abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47565326
ik wil als eenmanszaak inschrijven om mijn parttime werkzaamheden die wel enigszins geld oplevert legaal te laten verlopen.

Nou heb ik de kvk-website doorgelezen en de inschrijffomulier gedownload. Nou staat daar dat je een startdatum in het verleden mag kiezen. Maar hoe ver mag je nou terug gaan? Ik heb al geld verdiend vanaf 2006,d us als ik dat kan meenemen, graag, maar anders wil ik vanaf januari dit jaar doen (al het geld van 2006 wordt dan maar freelanceinkomsten)

Weet iemand hoe ver je mag terug je mag opgeven als startdatum van je eenmanszaakje?
pi_47565540
Ik zou het niet weten, maar zou je geen problemen krijgen met de belastingdienst als je je te ver met terugwerkende kracht inschrijft? Dan heb je achteraf bekeken je BTW-aangifte niet op tijd ingediend (er vanuitgaande dat je geen vrijgestelde prestaties levert). Stél je mag per jaar aangifte doen, dan nog ben je te laat als je dat over 2006 nog moet doen.

Misschien kun je het beste allereerst even bij de BD informeren.
  donderdag 22 maart 2007 @ 23:12:46 #3
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_47565815
Bij de belastingdienst kan het ook met terugwerkende kracht, alleen hoe verder terug het gaat, hoe moeilijker het voor jou is om aan te tonen dat die kosten voor je onderneming waren.
Gangbaar is normaal zon 3 maanden terug.
/-=]
|o-0
~~~`
pi_47565829
volgens mij zijn dit inkomsten uit overige activiteiten ofzo. ik denk overigens dat er wel regelingen voor dit soort dingen zijn.
  donderdag 22 maart 2007 @ 23:14:33 #5
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_47565884
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 23:13 schreef 7th_wave het volgende:
volgens mij zijn dit inkomsten uit overige activiteiten ofzo. ik denk overigens dat er wel regelingen voor dit soort dingen zijn.
Ligt er maar net aan hoe de belastingdienst dit beoordeelt (voornamelijk op tijd en hoogte van verdiensten gebaseerd)
ROW kan je overigens gewoon op je particuliere aangifte opgeven, BTW daarentegen kan en mag je niet berekenen zonder ingeschreven onderneming en btw nummer.
/-=]
|o-0
~~~`
  donderdag 22 maart 2007 @ 23:16:56 #6
78499 MrDirk
Lekker Doen!
pi_47565989
is het interessant om dit tevoren te weten?

Ik bedoel; als jij je gaat inschrijven en je neemt de gegevens mee vanaf wanneer je gestart bent, dan kan de persoon die jou bij de KvK inschrijft je vast wel vertellen tot wanneer je je in het verleden mag inschrijven.

Ennuh.. kijk ff of je meer uitgegeven hebt dan verdient Anders zie ik het nut er niet van in om je in in te schrijven met een datum in het verleden (financieel gezien dan)
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" (John Lennon)
pi_47566452
Naja, de kosten zijn wel vrij duidelijk dat ze voor m'n onderneming waren. Er was ook geen sprake van btw of zo omdat klanten/opdrachtgevers/leveranciers allemaal in het buitenland zijn gevestigd.

Alleen heb ik wel duidelijk berekend dat het echt niet voordelig is om als "extra verdiensten" die inkomsten te declareren... zeker omdat je dan de startersaftrek niet meer heb.

Aan andere kant kan ik beter startersaftrek voor de komende drie jaar gebruiken. Dus ik ben tevreden als ik vanaf januari kan aangeven als "startdatum".
  donderdag 22 maart 2007 @ 23:46:15 #8
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_47567093
nee natuurlijk kan dit niet; het register is bedoeld om rechtszekerheid te bieden naar iedere belanghebbende, die meer informatie wil over een bedrijf, niet als een commercieel uithangbord om jezelf beter voor te doen dan je bent.

je zal ten hoogste kunnen kiezen voor 1 januari van het fiscale jaar waar je nu in zit, maar eerder niet.
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_47567200
een vriend van mij (opereerde eerst met een VAR-verklaring + BTW-nummer) schreef zich ook in met een startdatum in het verleden. dit zodat het niet was alsof het bedrijf net bestond. echter zijn het wel een stelletje naaiers bij de Kamer van Koophandel, want hij mocht wel met terugwerkende kracht ook even het inschrijfgeld betalen.
you and I ain't done Zeke!
  donderdag 22 maart 2007 @ 23:52:06 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_47567330
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 23:48 schreef Johnns het volgende:
een vriend van mij (opereerde eerst met een VAR-verklaring + BTW-nummer) schreef zich ook in met een startdatum in het verleden. dit zodat het niet was alsof het bedrijf net bestond. echter zijn het wel een stelletje naaiers bij de Kamer van Koophandel, want hij mocht wel met terugwerkende kracht ook even het inschrijfgeld betalen.
zie je serieus nergens dat dat bedrijf pas later is opgericht of dat er op latere data mutaties hebben plaatsgevonden? dat is wel heel erg kwalijk, juist in tegenspraak met de processuele functie die het register heeft; er worden leningen, hypotheken etc. etc. verstrekt op basis van de juistheid van onder meer die gegevens.
pi_47568422
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 23:48 schreef Johnns het volgende:
maakt ook niks uit natuurlijk. Die paar tientjes...
pi_47568808
Toch leuk dat mensen zoveel vertrouwen in de KvK hebben, tis echt niks anders dan een veredeld notitieblok.
  vrijdag 23 maart 2007 @ 01:22:13 #13
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_47569226
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 00:51 schreef Whatashockr het volgende:
Toch leuk dat mensen zoveel vertrouwen in de KvK hebben, tis echt niks anders dan een veredeld notitieblok.
het vertrouwen is gerechtvaardigd, als je je bedenkt dat de rechtspraak ook uitgaat van het vertrouwen daarin, zoals het ook in de wet vastgelegd ligt en ook in de praktijk zou moeten blijken.
pi_47570823
Als je je inschrijving zo ver terug legt, zul je van de fiscus een boete krijgen, omdat je geen aangifte hebt gedaan.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_47571813
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 07:49 schreef _-rally-_ het volgende:
Als je je inschrijving zo ver terug legt, zul je van de fiscus een boete krijgen, omdat je geen aangifte hebt gedaan.
wel als je voorheen als freelancer (VAR-verklaring + BTW-nummer) werkte
you and I ain't done Zeke!
pi_47587789
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:17 schreef Johnns het volgende:

[..]

als ik OP zo lees, zal dat bij ts niet het geval zijn gok ik.
pi_47724648
Ik heb me inmiddels ingeschreven in de KVK met als startdatum 1-1-2007. Ik mocht in principe teruggaan t/m 2006, maar uit administratief oogpunt ben ik toch maar gegaan tot begin dit jaar.
  donderdag 29 maart 2007 @ 17:16:00 #18
17153 DeWaasheid
Gematigd extremist
pi_47798371
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:17 schreef Johnns het volgende:

[..]

Nee, want met een VAR krijg je geen BTW nummer.
De _enige_ manier om een BTW te verkrijgen is om je als ondernemer in te schrijven.

en je krijgt ook geen boete als je je laat hebt aangemeld en dan verzuimd hebt aangifte te doen (dat kan ook helemaal niet)
/-=]
|o-0
~~~`
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')