abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47568499
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:04 schreef calvobbes het volgende:

[..]

- Voetbalsupporters die zich misdragen keihard aanpakken
- Strenge straffen in het vooruitzicht stellen, als afschrikking.
- Meldplicht tijdens voetbalwedstrijden.
- Vakken die niet meewerken om de rotte appels eruit te halen ook aanpakken.
- Stewards die ECHT optreden ipv schaapachtig toelachen als supporters zich misdragen.
etc.

Een wat andere aanpak dan voor de gemiddelde burger, maar dat soort dingen blijken helaas nodig te zijn.
Hiermee voorkom je niet dat 1 gek een cameraman aanvalt. Er zal altijd aanwas van nieuwe supporters zijn, en dus altijd mensen zonder 'strafblad' die door het lint kunnen gaan. Dit is echt een incident geweest, in de Nederlandse stadions gebeurt namelijk vrijwel niks meer. Ik voorspel dat als er over een half jaar geen cameraman meer in zijn nek geschopt is, die stewards weer pleite zijn.
pi_47568924
Grappig dat we die ene van die onbetaalbare kaartjes ook niet meer gehoord hebben
  vrijdag 23 maart 2007 @ 02:00:43 #78
167723 sanni
Acima de seu
pi_47569650
Ik vind het niet meer dan logisch dat de media door beveiliging of de politie wordt
beschermd. Helaas merk ik dat dat vaak te wensen overlaat alsof de media voor
het tuig vrij spel is.
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 23 maart 2007 @ 02:04:40 #79
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_47569681
De meeste cameramensen worden al wel beschermd in de stadions, was denk ik onoplettend / laksheid van de stewards zondag..
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_47570076
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 02:04 schreef paultjuhhh het volgende:
De meeste cameramensen worden al wel beschermd in de stadions, was denk ik onoplettend / laksheid van de stewards zondag..
Dan valt dat dus onder de categorie "menselijke foutjes", net zoals dat hek dat zomaar open bleek te zijn tijdens Utrecht-ADO, en daar werd achteraf ook niet zo moeilijk over gedaan, terwijl dat toch heel vervelend af had kunnen lopen.

Gewoon een incident zoals er zoveel zijn, niet te zwaar aan tillen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_47571100
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 23:40 schreef okee6 het volgende:

Omdat fans zich irriteren aan zo'n camera voor Tien op de tribune. Als zo'n filmer dan semi-grappig is, tijdens de rust of wanneer dan ook, dan kan ie na afloop mikpunt zijn.
Dat is nog steeds geen reden om iemand maar een trap tegen zijn hoofd te geven.
quote:
Heeft zo'n situatie niet gespeeld, dan is er sprake van woede koelen op een levend voorwerp. Een ander uitgangspunt, waar tot op heden iedereen maar even gemakzuchtig vanuit gaat.
Er zijn al (te)veel mensen geweest die het goed proberen te praten door te zeggen dat die cameraman misschien wel heeft staan juichen voor Ajax of een Ajax sjaaltje droeg....
quote:
Als het tot een rechtzitting komt, dan hoor je dat.
En NU dus nog niet.
quote:
Jouw reactie in VBL kwam wel zo over.
Dan heb jij waarschijnlijk hele lange tenen....
quote:
Ik las het alsof dat cameramensen na zondag nooit meer onbeveiligd in een voetbalstadion zouden kunnen werken.
Dan moet je beter lezen.
quote:
Dit terwijl er in 51 jaar eredivisie zelden incidenten waren, en bij PSV dus geheel niet.
Zoals al vaker gezegd, overal door het land verspreid zijn er wel vaker incidenten. Niet zo heftig als deze, maar het gebeurd te vaak dat er vanalles naar cameramensen wordt gegooid.
quote:
Ik heb niet de indruk dat een groep van PSV-supporters zich tegen de cameraman keerde
Het was er in ieder geval één die dat deed.
quote:
Alleen al het feit dat jij suggereert dat PSV-fans van West een kersvers vader willen trappen, maakt me ziek.
Je moet toch echt wat aan je leesvaardigheid doen. Want dat zeg ik nergens.
quote:
Ik denk dat heel veel mensen niet weten wat een cameraman uitspookt op de tribune. Ze komen voetbal kijken. Als ik jou mag geloven, krijgen cameramensen heel wat cadeautjes gedurende het seizoen. Dan zou zo'n man best gekleurd kunnen denken over supporters als deze man en navenant onvoorzichtig handelen.
Je probeert constant de suggestie te wekken dat die man het wel verdiend zal hebben. "Hij zal wel 'iets' gedaan hebben".
Het maakt geen flikker uit, al had die in een Ajax teneu gestaan en bij elke doeplunt juichend door het vak te lopen, je moet gewoon met je poten van iemand afblijven. En zeker een trap tegen iemand zijn achterhoofd is natuurlijk te idioot voor woorden.

Onbegrijpelijk dat je maar blijft doen alsof de cameraman erom heeft gevraagd.
pi_47571128
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 00:34 schreef MaxPower het volgende:

Hiermee voorkom je niet dat 1 gek een cameraman aanvalt. Er zal altijd aanwas van nieuwe supporters zijn, en dus altijd mensen zonder 'strafblad' die door het lint kunnen gaan.
Maar dan weten mensen uit hetzelfde vak dat ze diegene geboeid op het veld moeten gooien, dan weten we zeker dat diegene voorlopig / nooit meer in het stadion komt en letten de stewards wat beter op.
Het zijn geen waterdichte regels, maar het is in ieder geval wat.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 maart 2007 @ 09:32:27 #83
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_47572078
quote:
Op donderdag 22 maart 2007 20:52 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Bejaarde (81) vat dief in kraag

En deze supporters hebben de dader dus niet overmeesterd. Alleen zijn stoelnummer onthouden
Het specifieke aan het punt waarvan ik aangaf dat je het niet vaak voorkomt is je een beetje ontgaan, merk ik. Ik zal het je daarom even uitleggen.

Wat je niet vaak tegenkomt is dat de groep waar de dader naar gegeneraliseerd wordt er voor zorgt dat de dader gegrepen wordt.

In dit geval:
dader -> kenmerk: voetbalsupporter -> generalisatie: voetbalsupporters ->Maar: voetbalsupporters zorgen ervoor dat dader gepakt wordt.

In het algemeen:
dader -> kenmerk: X -> generalisatie: groep X -> Maar: leden van groep X zorgen dat dader gepakt wordt.

Met "willekeurig incident" doelde ik er op dat ik in deze geen specifiek groep voor ogen had. Misschien dat dat niet duidelijk genoeg was.

Snap je nu dat jouw "tegenvoorbeeld" nou niet bepaald ergens op slaat in dit geval?
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 23 maart 2007 @ 11:14:55 #84
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_47574923
Je houdt het toch nooit tegen, assistenten en cameramensen worden ondergegooid met pis bij feyenoord heb ik wel eens gehoord er zijn daar zijdes waar ze gewoon niet meer lopen ..
Peuken e.d. kan je toch altijd blijven gooien op de cameramensen helaasch...
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_47575936
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 09:32 schreef Doc het volgende:

Met "willekeurig incident" doelde ik er op dat ik in deze geen specifiek groep voor ogen had. Misschien dat dat niet duidelijk genoeg was.
Idd. Volgende keer wat duidelijker zijn. Of gewoon accepteren dat jouw stelling niet klopt ipv gaan doen alsof iemand die daar op reageert niet goed kan lezen. Als je het over "willekeurig situatie hebt", dan heb je het volgens mij niet over "een groep waarbij 1 rotte appel zit en de ander groepsleden die man eruit tyfen".

Maar goed, door dat andere supporters het stoelnummer van de dader hebben doorgegeven, wil nog niet zeggen dat alle voetbalsupporters geweldig zijn.

Ik zou het pas een stoere actie hebben gevonden als de andere supporters die man bij kop en kont hadden gepakt en van de tribune hadden geflikkerd. Maar nee, ze hebben het stoelnummer doorgegeven
pi_47576233
http://www.ad.nl/binnenland/article1206426.ece
quote:
Cameraman al snel kop van Jut
Door NIELS DEKKER

EINDHOVEN - ?Die cameraman zag lijkbleek. De supporter heeft zijn hoofd gewoon gebruikt als voetbal...

Stewards moeten cameramensen op de tribunes gaan beveiligen, vindt de Eredivisie NV in navolging van PSV. Je ziet dat het zomaar kan gebeuren.??

Voor een collega van de man die zondag bij de wedstrijd PSV-Ajax zwaar werd toegetakeld door een PSV-supporter, is het in één klap duidelijk: de veiligheid van cameramensen in de stadions moet worden verbeterd, want ze lopen groot gevaar. ,,Ik heb zelf al heel wat naar mijn hoofd geslingerd gekregen,?? zegt de medewerker van Cinevideo. ,,Collega?s zijn fysiek bedreigd. Vooral bij bepaalde clubs en bepaalde wedstrijden. Dan weet je dat het gevaarlijk is. We zijn al snel de kop van Jut.?? Als voorbeelden noemt hij de Galgenwaard (FC Utrecht) en het Zuiderpark (ADO Den Haag).

De sportpersorganisatie NSP stuurde onlangs nog een brandbrief aan de Eredivisie NV over de omstandigheden waaronder fotografen, journalisten en cameramensen moeten werken. NSP-directeur
Marina Witte: ,,Deze gebeurtenis verbaast me totaal niet. Supporters zijn soms totaal de weg kwijt. Het toont aan dat onze mensen begeleiding nodig hebben.??

PSV is de eerste club die het probleem onderkent. Stewards beveiligen voortaan de drie cameramensen op de tribunes. De Eindhovenaren willen dat alle andere betaaldvoetbalclubs het voorbeeld overnemen. De kans is groot dat dit gebeurt, omdat de overkoepelende Eredivisie NV het initiatief steunt.

De PSV-supporter die zondag na de 5-1-nederlaag tegen Ajax de cameraman keihard tegen zijn hoofd trapte, kreeg van PSV direct een stadionverbod voor onbepaalde tijd opgelegd, in afwachting van wat justitie en KNVB doen. Volgens Frank Wijnveld, veiligheidsmanager van PSV, kan de club niet anders dan actie ondernemen. ,,We vangen niet alleen televisiegelden, we moeten ook de veiligheid van deze mensen garanderen. Daar moet je oog voor hebben.??

Anderen zijn dat roerend met hem eens. ,,PSV is wel de laatste club waar je dit zou verwachten. Dan kun je wel wachten tot het bij andere clubs ook gebeurt en dan maatregelen nemen, maar je kunt het ook overnemen,?? zegt directeur Rudo Jockin van Cinevideo.

Ook sportfotografen zijn er blij mee. AD-fotograaf Pim Ras, al twintig jaar actief rond de velden: ,,Het is goed dat je iemand beschermt die zijn werk doet. Je voelt altijd wel de hete adem van supporters in je nek. Als het slecht gaat, wil een kleine groep zich wel eens op jou afreageren. In principe ben je vogelvrij.??

Bij Eyeworks, opdrachtgever van Cinevideo, is algemeen directeur Will Moerer bang dat publiciteit over het ?incident? kopieergedrag uitlokt. Toch laat Moerer zich ontvallen dat Eyeworks ?al eens eerder heeft gewaarschuwd voor linke situaties, omdat het een keer misgaat?. Volgens hem gelden zes of zeven stadions als ?risicovol?.
Voor diegene die denken dat het een incident was en dat er nooit wat wordt gegooid naar TV ploegen of andere persmensen
pi_47576542
quote:
Marina Witte: ,,Deze gebeurtenis verbaast me totaal niet. Supporters zijn soms totaal de weg kwijt. Het toont aan dat onze mensen begeleiding nodig hebben.??
Nee, dat soort supporters hebben begeleiding nodig! Weer die verkeerde focus. Wat is er mis in dit land?
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 23 maart 2007 @ 12:00:43 #88
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_47576552
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 11:42 schreef calvobbes het volgende:

[..]

Idd. Volgende keer wat duidelijker zijn.
Is prima. Ik neem het je ook niet kwalijk dat je me verkeerd begreep. Vandaar mijn verdere verduidelijking. Het moge duidelijk zijn dat dat wel het wat minder "dagelijks" maakt.
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 11:42 schreef calvobbes het volgende:
Maar goed, door dat andere supporters het stoelnummer van de dader hebben doorgegeven, wil nog niet zeggen dat alle voetbalsupporters geweldig zijn.

Ik zou het pas een stoere actie hebben gevonden als de andere supporters die man bij kop en kont hadden gepakt en van de tribune hadden geflikkerd. Maar nee, ze hebben het stoelnummer doorgegeven
Van overheidswege wordt aangegeven dat je in dat soort gevallen niet zelf moet ingrijpen maar de bevoegde instantie moet verwittigen. Als de supporters die gast in de kladden gerepen op dat moment is de kans op een grotere vechtpartij alleen maar groter. Op deze manier kan de dader effectief en zonder verder geweld opgepakt worden. Buitengewoon handig en slim en geweldloos gereageerd door de meerderheid van de voetbalssuporters. Waarvoor hulde natuurlijk.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_47576773
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 08:28 schreef calvobbes het volgende:
Zoals al vaker gezegd, overal door het land verspreid zijn er wel vaker incidenten. Niet zo heftig als deze, maar het gebeurd te vaak dat er vanalles naar cameramensen wordt gegooid.
Dan is daar te lang en te weinig ofwel niets aan gedaan. Als er eens een ludiek geintje wordt uitgehaald, moet je dat kunnen hebben. Is het structureel en kun je de dader niet arresteren, moet het vak voor straf leegblijven. Alleen dan zul je zoiets voorkomen. Nu lok je dergelijke absurditeit steeds maar verder uit.
quote:
Je moet toch echt wat aan je leesvaardigheid doen. Want dat zeg ik nergens.
Het is niet de eerste keer dat je het over supporters hebt. Er is in 51 jaar één bezoeker van PSV geweest die een cameraman heeft getrapt. En hoe dat in elkaar zat weet je niet, maar wel wijs je steeds.
quote:
Je probeert constant de suggestie te wekken dat die man het wel verdiend zal hebben. "Hij zal wel 'iets' gedaan hebben".
Nee. Alhoewel als ik mag aannemen dat het gesneden koek is dat cameramensen worden belaagd -bij PSV dus niet, maar goed- dan is dit wel een rekening die je kon verwachten. Ik snap dat dergelijke mensen niet erg mondig zijn, dus dat zou een en ander verklaren voor de voedingsbodem voor een incident als dit.
quote:
Onbegrijpelijk dat je maar blijft doen alsof de cameraman erom heeft gevraagd.
Nee, dat is gewoon een mogelijkheid. Misschien nog wel een logischere dan dat een 'fan' zomaar op een hoofd trapt.
pi_47577522
quote:
Op vrijdag 23 maart 2007 12:07 schreef okee6 het volgende:

Het is niet de eerste keer dat je het over supporters hebt. Er is in 51 jaar één bezoeker van PSV geweest die een cameraman heeft getrapt. En hoe dat in elkaar zat weet je niet, maar wel wijs je steeds.
Jij bent hopelijk toch niet van mening dat er nooit wat naar camera mensen is gegooid door voetbalsupporters of dat ze op een andere manier lastig zijn gevallen door supporters?
Dan kan ik je wel even vertellen dat er een tijdje bij Feyenoord een bushokje heeft gestaan om cameramensen te beschermen tegen alles wat ze naar hun hoofd kregen.

Als je blijft volhouden dat dit de eerste keer is dat een camera man een aanvaring heeft gehad met supporters, dan heeft het weinig zin om verder een discussie met jou te voeren, want dan wil je de problemen niet inzien.
pi_47578363
Als cameraman moet je het gewoon aangeven als je problemen hebt. Vanuit de club en/of bond moet er dan de wil zijn om te straffen; eenmalig vak leeglaten, de sociale controle opvoeren/aanmoedigen. Vanuit het camerabedrijf; alles rapporteren en als het te ver gaat, eens een wedstrijd met één camera filmen. Dan vang je op zeker eventuele meelopers weg. Incidenten zullen er echter altijd blijven, met of zonder steward(s).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')