abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 maart 2007 @ 16:24:03 #1
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_47370856
quote:
In Surviving Nature: Cowboys & Angels reizen 7 bekende Nederlanders af naar het Braziliaanse regenwoud. Harm Edens, Loretta Schrijver, Fabienne de Vries, Maarten Spanjer, Piet Hein Eek en Tim Immers maken een tocht door de Amazone en ervaren elk op hun eigen manier hoe prachtig dat gebied is. Op uitnodiging van het Wereld Natuur Fonds bezoeken ze projecten die gericht zijn op duurzaam beheer van het grootste regenwoud ter wereld.

Maarten Spanjer en Fabienne de Vries gaan in aflevering drie op zoek naar het verhaal van Chico Mendez, die jarenlang actie voerde tegen ongebreidelde houtkap in het Amazonewoud en die strijd uiteindelijk betaalde met zijn leven.

In uitzending 2 bijt Loretta Schrijver het spits af. Samen met Piet Hein Eek gaat zij op bezoek bij een groot houtkapbedrijf in Rio Branco, dat werkt volgens de – mede door het Wereld Natuur Fonds ontwikkelde - FSC normen. Anders dan je in eerste instantie wellicht zou vermoeden blijkt bij het bedrijf van Fatima Goncalves de Oliveira dat houtindustrie en natuurbehoud wel degelijk hand in hand kunnen gaanż

Op ontroerende wijze vertelt Loretta Schrijver hoe diep de schoonheid van de Amazone haar raakt. Met name de stilte, die diep in het oerwoud nooit letterlijk stil is maar juist gevuld met duizenden geheimzinnige geluiden, brengt haar in vervoering.

Om aandacht te vragen voor de projecten van het Wereld Natuur Fonds in het Amazonegebied reisden 'Baantjer'-actrice Marian Mudder, RTL-Nieuws-boegbeeld Loretta Schrijver, presentator-tekstschrijver Harm Edens, ontwerper Piet Hein Eek, acteur Maarten Spanjer en presentatoren Tim Immers en Fabiënne de Vries naar het Acre-gebied in West-Brazilië om met eigen ogen te aanschouwen welke aanslag er op het op grootste tropische bosgebied ter wereld, onze groene longen, wordt gepleegd.

Voor het tiendelige RTL 4-programma 'Surviving Nature: Cowboys & Angels', (elke zaterdag, 16.30 uur) verkenden ze op uiterst primitieve wijze de adembenemende natuur en spraken ze met de lokale bevolking. Ieder van de deelnemers kreeg een eigen WNF-project toegewezen waarover ze de kijkers moeten vertellen. Zo leggen Tim Immers en Marian Mudder uit wat de voordelen van ecotoerisme zijn boven een 'gewone' jungletrip, leren Piet Hein Eek en Loretta Schrijver waarom je altijd voor hout met een FSC-keurmerk moet kiezen en leren Maarten Spanjer en Harm Edens alles over de 'medicinale schatkamer' die het oerwoud is.

Presentator en producent Tim Immers: "Het was zwaar, erg zwaar. Door de hoge luchtvochtigheid vielen camera's, communicatie- en navigatieapparatuur uit. Maar de hoge temperatuur trok ook een zware wissel op de teamleden. Toch was dat het allemaal meer dan waard. We hebben prachtige opnamen gemaakt, de ontroering spat er gewoon vanaf. Het oerwoud is zo uniek. Je ziet, hoort, ruikt en proeft het. Het is zo mooi dat we er regelmatig allemaal een brok van in onze keel kregen. Als je de vernietigende houtkap aanschouwt, ziet hoe bomen in brand worden gestoken en dieren wegvluchten, dan kan dat je ook niet onberoerd laten. Ik ben helaas een roker, maar ik schrok toen ik realiseerde dat ik even daarvoor achteloos een peuk had weggegooid en daarmee tevens schuldig was aan het vervuilen van de natuur. Ik heb net zo lang gezocht tot ik hem vond. Pas in de stad verdween hij in een prullenbak..."

De serie, die volgend seizoen een vervolg krijgt met andere WNF-projecten in de wereld, moet de kijkers ook aanzetten om dichter bij huis een bijdrage te leveren. "Kijk eens wat kritischer naar je eigen handelen. Draai je de kraan dicht tijdens het poetsen van je tanden? Scheelt een hoop waterverspilling. Zo simpel kan het zijn..."
Filmpjes zijn hier te zien: http://reiskrant.nl/reisk(...)_Amazone.html?p=21,1
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')