abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47473715
Hoi,

Ik heb een aantal vragen over het omtoveren van een Houten BG naar een Betonnen BG vloer. Ik ben me een beetje aan het orrienteren.

1. Hoe kun je op plekken waar je moeilijk bij kunt (onder de trap) of wat je niet wilt slopen (b.v. WC) een houten vloer vervangen door een betonnen vloer?

2. De 'kruipruimte' is nu 20 cm ofzo (je kunt er alleen bij door planken te verwijderen). Is het dan nuttig de kruipruimte uit te graven? Kan dit in de meeste gevallen zomaar? Ik neem aan dat je de kruipruimte ook helemaal kunt volstorten (zand en dan daar beton op, ik heb iets gelezen over schuim), maar ik neem aan dat het handig is om er van onder af bij te kunnen?

3. Moet voor een betonnen BG-vloer de fundering versterkt worden? Dit is natuurlijk afhankelijk van het huis/fundering, maar komt dit vaak of bijna nooit voor? Ik neem aan dat iemand dit moet berekenen?

4. Is een betonnen BG-vloer en een dekvloer arbeidsintensief? M.a.w. is het een relatief dure aangelegenheid?

5. Zijn er verschillende mogelijkheden om een betonnen vloer te leggen? Wat is de meest duurzame manier (misschien niet goedkoopste maar minste gezeur op lange termijn)?

6. Heeft er iemand nog tips, do's en don'ts, aanbevolen leesvoer, etc?

Bedankt!
pi_47474075
Wat verwacht je voor antwoorden hier in DIG? Over 3D-afbeeldingen die je kunt maken met een pc-pogramma voor het verbouwen? Over het plaatsen van een webcam voor registratie van de verbouwing? Offem.. zit je gewoon helemaal verkeerd hier en zal dit topic heul snel naar een ander subforum gaan.
En toen was het verhaaltje uit...
pi_47474165
HD beton?
pi_47474268
Sorry foutje verkeerd forum. Kan de moderator dit verhuizen naar Klussen en Wonen (forum 99) en niet gerelateerde berichten (zoals dit bericht en bovenstaanden) verwijderen om het ontopic te houden. Bedankt
  Lieve Belg dinsdag 20 maart 2007 @ 16:27:51 #5
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_47476399
Schopje naar K&W, dit is niet echt DIG related
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_47477904
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 15:16 schreef josvr het volgende:
Hoi,

Ik heb een aantal vragen over het omtoveren van een Houten BG naar een Betonnen BG vloer. Ik ben me een beetje aan het orrienteren.

1. Hoe kun je op plekken waar je moeilijk bij kunt (onder de trap) of wat je niet wilt slopen (b.v. WC) een houten vloer vervangen door een betonnen vloer?
Simpelweg, niet. De vloer zal er toch uitmoeten als je van hout naar beton wilt.

2. De 'kruipruimte' is nu 20 cm ofzo (je kunt er alleen bij door planken te verwijderen). Is het dan nuttig de kruipruimte uit te graven? Kan dit in de meeste gevallen zomaar? Ik neem aan dat je de kruipruimte ook helemaal kunt volstorten (zand en dan daar beton op, ik heb iets gelezen over schuim), maar ik neem aan dat het handig is om er van onder af bij te kunnen?
Uitgraven heeft geen duidelijk voordeel. Compleet vullen met zand en dan beton ook niet echt. Het makkelijkste is om 1) je houten balken te laten zitten en er lewis zwaluwstaartplaten op te zetten of 2) je houten balklaag weghalen en met betonnen liggers en polystyreen broodjes te werken.

Voordeel van methode 1: snel te leggen.
Voordeel van methode 2: begane grond vloer meteen geisoleerd. Is bij 1 niet het geval, tenzij je het achteraf nog eens doet.

3. Moet voor een betonnen BG-vloer de fundering versterkt worden? Dit is natuurlijk afhankelijk van het huis/fundering, maar komt dit vaak of bijna nooit voor? Ik neem aan dat iemand dit moet berekenen?
Niet nodig. Die vloer wordt maximaal 10cm dik. Per m² is dit dus 250kg.

4. Is een betonnen BG-vloer en een dekvloer arbeidsintensief? M.a.w. is het een relatief dure aangelegenheid?
Arbeidsintensief is het wel, je moet eerst je complete vloer slopen en dan een nieuwe bouwen. Echter stelt het niet veel voor, en is het goed zelf te doen, mits je een beetje handig bent.

5. Zijn er verschillende mogelijkheden om een betonnen vloer te leggen? Wat is de meest duurzame manier (misschien niet goedkoopste maar minste gezeur op lange termijn)?
1) Opvullen met zand, dan isolatie, dan je betonvloer. Kans op zettingsscheuren bij niet goed aantrillen zandbed. Eventueel kans op vochtproblemen als je kruipruimte geventileerd is naar buiten toe (goed mogelijk).
2) Strippen tot houten balklaag, hierop een dun zwaluwstaartplaatje (ongeveer 50mm) leggen waarna er een krimpnetje en een laagje beton op komt. Niet standaard geisoleerd. Voordeel: snelste methode. Alleen toepassen wanneer je houten balken nog goed zijn, anders zou ik voor
3) Alles eruit halen, betonnen liggers met polystyreen broodjes leggen. Hierna netje erbovenop leggen, paar cm beton storten. Voordeel: Meteen geisoleerd, niet ingewikkeld om zelf te doen.. Nadeel: vrij veel werk.

6. Heeft er iemand nog tips, do's en don'ts, aanbevolen leesvoer, etc?
Er is ergens een topic van iemand die zelf een broodjesvloer heeft gemaakt. Moet je even zoeken, of wachten tot iemand anders de link geeft

Bedankt!
Graag gedaan
pi_47483032
In het verbouwingstopic van sanger kun je e.e.a. na lezen, vanaf: Mijn grote, en eerste, verbouwing
pi_47502055
Is het een fundering op palen, of niet?

Wanneer het een fundering op palen is, kan je niet zonder meer een betonvloer erin maken. Het weegt "maar" 250 kilo per vierkante meter, maar als je de hele begane grond doet, praat je zomaar eens over 30 - 40 m2, dus 7,5 tot 10 ton, wat allemaal extra afgedragen wordt op de palen. Hier dus even met een deskundige naar kijken.

Ook zomaar op je bestaande balken een betonvloer storten is niet zonder meer te doen, ook deze worden ineens extra belast, waarbij het de vraag is of ze dan niet te veel gaan doorhangen.

Het kan allemaal, en het wordt ook regelmatig gedaan, maar om als leek zomaar een betonvloer te gaan storten zonder gedegen voorbereiding en het raadplegen van een adviseur, lijkt me niet verstandig.

En iets offtopic, waar ben je precies mee bezig als ik vragen mag, want je opent met de meest uiteenlopende vragen topics, maar nergens wordt me helemaal duidelijk wat je plannen zijn?
Ga je een huis kopen, heb je een huis gekocht, ben je een adviesbureau gestart, of iets het iets heel anders
  woensdag 21 maart 2007 @ 10:49:48 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47502476
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 19:24 schreef Marsepein het volgende:
In het verbouwingstopic van sanger kun je e.e.a. na lezen, vanaf: Mijn grote, en eerste, verbouwing

Wij hebben dus hetzelfde gedaan, alleen gekozen voor een broodjes-balken vloer van PS-elementen. Voordeel is dat het meteen goed geisoleerd is en het vrij simpel is om te doen. In mijn topic kun je (via de link van Marsepein) vinden hoe wij het gedaan hebben.

Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')