quote:
'Kievits eerder gestraft voor seksuele intimidatie'
de Volkskrant, Binnenland, 29 maart 2002
Van onze verslaggever Weert SchenkDe 48-jarige Martin Kievits, zevende op de kandidatenlijst van Pim Fortuyn, is als docent strafrecht op de Nederlandse Politie Academie (NPA) disciplinair gestraft voor seksuele intimidatie. Dit zeggen verscheidene betrouwbare bronnen bij de politie.
Commissaris L. Mellink, directeur van de NPA, 'ontkent noch bevestigt' dat de Tweede-Kamerkandidaat betrokken was bij een dergelijke affaire. Wel zegt hij dat met zijn docent 'meer aan de hand is dan tot nu toe uit de media blijkt'. Verder verwijst hij naar een onderzoek naar Kievits gedragingen die zich niet verhouden met zijn positie als politieman.
Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Bureau Veiligheid en Integriteit van de politie Utrecht. Opdrachtgever is het politieopleidingsinstituut LSOP in Apeldoorn, waartoe de NPA behoort. Ook vindt er een strafrechtelijk onderzoek plaats naar beschuldigingen van mishandeling, bedreiging en lokaalvredebreuk.
Naar verwachting zal justitie hem hiervoor vervolgen. Hangende het onderzoek werd Kievits deze week buiten functie gesteld.
De disciplinaire straf vanwege seksuele intimidatie liep Kievits enkele jaren geleden op. Hij had een NPA-cursiste uitgenodigd bij hem thuis een herexamen af te leggen. Na het bezoek diende de vrouw een klacht in.
Kievits, die niet bereikbaar was voor commentaar, verklaarde eerder nimmer een strafbaar feit te hebben gepleegd. Het LSOP weigert op de zaak in te gaan.
Het LSOP begon het onderzoek pas nadat Kievits op 18 maart wasgepresenteerd als een troef van Fortuyn. Op die dag meldde hij zich na maandenlang ziekteverzuim volledig hersteld.
Kievits meldde zich in november ziek na problemen in zijn woonplaats Mijdrecht. Hij zou in cafés mensen hebben bedreigd en op de hockeyclub betrokken zijn geweest bij een vechtpartij. Daarvan is toen aangifte gedaan.
quote:
LPF-kandidaat schuldig aan seksuele intimidatiede Volkskrant, Voorpagina, 29 maart 2002
AMSTERDAM - De nummer zeven op de kandidatenlijst van de Lijst Pim Fortuyn, de politieman Martin Kievits, heeft zich schuldig gemaakt aan seksuele intimidatie. De docent strafrecht op de Nederlandse Politie Academie (NPA) is hiervoor disciplinair gestraft, zeggen bronnen bij de politie. Tegen Kievits loopt een onderzoek door het Bureau Veiligheid en Integriteit van de politie Utrecht.
quote:bron: www.volkskrant.nl
Weer kandidaat LPF in opspraak
30 maart 2002
Opnieuw is een kandidaat op de Lijst Pim Fortuyn in opspraak gekomen. C. Eberhard (nummer 13) wordt door zijn vorige partij, Leefbaar Nederland, beschuldigd van het aanbieden van steekpenningen. Voor 50 duizend euro zou de voormalige seksexploitant een plaats op de kandidatenlijst hebben willen kopen. Eberhard ontkent.
Volgens vice-voorzitter Broos Schnetz van Leefbaar Nederland vroeg Eberhard aan het bestuur of hij een verkiesbare plaats kon krijgen als hij een donatie zou doen. Volgens Schnetz heeft de partij dit 'geen seconde overwogen'. Toen Fortuyn bij LN vertrok, ging Eberhard hem achterna. Hij erkent dat hij heeft aangeboden een deel van de verkiezingscampagne voor LN te financieren, maar zegt dat hij nooit de link heeft gelegd met zijn plaats op de lijst.
quote:
LN: 'Poging tot omkoping door lid Lijst Fortuyn'
HILVERSUM - De vice-voorzitter van Leefbaar Nederland, B. Schnetz, heeft C. Eberhard, nummer dertien op de Lijst Pim Fortuyn, beschuldigd van een poging tot omkoping. "Eberhard wilde 50.000 euro betalen om op een verkiesbare plek op de Leefbaar Nederland-lijst te komen" zei Schnetz vrijdag in het tv-programma 2Vandaag.Eberhard ontkende voor de camera de beschuldiging van omkoping. "Ik wilde de partij gewoon steunen", zei hij. "Ik heb alleen gezegd, mocht ik op een verkiesbare plek komen, dan zal ik actief campagne voeren en dat zelf financieren", aldus Eberhard.
Eberhard werkte vorig jaar als vrijwilliger bij Leefbaar Nederland. In zijn sollicitatiebrief om op de kieslijst te komen schreef hij volgens Schnetz: "Ik ben bereid alle kosten van de verkiezingscampagne voor het district Haarlem voor mijn rekening te nemen. Het budget dat ik hiervoor wil vrijmaken is 50.000-60.000 euro. Ik hoop een en andere met jullie te kunnen bespreken tijdens de sollicitatiegesprekken."
Het bestuur, dat "met stomheid was geslagen", wees het aanbod af. "Bij ons zijn zetels niet te koop", schreef de vice-voorzitter tenslotte in een brief aan alle leden.
Pim Fortuyn was ten tijde van de affaire rond Eberhard nog lijsttrekker van Leefbaar Nederland. Volgens Schnetz moet Fortuyn daarom wel op de hoogte zijn van de kwestie. "Ik kan me niet voorstellen dat hij het niet geweten heeft."
quote:
"Ook het cv van Kievits blijkt niet te kloppen'
http://www.omroep.nl/cgi-bin/streams?/nos/nieuws/2002/maart/audio/290302/kievits.rm
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |