Ik gaf aan dat de bijbel hier niet duidelijk in is (waarin wel ), en dat er ook voorbeelden zijn waar homofilie voorkomt in de bijbel (natuurlijk niet expliciet).
Ik kreeg vervolgens naar mijn hoofd een stukje uit "Romeinen" gegooid, met daarin een tekst waarin wordt gerept over de schandelijke sexpraktijken tussen gelijke geslachten. Maar zoals het gaat met de bijbel is dit vrij te interpreteren. Ik probeer het daar ook duidelijk te maken maar iedereen ziet de woorden 'mannen' 'sex met elkaar' en 'schandelijk' staan en vindt dat ik zwaar ongelijk heb.
Ben ik nu zo gek en zit ik inderdaad helemaal fout?
Volgens mij is er geen goed of fout, en zegt de bijbel helemaal niet of homofilie slecht of goed is.
Zie deze linkjes voor de voorbeelden:
http://www.holyfemales.myweb.nl/bijbelonderzoek.htm
http://www.chjc.nl/alting.htm
Ontopic:
Veel succes!
Dit gaat om een interpretatie verschil dus de discussie zal altijd wel blijven.
Maar goed, dit is niet de plaats om een bijbel/koran discussie te gaan houde. De bijbel veroordeelt het ook zeer zwaar.
Ik vind het ronduit belachelijk.
quote:Nee, daar zijn ze na meer dan 1900 jaar maar eens mee gestopt.
Op vrijdag 05 april 2002 13:31 schreef erikh het volgende:
Het enige verschil is dat je een katholieke priester niet zo snel in het openbaar zult horen zeggen dat homofilie een ziekte is die moet worden bestreden
quote:Ik zie mijzelf dat nergens vragen...
Op vrijdag 05 april 2002 13:30 schreef Redman het volgende:
En nu probeer je hier je gelijk te halen?Dit gaat om een interpretatie verschil dus de discussie zal altijd wel blijven.
En wat zou mijn gelijk dat moeten inhouden? Ik zeg niet dat de Bijbel voor is of tegen, ik denk dat je dit niet uit de Bijbel kan halen.
Er is dus geen sprake van een discussie die een antwoord moet geven op de vraag of de Bijbel voor of tegen is.
Het feit dat je zegt dat het een interpretatie verschil is en dat de discussie altijd zal blijven, geeft dus aan dat de Bijbel hier niets over zegt. En dat is het punt, dat ik probeer duidelijk te maken. Dus eigenlijk heb je mijn vraag beantwoord
Maar om nou te zeggen dat homo's gehaat moeten worden.. Nee, er staat in de bijbel heb anderen lief als jezelf. Onder die 'anderen' behoort ook homo's dus die moet je ook liefhebben. Alleen hun seksualiteit is verkeerd. Dus als je homoseksuele gevoelens hebt en die uit, dan ben je zondig bezig. Heb je die gevoelens ook, maar uit je ze niet, dan niet.
Je moet de bijbel eens goed lezen om ergens een oordeel over te vormen. En ja inderdaad zijn veel bijbelteksten in vele manieren te interpreteren, maar sommige zijn ook rotsvast. Waaronder de tekst over homoseksualiteit, de 10 geboden, en nog meer.
Geen woord over dat homofilie slecht is en verboden door God.
Leviticus 18 vers 22
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.
Nee, twee mannen met een vrouw erbij is geen oprechte liefde.
Leviticus 20 vers 13
13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Weer met vrouwelijke bijligging. Dat doe je toch ook niet in het bijzijn van een dame.
Richteren 19 vers 22-26
Tja ook weer een verhaaltje waar een groep mannen een andere man wil pakken.
Maar nergens staat dat homofilie verboden is door God.
Romeinen 1 vers 26 en 27
23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten. 24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; 25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen. 26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; 27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. 28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen; 29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;
Komt er op neer dat ze afgoden aanbaden en aan het rondneuken waren, met wie dan ook. Dat is zelfs in deze tijd af te keuren. Hoef je ook niet gelovig voor te zijn om te weten dat dat niet goed is.
Maar weer geen verbod van God tegen homofilie.
Wie weet dan waar in de Bijbel een duidelijk verbod staat tegen liefde van man en man?
quote:dan moeten we dit van moslims nog 300 jaar aanhoren
Op vrijdag 05 april 2002 13:33 schreef Redman het volgende:[..]
Nee, daar zijn ze na meer dan 1900 jaar maar eens mee gestopt.
quote:Leviticus 18:22: "Met een man mag u geen omgang hebben zoals met een vrouw; dat is een gruwel.
Op vrijdag 05 april 2002 15:19 schreef Gia het volgende:
Leviticus 18 vers 22
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.Nee, twee mannen met een vrouw erbij is geen oprechte liefde.
Dat heb ik van een website geplukt, en in de Bijbel die hier voor me ligt staat het volgende:
"Ik ben de HERE. En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het."
Jouw versie is wat vager, je zou daaruit kunnen concluderen dat God het niet afkeurt. In de 2 versies die hierboven staan is het wel duidelijk dat God homofilie verbiedt. Wat is nu de juiste vertaling?
quote:Leviticus 20:13: "Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht."
Leviticus 20 vers 13
13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
"Een man die gemeenschap heeft met iemand van het mannelijk geslacht, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw, - beiden hebben een gruwel begaan, zij zullen zeker ter dood worden gebracht, hun bloedschuld is op hen."
Zelfde verhaal, de 1e kwam van Internet, de 2e uit de Bijbel hier.
Dan nog een stukje uit Korinthiërs 6:9-10: "Wat! Weet gij niet dat onrechtvaardigen Gods koninkrijk niet zullen beërven? Wordt niet misleid. Noch hoereerders, noch afgodsdienaars, noch overspelers, noch mannen die er voor onnatuurlijke doeleinden op na worden gehouden, noch mannen die bij mannen liggen, (10) noch dieven, noch hebzuchtige personen, noch dronkaars, noch beschimpers, nog afpersers zullen Gods koninkrijk beërven."
quote:Tsja, dit haal ik uit mijn Bijbel:
Romeinen 1 vers 26 en 27
23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten. 24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren; 25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geeerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen. 26 Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; 27 En insgelijks ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, en de vergelding van hun dwaling, die daartoe behoorde, in zichzelven ontvangende. 28 En gelijk het hun niet goed gedacht heeft God in erkentenis te houden, zo heeft God hen overgegeven in een verkeerden zin, om te doen dingen, die niet betamen; 29 Vervuld zijnde met alle ongerechtigheid, hoererij, boosheid, gierigheid, kwaadheid, vol van nijdigheid, moord, twist, bedrog, kwaadaardigheid;
"Daarom heeft God hen overgegeven aan schandelijke lusten, want hun vrouwen hebben de natuurlijke omgang vervangen door de tegennatuurlijke. Eveneens hebben de mannen die natuurlijke omgang met de vrouw opgegeven, en zijn in wellust voor elkander ontbrand, als mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende en daardoor het welverdiende loon voor hun afdwaling in zichzelf ontvangende.
quote:Het hangt er maar vanaf welke vertaling je gebruikt. De ene is vaag, de andere heel duidelijk in het afwijzen van homofilie. Eigenlijk zou je moeten kijken wat de Griekse tekst erover zegt.
Wie weet dan waar in de Bijbel een duidelijk verbod staat tegen liefde van man en man?
quote:Ik kan je zeggen dat de Griekse brontekst een stuk vager hierover is. Opavllend is weer dat de protestantse bijbelvertaling het meest expliciet is. Tja, en dan zeggen dat het toch duidelijk in de bijbel staat...
Op vrijdag 05 april 2002 15:35 schreef Meneer_Aart het volgende:[..]
Het hangt er maar vanaf welke vertaling je gebruikt. De ene is vaag, de andere heel duidelijk in het afwijzen van homofilie. Eigenlijk zou je moeten kijken wat de Griekse tekst erover zegt.
quote:Ok, jij hebt er verstand van. Keurt de Bijbel homoseksualiteit af of niet?
Op vrijdag 05 april 2002 15:44 schreef Oakey het volgende:[..]
Ik kan je zeggen dat de Griekse brontekst een stuk vager hierover is. Opavllend is weer dat de protestantse bijbelvertaling het meest expliciet is. Tja, en dan zeggen dat het toch duidelijk in de bijbel staat...
quote:Met 'vrouwelijke bijligging' wordt niet bedoeld dat er ook nog een vrouw bijligt. Men doelt op mannen die bij elkaar liggen alsof ze man en vrouw zijn. (Eufisme voor neuken, blijkbaar)
Op vrijdag 05 april 2002 15:19 schreef Gia het volgende:
Leviticus 18 vers 22
22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.Nee, twee mannen met een vrouw erbij is geen oprechte liefde.
Overigens vind ik de opmerking 'twee mannen met een vrouw erbij is geen oprechte liefde' tamelijk vooringenomen. Het is niet aan mij om te oordelen over de liefde tussen volwassen mensen.
Het oude testament over de relatie tussen David en Jonathan
quote:Lijkt me een weergave van een homosexuele liefde die niet wordt afgekeurd.
1 Samuël 18
3 Jonathan nu en David maakten een verbond, dewijl hij hem liefhad als zijn ziel.
4 En Jonathan deed zijn mantel af, dien hij aan had, en gaf hem aan David, ook zijn klederen, ja, tot zijn zwaard toe, en tot zijn boog toe, en tot zijn gordel toe.1 Samuël 20
30 Toen ontstak de toorn van Saul tegen Jonathan, en hij zeide tot hem: Gij, zoon der verkeerde in wederspannigheid, weet ik het niet, dat gij den zoon van Isai verkoren hebt tot uw schande, en tot schande van de naaktheid uwer moeder?
41 Als de jongen heenging, zo stond David op van de zuidzijde, en hij viel op zijn aangezicht ter aarde, en hij boog zich driemaal; en zij kusten elkander, en weenden met elkander, totdat het David gans veel maakte.2 Samuël 1
26 Ik ben benauwd om uwentwil, mijn broeder Jonathan! Gij waart mij zeer liefelijk; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde der vrouwen.
quote:Toch lastig al die verschillende bijbelen....
Op vrijdag 05 april 2002 16:30 schreef Gia het volgende:
Ik gebruikte de statenvertaling.
Wat nou precies juist is, weet ik ook niet. Ik ken geen Hebreeuws noch Grieks.
quote:Ik kan me op dit moment maar 1 moslim herinneren, jij?
De bijbel is wat dat betreft net zo krom als de Koran. Het enige verschil is dat je een katholieke priester niet zo snel in het openbaar zult horen zeggen dat homofilie een ziekte is die moet worden bestreden en dat moslims dat kennelijk wel doen.
Christenen zijn dus even 'slecht'.
quote:Zou je even ontopic willen blijven?
Op vrijdag 05 april 2002 18:12 schreef Youssef het volgende:gebabbel over bijbel versus koran
quote:
Maar goed, dit is niet de plaats om een bijbel/koran discussie te gaan houde.
quote:Dan slaat deze discussie niet op jou, toch?
Op dinsdag 09 april 2002 14:00 schreef bluegrass het volgende:
Buiten het feit dat het een interpretatiekwestie blijft, erger ik me dood aan het feit dat in zo'n discussie degene die in de bijbel `gelooft' er van uitgaat dat de ander dat ook doet (moet doen) en de verdediger zijn gelijk moet halen met behulp van argumenten. Maar wat als je (en dat doe ik) de bijbel simpelweg als irrelevant beschouw voor de waarheid, wat dan?
quote:Het geeft aan dat ik, wanneer ik de discussie wel voer, automatisch bewijzen vind die voor mijn standpunt pleiten dat de bijbel ansich niet tegen homosexualiteit is. En zo zullen mensen die per definitie al tegen zijn ook hun bewijzen vinden. Wat heeft een discussie dan voor zin?
Op dinsdag 09 april 2002 14:11 schreef Eriksie het volgende:[..]
Dan slaat deze discussie niet op jou, toch?
quote:Wie zegt dat dat ermee bedoeld wordt?
Op vrijdag 05 april 2002 18:06 schreef OllieA het volgende:[..]
Met 'vrouwelijke bijligging' wordt niet bedoeld dat er ook nog een vrouw bijligt. Men doelt op mannen die bij elkaar liggen alsof ze man en vrouw zijn. (Eufisme voor neuken, blijkbaar)
De King James vertaling is als volgt:
Leviticus18:22
Thou shalt not lie with mankind, as with womankind: it is abomination.
Wat is de originele, in dit geval, Hebreeuwse tekst?
Hoe weet je wat een goede vertaling is en wat er met die vertaling bedoeld wordt?
quote:OK, dat lees ik er niet in, maar met dit, dus hier bovenstaande, statement ben ik het eens. Goed gezegd.
Op dinsdag 09 april 2002 14:21 schreef bluegrass het volgende:[..]
Het geeft aan dat ik, wanneer ik de discussie wel voer, automatisch bewijzen vind die voor mijn standpunt pleiten dat de bijbel ansich niet tegen homosexualiteit is. En zo zullen mensen die per definitie al tegen zijn ook hun bewijzen vinden. Wat heeft een discussie dan voor zin?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |