abonnement Unibet Coolblue
pi_47785653
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 11:38 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Net zoals elke moslim hier en niet volgens 'de' leer van 'de' Islam.
Ik heb deze zin nu 4 keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Het lijkt wel of je zegt dat niemand verstand heeft van de Islam.
pi_47785741
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:11 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

UIteraard. De eerste 2 geven geen verklaring, de twee latere zeggen alleen; "Suckle him (so that he may become your foster-child), and thus he may be able to come to you (freely)." En de overlevering daarna: "Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a beard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa."

Maar dan alsnog vat ik hem niet helemaal...
Waar zie jij 'he has a beard' staan?
pi_47785779
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik heb deze zin nu 4 keer opnieuw gelezen, maar ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt. Het lijkt wel of je zegt dat niemand verstand heeft van de Islam.
Nee, ik bedoel over het verkondigen van je mening wanneer je post, zoals elke moslim hier, en het onze overtuiging is, maar niet dat we het als DE absolute leer van de Islam kunnen noemen.
pi_47785846
Ah oke . Ik denk dat al die '''''' het hem deden
pi_47785863
De Hadiths spreken wel over dat als een vrouw een jongen (lees jong) heeft borstgevoed, hij onwettig voor haar is om intiem met haar te raken, (niet vergeten dat meisjes vroeg puberteit reikten en meisjes van 10-11 jaar als soms borstvoeding gaven ) en zo was verschil tussen vrouw en man dus ook klein als het ging om borstvoeding, het geeft aan dat je dan een soort van 'moeder' wordt.
pi_47785897
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:17 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ah oke . Ik denk dat al die '''''' het hem deden
Zie jij trouwens beard staan in de door Dave gegeven hadith links?

Ik kan alleen maar
quote:
Book 008, Number 3422:

'Amra reported that she beard 'A'isha (Allah he pleased with her) discussing fosterage which (makes marriage) unlawful; and she ('A'isha) said: There was revealed in the Holy Qur'an ten clear sucklings, and then five clear (sucklings).
vinden

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2007 12:20:10 ]
pi_47786025
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:14 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waar zie jij 'he has a beard' staan?
Sahih Moeslim Boek 008, Nummer 3428:
Zainab daughter of Abu Salama reported: I heard Umm Salama, the wife of Allah's Apostle (may peace be upon himy, saying to 'A'isha: By Allah, I do not like to be seen by a young boy who has passed the period of fosterage, whereupon she ('A'isha) said: Why is it so? Sahla daughter of Suhail came to Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: Allah's Messenger, I swear by Allah that I see in the face of Abu Hudhaifa (the signs of disgust) on account of entering of Salim (in the house), whereupon Allah's Messenger (may peace be upon him) said: Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a heard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa. She said: (I did that) and, by Allah, I did not see (any sign of disgust) on the face of Abu Hadhaifa.
eeeh
pi_47786052
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:19 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Zie jij trouwens beard staan in de door Dave gegeven hadith links?

Ik kan alleen maar
[..]

vinden
Ik meen er een goede gewoonte van te hebben gemaakt om sommige lieden op dit forum niet serieus te nemen in discussies over de Islam, vooral als hun geschiedenis tot zorgen baart. Het scheelt een hoop gepraat tegen muren.

Maar het doet me deugd dat er wel degelijk mensen zijn met wie wel fatsoenlijk te praten is. Ik meen dat Leven hier 1.
pi_47786633
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:22 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Sahih Moeslim Boek 008, Nummer 3428:
Zainab daughter of Abu Salama reported: I heard Umm Salama, the wife of Allah's Apostle (may peace be upon himy, saying to 'A'isha: By Allah, I do not like to be seen by a young boy who has passed the period of fosterage, whereupon she ('A'isha) said: Why is it so? Sahla daughter of Suhail came to Allah's Messenger (may peace be upon him) and said: Allah's Messenger, I swear by Allah that I see in the face of Abu Hudhaifa (the signs of disgust) on account of entering of Salim (in the house), whereupon Allah's Messenger (may peace be upon him) said: Suckle him. She (Sahla bint Suhail) said: He has a heard. But he (again) said: Suckle him, and it would remove what is there (expression of disgust) on the face of Abu Hudhaifa. She said: (I did that) and, by Allah, I did not see (any sign of disgust) on the face of Abu Hadhaifa.
Er staat "he has a heard" niet beard
pi_47786720
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:17 schreef Triggershot het volgende:
De Hadiths spreken wel over dat als een vrouw een jongen (lees jong) heeft borstgevoed, hij onwettig voor haar is om intiem met haar te raken, (niet vergeten dat meisjes vroeg puberteit reikten en meisjes van 10-11 jaar als soms borstvoeding gaven ) en zo was verschil tussen vrouw en man dus ook klein als het ging om borstvoeding, het geeft aan dat je dan een soort van 'moeder' wordt.
Ja okee zoiets staat er ook in 3425, maar hoe moet ik dat zien in de context van deze overleveringen? Zoals ik eerder al zei, Mohammed dwingt de vrouw eigenlijk gewoon om de jonge man borstvoeding te geven. Volgens 3424 moet hij trouwens ook nog lachen nadat hij tegen de vrouw gezegd heeft dat hij weet dat het een jonge man is.
eeeh
pi_47786843
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:38 schreef osho het volgende:

[..]

Er staat "he has a heard" niet beard
Typefoutje.. De baard is trouwens niet echt van belang, is alleen een leuke toevoeging. Een jonge man of een jonge man met een baard. Tsjah.
eeeh
pi_47786850
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:38 schreef osho het volgende:

[..]

Er staat "he has a heard" niet beard
Precies, iets in de zin van hij heeft het gehoord?
pi_47786904
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:40 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Ja okee zoiets staat er ook in 3425, maar hoe moet ik dat zien in de context van deze overleveringen? Zoals ik eerder al zei, Mohammed dwingt de vrouw eigenlijk gewoon om de jonge man borstvoeding te geven. Volgens 3424 moet hij trouwens ook nog lachen nadat hij tegen de vrouw gezegd heeft dat hij weet dat het een jonge man is.
Waar zie jij sprake van dwang?
Overigens gaat het boek over zuigeling van een Jonkie ( jongen) niet man.

Ook foutje in mijn encyclopedie zeker?



[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2007 12:50:23 ]
pi_47787521
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:45 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Waar zie jij sprake van dwang?
Overigens gaat het boek over zuigeling van een Jonkie ( jongen) niet man.

Ook foutje in mijn encyclopedie zeker?

[afbeelding]
Welke encyclopedie gebruik je? Als ik naar de vertaling op de door mij geposte site kijk, deze dus, dan zie ik dat het wel degelijk om een jonge man gaat. Zie;

Book 008, Number 3424:
' A'isha (Allah be pleased with her) reported that Sahla bint Suhail came to Allah's Apostle (may peace be eupon him) and said: Messengerof Allah, I see on the face of Abu Hudhaifa (signs of disgust) on entering of Salim (who is an ally) into (our house), whereupon Allah's Apostle (may peace be upon him) said: Suckle him. She said: How can I suckle him as he is a grown-up man? Allah's Messenger (may peace be upon him) smiled and said: I already know that he is a young man 'Amr has made this addition in his narration that he participated in the Battle of Badr and in the narration of Ibn 'Umar (the words are): Allah's Messenger (may peace be upon him) laughed.

Hoe staat dit in jouw encyclopedie?
eeeh
pi_47788021
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:01 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Welke encyclopedie gebruik je? Als ik naar de vertaling op de door mij geposte site kijk, deze dus, dan zie ik dat het wel degelijk om een jonge man gaat. Zie;

Book 008, Number 3424:
' A'isha (Allah be pleased with her) reported that Sahla bint Suhail came to Allah's Apostle (may peace be eupon him) and said: Messengerof Allah, I see on the face of Abu Hudhaifa (signs of disgust) on entering of Salim (who is an ally) into (our house), whereupon Allah's Apostle (may peace be upon him) said: Suckle him. She said: How can I suckle him as he is a grown-up man? Allah's Messenger (may peace be upon him) smiled and said: I already know that he is a young man 'Amr has made this addition in his narration that he participated in the Battle of Badr and in the narration of Ibn 'Umar (the words are): Allah's Messenger (may peace be upon him) laughed.

Hoe staat dit in jouw encyclopedie?
Ik gebruik the hadiths software, muslim.
Ook in de door jou gelinkte site staat er:
quote:
Chapter 28: SUCKLING OF A YOUNG (BOY)
Het staat precies hetzelfde in mijn encyclopedie.
Alleen Muslim heeft het dus over een 'young boy', Mohammed heeft het over een 'Young man' en Sahla heeft het over 'grown man'.

Dus de jongen is opgevoed en opgegroeid bij haar van jong af aan tot puberteit zonder borstgevoed te zijn of zonder zijn echte moeder te zijn, waardoor haar man dus jaloers werd, en dus is het zeker niet onder dwang gebeurt, en al helemaal niet als verplicht regel, maar goed je wou de context er van, is goed:
quote:
It is reported in both Sahihs that `Aisha thought that if a woman gives her milk to an older person (meaning beyond the age of two years) then this will establish fosterage. This is also the opinion of `Ata' Ibn Abu Rabah and Al-Laith Ibn Sa`d. Hence, `Aisha thought that it is permissible to suckle the man whom the woman needs to be allowed in her house. She used as evidence the Hadith of Salem, the freed slave of Abu Huzaifah, where the Prophet ordered Abu Huzaifah's wife to give some of her milk to Salem, although he was a man, and ever since then, he used to enter her house freely. However, the rest of the Prophet's wives did not agree with this opinion and thought that this was only a special case. This is also the opinion of the Majority of the scholars (Al-Jumhour). The evidence of the Majority of scholars who are the Four Imams, the Seven Jurists, eminent Companions and the rest of the Prophet’s wives except ‘Aisha, is what is reported in both Sahihs on authority of ‘Aisha that Allah’s Messenger (peace be upon him) said, “Be sure about your foster brothers, as fosterage is only valid if it takes place in the suckling period (before two years of age).”
(Ibn Kathir, Tafsir-ul-Qur’an Al-‘Azim, Volume 1, page 358. Published by Maktabat-ul-Iman, Mansoura, Egypt)
Ibn Kathir is de hoogste tafsir niveau die men kan bereiken als er hadith mee gepaard is

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2007 13:18:23 ]
pi_47788590
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik gebruik the hadiths software, muslim.
Ook in de door jou gelinkte site staat er:
[..]

Het staat precies hetzelfde in mijn encyclopedie.
Alleen Muslim heeft het dus over een 'young boy', Mohammed heeft het over een 'Young man' en Sahla heeft het over 'grown man'.

Dus de jongen is opgevoed en opgegroeid bij haar van jong af aan tot puberteit zonder borstgevoed te zijn of zonder zijn echte moeder te zijn, waardoor haar man dus jaloers werd, en dus is het zeker niet onder dwang gebeurt, en al helemaal niet als verplicht regel, maar goed je wou de context er van, is goed.
Op zich vind ik het best een rare maatregel, wat jij? Maar je zegt nu wel zo makkelijk dat het zonder dwang is gebeurd, maar lees nu eens goed wat er in de tasfir staat;
quote:
Aisha thought that it is permissible to suckle the man whom the woman needs to be allowed in her house. She used as evidence the Hadith of Salem, the freed slave of Abu Huzaifah, where the Prophet ordered Abu Huzaifah's wife to give some of her milk to Salem, although he was a man
Lijkt me dat als jouw profeet, jouw leider, jouw staatshoofd je iets opdraagd dat je het dan ook wel doet. Maar misschien had ze ook wel nee kunnen zeggen en ongehoorzaam kunnen zijn.
eeeh
pi_47788727
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 13:31 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Op zich vind ik het best een rare maatregel, wat jij? Maar je zegt nu wel zo makkelijk dat het zonder dwang is gebeurd, maar lees nu eens goed wat er in de tasfir staat;
Het waren andere tijden, standplaats gebondenheid helpt niet veel. In de arabische versie staat er dan ze hem melk moest 'geven' van haar, hoe dit is gebeurd weet jij en ik niet. En we redeneren even vanuit Engelse versie, dus kan ik nog wel een hadith aanhalen waar het staat dat je mag zuigen tot 2 jaar dus lijkt me sterk dat hij de borst kreeg.
quote:
Lijkt me dat als jouw profeet, jouw leider, jouw staatshoofd je iets opdraagd dat je het dan ook wel doet. Maar misschien had ze ook wel nee kunnen zeggen en ongehoorzaam kunnen zijn.
Opgedraagd ja, omdat zij het wil oplossen, staat toch ook in de hadith dat de man daarna geen walging meer had?
  donderdag 29 maart 2007 @ 18:47:05 #118
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_47801358
tvp.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_47803210
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 12:17 schreef Triggershot het volgende:
De Hadiths spreken wel over dat als een vrouw een jongen (lees jong) heeft borstgevoed, hij onwettig voor haar is om intiem met haar te raken, (niet vergeten dat meisjes vroeg puberteit reikten en meisjes van 10-11 jaar als soms borstvoeding gaven) en zo was verschil tussen vrouw en man dus ook klein als het ging om borstvoeding, het geeft aan dat je dan een soort van 'moeder' wordt.
. Waar heb je dit in vredesnaam vandaan? 10-11??
pi_47803269
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 19:42 schreef Modus het volgende:

[..]

. Waar heb je dit in vredesnaam vandaan? 10-11??
van de hadiths misschien?
pi_47821822
Moguh..
quote:
Opgedraagd ja, omdat zij het wil oplossen, staat toch ook in de hadith dat de man daarna geen walging meer had?
Dat staat er inderdaad. Maar ik denk niet dat zij deze oplossing voor ogen had, vandaar ook dat ze zei; hoe kan ik hem zogen als hij al een volwassen man is?
quote:
Het waren andere tijden
Dat is inderdaad waar. Maar als je zoiets zegt dan ga ik er van uit dat je bedoeld dat Mohammed deed wat hij wist en dat dat die maatregel na verloop van tijd achterhaald is geworden. Ik weet niet of je dat bedoeld?
quote:
Dus de jongen is opgevoed en opgegroeid bij haar van jong af aan tot puberteit zonder borstgevoed te zijn of zonder zijn echte moeder te zijn, waardoor haar man dus jaloers werd,
Waarom de beste man jaloers werd is me nog niet helemaal duidelijk. En vond hij het dan wel okee dat z`n vrouw borstvoeding gaf aan degene op wie hij jaloers was? Is dat niet juist de zaak verergeren?
eeeh
pi_47824904
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 10:20 schreef DaveHarris het volgende:
Moguh..
Middag.
quote:
Dat staat er inderdaad. Maar ik denk niet dat zij deze oplossing voor ogen had, vandaar ook dat ze zei; hoe kan ik hem zogen als hij al een volwassen man is?
Nee, dat vroeg ze omdat 'voedperiode' maar tot 2 jaar is, of het niet tegen de regels zou zijn.
quote:
Dat is inderdaad waar. Maar als je zoiets zegt dan ga ik er van uit dat je bedoeld dat Mohammed deed wat hij wist en dat dat die maatregel na verloop van tijd achterhaald is geworden. Ik weet niet of je dat bedoeld?
Ik ga mee met de meerderheid van de geleerden en interpretaties, namelijk dat het wel degelijk een special case was, dus enkel in exact zelfde geval weer voor herhaling vatbaar in 'modernere' tijden.
quote:
Waarom de beste man jaloers werd is me nog niet helemaal duidelijk. En vond hij het dan wel okee dat z`n vrouw borstvoeding gaf aan degene op wie hij jaloers was? Is dat niet juist de zaak verergeren?
In de Koran is het verboden om een intiem relatie te beginnen met je zoogmoeder, het gepromoveerd haar tot niveau van 'moeder' en niet alleen vrouw die hem heeft grootgebracht, in de tijden toen gebeurde het wel eens dat een meisje een jongen van baby af aan groot bracht en toen er mee ook trouwde, als het aflossen van een familieschuld/vete etc.

Overigens in de Tafsir staat 'geven van melk' ook in de Arabische versie van de hadith, in hoeverre het wel degelijk borstvoeding is? Of het melk ook direct van haar borst wordt gezogen.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2007 11:56:12 ]
pi_47839234
Avond..

Okee om het verhaal dus even samen te vatten.

Man en vrouw voeden samen een jongen op. Wanneer de jongen ouder is begint de man jaloers te worden en ziet hij zijn huwelijk in gevaar komen. Ze leggen dit probleem voor aan Mohammed, en die komt met de oplossing, namelijk dat de jongen de moedermelk van de vrouw op moet drinken zodat ze geen intieme relatie meer met elkaar kunnen/mogen (?) beginnen.

Ligt het nou aan mij of is dit gewoon een vreemd verhaal?
quote:
Nee, dat vroeg ze omdat 'voedperiode' maar tot 2 jaar is, of het niet tegen de regels zou zijn.
Dat is nog zo iets. In andere overleveringen staat nadrukkelijk dat het na het tweede jaar verboden is. Umar raadde in zo`n geval zelfs aan om geweld te gebruiken; er kwam een man naar hem toe die sex had met zijn slavin, zijn vrouw ging naar de slavin toe en gaf haar haar moeder melk (zoog haar) en toen hij weer naar zijn slavin toe wilde waarschuwde zijn vrouw hem en vertelde zij hem wat ze gedaan had. Umar vertelde de man dat hij zijn vrouw moest slaan en dat hij naar zijn slavin moest gaan. (Malik`s Muwatta)

Dan vraag ik mij dus af waarom het in het geval van de eerder aangehaalde slaaf om een uitzonderingsgeval zou gaan. Wie heeft dit beslist? Heeft Mohammed toen hij haar opdroeg om moedermelk te geven dit met soort van instemming van Allah gedaan of heeft hij op eigen houtje deze beslissing genomen?
eeeh
pi_47847644
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 18:49 schreef DaveHarris het volgende:
Avond..

Okee om het verhaal dus even samen te vatten.

Man en vrouw voeden samen een jongen op. Wanneer de jongen ouder is begint de man jaloers te worden en ziet hij zijn huwelijk in gevaar komen. Ze leggen dit probleem voor aan Mohammed, en die komt met de oplossing, namelijk dat de jongen de moedermelk van de vrouw op moet drinken zodat ze geen intieme relatie meer met elkaar kunnen/mogen (?) beginnen.

Ligt het nou aan mij of is dit gewoon een vreemd verhaal?
Nogmaals het was een ander tijd, naar huidige waarden is het inderdaad 'vreemd', maar toen?
[..]
quote:
Dat is nog zo iets. In andere overleveringen staat nadrukkelijk dat het na het tweede jaar verboden is. Umar raadde in zo`n geval zelfs aan om geweld te gebruiken; er kwam een man naar hem toe die sex had met zijn slavin, zijn vrouw ging naar de slavin toe en gaf haar haar moeder melk (zoog haar) en toen hij weer naar zijn slavin toe wilde waarschuwde zijn vrouw hem en vertelde zij hem wat ze gedaan had. Umar vertelde de man dat hij zijn vrouw moest slaan en dat hij naar zijn slavin moest gaan. (Malik`s Muwatta)
En dus was het met bovenstaande voorbeeld een specifiek geval.
quote:
Dan vraag ik mij dus af waarom het in het geval van de eerder aangehaalde slaaf om een uitzonderingsgeval zou gaan. Wie heeft dit beslist? Heeft Mohammed toen hij haar opdroeg om moedermelk te geven dit met soort van instemming van Allah gedaan of heeft hij op eigen houtje deze beslissing genomen?
Dat wordt niet ingevuld, dus geen idee.
pi_47857487
quote:
Op vrijdag 30 maart 2007 22:54 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nogmaals het was een ander tijd, naar huidige waarden is het inderdaad 'vreemd', maar toen?
Of het toen niet vreemd was dat weet ik niet. Maar ik heb buiten dit voorval nog nooit van iets dergelijks gehoord. Jij wel?

Nog iets uit de ahadith wat mij vreemd aandoet.

Even kort samengevat: Een aantal leden van de Oeraina stam die ziek waren gingen naar Medina, maar het klimaat beviel ze niet. Toen droeg Mohammed hen op om naar de kamelen te gaan en de melk en urine van de kamelen te drinken, als medicijn, waarna ze beter werden. Maar even later vermoorde ze de herder en dreven ze de kamelen weg. Toen Mohammed dat de volgende ochtend hoorde stuurde hij een aantal mensen daarhen om hen te laten vangen. En dat gebeurde. Mohammed gaf het bevel dat hun handen en voeten eraf gehakt zou worden. En ook dat gebeurde. Ook hun ogen werden uitgebrand met stukken metaal. En toen ze om water vroeger kregen ze niets en werden ze doodbloedend op de grond achter gelaten. Anas verklaarde 1 van hen de grond hebben zien likken. ((Sahih Boechari boek 4 nummer 234, b 24 n 577, b 59 n 505, b 71 n 590 en 623, b 82 n 794, 795 en 797)

Even los van alle wreedheden. Waar het mij in deze om gaat is dat Mohammed kamelen urine als medicijn geeft. Nu vraag ik mij af wat voor helende werken er van kamelen urine uit kan gaan, als die er uberhaupt wel is. Wat mankeerde deze mensen dat kamelen urine als medicijn tegen hun kwaal kon fungeren? Wat zegt jouw tasfir hierover Triggershot?
eeeh
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')