Ben benieuwd of de daders nog gepakt worden. zal helaas wel niet
Het is goed als er gedemonstreerd wordt tegen de politiek van Israel, maar zo'n demonstratie als afgelopen zaterdag op de dam kán in mijn ogen niet. Dat was namelijk veel meer dan een demonstratie tegn de staat Israel.
Tja, ik ben zowiezo tegen demonstraties tegen Israel in Nederland. En al helemaal als het weer lekker aangegrepen wordt om eens te rellen.
Laat ze dat lekker IN Israel doen. Wij hebben niks ermee te maken.
Maar ik vind het zelf altijd een beetje... middeleeuws om vlaggen te gaan verbranden.
En dat groepje "rotjochies van Marokkaanse afkomst" was er alleen maar om te rellen.
Als je ze een landkaart in de handen zou drukken, zouden ze de Gaza-strook niet eens aan kunnen wijzen.
quote:ben ik het mee eens, hoewel Israel wel duidelijk gemaakt mag worden dat ze heel verkeerd bezig zijn. Maar dit (deze demonstratie op de dam) is daarvoor natuurlijk niet de manier.
Op maandag 15 april 2002 09:34 schreef vexz het volgende:
ja idd hier demonstreren tegen israel? laten ze dan mooi met het vliegtuig/boot die kant uitgaan, druk die jongens allemaal een AK47 in de klouwen en laat ze de palestijnen maar gaan helpen dan.. ipv. hier rellen te gaan maken.
quote:en dat ben ik ook met jou eens, israel maakt er ook een groot zootje van.. en bij alles wat er mis gaat verwacht men van het westen dat ze er tussen springen om een oplossing te vinden. We moeten een vervanger hebben voor de olie, dan is het middenoosten ook niet machig meer.
Op maandag 15 april 2002 09:48 schreef bluegrass het volgende:[..]
ben ik het mee eens, hoewel Israel wel duidelijk gemaakt mag worden dat ze heel verkeerd bezig zijn. Maar dit (deze demonstratie op de dam) is daarvoor natuurlijk niet de manier.
quote:Dat het uitloopt in rellen is idd minder. Maar ik vind het wel goed dat er vanuit de internationale gemeenschap een signaal wordt afgegeven dat men het er niet mee eens.
Op maandag 15 april 2002 09:30 schreef X-Ray het volgende:
Het mag wel volgens mij hoor.Tja, ik ben zowiezo tegen demonstraties tegen Israel in Nederland. En al helemaal als het weer lekker aangegrepen wordt om eens te rellen.
Laat ze dat lekker IN Israel doen. Wij hebben niks ermee te maken.
En zo'n opmerking als laten ze dat in israël doen, slaat natuurlijk als een tang op een varken. Als studenten demonstreren zeg je toch ook niet, laat ze dat lekker op school doen. Of als mensen tegen geweld in huislijke kring demonstreren zeg je toch ook niet "doe dat lekker thuis"
quote:Dat is niet vergelijkbaar.
Op maandag 15 april 2002 09:54 schreef Da hopman het volgende:
En zo'n opmerking als laten ze dat in israël doen, slaat natuurlijk als een tang op een varken. Als studenten demonstreren zeg je toch ook niet, laat ze dat lekker op school doen. Of als mensen tegen geweld in huislijke kring demonstreren zeg je toch ook niet "doe dat lekker thuis"
Dat is niet te vergelijken met scholieren die demonsteren tegen regels in NEDERLAND en daar dus ook demonstreren.
Of gaan ze in Canada demonsteren tegen het Nederlandse schoolbeleid?
quote:Nederland heeft er als gerespecteerd lid van de internationale gemeenschap weldegelijk mee te maken. In de grondwet staat zwart op wit dat het een taak van NL is de internationale rechtsorde te stimuleren. We zijn bovendien lid van de VN, en de EU, beide maken zich sterk voor Vrede in het M.O.
Op maandag 15 april 2002 10:00 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dat is niet vergelijkbaar.
Als men tegen Israel wil demonstreren, dan moeten ze dat in Israel doen. Niet in Nederland, dat geen moer met Israel te maken heeft.Dat is niet te vergelijken met scholieren die demonsteren tegen regels in NEDERLAND en daar dus ook demonstreren.
Of gaan ze in Canada demonsteren tegen het Nederlandse schoolbeleid?
en dan is het ook nog eens zo dat Nederland een zeer grote handelspartner is van Israel (ook militair gezien!) en tegelijkertijd hebben wij ook veel en sterke banden zowel economisch als politiek met de Palestijnen.
Ik weet dus wel zeker dat wij politiek, economisch, militair en moreel ons er mee moeten bemoeien!
quote:Ja dat kan.
Op maandag 15 april 2002 10:25 schreef bluegrass het volgende:
Ik weet dus wel zeker dat wij politiek, economisch, militair en moreel ons er mee moeten bemoeien!
Dat moet men daar doen, vind ik dan.
quote:Met Srebrenica in min achterhoof lijkt me dat een slecht plan
Op maandag 15 april 2002 10:25 schreef bluegrass het volgende:Ik weet dus wel zeker dat wij politiek, economisch, militair en moreel ons er mee moeten bemoeien!
quote:dat valt wel mee. onze deelname aan de vredesmacht (we hadden zelfs de leiding erover voor een half jaartje, in eritrea is ook goed gegaan dacht ik zo.
Op maandag 15 april 2002 10:31 schreef Frenkie het volgende:[..]
Met Srebrenica in min achterhoof lijkt me dat een slecht plan
maar in het geval van israel (waar we trouwens al hebben deelgenomen aan een vredesmacht!!) bedoel ik in dit geval militair op het gebied van de handel/economie.
quote:Ja over libanon kunnen we het ook hebben, moet je even de ingezonden brieven in de volkskrant van afgelopen zaterdag lezen.
Op maandag 15 april 2002 11:18 schreef bluegrass het volgende:[..]
dat valt wel mee. onze deelname aan de vredesmacht (we hadden zelfs de leiding erover voor een half jaartje, in eritrea is ook goed gegaan dacht ik zo.
maar in het geval van israel (waar we trouwens al hebben deelgenomen aan een vredesmacht!!) bedoel ik in dit geval militair op het gebied van de handel/economie.
Daar stond een brief van eenoud VN-sergeant die gediend had in Libanon. En ook daar werden onder de ogen van de Nederlandse VN-soldaten misdaden (in dit geval door de israeliers) begaan. Zonder dat de VN-militairen mochten ingrijpen. (de veiligheid van de eigen manschappen was belangrijer dan intervenieren )
Maar ik krijg zware kotsneigingen bij dat Allah Ekbar -geblèr. Het is dus weer een ordinaire verheerlijking van hun eigen geloof.
quote:Ja daar word ik ook scheit- en scheitziek van.
Op maandag 15 april 2002 11:42 schreef B.R.Oekhoest het volgende:Maar ik krijg zware kotsneigingen bij dat Allah Ekbar -geblèr.
Doet me aan Deutschland Uber Alles denken dat soort gebler. .
quote:Dus je bent tegen democratie?
Op maandag 15 april 2002 09:30 schreef X-Ray het volgende:Tja, ik ben zowiezo tegen demonstraties tegen Israel in Nederland.
GLG
quote:Herstel: (volkskrant vandaag):
Op maandag 15 april 2002 11:42 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Het ontbrak er nog maar net aan dat ze een foto van Bin Laden bij zich hadden daar op de Dam.
---------------------------------------------
'Die domme mensen verbranden vlaggen'Onruststokers scanderen 'Hamas Hezbollah, Jihad'
15 april 2002
- Van onze verslaggeefster Rachida Azough
Kinderwagens, vrouwen met hoofddoeken en megafoons, een peuter met op het voorhoofd de Palestijnse vlag geschminkt. De demonstratie voor de Palestijnen lijkt op de Dam goed te beginnen, maar de sfeer is verpest door honderden Marokkanen met bivakmutsen en anti-joodse fundamentalisten.
Ongeveer tienduizend mensen, veelal minderheden, glunderen van plezier om de grote opkomst. De familie Radi Hemdi uit Amsterdam-Noord vindt het hartverwarmend dat er ook veel joodse demonstranten zijn.
'Dan weet ik dat zij ook meevoelen', zegt Senae (13). Vlak voor de Marokkaanse familie houdt Maria Marquez (43) een kussensloop omhoog met de tekst: Jenin 2002 = Warschau 1943. 'Joden verzetten zich toen met wapens, nu doen Palestijnen dat.'
Vlaggen van Hamas, Hezbollah, Irak, Syrië, Palestina, Libanon, Saudie Arabië en Marokko sieren de Dam. Voor Palestina. De demonstratie is nog niet in beweging gekomen of er wordt al een vlag verbrand, de Engelse. Met een flesje deodorant en een aansteker gaat de vlag in vlammen op . Als het synthetische symbool is verschrompeld, doen de jongens een vreugdedansje in een cirkel. Er volgen nog vele Amerikaanse en Israëlische vlaggen.
Rosa van der Wieken (53) kan het niet aanzien. De vrouw vergeet het winkelen, wurmt zich in de massa en pakt de Israëlische vlag af. Ze wordt in een hoek gedreven, krijgt klappen, maar wordt beschermd door een aantal vrouwen en mannen. Ook de eigen ordedienst grijpt in. Maarde onruststokers zijn gewoon met te veel.
Van der Wieken, met een kras op de neus, en een schroeiplek op de broek: 'Er is geen politie, die domme mensen krijgen de kans om vlaggen te verbranden terwijl dat verboden is.'
Fathi Ahmed (63) vindt het verbranden van vlaggen 'symbolisch'. 'Mensen laten met vlagverbranding zien dat ze het oneens zijn met de foute dingen die dat land doet.' Tegenover de Heineken-brouwerij legt de man zijn wandelstok te rusten, om naast zijn broeders te bidden op het plantsoen.
Ondanks zijn relativerende woorden is de toon voor de demonstratie gezet. Anti-joodse leuzen worden gescandeerd, afgewisseld met 'Hamas, Hezbollah, Jihad', en foto's van Bin Laden worden trots meegedragen. Sommige voorbijgangers slaan het met verbazing gade. Fadel Ouaziz (39) vreest voor escalatie: 'De organisatie had de leuzen van deze demonstratie moeten vaststellen. Het kan niet zo zijn dat fundi's er hun eigen feestje van maken. Deze demonstratie is bedoeld voor de Palestijnse zaak.'
En het loopt uit de hand. In hotel Krasnapolsky hebben honderden jonge mannen een 'joodse' vijand gevonden. Bakstenen en stokken vliegen richting Krasnapolsky. Ruiten worden ingeslagen, en ook de luifel gaat eraan. Demonstranten proberen de honderden onruststokers met een levende keten tegen te houden, maar het lukt niet.
Imam Haselhoef en een vader met zijn zoon in de handen stellen zich, voor de entree, op als levend schild. De gefrustreerde onruststokers rennen massaal op ze af. Stenen vliegen door de lucht. Als grap voegen twee jongens in bivakmutsen zich met hun plastic geweren bij de groep die de onrust juist wil stoppen, vlak voor de entree van Krasnapolsky. Naast Rabbae (ex-Kamerlid voor Groen Links) en Haselhoef, vader en kind, andere demonstranten.
De mobiele eenheid komt in actie, maar de onrust blijft. De menigte betogers wordt keer op keer onder de voeten gelopen door vluchtende relschoppers. Uiteindelijk worden er twintig gearresteerd.
----------------------------
Het is godsamme nog erger dan ik dacht met die eikels.
Duidelijk dat er hier mensen op zoek waren naar een rel.
De ME had nog veel harder op moeten treden tegen die kamelen-neukers!!!
quote:Ja ik wil een fascistische staat, waarin het Arische Uberblut de boventoon voert. Dat weet je toch?
Op maandag 15 april 2002 11:58 schreef Good_Looking_Gobling het volgende:[..]
Dus je bent tegen democratie?
GLG
quote:Of misschien kan GL vertellen dat het de schuld was van de onwil van de mensen daar om te integreren met de demonstranten.
Op maandag 15 april 2002 12:19 schreef NorthernStar het volgende:
Misschien kan van Boxtel een commissie instellen?
Hakenkruisen op het Nationaal Monument op de Dam. Stenen naar het 'joodse' Krasnapolsky-hotel. En even verderop een Arabisch jongetje met een Palestijnse sjaal om zijn hoofd en een imitatie-kalasjnikov in de hand. De omstanders - zijn vader, zijn ooms? - kijken lachend toe.
'Amsterdam niet meer van de joden', kopt het Algemeen Dagblad vanochtend over de demonstratie tegen het Israëlische optreden jegens de Palestijnen, alsof Amsterdam ooit wel 'van de joden' was.
Maar honderd tot tweehonderd jonge Marokkanen - die tegenwoordig anders schijnen te heten - hebben zaterdag wel duidelijk gemaakt dat de geruststellende woorden van de Arabische gemeenschap in Amsterdam na 11 september, vooral veel verhulden. Is het dan toch waar dat de stad een slang aan de borst koestert? Dat is - niet alleen vanwege de drama's in het Midden-Oosten maar vooral ook door het steeds manifestere isolement van de islamitische gemeenschap - angstwekkend.
Wie beweert dat de rellen uitsluitend werden veroorzaakt door opgeschoten Marokkaanse pubers die zich au fond weinig onderscheiden van de doorsnee-voetbalhooligan, onderschat de sentimenten onder de tienduizend vredelievende demonstranten. De talloze verwijzingen naar de nazi's ('Hitler is er één vergeten: Sharon'), de adhesiebetuigingen aan het adres van Saddam Hoessein en Osama bin Laden en het scanderen van 'Hamas, Hamas, alle joden aan het gas', duiden op virulent antisemitisme.
De massaal aanwezige politie deed wat zij kon, daarbij geholpen door de moedige ordedienst van de organisatie. Uit begrip voor de woede over het optreden van Israël in de Palestijnse gebieden was veel toegestaan - optreden maakt de zaak vaak erger. Van de relschoppers werden er evenwel slechts twintig gearresteerd, maar dat had evengoed een veelvoud kunnen zijn.
Burgemeester Job Cohen wist direct te melden dat de jongeren uit Amsterdam-Oost en West kwamen. ''We kennen ze.'' Als dat zo is, rest maar één conclusie: keihard aanpakken. Maar belangrijker nog is de vraag hoe de groeiende kloof tussen de autochtone en een deel van de allochtone gemeenschap kan worden gedicht. Zonder te vervallen in de xenofobie van Fortuyn, is nu wel zonneklaar dat een vriendschapsbezoek aan de moskee niet langer toereikend is.
Zondag is er weer een demonstratie. Joodse jongerenorganisaties willen dan hun steun betuigen aan Israël. De middenstand ziet de bui al hangen. Nu al klinkt de roep om een verbod. Maar iedereen heeft recht op zijn eigen demonstratie. En de relschoppers zouden de lachende derde zijn.
--------------------------------------------------------
Vlaggen verbranden op het monument.
Wat zegt artikel 1 daarover?
Misschien moet ik maar eens een veiliger heenkomen zoeken dan Amsterdam.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |