quote:Op dinsdag 20 maart 2007 15:16 schreef josvr het volgende:
Hoi,
Ik heb een aantal vragen over het omtoveren van een Houten BG naar een Betonnen BG vloer. Ik ben me een beetje aan het orrienteren.
1. Hoe kun je op plekken waar je moeilijk bij kunt (onder de trap) of wat je niet wilt slopen (b.v. WC) een houten vloer vervangen door een betonnen vloer?
Simpelweg, niet. De vloer zal er toch uitmoeten als je van hout naar beton wilt.
2. De 'kruipruimte' is nu 20 cm ofzo (je kunt er alleen bij door planken te verwijderen). Is het dan nuttig de kruipruimte uit te graven? Kan dit in de meeste gevallen zomaar? Ik neem aan dat je de kruipruimte ook helemaal kunt volstorten (zand en dan daar beton op, ik heb iets gelezen over schuim), maar ik neem aan dat het handig is om er van onder af bij te kunnen?
Uitgraven heeft geen duidelijk voordeel. Compleet vullen met zand en dan beton ook niet echt. Het makkelijkste is om 1) je houten balken te laten zitten en er lewis zwaluwstaartplaten op te zetten of 2) je houten balklaag weghalen en met betonnen liggers en polystyreen broodjes te werken.
Voordeel van methode 1: snel te leggen.
Voordeel van methode 2: begane grond vloer meteen geisoleerd. Is bij 1 niet het geval, tenzij je het achteraf nog eens doet.
3. Moet voor een betonnen BG-vloer de fundering versterkt worden? Dit is natuurlijk afhankelijk van het huis/fundering, maar komt dit vaak of bijna nooit voor? Ik neem aan dat iemand dit moet berekenen?
Niet nodig. Die vloer wordt maximaal 10cm dik. Per m² is dit dus 250kg.
4. Is een betonnen BG-vloer en een dekvloer arbeidsintensief? M.a.w. is het een relatief dure aangelegenheid?
Arbeidsintensief is het wel, je moet eerst je complete vloer slopen en dan een nieuwe bouwen. Echter stelt het niet veel voor, en is het goed zelf te doen, mits je een beetje handig bent.
5. Zijn er verschillende mogelijkheden om een betonnen vloer te leggen? Wat is de meest duurzame manier (misschien niet goedkoopste maar minste gezeur op lange termijn)?
1) Opvullen met zand, dan isolatie, dan je betonvloer. Kans op zettingsscheuren bij niet goed aantrillen zandbed. Eventueel kans op vochtproblemen als je kruipruimte geventileerd is naar buiten toe (goed mogelijk).
2) Strippen tot houten balklaag, hierop een dun zwaluwstaartplaatje (ongeveer 50mm) leggen waarna er een krimpnetje en een laagje beton op komt. Niet standaard geisoleerd. Voordeel: snelste methode. Alleen toepassen wanneer je houten balken nog goed zijn, anders zou ik voor
3) Alles eruit halen, betonnen liggers met polystyreen broodjes leggen. Hierna netje erbovenop leggen, paar cm beton storten. Voordeel: Meteen geisoleerd, niet ingewikkeld om zelf te doen.. Nadeel: vrij veel werk.
6. Heeft er iemand nog tips, do's en don'ts, aanbevolen leesvoer, etc?
Er is ergens een topic van iemand die zelf een broodjesvloer heeft gemaakt. Moet je even zoeken, of wachten tot iemand anders de link geeft
Bedankt!
Graag gedaan
quote:Op dinsdag 20 maart 2007 19:24 schreef Marsepein het volgende:
In het verbouwingstopic van sanger kun je e.e.a. na lezen, vanaf: Mijn grote, en eerste, verbouwing
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |