abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 21 maart 2007 @ 16:23:24 #1
117662 Slappe_hap
Slappe, geen vloeibare!
pi_47514655
Beste mensen,

Ik wil m'n laptop aansluiten op m'n tv. Nu is het zo dat er in m'n laptop een 7 pins kabel moet en in m'n tv een 4 pins..
Ik heb bij m'n laptop ook een rca adopter zitten dus met een rca kabel zou ik 'm ook kunnen aansluiten op m'n tv.
Nou hoorde ik ook dat een 4 pins s-video kabel gewoon in mijn 7 pins aansluiting past.

Nu is mijn vraag: Bestaat er een 7/4 pins s-video kabel?

Zo nee: wat geeft beter beeld: een 4 pins s-video kabel (als dit uberhaupt kan dus) of een rca kabel?
pi_47515139
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:23 schreef Slappe_hap het volgende:
Beste mensen,

Ik wil m'n laptop aansluiten op m'n tv. Nu is het zo dat er in m'n laptop een 7 pins kabel moet en in m'n tv een 4 pins..
Ik heb bij m'n laptop ook een rca adapter zitten dus met een rca kabel zou ik 'm ook kunnen aansluiten op m'n tv.
Nou hoorde ik ook dat een 4 pins s-video kabel gewoon in mijn 7 pins aansluiting past.
Nee, dat is niet zo. Je hebt een heel speciaal verloopkabeltje nodig. Dat ziet er zo uit:

(verkrijgbaar bij MCSNet)
quote:
Nu is mijn vraag: Bestaat er een 7/4 pins s-video kabel?
Het bovenstaand verloopkabeltje kun je combineren met een reguliere 4-pins S-Video kabel.
quote:
Zo nee: wat geeft beter beeld: een 4 pins s-video kabel (als dit uberhaupt kan dus) of een rca kabel?
S-Video is altijd beter dan composiet, maar, maar ... Je moet wel een TV hebben die S-Video als input accepteert. Maar kennelijk heb je een TV die voorzien is van een S-Video ingang, dus dat is in orde. Houd er wel rekening mee dat je ook nog een aparte kabel nodig hebt voor het geluid.
  woensdag 21 maart 2007 @ 16:41:35 #3
117662 Slappe_hap
Slappe, geen vloeibare!
pi_47515424
Dank je voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik wat aan!

Ik had nog wel een vraagje over dat verloopkabeltje.. Waarom zitten er aan 1 kant 2 plugs?
pi_47515627
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:41 schreef Slappe_hap het volgende:
Dank je voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik wat aan!

Ik had nog wel een vraagje over dat verloopkabeltje.. Waarom zitten er aan 1 kant 2 plugs?
Die (female) RCA connector levert composiet video, daar kun je dus een (enkelvoudige) kabel met tulpstekkers aanhangen naar je TV toe. Maar dat geeft minder goede beeldkwaliteit. Composiet is niets anders dan een signaal waarin de (aparte) kleur- en helderheidssignalen van S-Video zijn samengevoegd, vandaar dat je wel verloopjes hebt van S-Video naar Composiet, maar niet omgekeerd.
  woensdag 21 maart 2007 @ 16:57:50 #5
117662 Slappe_hap
Slappe, geen vloeibare!
pi_47516207
Ach so! Bedankt voor de uitleg.

Ik was vanmiddag ff langs de handyman (winkel waar ze veel stekkers verkopen) gegaan en daar vertelde die man me dat ik zo'n rca kabel moest kopen om aan te sluiten aan m'n adapter. Hij vertelde ook dat 4 pins s-video kabels ook weleens konden zorgen voor enkel zwart-wit beeld wanneer ik deze op m'n laptop zou aansluiten.

Als ik nu zo'n verloopstekker koop plus een 4 pins s-video kabel, loop ik dan het risico om enkel zwart-wit beeld te krijgen?
pi_47517157
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:57 schreef Slappe_hap het volgende:
Ach so! Bedankt voor de uitleg.

Ik was vanmiddag ff langs de handyman (winkel waar ze veel stekkers verkopen) gegaan en daar vertelde die man me dat ik zo'n rca kabel moest kopen om aan te sluiten aan m'n adapter. Hij vertelde ook dat 4 pins s-video kabels ook weleens konden zorgen voor enkel zwart-wit beeld wanneer ik deze op m'n laptop zou aansluiten.
Veel mensen kopen een S-Video kabel zonder zich af te vragen of ze wel een TV hebben die met S-Video overweg kan. Er zijn bijv. verloopstukjes van S-Video naar Scart te koop en de gedachte is vaak dat als je dat nu maar aansluit op je TV dat het dan wel goed zal gaan, maar dat is niet zo. De TV moet dan ook over een Scart ingang beschikken die S-Video aankan. Vaak is dat niet zo want de meeste Scart ingangen op TV's accepteren alleen composiet en RGB. Het resultaat is dan inderdaad zwartwit beeld. Alleen als je een TV hebt met meerdere Scart ingangen, dan is de kans groot dat één van die Scart ingangen overweg kan met S-Video (maar weer niet met RGB). Dat moet je dan nakijken in de handleiding van de TV.
quote:
Als ik nu zo'n verloopstekker koop plus een 4 pins s-video kabel, loop ik dan het risico om enkel zwart-wit beeld te krijgen?
Nee, mits je de software op je laptop (de videodrivers) ook correct hebt ingesteld. Die moeten een PAL uitgangssignaal kunnen leveren (hoewel de meeste moderne TV's ook met NTSC overweg kunnen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')