abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47467897
Ik heb een vrijstaande garage waar het nogal vochtig in is. Tenminste, als ik de schimmel op m'n leren tankbeschermer van de motor en nog enkele andere zaken zoals vochtige kartonnen dozen moet geloven.
Nu is de garage vrijstaand, enkelsteens. Aan 1 kant is er volgens mij door de buurman een stapel straatstenen tegenaan gestapeld (zijn houten tuinhuisje staat op 50cm vanaf mijn garage en waarschijnlijk vond hij het wel makkelijk om zijn stenen daar op te slaan) en de overige 2 zijdes zijn gewoon "vrij". De 4e zijde is de garagedeur

Nu wilde ik eens gaan kijken wat ik tegen dit vocht kan doen. Liefst met zo min mogelijk rompslomp.

Heeft iemand ervaring en/of goede suggesties voor me zodat ik de garage een beetje vochtvrij kan krijgen ?

Zat zelf al te denken aan de muren aan de buitenkant te behandelen met een vochtwerend middel of eventueel de muren aan de binnenkant bekleden, maar waarmee ??

Alvast bedankt !!
pi_47468199
Al gedacht aan zoi'n vochtvanger die je ook in de auto kan zetten? Grotere variant dan hè...
pi_47468380
Eerst eens die stapel stenen weg (laten) halen. Daarna zorgen dat er ventilatie is. Eventueel spouwmuurtjes optrekken uit kalkzandsteen.

Inderdaad de buitenkant impregneren wil ook helpen, je moet alleen zeker zijn dat het geen optrekkend vocht is.
pi_47468449
Je hebt hoe dan ook een goede ventilatie nodig. Het beste is geforceerde ventiltaie, dwz dat je ergens een (laagvolts) ventilator aansluit die continu de lucht ververst. Denk er dan ook aan dat je ook genoeg ventilatieroosters hebt waar verse lucht naar binnen kan. Werkt dit niet, dan zou je de garage ook nog kunnen isoleren. Eerst een laag dampremmende folie tegen de muur aan, dan een raamwerk van hout of metalstud, hier isolatie (glas- of steenwol) tussen, een laag dampdichte folie en als laatste gipsplaten of ander plaatmateriaal (OSB, underlayment). Ben je nu van plan om veel zware dingen aan de wand te kunnen hangen kun je beter voor de laatste optie kiezen, of eerst underlayment en daar dan gipsplaten tegenaan. Ligt ook een beetje aan de afwerking van de binnenkant. En ook bij isolatie hoort ventilatie.
pi_47469270
Praxis heeft twee luchtontvochtigers in het assortiment, een kleine en een grote. Voor de grote ben je 60 euro kwijt.
Ik weet niet of het een heel goed plan is om al die muren te plastificeren; tenslotte gaat vocht daar ook door naar buiten. Een huis (en ook een schuur) moet 'ademen' anders krijg je veel meer vochtproblemen.
pi_47469296
Zal eens kijken naar die stapel stenen, dat zorgt volgens mij ook wel voor een deel van de ellende.
Daarna zal ik alle ventilatieopeneningen eens nalopen of die allemaal nog wel open zijn en niet dichtgesmeerd door de vorige bewoners oid.

Helemaal spouwmuren gaan meteselen enz. zie ik niet zitten. Het idee om folie ertegenaan te zetten en dan met underlayment het dicht te zetten vind ik wel aardig.
Is het dan ook persé nodig om de lege ruimte, zeg anderhalve cm, te vullen met isolatie, of mag dit gewoon open blijven ? Dan zet ik dus folie tegen de wand, raggelen en dan underlaymentplaten. Hieraan kan ik dan weer iets van gereedschap hangen ofzo. Kan dat zo ?

[ Bericht 47% gewijzigd door WebbySP op 20-03-2007 13:16:19 ]
pi_47471610
Helemaal dichtmaken is misschien niet zo'n goed idee omdat de muur nog wel moet kunnen ademen. Hiervoor zou je een kleine ruimte moeten laten tussen de folie en de muur, maar dan zit je weer met damp op het hout.

Ik heb mijn schuur behoorlijk droog gekregen met voldoende ventilatiesleuven, en een 2 componenten epoxy van Aquaplan. Deze legt een waterdichte laag op de muur, die ook een deel in de muur trekt. Het spul heet kelderbezetting.
Het is me deze winter opgevallen dat de relatieve luchtvochtigheid nog wel heel hoog is, maar de spullen die in de schuur staan roesten niet meer (freesbank en draaibank enzo). Daarnaast laat ik een paar keer per dag een ventilator een kwartier draaien voor geforceerde ventilatie.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 14:48:29 #8
167723 sanni
Acima de seu
pi_47472577
Yo TS, kachel erin. Opgelost
pi_47472859
Kachel vind ik geen optie, ventilatie is denk ik in mijn geval het belangrijkste.
Ik ga daar eerst maar eens goed naar kijken, desnoods ook met een geforceerde ventilatie dmv. een ventilatortje af en toe te laten draaien.

Overigens is het niet zo dat de spullen staan te verroesten hoor, mijn motor is ook geheel gevrijwaard van roest ofzo, alleen toen ik die schimmel zag op het leer en de dozen toch wat vochtig vond, had ik het idee dat ik toch maar eens moest gaan ingrijpen
pi_47489889
Geforceerde ventilatie is misschien niet eens nodig. Als je schuurtje vrij staat en de wind heeft er redelijk vat op, zou ik gewoon natuurlijk ventileren. Scheelt je uiteindelijk weer in stroomverbruik.
pi_47501100
Zonder isolatie kan natuurlijk ook prima. Dan houd je een luchtspouw aan.

Nog even op de reactie van deom en mgerben: De laag folie die direct tegen de muur komt is dampremmend, laat dus wel vocht van in de constructie door naar buiten, maar geen water dat door de muur komt van buiten naar binnen.
pi_47647878
twee woorden...... Bison vochtvreter..........
pi_47663143
Een vochtvreter is niet de oplossing.

Je moet zorgen dat het gewoon niet zo vochtig word, ipv dat je het vocht wat er al binnen is gaat wegnemen.
Vocht krijg je weg door 2 dingen: stoken en ventileren.
Ik begrijp dat je niet wilt stoken, dus dan blijft ventileren over.
Je kunt eenvoudig een klein ventilatortje plaatsen, danwel elektrisch, dan wel natuurlijk (met van die schoepen erop)
Het mooiste is om de ventilator zo hoog mogelijk te doen, en om eventuele extra roosters voor de aanvoer zo laag mogelijk.
Ik denk dat je een plat dak hebt, dus als je daar een ventilatiekap opzet, zul je hem weer moeten inplakken, dit kan je als doe het zelver wel, maar het is niet eenvoudig, dus verhoog je de kans op lekkages. Dan is het misschien makkelijker om net onder de dakrand in je wand een ventilator te plaatsen die je aansluit op het lichtnet. Deze zou ik dan zo ver mogelijk van je deur plaatsen, en dan onderin je deur een extra ventilatierooster.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')