abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47455137
Nadat ik deze zomer met enkele kameraden de grootste waterval van Europa gezien heb werd het mij duidelijk. Dit smaakt naar meer.
Afgelopen weekend heb ik toegegeven aan mijn drang en de grootste waterval van Nederland in al haar schoonheid vastgelegd. Vanaf de bron heb ik haar ontstaan gevolgd tot aan het kanaal waar zij vredig haar einde vond. Hieronder het eerste deel van mijn verslag. Van de bron tot aan de zogenaamde kleine waterval.

Waar anders dan aan de rand van de Veluwe nabij het woeste Loenen kon mijn tocht beginnen. Dit heuvelachtige gebied biedt alle factoren die een waterval van deze grootte kunnen produceren. Na een tocht diep de bossen in bereikte ik 1 van de vele (2) bronnen die samen, zoveel honderden meters verderop, de waterval zouden vormen.

1.

Hier verscholen tussen heuvels en bos vind ik de bron die mijn middag vullen zou. Dit is het begin van de Vrijenbergerspreng en mijn route om te volgen.

2.

Al snel voegen meer stromen zich samen. Ik sta aan het begin maar de spanning is al duidelijk te voelen. Dit is niet zomaar een waterval die ik bezoeken wil. Dit is de hoogste van Nederland.

3.

4.

Even verder stuit ik op de eerste van vele kleinere watervallen. Het hoogteverschil in dit gebied is te groot om met 1 waterval te overbruggen. Duidelijk onder de indruk vervolg ik mijn tocht.

5.

Meerdere kleinere watervallen flankeren mijn pad maar als een roofvogel gefixeerd op zijn prooi blijf ik mij richten op dat wat voor mij ligt.

6.

7.

8.

Met oprechte verbazing aanschouw ik een hekwerk dat mijn pad kruist. Niet zo zeer vanwege het bord "Gevaarlijke constructie", ik wist dat mijn weg niet de makkelijkste zou zijn, maar vanwege de enorme waterval die er achter ligt. Dan te bedenken dat deze waterval slechts de zogenaamde "kleine waterval" is. Even knikken de knieen en kijk ik achterom, geneigd om terug te keren. Wetende echter dat dit mijn journalistieke doorbraak kan zijn stap ik over en langs het hekwerk, mijn internationale glorie tegemoet.

9.

De waarschuwing was niet voor niks. Onderaan de 2 trappen van deze kleinere waterval sijpelt het water langs de door mensen opgelegde weg. Als deze waterval al zo krachtig is, hoe zal de grote waterval dan moeten bulderen? Ik schud wederom de angst van me af.

10.

Wijselijk op enige afstand gebleven kijken enige mensen mij hoofdschuddend toe. Mijn missie is hachelijk maar diep in hun blikken zie ik een blijk van goedkeuring. Ze geven mij de kracht om verder te gaan.

Later meer.
  maandag 19 maart 2007 @ 23:08:16 #2
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_47456398
haha Leuk!
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_47456410
Briljant Ik wil daar van de zomer ook weer eens heen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_47458653
Ik ben er geweest, best groot voor nederland
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 00:20:05 #5
64238 CocaColaLight
Ja ook jij hebt Sample.jpg
pi_47458663
Je had geen laarzen mee of waterdichte schoenen?

De "waterval" lijkt vanuit het midden van het stroompje groter als de de foto "omhoog" maakt

Ben je ook bij Loenen zelf naar de schaapskooi geweest?

@PdeHoog: Als je daar langs gaat schreeuw dan even van te voren. Dan heb ik een kopje espresso van vers gemalen bonen in de aanbieding. Ik woon er 5 mins vandaan.
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
pi_47462241

Schitterend geïllustreerd verhaal...

Foto #5 vind ik trouwens wel de mooiste uit de serie!

* kijkt uit naar het vervolg
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
pi_47462747
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 00:20 schreef CocaColaLight het volgende:
@PdeHoog: Als je daar langs gaat schreeuw dan even van te voren. Dan heb ik een kopje espresso van vers gemalen bonen in de aanbieding. Ik woon er 5 mins vandaan.
Check Waar woon je Loenen, Eerbeek, Apeldoorn, Beekbergen
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:00:31 #8
64238 CocaColaLight
pi_47465105
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 09:43 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Check Waar woon je Loenen, Eerbeek, Apeldoorn, Beekbergen
In het oh zo rustige Loenen.

Ze gaan trouwens wel van de zomer met een gedeelte van de weg aan de gang. Het zou dus wat lastiger kunnen worden om er te komen.
Jah maar ik ben kunstenaar, ik probeer de kunst van het uitslapen meester te worden.
pi_47467642
Erg leuk idee, foto's zijn mooi, verhaal is goed! Ik wacht geduldig af!
  dinsdag 20 maart 2007 @ 12:23:45 #10
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_47467710
Geweldig wat een leuk verslag.
Kan niet wachten tot we de grote waterval in al zijn glorie te zien krijgen
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 12:31:28 #11
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_47467984
Wat een leuke reportage Ik kijk nu al uit naar het vervolg.

Over de foto's... Ik denk dat ik snap waarom je de foto's zwart/wit hebt gemaakt...de dreiging komt dan natuurlijk beter over, maar persoonlijk houd ik toch meer van kleur in natuurfoto's.

foto 5 8 en 9 vind ik de mooiste. Bij een foto als 9 zou een lange sluitertijd ook erg leuk kunnen zijn.

rest mij vooral te zeggen MEER MEER MEER
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_47468932
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:31 schreef pea4fun het volgende:
rest mij vooral te zeggen MEER MEER MEER
Wat zij zegt dus
pi_47470990
Alvast mijn dank voor steunbetuigingen en kritische noten. Mijn reaktie daarop later, allereerst heb ik nog een reportage te voltooien. Hier volgend het tweede deel. Hoe ik de waterval vond, afdaalde en verder trok.

11.

Als een mes door warme boter snijdt de spreng door het Veluwse heuvellandshap. De sporen van verwoesting hier en daar duidelijk te zien. De bomen staan als aan de grond genageld en duidelijk op een veilige afstand.

12.

Desondanks claimt de natuur soms zijn slachtoffers. Voorzichtigheid is een waardvolle karaktertrek in omgevingen als deze. Een karaktertrek die ik echt overduidelijk niet bezit.

13.

Alle waarschuwingen negerend bereik ik de waterval. Hoewel het gebulder al van afstand de val aankondigde, hoewel ik op mijn weg al meerdere malen geconfronteerd ben met de krachten van de natuur... nu ik de waterval aanschouw sta ik alsnog perplex. De gapende diepte van 15m voor mij, ookal is zij verdeeld over 4 stappen, slaat een krater in mijn jonge bestaan. Ik voel mij nietig en heb moeite dit spektakel in zijn volle glorie vast te leggen.

14.

Half verdoofd en vastgeklemd aan de houten balustrade daal ik af. Even sta ik stil en kijken ik terug, zoals ik dat bij alle 4 afdalingen zal doen. Van binnen ben ik een kookpot van emoties. De euforie van wat ik bereikt heb mengt zich met een serene rust. Dit zijn de momenten die een man vormen. Die een man richting geven in zijn leven.

15.

Net als bij de kleine waterval passeer ik ijzeren hekken en dreigende waarschuwingsborden om mijn reportage te voltooien. Hier, onderaan de waterval, toont de natuur de paradox die ik van binnen voel. Het razende geweld huist zich wederom in een ogenschijnlijk onschuldig stroompje. Met enige moeite probeer ik de rust te fotograferen terwijl het water naast mij dondert.

16.

17.

Na een periode van meditatie besluit ik verder te trekken. Het gebied wordt duidelijk onherbergzamer maar zoals bij vele mensen wint de nieuwsgierigheid het. Dit wordt nog duidelijker als ik de gecompliceerde bouwwerken zie die men in de loop van de tijd gemaakt heeft om de stroom toch te kunnen volgen.

Tot zover deel twee. Morgen deel drie en tevens slot, waar ik de stroom tot haar einde volg en nog enige merkwaardige dingen tegenkom.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 15:14:34 #14
112156 Debsterr
Dino inventor
pi_47473624
Hey, die omgeving ken ik . Ik heb er eens rondgehuppeld toen ik op bezoek was bij m'n opa en oma in Beekbergen. Die hebben daar een vakantiehuisje . Hele mooie foto's, misschien van de zomer dezelfde serie maken maar in kleur een idee ?
Once in a while, I just wanna dance and feel good
  FOK!fotograaf dinsdag 20 maart 2007 @ 15:15:26 #15
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_47473657
Wat een spannend leven je toch! Ik verheug me nu al op het vervolg van je tocht al hoewel ik nu nog zit na te zweten van die foto's van dat grote gapende gat. Bewondering voor je inzet om deze hele expeditie te fotograferen!
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
pi_47475749
Leuk gedaan! Dat droge commentaar er bij
When he shall die, take him and cut him out in little stars and he will make the face of heaven so fine that all the world will be in love with night and pay no worship to the garish sun.
Woeiii - Blog
PdeHoog says: je bent tof O+
  dinsdag 20 maart 2007 @ 18:14:59 #17
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_47480315
geweldig wat een leuk verslag
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
pi_47526030
Na zoveel hoogtepunten kan er niks anders dan een dieptepunt komen. Dit gaat over afscheid.

18.

Het was de hele dag al grijs en grauw. In eerste instantie was dit vooral een toepasselijke achtergrond voor het gevaar in mijn avontuur. Nu het einde in zicht komt wordt vooral de band met mijn emoties duidelijk. Met het naderende afscheid voor ogen pink ik een traantje weg en als een natuurlijke echo begint het langzaam te regenen. Niet dramatisch genoeg om een echte bui te vormen maar zeker genoeg om de stemming te drukken.

19.

20.

21.

Even verderop wacht mij nog 1 verrassing. Een mysterieuze constructie die nog 1 keer herinnert aan het natuurgeweld van eerder op de dag. Deze dam voorzien van apparatuur geeft duidelijk aan hoe de krachten van het water getemd moeten worden voor ieders veiligheid.

22.

Nog eenmaal blik ik terug in een poging de indrukken van een innemende dag te verwerken. Er is zoveel gebeurd in zo'n korte tijd. Wie had dit kunnen denken toen ik vanochted opstond? Ik zal het je zeggen. Niemand, niemand had dit kunnen denken.

23.

24.

Bij het einde aangekomen overzie ik het kanaal. Het woeste water weer anoniem geworden. Onderdeel van de grote cyclus, de massa, de eenheidsworst..
Dit is dan wel het einde van een rit. Het is misschien ook wel het begin van mijn leven.
pi_47528042
Heeeeeeeeeeel leuk

Van de zomer nog maar een keer naar toe denk ik
  woensdag 21 maart 2007 @ 21:59:21 #20
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_47528273
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 21:54 schreef PdeHoog het volgende:
Heeeeeeeeeeel leuk

Van de zomer nog maar een keer naar toe denk ik
In de zomer zijn de meeste watervallen niet zo onstuimig......
  donderdag 22 maart 2007 @ 00:29:07 #21
64238 CocaColaLight
pi_47534388
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 21:59 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

Hallo hier in het woeste landschap waar water met geweld uit de greep van de aarde ontglipt is het altijd zo onstuimig

Blijft leuk om mijn eigen omgeving een keer te zien door de ogen / cam van iemand anders.

Erg leuk gedaan
pi_47537067
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 21:59 schreef robbedoeseos300d het volgende:

[..]

Alsof je dit een onstuimige waterval kan noemen De Krimml-waterval in Oostenrijk....da's pas een onstuimige waterval Maar die omgeving daar is ook best tof
pi_47537091
quote:
Alle waarschuwingen negerend bereik ik de waterval. Hoewel het gebulder al van afstand de val aankondigde, hoewel ik op mijn weg al meerdere malen geconfronteerd ben met de krachten van de natuur... nu ik de waterval aanschouw sta ik alsnog perplex. De gapende diepte van 15m voor mij, ookal is zij verdeeld over 4 stappen, slaat een krater in mijn jonge bestaan. Ik voel mij nietig en heb moeite dit spektakel in zijn volle glorie vast te leggen.
Jezus man, praat normaal ofzo
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 22 maart 2007 @ 08:21:01 #24
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_47537256
Die tekst erbij Geweldig . Leuke reportage . .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_47539345
Ik had verwacht een heuse waterval te zien, mooi vastgelegd uit allerlei hoeken...
Ook van onderaf, zodat het nog echt groot lijkt...
Zou wel een leuke afsluiter zijn geweest!
Beetje anticlimax zo....

De foto's en het verhaal zijn daarentegen wel heel leuk om te lezen/zien!
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:05 schreef eer-ik het volgende:
Ik vind je sig nogal denigrerend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')