Hoi,
Ik hoop dat ik op de juiste plek ben voor dit bericht.
Daar gaan we..
Ik ben 20 en heb een zusje van 12. Mijn zusje heeft een vriendinnetje, ook 12, die uit een moeiljk gezin komt.
Situatieschets:
Ik weet er zelf niet alle details van, maar ik hoor regelmatig dingen van mijn zusje en het vriendinnetje zelf. Laten we haar even Maaike noemen.
Maaike woont in een huurhuis.
Haar beide ouders zijn werkloos.
Maaike heeft nooit op zwemles gezeten, want daar hebben haar ouders geen geld voor.
Ze hebben een hele tijd zonder enige vloerbedekking gewoond, want daar hadden ze geen geld voor.
Wel hebben ze een hoop huisdieren gehad, waaronder meerdere malen een puppy, die dan om onduidelijke redenen weer weg moest. Ze hebben ook regelmatig jonge katjes gehad, die dan elke keer weer aan de bank gingen krabben en daardoor wegmoesten. Ook hebben ze konijnen/cavias/hamsters/papagaaien/parkieten en bovendien een gigantisch aquarium gehad.
Momenteel hebben ze een slang. Niet voor de eerste keer ook trouwens. Ook hebben ze al een geruime tijd een nestje met hamsters. En de hamsters bijten, en ja, ook die moeten dus weg. De pappa van Maaike heeft ze geprobeerd te verkopen op marktplaats, maar dat lukte niet. Misschien zien jullie hem al aankomen: Pappa heeft geprobeerd de hamsters aande slang te voeren, maar de slang liet de levende hamsters met rust. Dus pappa heeft toen de nog springlevende hamsters maar in een doosje in de vriezer gelegd, waarschijnlijk met het idee om het later nog eens te proberen.
Mijn zusje heeft de dode hamsters laatst gezien toen ze bij Maaike aan het spelen was, maar daarvoor nog heeft Maaike (zonder zelf echt geschokt te klinken) het bij ons thuis aan mijn zusje verteld. Ook waar mijn vader bij was, waarschijnlijk om toch een beetje te polsen of dit wel normaal is.
Ik hoop dat jullie een beetje een beeld hebben kunnen schetsen van hoe het daar aan toe gaat. Mijn vraag is: wat kan ik/wat kunnen wij doen? Moeten wij Maaike aanspreken, en zeggen dat het heel fout is waar haar vader mee bezig is? Moeten wij naar die ouders toe gaan? Zijn er instanties die we zouden moeten inlichten?
Alvast bedankt!