Uit hierboven genoemd topic blijkt namelijk dat er mensen zijn die bezwaar hebben tegen dit soort praktijken.
Waarom is dit zo? Of waarom wil jij het juist wel?
Persoonlijk maakt het mij niets uit wat er met mijn lichaam gebeurt als ik dood ben. Zelf ben ik vrij van religieuze invloeden en zie er dan ook geen bezwaar tegen dat ik eerst leeggehaald wordt voor alle dingen die nog bruikbaar zijn of dat er mensen in mij gaan snijden om er iets van te leren.
Misschien nog een ander leuk aspect, zou jij sectie op je lichaam laten plegen als je dood bent om de doodsoorzaak vast te stellen zeg maar, of weet ik veel wat.
O ja, ik wist even niet in welke rubriek ik dit moest posten, dus dan moet een moderator deze straks maar naar de goeie schoppen.
*donorcodiciel heeft*
quote:Welk een trieste reactie, ik mag hopen dat je ooit een ziekte krijgt en dat dan bijvoorbeeld penicilline jouw niet helpt.
Op dinsdag 12 februari 2002 02:51 schreef Predjeee het volgende:wetenschap heeft de mens nooit goed gedaan, ik zal het dan ook niet ondersteunen
wetenschap heeft de mens nooit goed gedaan, zelden ooit zoiets stompzinnigs gelezen
R@b
[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 12-02-2002 07:38]
quote:Nee, gelukkig ging je 100 jaar geleden nog aan een ontstoken teen dood
Op dinsdag 12 februari 2002 02:51 schreef Predjeee het volgende:
wetenschap heeft de mens nooit goed gedaan, ik zal het dan ook niet ondersteunen
quote:Precies
Op dinsdag 12 februari 2002 04:44 schreef Foxhunter het volgende:
Van mijn lichaam mogen ze alles "gebruiken" als ik dood ben, behalve mijn gezicht.
Zeker als ze ermee iemand anders zijn/haar leven kunnen redden is dit natuurlijk heel mooi.
Nou niet onvoorwaardelijk.
Vroeger was er een tekort aan beschikbare lichamen, maar dat is de laatste paar jaren niet meer zo.
Dat betekend dat nu praktisch alle projecten die een aanvraag voor lichamen indienen, gehonoreerd worden... en daar zijn heel wat bedenkelijke projecten bij.
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je lichaam naar een bedrijf gaat die er anatomische poppen van maakt. Ze halen bijv. de huid weg om het spierweefsel te laten zien en gieten er dan een laagje kunststof overheen zodat het goed blijft.
Of ze zagen je hoofd door de midden om het interne te laten zien, of breken de ribbenkast open om het hart en de longen zichtbaar te maken.
Deze poppen gaan vervolgens op expositie, zodat mensen zich over je kunnen verafschuwen (zoals vroeger op de kermis) en daarna worden ze verkocht aan scholen en dergelijke.
En dat allemaal voornamelijk ter meerdere eer, glorie en geld van deze 'wetenschappers'.
Nou, niet met mijn lichaam!
Dan heb je nog de mogelijkheid dat je hoofd bijv. gebruikt wordt voor onderzoeken van de politie of TNO en dergelijke.
Men schiet met balpennen in je kop om te onderzoeken of het mogelijk is iemand met een kruisboog en balpen te vermoorden (echt gebeurd in de 'balpenzaak').
Kom je bij TNO terecht kun je bijvoorbeeld postuum een tweede carriere als crashtest-dummy maken.
Ze zetten je dooie lijf in een oud wrak en kwakken je met 120 kilometer per uur tegen een betonnen muur.. zonder gordels uiteraard. Daarna gaan je restjes de vuilnisbak in.
Bij TNO zijn ze vooral gek op kleine kinderen, met al die nieuwe auto-zitjes die uitgetest moeten worden.
Mocht je de mazzel hebben om in een universiteit terecht te komen, mag je als proefobject voor studenten dienen.
Nu zijn studenten in het algemeen niet de meest serieuze mensen, dus enige lol zullen ze van je lichaam absoluut hebben.. vooral als het lichaam haar lesdoeleinden heeft gedient, ben je vast en zeker goed voor enkele practical jokes!
Bij het leger zijn ze ook gek op 'wetenschappelijk onderzoek', maar die hebben dan ook een constante stroom van nieuwe wapens uit te testen.
Helaas heb je als dooie niets in te brengen waar je naar toe gaat.
Dat belangrijke kankeronderzoek, waar je zo graag aan bij wilde dragen... tja, dat is maar afwachten.. en een kwestie van geluk hebben zegmaar.
Dus zolang ik niet kan bepalen waar mijn lichaam terecht komt en waarvoor het zal worden gebruikt, zal men het met anderen moeten doen.
Ik heb wel een donorkaart, maar dat is iets heel anders dan je lichaam aan de wetenschap afstaan.
quote:Hier moet je speciale toestemming voor geven. Met wetenschap heeft het weinig te maken. Je weet van te voren waar je toestemming voor geeft bij dit project, dus als je zoiets nooit zou willen, geef je gewoon hier nooit toestemming voor.
Op dinsdag 12 februari 2002 07:08 schreef NorthernStar het volgende:
Het kan bijvoorbeeld zijn dat je lichaam naar een bedrijf gaat die er anatomische poppen van maakt. Ze halen bijv. de huid weg om het spierweefsel te laten zien en gieten er dan een laagje kunststof overheen zodat het goed blijft.
Of ze zagen je hoofd door de midden om het interne te laten zien, of breken de ribbenkast open om het hart en de longen zichtbaar te maken.Deze poppen gaan vervolgens op expositie, zodat mensen zich over je kunnen verafschuwen (zoals vroeger op de kermis) en daarna worden ze verkocht aan scholen en dergelijke.
En dat allemaal voornamelijk ter meerdere eer, glorie en geld van deze 'wetenschappers'.
quote:Ook hier geldt dat je kan aangeven dit nooit te willen.
Dan heb je nog de mogelijkheid dat je hoofd bijv. gebruikt wordt voor onderzoeken van de politie of TNO en dergelijke.
Men schiet met balpennen in je kop om te onderzoeken of het mogelijk is iemand met een kruisboog en balpen te vermoorden (echt gebeurd in de 'balpenzaak').Kom je bij TNO terecht kun je bijvoorbeeld postuum een tweede carriere als crashtest-dummy maken.
Ze zetten je dooie lijf in een oud wrak en kwakken je met 120 kilometer per uur tegen een betonnen muur.. zonder gordels uiteraard. Daarna gaan je restjes de vuilnisbak in.
Bij TNO zijn ze vooral gek op kleine kinderen, met al die nieuwe auto-zitjes die uitgetest moeten worden.
quote:Valt reuze mee. Iedereen gaat best respectvol om met de lichamen en ik heb nog nooit jouw zogenaamde practical jokes gehoord. Opmerkingen over afwijkingen beperken zich tot: hey, kijk eens...een aneurisma, wat interessant!
Mocht je de mazzel hebben om in een universiteit terecht te komen, mag je als proefobject voor studenten dienen.
Nu zijn studenten in het algemeen niet de meest serieuze mensen, dus enige lol zullen ze van je lichaam absoluut hebben.. vooral als het lichaam haar lesdoeleinden heeft gedient, ben je vast en zeker goed voor enkele practical jokes!
quote:Je komt echt niet zomaar op een tentoonstelling terecht en dat maak jezelf uit. Verder geloof ik niet dat je iets te zeggen hebt over gebruikt worden als lesmateriaal of kankeronderzoek, maar zie het maar zo: die toekomstige artsen/fysiotherapeuten/tandartsen doen uitstekend werk als ze zijn afgestudeerd.
Helaas heb je als dooie niets in te brengen waar je naar toe gaat.
Ik riep ooit eens in het practicumlokaal dat ik m'n lichaam niet zou geven aan de wetenschap. Nuchtere reactie van medestudent "nee, lekker opgevreten worden door allerlei beesten of verbranden is leuk" deed me nadenken dat het ook niet veel uitmaakt. Je kan maar beter gewoon niet dood gaan
quote:Absoluut! Maar ja.. heb er ook al eens over geklaagd, maar tot nu toe geen antwoord gekregen.
Op dinsdag 12 februari 2002 09:27 schreef Isabeau het volgende:Je kan maar beter gewoon niet dood gaan
In dat geval is het wel een goede vraag om na te denken over wat je achterlaat... en dat is op zn minst een lichaam.
Ik wist dus niet dat je wel enigzins kan kiezen waar je lichaam naar toe gaat.
Dat van die 'pseudo wetenschapper' die van die anatomische poppen maakt was laatst in een docu op TV.
Hij kreeg toen nogal wat kritiek van andere wetenschappers (die hem te commercieel vonden) maar uit die docu bleek niets dat je kon kiezen...
Anyhoe, voorlopig zie ik er niets in om mn lichaam af te staan.
Misschien gewoon een kwestie van onwetendheid, weetnie?
't Heeft ook te maken dat ik niet weil dat er zegmaar 'onrespectvol' met mn lichaam wordt omgegaan, of voor iets gebruikt wordt waar ik niet achter sta.
Daar zou ik eerst enige zekerheid over willen hebben.
Dat er een tekort is donatieorganen is wel erg triest.
Nu krijg je ook nog eens de rare paradox dat mensen geen donorcodicil invullen omdat er teveel in organen 'gehandeld' wordt. En dat gebeurd omdat er een tekort is aan organen...
Ligt toch een taak voor de overheid vind ik.
quote:Mag je skelet ook in een middelbare school terecht komen?
Op dinsdag 12 februari 2002 09:42 schreef Dikke het volgende:
Neem mee, neem mee, zeg ik.
Wat heeft mijn familie nou aan me lichaam als ik dood benAls ze mij zo nodig willen herdenken ofzow, zetten ze maar een foto neer.
En als ze iets kunnen gebruiken (waarschijnlijk niet mijn longen, hart, nieren en lever) om een leven te redden, nou ga ajb je gang. Ik heb er dan toch nix meer aan.
Snij maar raak dus!
Toen ik op school zat hebben we er veel lol mee gehad... op een gegeven moment lagen er zelfs een paar tanden uit
quote:
Op dinsdag 12 februari 2002 09:54 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Mag je skelet ook in een middelbare school terecht komen?
Toen ik op school zat hebben we er veel lol mee gehad... op een gegeven moment lagen er zelfs een paar tanden uit
Jah, van mij mag dat hoor. Het is nix anders meer dan een omhulsel, een verpakking. Als de melk op is smijt ik het melkpak ook de prullebak in, tenzij de buurman hem wil hebben om te onderzoeken ofzow.
Ik vond het skelet bij biologie iig wel interessant dus...
Lees mijn reactie hierin maar even....wat jij wilt met jou lichaam is één. Je nabestaande moeten daar echt op voorberedi worden want als het eenmaal zo ver is gaat het zooooo snel
quote:Dat is natuurlijk zwaar kut voor jou, dat het zo moest gaan.
Op dinsdag 12 februari 2002 10:25 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Mensen die hun vader hebben verloren...
Lees mijn reactie hierin maar even....wat jij wilt met jou lichaam is één. Je nabestaande moeten daar echt op voorberedi worden want als het eenmaal zo ver is gaat het zooooo snel
quote:Stoer!
Op dinsdag 12 februari 2002 09:59 schreef Dikke het volgende:[..]
Jah, van mij mag dat hoor. Het is nix anders meer dan een omhulsel, een verpakking. Als de melk op is smijt ik het melkpak ook de prullebak in, tenzij de buurman hem wil hebben om te onderzoeken ofzow.
Ik vond het skelet bij biologie iig wel interessant dus...
Ergens vind ik het moreel wel het juiste om te doen, anderzijds staat het mij tegen (en daar heb ik ook wel wat argumenten voor).
Voorlopig houd ik het maar bij mn donorcodicil, en ze mogen alle reserve onderdelen van me af slopen die ze maar willen hebben (als ze het maar weer een beetje opstoppen met watten ofzow)
quote:Oh, je bedoelt Gunther Von Hagens...
Op dinsdag 12 februari 2002 07:08 schreef NorthernStar het volgende:Het kan bijvoorbeeld zijn dat je lichaam naar een bedrijf gaat die er anatomische poppen van maakt. Ze halen bijv. de huid weg om het spierweefsel te laten zien en gieten er dan een laagje kunststof overheen zodat het goed blijft.
Of ze zagen je hoofd door de midden om het interne te laten zien, of breken de ribbenkast open om het hart en de longen zichtbaar te maken.Deze poppen gaan vervolgens op expositie, zodat mensen zich over je kunnen verafschuwen (zoals vroeger op de kermis) en daarna worden ze verkocht aan scholen en dergelijke.
En dat allemaal voornamelijk ter meerdere eer, glorie en geld van deze 'wetenschappers'.Nou, niet met mijn lichaam!
[Dit bericht is gewijzigd door weerdo op 12-02-2002 13:03]
quote:Da's een heel mooi en duidelijk verhaal Isabeau, maar waar kun je in hemelsnaam aangeven wat je wel en niet wilt? Ik bedoel: ik kan over 5 minuten hier dood zitten (kleine kans, maar goed, het is mogelijk) en aangezien ik dood ben, lijkt het me erg moeilijk om kenbaar te maken dat ik niet op een tentoonstelling terecht wil komen. Dus ... waar geef je aan dat je lichaam voor de wetenschap gebruikt mag worden en met welke restricties? Een donorcodicil is duidelijk, die foldertjes zijn overal verkrijgbaar, maar ik heb dus echt nog nooit iets gezien over een kaartje o.i.d. dat je in kunt vullen of bij je draagt waarop de rest van je wensen m.b.t. wetenschappelijk gebruik staat.
Op dinsdag 12 februari 2002 09:27 schreef Isabeau het volgende:[..]
Hier moet je speciale toestemming voor geven. Met wetenschap heeft het weinig te maken. Je weet van te voren waar je toestemming voor geeft bij dit project, dus als je zoiets nooit zou willen, geef je gewoon hier nooit toestemming voor.
[..]Ook hier geldt dat je kan aangeven dit nooit te willen.
[..]Valt reuze mee. Iedereen gaat best respectvol om met de lichamen en ik heb nog nooit jouw zogenaamde practical jokes gehoord. Opmerkingen over afwijkingen beperken zich tot: hey, kijk eens...een aneurisma, wat interessant!
[..]Je komt echt niet zomaar op een tentoonstelling terecht en dat maak jezelf uit. Verder geloof ik niet dat je iets te zeggen hebt over gebruikt worden als lesmateriaal of kankeronderzoek, maar zie het maar zo: die toekomstige artsen/fysiotherapeuten/tandartsen doen uitstekend werk als ze zijn afgestudeerd.
Ik riep ooit eens in het practicumlokaal dat ik m'n lichaam niet zou geven aan de wetenschap. Nuchtere reactie van medestudent "nee, lekker opgevreten worden door allerlei beesten of verbranden is leuk" deed me nadenken dat het ook niet veel uitmaakt. Je kan maar beter gewoon niet dood gaan
Overigens: ik ben wel donor, maar ben er nog niet uit of mijn lichaam voor wetenschappelijk onderzoek mag worden gebruikt. Eerst maar eens wat meer over weten en overleggen met de nabestaanden.
quote:In dat geval, en zo als je het uitlegt werkt het ook goed, dan is het alleen maar een nobel streven dat meer mensen zouden moeten doen.....De vraag is groot en het aanbod klein en het nut heel erg groot
Op dinsdag 12 februari 2002 10:39 schreef Dikke het volgende:[..]
Dat is natuurlijk zwaar kut voor jou, dat het zo moest gaan.
Maar mijn ouders hebben dezelfde ideeën hierover als ik. Ik vind dat als ik dood ben, ik geen fysieke plaats meer moet hebben op deze aarde. Dit was mijn leven, dit is mijn dood. Zo is het nou eenmaal. Zo denk ik erover.
Ik weet dat mijn ouders ook een codicil hebben, en dat er geen begrafenis komt. Zo wil ik het namelijk ook.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |