Over het foto nemen.
In het begin had ik er best moeite mee, het voelt onwennig en best onbeschoft om als westerling zomaar een dorp in te lopen wat foto's te maken en weer weg te lopen. Maar eigenlijk went dit best snel
Het is wel zo dat bijna overal waar je komt ze inderdaad hun hand al op houden: "Picture 20 baht, 20 baht for picture" Ik hoor ze het nog zeggen
![]()
Of je het moet doen of niet, tja op de meeste plaatsen rijden de touristen af en aan. Voor jou voelt het misschien raar, voor hun is het een dagelijkse bezigheid gefotografeerd te worden. Ze hebben het er ook niet allemaal slecht. Op sommige touristische plaatsen leven ze wel in oude kleine huisjes, dragen traditionele kleding, lijken arm, maar als je verder kijkt zie je in hun huis een goede tv en staat er achter het huisje een dikke nieuwe wagen. Echt waar! Ze weten ook wel dat als ze zo blijven leven de touristen blijven komen. Het is een soort vraag en aanbod. Zij houden hun levenstijl in stand en wij werken daar eigenlijk gewoon aan mee.
Het beeld uit de steden heb ik hier niet tussen staan, maar als je dat ziet, lijkt thailand toch wel heel sterk op een westers land.
![]()
Sommige heb ik inderdaad 20 baht gegeven, (dan werken ze opeens wel beter mee
![]()
) soms vooraf en soms achteraf... Bij andere koop je wat te eten of te drinken en ergens anders koop je een souveniertje. Er zitten er ook tussen waarbij een andere groep touristen geld gaven of wat kochten en ik ook een foto heb geschoten. Of dat ik zelfs een foto heb gemaakt en gewoon verder ben gelopen.
Je moet een midden weg vinden. Je merkt wel snel of iemand wel of niet op de foto wilt, zo niet doe het dan ook niet. Andere vinden het juist weer leuk. Houd respect voor de mensen, maar doe ook gewoon waar je jezelf het prettigst bij voelt
![]()
Verder bedankt voor het commentaar, ik weet ondertussen aardig welke foto's goed zijn en welke minder
![]()
Zouden jullie wel wat specifieker kunnen zijn in wat er goed of slecht is aan een foto? Daar kan ik veel meer van leren en ook in de toekomst rekening mee houden om betere foto's te gaan maken