abonnement Unibet Coolblue
  maandag 23 april 2007 @ 17:06:29 #151
16082 Wytze
...Confidential
pi_48638499
Heb het al opgeslost met meerdere substitute kolommen. Is er geen manier om met 1 substitute functie meerdere dingen te replacen ? Dus en dit en dat en
"Trust me; when I make things disappear, they stay buried."
pi_48645204
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:06 schreef Wytze het volgende:
Heb het al opgeslost met meerdere substitute kolommen. Is er geen manier om met 1 substitute functie meerdere dingen te replacen ? Dus en dit en dat en
Zet in cel A1 banaan en in cel B1 de volgende code:
1=SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(SUBSTITUEREN(A1;"b";"d");"a";"e");"d";"q")

en voila, je krijgt qeneen

in stapjes:
banaan wordt danaan
danaan wordt deneen
deneen wordt qeneen
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48731599
Wie kan mij helpen?

Ik heb een rij met 100 getallen en wil deze cumulatief optellen, dus A ; A+B ; A+B+C ; A+B+C+D etc. etc.

Excel kan dit volgens mij, maar hoe???
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_48731795
quote:
Op donderdag 26 april 2007 11:01 schreef zure_apple het volgende:
Wie kan mij helpen?

Ik heb een rij met 100 getallen en wil deze cumulatief optellen, dus A ; A+B ; A+B+C ; A+B+C+D etc. etc.

Excel kan dit volgens mij, maar hoe???
Neem aan dat je deze in de rij eronder/ernaast zet? En in A1 staat het eerste getal.
Er van uitgegaan dat in A2 de eerste 'som' komt en in B2 dan de tweede (de getallen staan in A:CV)

Deze gaat in A2:
1=SUM($A1:A1)


Deze doortrekken. De eerste ($A1) verandert niet, dus blijf je optellen vanaf A1. Daar gebruik je het Dollarteken voor :)
pi_48732271
of in b2 de formule =A2+B1 en die dan doortrekken naar rechts.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48732791
Het kan aan mij liggen, maar excel zegt:
#naam?

Met de formule:
=sum($A2:A3)

De cijfers staan btw in A1 t/m A101 (kolom dus, sorry )
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_48732978
Je hebt Nederlandse versie, dan wordt t SOM ipv SUM

1=SOM($A1:A1)

of in B2 (Deetch oplossing)
1=A2+B1

En dan beide naar beneden slepen
pi_48734296
Het werkt nog niet...

Ik heb nu: =SOM($A2:A2)

Cijfers beginnen nl. bij A2.

Maar als ik het doortrek veranderd-ie het in $A3:A3, $A4:A4 etc. etc.
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_48734546
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:13 schreef zure_apple het volgende:
Het werkt nog niet...

Ik heb nu: =SOM($A2:A2)

Cijfers beginnen nl. bij A2.

Maar als ik het doortrek veranderd-ie het in $A3:A3, $A4:A4 etc. etc.
Dollarteken komt voor het cijfer ipv de letter omdat die nu verandert ipv de letter...sorry
A$2
pi_48736104
Mooi, nu werkt het! Dank u vriendelijk
Nad Tatrou sa blýska hromy divo bijú.
Zastavme ich bratia, ved' sa ony stratia, Slováci o¸ijú.
pi_48743824
ik heb een userform gemaakt om procesdata in te voeren in een tabel.

ik heb 3 velden: Naam, datum en waarde. Met naam en waarde krijg ik in de excelsheet geen problemen maar de datum wordt niet als datum in excel ingevoerd, hoe krijg ik dat wel goed?

Ik voer de datum in als dd-mm-yyyy
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48743984
Ik neem aan dat je Datum in een bepaalde cel invoert, en dat die dus geselecteerd is. Voer dit in de Visual Basic Editor erbij:
1Selection.NumberFormat = "mm/dd/yyyy"
pi_48747855
Nog ff toevoeging, moest snel weg van stage om mn trein niet te missen:
Zou / vervangen door -
pi_48754822
Ok... ik ben bezig met een programmaatje te ontwikkelen met excel... maar nu is de vraag hoe doe ik het simpelst...

Even voor de goede orde, kan altijd wat leren, maar ben geen excel en helemaal gen vb-pro.


=============================


Er is sprake van 2 spreadsheets... voor afdeling A en B.
Afdeling A en B hebben per afdeling uniek toegang tot deze spreadsheets, ikzelf heb ook toegang.

In deze spreadsheets worden gegevens ingevuld...

bijvoorbeeld : datum - gebeurtenis - bedrag


===============================

daarnaast is er een database, niet toegankelijk voor afdelingen A en B en alleen voor mijzelf in een andere map.

Deze database moet dmv van linken of updaten de data binnenhalen zoals op moment x in de afdelinsgsbestanden staat. en gaat hiermee rekenen. er staan ook andere gegevens in deze database die in combi met de gegevens uit bestanden A en B uitkomsten geven.
Deze database bevat statische gegevens, die niet vaak veranderen.


==================================

het voorspellingsprogramma is voor mijzelf ook aleen toegankelijk, en leest data in van de database... en rekent er mee verder, deze database is dynamischer, en dus gescheiden van de database. ook hier worden dagelijks enekele gegevens toegevoegd, die in combinatie met data uit de database weer uitkomsten geven.


gevisualiseerd:



OK, even een vraagje uit de aan de professionals... kan dit?... is dit een normale manier van aanpak?... of moet je hier anders mee omgaan?...
Ik dacht eerst access te kunnen gebruiken voor de database... maar dan kan ik nix met excelformules die ik nodig heb...
pi_48755037
Je kan prima andere Workbooks benaderen vanuit een standaard workbook, dus gegevens uit Inputsheet A en Inputsheet B trekken vanuit de Database en andersom.

Workbooks("<NAAM>").<OBJECT>
Het kan dus wel maar ik ga niet helemaal toelichten waar dat OBJECT op slaat (een cel, een knop, een combobox, kan vanalles zijn als je maar goed aangeeft uit welk bestand ie m moet halen

Ook moet je zorgen dat de namen van de bestanden niet wisselen, maar dat lijkt me geen probleem als ik je verhaal zo lees.
pi_48755102
quote:
Op donderdag 26 april 2007 16:52 schreef DaFan het volgende:
Ik neem aan dat je Datum in een bepaalde cel invoert, en dat die dus geselecteerd is. Voer dit in de Visual Basic Editor erbij:
[ code verwijderd ]
Ik werk met een userform (formulier) waarin je de datum in moet kloppen. Door middel van een knop op het forumulier worden de ingevoerde waarden in een excelbald geplaatst.

De getallen worden idd gezien als getallen maar de datum ziet ie als tekst. Ik had gehoopt dat er een elegantere optie was om in de betreffende cel een datum te krijgen maar ik zal morgen eens kijken of dit zo ook wil. Wat trouwens niet wil is de tekst in een datum veranderen door via het menu het format te veranderen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48755541
Je moet ook nog rekenen met die datum en wil m dus niet als tekst behandelen?
pi_48756086
quote:
Op donderdag 26 april 2007 22:22 schreef DaFan het volgende:
Je moet ook nog rekenen met die datum en wil m dus niet als tekst behandelen?
hij moet inderdaad als datum bruikbaar zijn. Ik moet nl de meest recente datum uit de file halen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48756283
OK ander vraagje...

Stel ik heb een invulspreadsheet:


Dit spreadsheet moet makkelijk door derden worden ingevuld:

hiervoor heb ik wel eens (op macrobasis denk ik) gezien dat je een invulschermpje kan maken.
Het doel is dat een persoon heel simpel kan invullen op een regel:

* de datum
* gebeurtenisomschrijving
* bedrijfscode
* currency
* bedrag
en telkens wordt de regel onderaan toegevoegd.


1) Hierbij moet het mogelijk zijn ombij bedrijfscode en currency te kiezen uit een vaste lijst (op ander sheet of zo).
2) Hierbij moet de currency afhankelijk zijn van de bedrijfscode... dus aan een bedrijfscode zit een currency vast (in ander lijstje op ander sheet)...
3) Ik moet de lijst of handmatig, of simpel kunnen opschonen, door alles dat dat ouder is dan 30 dagen gerekend vanaf vandaag te wissen (automatisch of handmatig)
4) deze lijst wordt in een ander spreadsheet binnengeladen...(in een sheet totaal overgenomen, door linken), dus als ik regel 12 verwijder (en regel 13 wordt regel 12) moet dat niet van invloed zijn op het spreadsheet deze info binnenhaalt.

Hoe zet ik dit simpel op... en heb ik zo'n macro-omgeving nodig of kan dat anders.
pi_48757151
Je hebt idd de macro omgeving nodig en dit kan je doen door een Userform toe te voegen aan je Project.

1) Je hebt Currency (dus) niet nodig in de Userform omdat ie toch afhankelijk is van de bedrijfscode en dus niet door de user gekozen wordt. Je kan hem er wel uit halen en dan in een Label (tekstvlak die niet veranderbaar is door) te laten veranderen als de user de bedrijfscode wijzigt. Dit kan door een _Click() actie:
1
2
3
4
5
Private Sub NaamCombobox_Click()

    If NaamCombobox.Value = "A234" Then Labelnaam.Text = "EUR"

End Sub

Waar nu "EUR" staat kan je ook verwijzen naar een bepaalde Range en dus flexibeler werken omdat je ze kan aanpassen.

2) De bedrijfscode kan je in een Combobox laten zien aan de user. De Userform laat je door middel van een knop aan de user zien. De knop klikken gebeurt met een Click() event.
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Knopnaam_Click()

   For i = 1 to AANTAL CODES
       Comboboxnaam.Additem(Sheets("Sheetnaam").Range("A" & i).Value)
   Next

   Userformnaam.Show

Ik kan dit niet simpel uitleggen. Wat er gebeurt: Hij gaat een i aantal keren kijken in de sheet waar je lijstje in staat, naar A1, A2...etc en haalt daar de bedrijfscode uit.
Je kan ook in de Properties van de Combobox onder de eigenschap List een lijst invoeren, maar dit is minder flexibel als er bijvoorbeeld codes worden toegevoegd!

3) Je moet dan in ieder geval nog een kolom toevoegen waar een datum in staat anders kan je hem niet vergelijken met vandaag (Excel houdt niet bij op welk tijdstip een waarde is ingevoerd). Dit zou niet al te moeilijk moeten zijn, maar ik heb zoiets nog nooit gemaakt dus kan je er nu niet mee helpen.

Sorry als het niet allemaal duidelijk is maar VB is vrij straightforward, dus als je je erin verdiept kan je door Trial & Error een eind komen (is mij ook gelukt).

Hou goed in de gaten dat je een bepaalde cel aangeeft bij jou op deze manier (omdat jij met meerdere Workbooks werkt):
1Bestemming = Workbooks("[i]Naam[/i]").Sheets("[i]Naam[/i]").Range("Celnaam").Value

Value trekt dan die waarde op dat moment uit de cel en zet hem in de bestemming (een Label, een Combobox, een andere cel, etc.

@Deetch: Ik zal er morgen eens naar kijken weet het zo nu niet.
pi_48757651
Geweldig Dafan... thanks...
pi_48766302
quote:
Op donderdag 26 april 2007 23:10 schreef LennyKravitz het volgende:
Geweldig Dafan... thanks...
Succes ermee, op internet zijn heel veel tutorials te vinden voor het gebruik van UserForms in excel. Daarmee heb ik ook het meeste geleerd.

http://www.exceltip.com/s(...)osoft_Excel/629.html
http://theopensourcery.com/ostutor.htm#vba
http://www.educationonlin(...)-Excel-VBA-Tutorials
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_48766338
Ik heb ook nog een vraag. Ik wil de COUNTIF functie gebruiken voor het volgende:

Je hebt een kolom C met verschillende 'woorden', zoiets als AAA, BBB, AAA, CCC, AAA, BBB (alles onder elkaar).

Nu wil ik die COUNTIF functie het aantal AAA's tellen. Maar zodra ik aangeef dat de COUNTIF functie, die 'range' van Kolom C moet pakken, lijkt hij de karakters niet herkennen ofzo. De celeigenschappen zijn gewoon op general, dat lijkt me dus niet het probleem. Als ik de range aangeef en de criteria, dan pakt hij em niet. Kan de COUNTIF functie geen karakters herkennen?
  vrijdag 27 april 2007 @ 09:30:45 #174
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_48767069
(Ik gebruik OpenOffice, maar als het kan is de functie vast soortgelijk):

Ik wil graag meerdere scrollbars naast/onder elkaar, zodat ik een totaaloverzicht van meerdere lange lijsten getallen op m'n monitor kan zien (en dan van elk de onderste paar regels dus o.i.d.) zonder te scrollen.
Kan dit? Met "split window" kan ik dit maar 1 keer doen...
censuur :O
pi_48767121
Ze lijken mij allemaal evenlang te zijn...kan je niet het volgende doen:
1=3*COUNTIF(C:C;"A*")

Waar de "3" dus de lengte is van de strings. De wildcard "*" ziet alleen of het met een A begint, of met een A eindigt (*A) of er een A middenin zit (*A*). Als de lengte varieert wordt het lastiger, dan stel ik eht volgende voor:
1=LEN(C2) * COUNTIF(C:C;"A*")

En dat dan voor elke rij in de kolom, en dat dan uiteindelijk bij elkaar optellen. Waar C2 dus in mijn voorbeeld je eerste 'woord' is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')