abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 februari 2002 @ 16:25:23 #1
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3210262
Oud nieuws inmiddels maar toch..
quote:
Laatste secretaresse Hitler overleden
Door onze correspondent Wierd Duk

Donderdag 14 februari 2002 - Luttele uren nadat een film over haar leven in première ging, is Hitlers laatste secretaresse, Traudl Junge, in een ziekenhuis in München overleden. Junge werd 81 jaar.

Traudl Junge

Traudl Junge, die aan kanker leed, trad onlangs naar buiten met haar herinneringen aan de drie jaar dat zij werkte als persoonlijk secretaresse van Adolf Hitler. Zij had de Führer gekend als een 'vriendelijke man', die veel in de weer was met zijn hond Blondie en zich beklaagde over maag- en darmproblemen. Op de Berlinale, het internationale filmfestival in de Duitse hoofdstad, werd afgelopen zondag de 90 minuten durende documentaire 'Im toten Winkel' van de Oostenrijkse regisseur André Heller over Junge's leven gepresenteerd. In de documentaire erkende Junge dat zij in de ban was van de charismatische Hitler. In de nacht van zondag op maandag overleed Junge. Haar overlijden werd echter gisteren pas bekend. Eerder had zij tegenover de documentairemaker verklaard 'in het reine te zijn' met haar verleden. "Ik kan nu eindelijk die hele geschiedenis loslaten en nu kan ik ook het leven loslaten", zou Junge hebben gezegd. Bijna gelijktijdig met de documentaire verscheen het boek 'Bis zur letzten Stunde' ('Tot aan het laatste uur'), waarin Junge's persoonlijke aantekeningen bijeen zijn gebracht. Traudl Junge, die 22 jaar oud was toen zij bij Hitler solliciteerde, werd naar eigen zeggen 57 jaar lang verteerd door schuldgevoelens. Van de tijd die zij met Hitler doorbracht, had zij 'tot het bittere einde en met volle teugen genoten', bekende zij. Pas later, beweerde Junge, begreep zij wat zich onder Hitler had afgespeeld en ging ze gebukt onder schuldgevoelens omdat zij de "grootste misdadiger die ooit heeft bestaan" aardig had gevonden. "Ik had het daarvoor niet gemerkt. En met mij waren er miljoenen anderen die het niet zagen." Volgens Junge spraken de nazi-leiders nooit over joden of de 'Endlösung', de nazi-term voor de jodenmoord. "Niemand sprak ooit over dit onderwerp in ons bijzijn", zegt Junge over haar en haar collega-secretaresses. Junge wilde zoals haar zus danseres worden, maar zag zich genoodzaakt de kost te gaan verdienen om haar moeder te helpen. Na haar studie secretaresse en een wedstrijd die zij won, werd zij tot secretaresse van Hitler benoemd. In de drie jaar dat zij voor Adolf Hitler als secretaresse werkte, werden de meeste joden omgebracht, werd de strijd aan het Oostfront met de dag bloediger en stortte het nazi-bewind uiteindelijk in. Junge herinnert zich de Führer echter alleen als een vriendelijk vaderfiguur.

Pil
Junge typte vlak voor diens dood zijn politieke testament uit waarin hij in zijn racistische standpunten volhardde. Junge was een van de laatsten van wie Hitler afscheid nam, voordat hij zelfmoord pleegde. Ze was er getuige van dat Hitler de giftige pil die hij wilde gebruiken, aan zijn hond voerde om te zien of het middel sterk genoeg was. Ondanks alle boeken en documentaires over nazi-Duitsland was niemand op het idee gekomen met Junge te praten. Samen met Melissa Müller, bekend door haar boek over Anne Frank, werkte Junge de aantekeningen uit die zij in 1947 had gemaakt.

maandag 18 februari 2002 @ 16:36:07 #2
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3210458
Tja....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_3210522
quote:
Op maandag 18 februari 2002 16:36 schreef X-Ray het volgende:
Tja....
Dat had ik nou ook.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_3210549
Was haar kleindochter de bruid van Alexander geweest, dan hadden ze haar er niet bij moeten laten zijn bij de bruiloft, bah foute vrouw
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 18 februari 2002 @ 16:41:29 #5
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3210560
quote:
Op maandag 18 februari 2002 16:39 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dat had ik nou ook.

Biertje?
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
  maandag 18 februari 2002 @ 16:43:18 #6
22614 kikkerlikker
aloha welcome to don ho
pi_3210594
he weet iemand hoe je tietspleet in het duits zegt he he
L00k 4d m3, dr1n1dy, A'm in 31337 hix0r. a 0wn j00! A g0d r3wd on ill j00r box0rs
  maandag 18 februari 2002 @ 16:43:48 #7
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3210608
quote:
Op maandag 18 februari 2002 16:39 schreef Jarno het volgende:

[..]

Dat had ik nou ook.

Ik ook
Maar tevens vraag ik me af wanneer die documentaire hier uitgezonden gaat worden.
quote:
Op de Berlinale, het internationale filmfestival in de Duitse hoofdstad, werd afgelopen zondag de 90 minuten durende documentaire 'Im toten Winkel' van de Oostenrijkse regisseur André Heller over Junge's leven gepresenteerd.
pi_3210924
Waarom plaats je dit eigenlijk
[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
  maandag 18 februari 2002 @ 17:09:11 #9
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3211003
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:03 schreef Guus het volgende:
\Waarom las jij dit eigenlijk
pi_3211151
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:09 schreef Quenda® het volgende:

[..]

Waarom quote ik dit eigenlijk
pi_3211190
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:20 schreef milagro het volgende:

[..]

Waarom reageer ik eigenlijk?
pi_3211267
Fijn.
  maandag 18 februari 2002 @ 17:28:56 #13
572 Sniper
Gull Catcher
pi_3211271
Heb dat boek van haar nog nergens zien liggen trouwens.
  maandag 18 februari 2002 @ 17:37:56 #14
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3211379
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:20 schreef milagro het volgende:

[..]

Omdat je het ook wilde lezen
pi_3211795
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:37 schreef Quenda® het volgende:

[..]

Omdat je het ook wilde lezen

True, haar verhaal sluit mooi aan bij het boek van Mulisch: Siegfried

Zij beschrijft Hilter exact zoals Mulisch dat ook doet in zijn boek.

Dit ter info

pi_3211937
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:09 schreef Quenda® het volgende:

Waarom plaatste je dit topic ?

Ik lees dit soort topics omdat er Quenda als opener staat. Altijd even kijken wat voor bagger je post zonder zelf er iets wezenlijks bij te typen. Net zoals bij Cosma-Shiva , kijken wat voor onzin er staat en weer weg.

Maar waarom krijg ik zo'n kutvraag als antwoord en typ je er niet even bij waarom je altijd zo'n diarree aan postings doet zonder er zelf wat over te zeggen

Ga je ook plaatsen wanneer de laatste achternicht van hitler sterft

Waarom copy-paste je zoveel en waarom denk je dat wij dat leuk vinden

waarom lul jij altijd overal omheen ipv antwoord ?

[b]Op zaterdag 20 april 2002 14:27 schreef Guus het volgende:[/b][br]Beeeh! blaat blaat meeeuh boeeeh oink oink! knor knor knor![br][br]ThaMarco.
  maandag 18 februari 2002 @ 18:23:37 #17
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_3212021
quote:
Op maandag 18 februari 2002 17:03 schreef Guus het volgende:
Tja...
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
pi_3212022
quote:
Op maandag 18 februari 2002 18:09 schreef milagro het volgende:

Zij beschrijft Hitler exact zoals Mulisch dat ook doet in zijn boek.

plagiaat!?!
  maandag 18 februari 2002 @ 19:00:49 #19
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3212365
quote:
Op maandag 18 februari 2002 18:17 schreef Guus het volgende:

[..]

Ik lees dit soort topics omdat er Quenda als opener staat. Altijd even kijken wat voor bagger je post zonder zelf er iets wezenlijks bij te typen. Net zoals bij Cosma-Shiva , kijken wat voor onzin er staat en weer weg.

Daarover verschillen we (weer eens) van mening. Ik kan de topics van Cosma Shiva in ANM namelijk wel waarderen .
quote:

Maar waarom krijg ik zo'n kutvraag als antwoord en typ je er niet even bij waarom je altijd zo'n diarree aan postings doet zonder er zelf wat over te zeggen

Waarom stel je die vraag altijd aan mij en niet aan de 22.000 andere users die topics plaatsen?
quote:
Ga je ook plaatsen wanneer de laatste achternicht van hitler sterft
Denk het wel, xie namelijk weinig verschil tussen het overlijden van Sylvia Millecam, Herman Brood en andere mensen die door hun dood ook de publiciteit halen
quote:
waarom lul jij altijd overal omheen ipv antwoord ?
Mannen komen van Mars.
  maandag 18 februari 2002 @ 19:06:37 #20
9362 Dubbelzuurrr
Humanistisch misantroop
pi_3212424
Ik ben maar gestopt bij 'Wierd Duk'...
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.
  maandag 18 februari 2002 @ 19:56:36 #21
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_3212962
Deze mag wel dicht, staat al in Overlijdensberichten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')