Nadat ik deze zomer met enkele kameraden de grootste waterval van Europa gezien heb werd het mij duidelijk. Dit smaakt naar meer.
Afgelopen weekend heb ik toegegeven aan mijn drang en de grootste waterval van Nederland in al haar schoonheid vastgelegd. Vanaf de bron heb ik haar ontstaan gevolgd tot aan het kanaal waar zij vredig haar einde vond. Hieronder het eerste deel van mijn verslag. Van de bron tot aan de zogenaamde kleine waterval.
Waar anders dan aan de rand van de Veluwe nabij het woeste Loenen kon mijn tocht beginnen. Dit heuvelachtige gebied biedt alle factoren die een waterval van deze grootte kunnen produceren. Na een tocht diep de bossen in bereikte ik 1 van de vele (2) bronnen die samen, zoveel honderden meters verderop, de waterval zouden vormen.
1.
![]()
Hier verscholen tussen heuvels en bos vind ik de bron die mijn middag vullen zou. Dit is het begin van de Vrijenbergerspreng en mijn route om te volgen.
2.
![]()
Al snel voegen meer stromen zich samen. Ik sta aan het begin maar de spanning is al duidelijk te voelen. Dit is niet zomaar een waterval die ik bezoeken wil. Dit is de hoogste van Nederland.
3.
![]()
4.
![]()
Even verder stuit ik op de eerste van vele kleinere watervallen. Het hoogteverschil in dit gebied is te groot om met 1 waterval te overbruggen. Duidelijk onder de indruk vervolg ik mijn tocht.
5.
![]()
Meerdere kleinere watervallen flankeren mijn pad maar als een roofvogel gefixeerd op zijn prooi blijf ik mij richten op dat wat voor mij ligt.
6.
![]()
7.
![]()
8.
![]()
Met oprechte verbazing aanschouw ik een hekwerk dat mijn pad kruist. Niet zo zeer vanwege het bord "Gevaarlijke constructie", ik wist dat mijn weg niet de makkelijkste zou zijn, maar vanwege de enorme waterval die er achter ligt. Dan te bedenken dat deze waterval slechts de zogenaamde "kleine waterval" is. Even knikken de knieen en kijk ik achterom, geneigd om terug te keren. Wetende echter dat dit mijn journalistieke doorbraak kan zijn stap ik over en langs het hekwerk, mijn internationale glorie tegemoet.
9.
![]()
De waarschuwing was niet voor niks. Onderaan de 2 trappen van deze kleinere waterval sijpelt het water langs de door mensen opgelegde weg. Als deze waterval al zo krachtig is, hoe zal de grote waterval dan moeten bulderen? Ik schud wederom de angst van me af.
10.
![]()
Wijselijk op enige afstand gebleven kijken enige mensen mij hoofdschuddend toe. Mijn missie is hachelijk maar diep in hun blikken zie ik een blijk van goedkeuring. Ze geven mij de kracht om verder te gaan.
Later meer.