit'DEN HAAG - De inlichtingendiensten hebben milieuradicaal Volkert van der G. (32) eerder op de korrel gehad nadat er een tip was binnengekomen dat hij een aanslag wilde beramen tijdens het huwelijk van prins Constantijn en Laurentien Brinkhorst.
De politie onderzoekt nu waarom de inlichtingendiensten niet eerder tot actie zijn overgegaan tegen Volkert van der G.
Uit informatie waar de politie over beschikt had Van der G, die nu vastzit wegens de moord op Pim Fortuyn, zijn pijlen o.a. gericht op minister Brinkhorst (Landbouw) vanwege diens omstreden mond- en klauwzeerbeleid, waarbij 270.000 dieren in opdracht van de overheid werden gedood.
Volgens bronnen rond het team werden de inlichtingendiensten getipt dat Brinkhorst zelf of zijn dochter Laurentien volgens Van der G. eenzelfde lot zouden moeten ondergaan. De diensten hielden er rekening mee dat de milieuradicaal een daad wilde stellen door een aanslag op de minister of zijn dochter te plegen. Zijn telefoonlijn zou gedurende enige tijd zijn afgetapt.
Verslapt
Voor Van der G., in wiens ogen nog geen muis mag worden geruimd, gold de familie Brinkhorst als een belangrijk doelwit van zijn radicale milieuacties. Hoewel de inlichtingendiensten hem enige tijd op de korrel hebben gehad, is na de mkz-crisis de aandacht voor hem weer verslapt.Bronnen rond het onderzoeksteam hebben gisteravond tegenover deze krant bevestigd dat inlichtingendiensten waren getipt dat Van der G. van plan is geweest aanslagen op hooggeplaatste figuren te plegen. Hij is nooit opgepakt omdat hij niet kon worden betrapt op het daadwerkelijk gebruiken van geweld.
Na de aanslag, vorige week maandagavond, maakten politie en justitie bekend dat de verdachte een bekende van de inlichtingendiensten is, maar geen strafblad heeft.
Opmerkelijk is dat het nieuws dat de moordenaar van Fortuyn het eerder op minister Brinkhorst of diens dochter had voorzien, vandaag ook wordt gemeld in het boek 'Professor Pim' van publicist Evert Santegoeds.
Voormalig royaltyreporter Santegoeds laat desgevraagd weten dat hij het nieuws heeft vernomen uit kringen rond het Hof.
"Het mag geen verwondering wekken dat de naam Volkert van der G. bekend was bij de BVD", schrijft Santegoeds. "Lange tijd zijn al zijn gangen nagegaan omdat twee jaar geleden al het vermoeden bestond dat hij op hooggeplaatste figuren een aanslag beraamde, onder wie Landbouwminister Laurens-Jan Brinkhorst. De vader van prinses Laurentien trok de aandacht van Volkert en de zijnen toen hij korte metten probeerde te maken met de uitbraak van de mkz-crisis."
"Volkert achtte Brinkhorst verantwoordelijk voor het afslachten van al die onschuldige dieren en daarom zou de minister hetzelfde lot moeten ondergaan. Bronnen melden dat Volkert en een groepje van milieuradicalen een bedreiging vormden voor enkele bewindslieden die gedurende een langere periode onder strenge beveiliging werden geplaatst. Zo zou Brinkhorst zelfs tijdens het huwelijk van zijn dochter Laurentien een onzichtbare 'ring' van veiligheidsmensen om zich heen hebben gehad."
"Bronnen in milieukringen, die de aanslagen veel te ver vinden gaan, zouden hierover de klok hebben geluid. (...) Maar op een bepaald moment verminderde de dreiging kennelijk. Het zou de veiligheidsdiensten kennelijk zijn ontgaan dat de Harderwijker zijn vizier op Fortuyn ging richten. Een dodelijke onderschatting", aldus het boek, dat vandaag wordt gepubliceerd.
Het openbaar ministerie in Amsterdam noch de BVD wilde gisteravond ingaan op het nieuws dat ze Van der G. eerder op de korrel hebben gehad in verband met het beramen van een aanslag op vader of dochter Brinkhorst. Ook de woordvoerster van minister Brinkhorst wilde geen enkel commentaar geven.
quote:Dit beantwoordt ieg de vraag van het snelle optreden vd politie lijkt me..
OM en verdediging op volle sterkte in Fortuyn-moordzaak
14 mei 2002Volkert van der G., de verdachte van de moord op Pim Fortuyn, werd zes minuten na de schietpartij door agenten overmeesterd. De hoeveelheid bewijs tegen hem lijkt enorm. Zeven vragen over het justitieel onderzoek naar de moord.
Wat is er voor bewijs tegen Volkert van der G.?
De hoeveelheid bewijs tegen de verdachte van de moord op Pim Fortuyn lijkt overstelpend. Bij Van der G. werd bij de arrestatie een vuurwapen gevonden. Als vast komt te staan dat de kogels die op Fortuyn zijn afgeschoten uit dat wapen kwamen en daarop vingerafdrukken van de verdachte staan, is er keihard bewijs.
Er is bovendien een flink aantal getuigen dat de schietpartij van nabij heeft gezien. Vier van hen hebben de schutter achtervolgd tot die werd gearresteerd. Ook zijn in de auto van Van der G. adressen gevonden van drie andere leden van de Lijst Pim Fortuyn (LPF) en plattegronden, wat eveneens belastend voor hem is.
Het OM zegt geen aanwijzingen te hebben dat de verdachte medeplichtigen had. Uit onderzoek van justitie blijkt dat Van der G. niet op de verkiezingsbijeenskomst in Breda is geweest waar Fortuyn enkele uren voor zijn dood sprak. Het verhaal van getuigen dat de verdachte daar had gepraat met twee mannen klopte dus niet.
Wat zijn de consequenties van het zwijgen van Van der G.?
Als er veel bewijs is, maakt het niet zoveel uit of de verdachte zwijgt. Rechters kunnen daarin zelfs een bevestiging van zijn schuld zien. Van der G. heeft na zijn arrestatie geen verklaring afgelegd, maar heeft wel zijn naam gegeven. Omdat hij in het belang van het onderzoek in beperking zit - hij mag niemand spreken behalve zijn advocaten - mogen zijn raadslieden niets over de zaak zeggen. Waarom Van der G. zwijgt, is dus niet bekend.
Wie verricht het onderzoek naar de moord op Pim Fortuyn?
De moord is gepleegd op het grondgebied van het politiekorps Gooi- en Vechtstreek. Binnen dit korps - dat valt onder het Openbaar Ministerie in Amsterdam - is een rechercheteam geformeerd dat de moord onderzoekt. Maandag zijn daar rechercheurs van andere regio's aan toegevoegd. Mogelijk is ook de hulp ingeroepen van het 'Escape'-team, dat is opgericht om dierenrechtenactivisme te bestrijden. De Amsterdamse fungerend hoofdofficier van justitie G. Hof stee coördineert het onderzoek. Eerst werd hij terzijde gestaan door twee officieren uit het team dat alle zaken uit Gooi en Vechtstreek behandelt. Maandag zijn zij vervangen door collega's met meer ervaring in moordzaken.
Wat is er over het moordwapen bekend?
Van der G. had geen wapenvergunning en was geen lid van een schietvereniging. Het OM wacht nog op de resultaten van het wapen- en munitieonderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), dat deze week wordt verwacht. Het NFI kijkt naar kaliber, kenmerken en bijzonderheden van het vuurwapen. Ook de kogels en hulzen - ieder vuurwapen laat unieke sporen achter - worden minutieus bestudeerd.
Het NFI heeft een databank van kogels en hulzen van schietincidenten. Daarin kan worden nagegaan of het wapen waarmee Fortuyn is vermoord, hetzelfde is als waarmee een milieuambtenaar in 1996 werd doodgeschoten.
De kans is groot dat Fortuyn is neergeschoten met een 9 millimeter wapen, zegt Jas van Driel, onafhankelijk wapenexpert. Ongeveer 80 procent van alle vuurwapens is van dit kaliber. Uit foto's en een situatieschets kan volgens Van Driel worden opgemaakt dat de hulzen bij het afvuren van het wapen naar links zijn gesprongen. 'Dat gebeurt alleen bij wapens van fabrikant Walther. De Walther P5 wordt door de Nederlandse politie gebruikt.' Volgens hem is het goed mogelijk dat de verdachte in het illegale circuit een politiepistool heeft bemachtigd. 'Daarvan verdwijnen er circa 50 per jaar.'
Waarom kon Van der G. zo snel worden gearresteerd?
Om 18.06 uur kreeg de meldkamer van de politieregio Gooi en Vechtstreek een 112-melding binnen dat er op Pim Fortuyn was geschoten. Onmiddellijk werd alle 'noodhulp' gealarmeerd, agenten die louter beschikbaar zijn voor calamiteiten. Vier auto's met ieder twee agenten reden met gillende sirenes naar een pompstation bij het Mediapark, waar de dienders een kogelwerend vest aantrokken.
Intussen kreeg de meldkamer om 18.07 uur een tweede melding dat vier personen de achtervolging hadden ingezet op de vermoedelijke dader. Een minuut later deed een van de achtervolgers via zijn mobiele telefoon verslag van wat hij zag. De agenten kregen deze informatie ook en wisten de verdachte snel te overmeesterden. Dat was om 18.12 uur, zes minuten na de schietpartij.
Zijn er aanwijzingen dat hij betrokken was bij radicale, gewelddadige groepen als het Dierenbevrijdingsfront (DBF)?Van der G. heeft ooit deeluitgemaakt van de actiegroep Lekker Dier en heeft toen naar eigen zeggen aan acties deelgenomen. Er zijn geen concrete aanwijzingen dat Van der G. onlangs deelnam aan illegale acties, als het in brand steken van slachthuizen of het bevrijden van nertsen.
Hij werkt bij de Vereniging Milieu-Offensief (VMO) die systematisch procedeert tegen de bio-industrie. Maandag ontkenden zijn drie collega's op de website van VMO opnieuw betrokkenheid bij de moord. 'De enige verklaring die mogelijk kán zijn, is kortsluiting in het hoofd.'
Wel is Van der G. in 2000 op de publieke tribune van de rechtbank van Arnhem gesignaleerd tezamen met activisten toen pelsdierfokkers terechtstonden. Zij hadden op de supportersgroep van het DBF ingeslagen. Volgens een demonstrante was Van der G. mee om haar te steunen en had hij niets te maken met het DBF.
Door wie worden de drie advocaten van Van der G. betaald?
Volkert van der G. komt vermoedelijk in aanmerking voor rechtsbijstand, die hij moet aanvragen bij de Raad voor Rechtsbijstand in Amsterdam. De vergoeding voor de advocaat is in deze zaak volgens de raad na het eerste etmaal 75,78 euro per uur. Gewoonlijk wordt voor één advocaat 'toevoeging' verleend, maar de raad kan toestemming geven voor verdediging door extra advocaten.
Omdat er in deze zaak drie officieren het politie-onderzoek leiden, heeft de verdediging gemeend daar veel tegenover te moeten stellen.
Stijn Franken voert de verdediging, daarbij geholpen door zijn kantoorgenoten Britta Böhler en Victor Koppe.
[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 14-05-2002 07:21]
quote:hmmmm...
Op dinsdag 14 mei 2002 07:03 schreef eRR_ het volgende:
De kans is groot dat Fortuyn is neergeschoten met een 9 millimeter wapen, zegt Jas van Driel, onafhankelijk wapenexpert. Ongeveer 80 procent van alle vuurwapens is van dit kaliber. Uit foto's en een situatieschets kan volgens Van Driel worden opgemaakt dat de hulzen bij het afvuren van het wapen naar links zijn gesprongen. 'Dat gebeurt alleen bij wapens van fabrikant Walther. De Walther P5 wordt door de Nederlandse politie gebruikt.' Volgens hem is het goed mogelijk dat de verdachte in het illegale circuit een politiepistool heeft bemachtigd. 'Daarvan verdwijnen er circa 50 per jaar.'
de nederlands politie gebruikt action3 munitie, speciale munitie die onder een lager druk verbrand, ivm met de kogel, die ook geen standaard 9mm kogel is maar een speciale kogel, ontwikkeld om iemand te stoppen en neer te leggen, maar NIET om te doden. Om die kogels af te kunnen schieten moet het hele pistool worden aangepast, omdat zonder aanpassingen de slede niet ver genoeg meer naar achter gaat door een te lage tegendruk van de huls. De milieuambtenaar is gedood met hele speciale kogels, te weten hollow points. Die worden ten eerste zelfs door criminelen bijna nooit gebruikt (te duur), maar zijn door een veel hogere druk bij de verbranding van het kruit zelfs niet te gebruiken in een waltyer van de nl politie. Het lijtk me dus heel stug dat het om hetzelfde pistool gaat. (en het zou wel heel dom zijn om 2 maal hetzelfde vuurwapen te gebruiken, dat een vuurwapen unieke sporen achterlaat weet iedereen, zeker een professional/kenner. Ik geloof wel dat Volkert een prof was wat dit betreft)
[..]
Ze waren zelfs dusdanig bang dat er iets zou gebeuren dat daar (in Breda) iedereen die naar binnen ging zijn/haar tas doorzocht werd, en niemand die er niet op de lijst stond naar binnen mocht.
[quote]
de verhoogde beveiliging was om taartgooiers op te vangen, met moordenaars werd in breda ook geen rekening gehouden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |