Lekker makkelijk om ‘de mensen’ van een anti Tien-houding te betichten zodat je geen echte argumenten hoeft te gebruiken. Ik keek ook bijna niet naar Talpa/Tien en dat heeft echt niks te maken met jaloezie ofzo. Denken jullie nu echt dat mensen een goed en boeiend programma links laten liggen om John de Mol te pesten? Dat is imho een BS gedachte.
Misschien heeft hij een paar goede series gemaakt, daar kan ik niet over oordelen omdat ik in het algemeen niet zo’n series-fan ben, maar voor de rest was het toch niet veel. DGK is ook gewoon een variant op BB en dat concept is al zo ongelofelijk uitgemolken.
Grote namen ingekocht (Spijkerman, Barend & v Dorp, Genee, Tan, Linda de Mol, Tensen, v Erven Dorens, Maasland etc etc), waarmee hij maar weinig goeds heeft kunnen maken. ‘Oude’ programma’s zoals ‘Barend & van Dorp’ en ‘Koppensnellers’ werden ondanks dat ze op hun vorige zenders al in een dalende lijn zaten toch gepresenteerd als grote publiekstrekkers. Dat is een beetje tegenstrijdig, een nieuwe zender willen beginnen met zulke oude/uitgekauwde programma’s. Natuurlijk is het goed als de mensen iets bekends tegenkomen op een nieuwe zender, maar deze programma’s hadden echt al hun beste tijd gehad.
De overige programma’s in het begin waren ook echt slecht. ‘Thuis’ ofzo met drie (ex)-soapies als ‘presentatoren’ en geen fatsoenlijke gasten of onderwerpen . Dat ‘NSE’ was ook vlees noch vis. Serieus nieuws en show/entertainment in één show gaan niet zo goed samen. En ook bij dat programma een overload aan presentatoren, waardoor het niet echt één gezicht had (Beau, Harmke nog een derde en ook een redelijk prominente ‘weerman’). Ook wel opvallend dat ‘Koppensnellers’ ineens bijna geen politieke onderwerpen meer had bij Talpa/Tien. De cabaretiers en Spijkerman gebruikten ineens alleen nog maar maffe krantenberichtjes uit de Telegraaf om op te reageren. Ik weet niet of het zo is, maar het leek wel of Spijkerman het zelf ook hypocriet zou vinden om na z’n overstap nog al te veel linkse praatjes te verkondigen op tv.
Tel daarbij op dat voor deze programma’s de (soms goed bekeken) oude programma’s weg moesen. Studio Sport oude stijl en Kopspijkers verdwenen, Voetbal Insite en RTL Boulevard raakten hun ‘anchorman’ kwijt. Dat zorgt natuurlijk niet voor een positief beeld over de nieuwe zender. De presentatoren gaan voor veel geld weg om een slechter programma te maken en een vertrouwd programma verdwijnt…daar kweek je geen goodwill mee. Dat is echter niet het belangrijkste. Als er echt goede/boeiende programma’s waren gemaakt hadden de mensen dat Talpa/Tien wel vergeven, maar dat is gezien het uitblijven van succes niet gebeurd.
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -