Thom de Graaf van D66 wil in ieder geval artikel 23 van de grondwet veranderen, die schoolbesturen nu nog de mogelijkheid geeft om kinderen te weigeren omdat de ouders niet gelovig genoeg zijn. Openbare scholen hebben die mogelijkheid niet. Volgens hem wordt er grof misbruik gemaakt door op die manier leerlingen te selecteren.
Een andere stelde zelfs dat het hele bijzonder onderwijs afgeschaft moet worden. Waarom moet iedereen belasting betalen om dat soort scholen in stand te houden? Ze mogen homo's als leraar weigeren, eisen dat mensen getrouwd moeten zijn als ze les gaan geven. Hij vond dat prima, maar dan wel uit eigen zak betalen, en niet door de staat laten subsidiëren.
Ben het er volkomen mee eens .
Dus een goed idee
[Dit bericht is gewijzigd door Lynch op 24-02-2002 13:17]
quote:Yup daarom ben ik als moslim ook tegen Moslim scholen of scholen die alleen zijn bedoeld of worden bezocht door een selectief groepje mensen. Omdat de kinderen niet genoeg contact zullen hebben met anders denkenden en afgesloten worden van de rest. En dat vind ik een slechte zaak.
Op zondag 24 februari 2002 13:16 schreef Lynch het volgende:
Ik vind dat D'66 op dit punt het voortouw moet nemen, en de afschaffing van gesubsidieerd geloofsonderwijs in haar programma moet opnemen. Veel beter is het om die energie en dat geld te stoppen in kwaliteit, en de geloofsvakken samenvoegen tot compact keuzevak 'Christendom' en 'Islam' etc. De huidige situatie dat kinderen met een ander geloof nooit met elkaar in aanraking zullen komen, is ongezond.
quote:Onderwijs is dusdanig duur, dat het bijkans onmogelijk is om zelf een school op te zetten die aan de wettelijke eisen voldoet. En dan nog moet zo'n school zich aan de grondwet houden.
Op zondag 24 februari 2002 13:16 schreef Chadi het volgende:Met het stoppen van Finaciering alleen geef je radicale stromingen een kans om zich te mengen in het onderwijs.
Het geld dat bijvoorbeeld een paar moslimscholen krijgen uit Arabië, is peanuts vergeleken met het geld dat ze van het Rijk krijgen.
quote:vergis je niet die mensen leggen zo het geld neer voor een school als dat moet.
Op zondag 24 februari 2002 13:21 schreef R@b het volgende:[..]
Onderwijs is dusdanig duur, dat het bijkans onmogelijk is om zelf een school op te zetten die aan de wettelijke eisen voldoet. En dan nog moet zo'n school zich aan de grondwet houden.
Het geld dat bijvoorbeeld een paar moslimscholen kregen uit Arabië, is peanuts vergeleken met het geld dat ze van het Rijk krijgen.
quote:Gaat om miljarden, lijkt me stug. En dan nog moeten ze zich aan de wet houden.
Op zondag 24 februari 2002 13:22 schreef Chadi het volgende:[..]
vergis je niet die mensen leggen zo het geld neer voor een school als dat moet.
quote:Voor een school heb je geen miljarden nodig hoor. Dat kan ik je verzekeren.
Op zondag 24 februari 2002 13:23 schreef R@b het volgende:[..]
Gaat om miljarden, lijkt me stug. En dan nog moeten ze zich aan de wet houden.
quote:Hoe weet jij dat?
Op zondag 24 februari 2002 13:24 schreef Chadi het volgende:[..]
Voor een school heb je geen miljarden nodig hoor. Dat kan ik je verzekeren.
Er is geen een school in Nederland die enkel met privé-subsidie bestaat. Enig idee wat leraren en lesmateriaal kosten?.
Het geld wat die moslimscholen krijgen (of kregen) uit Arabië wordt gebruikt voor extra zaken. Dat meldde Adelmund laatst ook op tv. En als die mensen ook nog merken dat ze via dat geld weinig invloed kunnen uitoefenen zal de lol ze snel vergaan. Bovendien zullen de meeste ouders voor kwaliteit kiezen, dus regulier onderwijs.
Je kunt desnoods ook nog wettelijk laten regelen dat geld van bepaalde (of alle buitenlandse) bronnen niet mag.
Maar goed, daar draait dit topic niet om.
quote:Heeft de Graaf zich pas onlangs verdiept in de wetten aangaande bijzondere scholen? Ik vind dat hij wel op een bijzonder gunstig tijdstip ruchtbaarheid geeft aan dit standpunt.
Op zondag 24 februari 2002 13:10 schreef R@b het volgende:
Was net een leuke discussie in Buitenhof. Of het niet eens tijd wordt dat het bijzonder onderwijs in Nederland afgeschaft wordt.Thom de Graaf van D66 wil in ieder geval artikel 23 van de grondwet veranderen, die schoolbesturen nu nog de mogelijkheid geeft om kinderen te weigeren omdat de ouders niet gelovig genoeg zijn. Openbare scholen hebben die mogelijkheid niet. Volgens hem wordt er grof misbruik gemaakt door op die manier leerlingen te selecteren.
quote:Gelieve onomstotelijk bewezen feiten en absolute hersenspinsels te onderscheiden...
Op zondag 24 februari 2002 13:33 schreef R@b het volgende:[..]
Bovendien zullen de meeste ouders voor kwaliteit kiezen, dus regulier onderwijs.
quote:D66 is er al een paar jaar mee bezig, maar het schoot niet echt op onder Paars, dat gaf hij zelf toe. Terwijl Paars natuurlijk de mogelijkheid was om hier iets in te regelen. In een kabinet met het CDA kun je het vergeten.
Op zondag 24 februari 2002 13:36 schreef SportsIllustrated het volgende:
Heeft de Graaf zich pas onlangs verdiept in de wetten aangaande bijzondere scholen? Ik vind dat hij wel op een bijzonder gunstig tijdstip ruchtbaarheid geeft aan dit standpunt.
Voor de goede orde. Openbare scholen hebben 50% van de allochtonen, en bijzondere scholen maar 15%. Onder andere omdat allochtonen geweerd worden van bijzondere scholen volgens hem.
quote:
Mischien stelt hij binnenkort voor om de burka te verbieden, en is R@b helemaal gelukkig...
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 24-02-2002 13:43]
quote:Ouders kiezen nu al voor kwaliteit. Kan merken dat jij de discussie in Buitenhof niet gevolgd hebt.
Op zondag 24 februari 2002 13:38 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Gelieve onomstotelijk bewezen feiten en absolute hersenspinsels te onderscheiden...
Kunnen we dat principe ook niet op snelwegen toepassen? De mensen die wel belasting betalen, maar gen gebruik maken van de snelwegem, hoeven er dan toch ook niet voor te betalen?
Omdat ik in een plaats woon die ver boven zeeniveau ligt, betaal ik dan ook niet meer mee aan de dijkophogingen. Ik heb er namelijk toch niks aan.
Ik vind dat ze dat bijzonder onderwijs gewoon moeten afschaffen. Geef neutraal onderwijs waar alle stromingen een plaats hebben binnen die school. Dat zou veel beter zijn voor integratie en ter voorkoming van indoctrinatie door fundementalisten.
Nergens meer voor nodig!
quote:En als ze hem verplichten ben jij blij?
Op zondag 24 februari 2002 13:36 schreef SportsIllustrated het volgende:[..]
Mischien stelt hij binnenkort voor om de burka te verbieden, en is R@b helemaal gelukkig...
quote:Het gaat er niet om wat de gemiddelde ouder kiest en daar ben ik ook niet bang voor. Het gaat erom wat een select groepje gaat kiezen. En wie zegt dat zij kwaliteit meten naar de normen die wij hanteren misschien houden zij daar wel een hele andere gedachte over dan de gemiddelde persoon.
Op zondag 24 februari 2002 13:42 schreef R@b het volgende:[..]
Ouders kiezen nu al voor kwaliteit. Kan merken dat jij de discussie in Buitenhof niet gevolgd hebt.
quote:Briljante opmerking.
Op zondag 24 februari 2002 13:58 schreef X-Ray het volgende:[..]
En als ze hem verplichten ben jij blij?
Ik koos echter voor de katholieke, omdat ik van de openbare heel rare verhaaltjes had gehoord. O.a. het volgende:
Een meisje kreeg ruzie met een moslim jongetje en het liep uit op knokken. Niks mis mee, gebeurt op elke school!
Maar toen kreeg het meisje alleen straf en dat jongetje niet, omdat onderdrukking van vrouwen in hun cultuur zit en dat jongetje er dus niets aan kon doen. (volgens de school)
Op de school waar ze nu zitten, zitten ook moslim kinderen en kinderen zonder geloof, maar iedereen wordt gelijk behandeld zonder te kijken naar geloof of afkomst en zo moet het ook.
Een openbare school krijgt meer geld van het rijk, maar dient zich aan bepaalde voorschriften te houden. Bijvoorbeeld rekening houden met de cultuur van de verschillende kinderen.
Bullshit! Daar moet je dus geen rekening mee houden. Kinderen zijn kinderen, ze wonen in hetzelfde land en dienen hetzelfde behandeld te worden.
quote:Inderdaad, weg met alle 'bijzondere' scholen die onderscheid maken op basis van geloof. Als ik dat verhaal van je lees, zit de openbare school daar in de fout. Ik lees echter ook weleens iets van het bewust weghouden van moslimkinderen op Christelijke scholen. Dat is ook fout. Geloof is iets voor in de kerk, misschien voor thuis maar zeker niet primair voor op school. Levensbeschouwing en een beetje geloof mag, maar het huidige systeem is achterhaald, uit de tijd van verzuiling in de 19e eeuw, toen protestanten het bloed van katholieken wel konden drinken. Logisch dat het nu niet meer voldoet!
Op zondag 24 februari 2002 15:08 schreef Gia het volgende:
Bullshit! Daar moet je dus geen rekening mee houden. Kinderen zijn kinderen, ze wonen in hetzelfde land en dienen hetzelfde behandeld te worden.
Je kunt niet van mensen met een andere levensovertuiging verwachten dat ze hun kinderen naar een school sturen die tegen hun principes ingaat. Niemand dwingt niet-christenen/moslims naar een bijzondere school te gaan, het is dan fout om kinderen uit gelovige gezinnen te dwingen naar neutrale scholen te gaan.
Daarbij heeft elke school in Nederland zich wbt de gewone vakken te houden aan bepaalde normen. Daar is een inspectie voor. Het gaat om godsdienstonderwijs en soms creatieve vakken. Elke school moet daar gewoon vrij in kunnen zijn, elke gemeenschap moet een eigen school op kunnen richten. Dat is wat vrijheid betekent! Ben je het er niet mee eens? Ga maar naar een andere school, er zijn er zat. En dat gezeik over belastinggeld... mensen met een andere levensbeschouwing dan de jouwe betalen ook mee aan het openbaar onderwijs.
quote:Volgens mij is het juist PRIMAIR voor scholen bedoeld: die hebben immers een opvoedende taak?
Op zondag 24 februari 2002 15:16 schreef Lynch het volgende:[..]
Geloof is iets voor in de kerk, misschien voor thuis maar zeker niet primair voor op school. Levensbeschouwing en een beetje geloof mag, maar het huidige systeem is achterhaald, uit de tijd van verzuiling in de 19e eeuw, toen protestanten het bloed van katholieken wel konden drinken. Logisch dat het nu niet meer voldoet!
quote:PRECIES! Ik kan ne nog een aantal discussies herinneren waarin Moslims werd ' geadviseerd' om naar het Midden-Oosten te gaan als ze het niet eens waren met de Nederlandse wet, maar hetzelfde geldt voor alle 'verlichte' denkers die niet met hun fikken van andermans geloof af kunnen blijven.
Op zondag 24 februari 2002 15:25 schreef Meneer_Aart het volgende:
Helemaal tegen. Iedereen heeft het recht zijn kinderen op te voeden en naar onderwijsinstellingen te sturen, hoe hij dat goeddunkt. Nog altijd is de meerderheid van de bevolking gelovig, wie is de overheid dan om bijzonder onderwijs af te schaffen? Verlicht hoor.Je kunt niet van mensen met een andere levensovertuiging verwachten dat ze hun kinderen naar een school sturen die tegen hun principes ingaat. Niemand dwingt niet-christenen/moslims naar een bijzondere school te gaan, het is dan fout om kinderen uit gelovige gezinnen te dwingen naar neutrale scholen te gaan.
Daarbij heeft elke school in Nederland zich wbt de gewone vakken te houden aan bepaalde normen. Daar is een inspectie voor. Het gaat om godsdienstonderwijs en soms creatieve vakken. Elke school moet daar gewoon vrij in kunnen zijn, elke gemeenschap moet een eigen school op kunnen richten. Dat is wat vrijheid betekent! Ben je het er niet mee eens? Ga maar naar een andere school, er zijn er zat. En dat gezeik over belastinggeld... mensen met een andere levensbeschouwing dan de jouwe betalen ook mee aan het openbaar onderwijs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |