naam schilderij: Silence=Death (Keith Haring)
Ik vind vooral de gedachte achter het schilderij heel erg mooi. Met name de bekende Haring poppetjes. Handjes voor de ogen ,handjes voor de mond, handjes voor de oren. We zien niets, zeggen niets en horen niets.
"Everyday, people everywhere have to deny who they are due to prejudice, stereotypes and the possibility of harassment."
Silence=Death betekent eigenlijk dat door stil te zijn over je ware aard (en meer in het algemeen over de dingen om je heen)overschilligheid
wordt voortgezet en mythes worden gevormd.
"By not speaking out, you are denying yourself and society a solution to the problem of ignorance (overschilligheid) and prejudice (vooroordelen).
overigens is het een knipoog naar de bekende religieuse betekenis van die poppetjes: je mag geen kwade dingen zien, je mag niet kwaad spreken, je mag geen kwade dingen horen, en juist die religieuse waarden zijn vaak de schuld van de overschilligheid en vooroordelen!
kort om door te zwijgen te zeggen wie en wat je bent, te zeggen waar je voor staat, is er niemand die je hoort, en wanneer je niet jezelf kunt zijn, leef je niet en dat staat natuurlijk gelijk aan de dood.
Dit schilderij heeft specifiek een roze driehoek achter de poppetjes, het symbool van de wereldwijde homobeweging (overigens bedacht door de nazi's! maar dat terzijde), maar het schilderij kan natuurlijk heel goed in meer algemene zin worden beschouwd.
[Dit bericht is gewijzigd door bluegrass op 12-04-2002 09:07]
Uiteraard moet je het in het echt gezien hebben...
maar voor vandaag wil ik deze nomineren :
omdat die man met kleuren kan toveren als geen ander , en ik zin krijg om in dit schilderij te duiken.
quote:Vooral deze vind ik erg mooi.
Op vrijdag 12 april 2002 10:17 schreef Blex het volgende:
Alles van Dali is gewoon echt super !! Die vent was een geniaale gek !
Het valt me overigens op dat mensen die zo weglopen met Dali , vaak diezelfde mensen zijn die geen reet van kunst begrijpen of afweten.
Durf dan ook een Hieronymus Bosch te noemen ,
want buiten het feit dat hij van Nederlandse afkomst is , deed hij ook allang datgene waar Dali pas jaren later mee bekend werd , en mi nog beter ook.
Dali , een geniale gek ? Ja misschien.
Dali , een groot en geniaal kunstenaar ? Nee , zover wil ik zeker niet gaan.
Daarbij , Dali is niet eens zo groot geworden omwille van zijn werk , maar toch vooral omwille van zijn charisma.
En dat er nu nog steeds zoveel mensen met beide benen tegelijk inlopen , is toch op zijn minst treurig te noemen.
Dali is (helaas) veel groter geworden dan hij daadwerkelijk is , de Britney Spears onder de kunstenaars , kijk eens wat verder dan je korte neus lang is , en ontdek de echte wereld die KUNST heet.
quote:
Op zaterdag 13 april 2002 01:10 schreef OtherOther het volgende:Dali is (helaas) veel groter geworden dan hij daadwerkelijk is , de Britney Spears onder de kunstenaars , kijk eens wat verder dan je korte neus lang is , en ontdek de echte wereld die KUNST heet.
quote:sterk argument
Op zaterdag 13 april 2002 01:55 schreef Gellius het volgende:
Zoals ik al zei: Dali is een oplichter.
quote:Tja ,dat is dus net zoiets als vragen aan Britney-fans waarom ze vinden dat ze een groot pop-artieste is.
Op zaterdag 13 april 2002 02:07 schreef don_quichot het volgende:[..]
sterk argument
, maar ik wil graag weten waarom het een groot kunstenaar zou zijn.
quote:britney is gewoon lekker
Op zaterdag 13 april 2002 02:29 schreef OtherOther het volgende:Tja ,dat is dus net zoiets als vragen aan Britney-fans waarom ze vinden dat ze een groot pop-artieste is.
quote:Ja , maar dan toch op zijn minst een charlatan met een zeer indrukwekkende snor.
Op zaterdag 13 april 2002 02:34 schreef don_quichot het volgende:[..]
britney is gewoon lekker
, dali is een charlatan.
Excavation - W. de Kooning
Hoekig , rond , grauw , kleurrijk , rauw , subtiel.. de Kooning tapt altijd uit een interessant vat vol tegenstrijdigheid.
Blijft toch wel een van zijn meesterwerken , als je het mij vraagt.
Piet Mondriaan op weg naar abstratie. Vreselijk mooi...
Het werk van Yves Klein is museaal van afmeting. Hij behoort tot de stroming van de Minimalisten en toch is zijn werk overweldigend. Ik leerde het als kind in het Stedenlijk te Amsterdam kennen. Het is gemaakt van een monochrome kleur blauw. In dit geval over sponzen heen geschilderd. De natuursponzen vormen het relief.
De tijd waarin ik dit werk leerde kennen was die van de eerste bemande ruimtevaart en de maanlanding. Het werk van Klein doet denken aan de oppervlakten van verre planeten en de Maan. Kraters zijn ook veelvuldig gebruikte reliefvormen in zijn werk.
De kleur is intens en de geur van zijn verf heerlijk. Ik kon er uren naar kijken want had een gratis museumkaart en woonde om de hoek.
Nog vaak droom ik van het werk van Yves Klein. Hij werkte ook met bladgoud en dat gaf aan de zaal waarin het werk hing een fantastische kleurkombinatie: goud en diepblauw.
De goudkleurige werken waren massief met bladgoud bekleed. Kraters onder andere zoals de sponzen op bovenstaand doek verspreid over het linnen.
Later zag ik dat hij ook vrouwen insmeerde met de blauwe verf en ze dan als stempel tegen een doek drukte. Zo ontstonden werken met 2 kleuren: wit van het doek en de blauwe afdrukken van mensfiguren. Toch vind ik zijn 'monochromen' het mooiste.
Er zijn wel meer mooie schilderijen maar deze wilde ik je even laten zien.
[Dit bericht is gewijzigd door Lurky op 13-04-2002 13:15]
quote:Moooooi!
Op zaterdag 13 april 2002 12:42 schreef OtherOther het volgende:
en voor vandaag deze :Excavation - W. de Kooning
Hoekig , rond , grauw , kleurrijk , rauw , subtiel.. de Kooning tapt altijd uit een interessant vat vol tegenstrijdigheid.
Blijft toch wel een van zijn meesterwerken , als je het mij vraagt.
Keep up the good work ..
Simeon de Zuilenheilige van Willink drukt de angst voor de naderende oorlog uit (jammer dat het plaatje zo slecht is)
Deze 'Annunciation' van El Greco vind ik ook prachtig
Een van m'n favoriete van Goghs:
Veel laat-gotisch werk vind ik ook mooi, zoals deze van Campin:
quote:Dali maakte in elk geval toegankelijke schilderijen die door een breed publiek mooi worden gevonden. Dat hij dat zakelijk en commercieel goed heeft weten uit te buiten is alleen maar slim van hem. Als je iets goed kan mag je daar best geld aan verdienen, ik vind het grote onzin dat een kunstenaar een lijdend bestaand zou moeten hebben. Ik zag ook een vergelijking met Britney Spears voorbij komen. Wat een onzin. Dali was bepaald geen middelmatig kunstenaar en had zeker een heel eigen en herkenbare stijl.
Op zaterdag 13 april 2002 01:43 schreef don_quichot het volgende:[..]
een herhaalde oproep om met argumenten te komen waarom Dali zo'n goed schilder was. ik houd de rest van het weekend maar vrij om de stortvloed aan reacties te kunnen lezen....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |