De titel is meteen een hele spraakmakende en dus een mooie binnenkomer.... Ik refereer ermee aan de heersende opvatting dat borderline niet bestaat. Dat het in de optiek van velen gewoon een ordinaire schreeuw om aandacht is en daarom niet serieus wordt genomen.
Omdat ik heel goed weet dat Borderline erg gevoelig ligt hier op het Fok forum wil ik er toch iets over kwijt.
Vaak wordt Borderline afgedaan onder het mom van 'aandachttrekkerij, leugens, verzinsels, excuus om niet te hoeven werken' en noem het allemaal maar op. Borderline wordt dan ook vaak in 1 adem genoemd met Pseudologia fantastica en het Munchausen syndroom.
Om iedereen met Borderline een hart onder de riem te steken,
inclusief mijzelf wil ik jullie laten weten dat het bij mij niet anders is: ook ik word gezien als een aandachtshoer en ik zou onder meer aan de onderstaande twee stoornissen lijden (volgens 'experts', oftewel een select groepje Internet betweters.).
1)
Pseudologia fantastica2)
Munchausen syndroomWat is mijn doel met dit topic?:
Ik wil users erop wijzen dat je moet oppassen met topics aangaande persoonlijke zaken en zeker als je emotioneel al niet de stabielste bent.
Zelf heb ik in de periode 2003-2004 onder mijn oude gebruikersnaam geregeld voor rellen gezorgd hier op Fok, ten gevolge van mijn labiliteit. Ik wilde gehoord worden, gezien worden en aandacht vragen voor mijn persoonlijke problemen.
Alleen pakte ik dit op een totaal verkeerde manier aan, waardoor ik een reputatie heb opgebouwd die ik niet meer uit ongedaan kan maken. Mensen onthouden nu eenmaal toch de negatieve dingen.
Ik heb ervan geleerd dat ik niet meer open en bloot voor de hele buitenwereld dingen online moet gooien, omdat dit me kwetsbaar maakt en de kans vergroot dat er vervelende dingen gezegd zullen worden. Want er zijn altijd mensen, die de ander op de zwakke plek proberen te pakken en als je jezelf daarvoor leent * zoals ik dus steeds weer deed * dan ben je binnen een mum van tijd het zwarte schaap.
Leren van foutenLeer van mij, leer van mijn ervaringen
klik hier en maak niet dezelfde fouten.
Denk goed na voordat je iets post, of het nu hier op Fok is of elders. Een negatief imago raak je immers niet zomaar kwijt. En als je eenmaal een bepaalde reputatie hebt? Bedenk je dan maar dat je reputatie gelukkig heel wat anders is dan je daadwerkelijke karakter en unieke persoonlijkheid.
![]()
Je hebt Fok niet nodig, je hebt Internet niet nodig om bijzonder te zijn.
Onderstaand mini verhaaltje illustreert dat op treffende wijze:
Hart onder de riem De mensen met Borderline wil ik een hart onder de riem steken onder het mom van: verwacht niet serieus te worden genomen door derden. Mensen, die het zelf niet hebben KUNNEN niet begrijpen wat het is en hoe het voelt. Bovendien begrijp je het zelf vaak niet eens. Verstandelijk weet je wel hoe het werkt, maar helaas gaat het gevoel vaak net de andere kant op.
Leven met een stoornis is een moeizaam leven, wat gepaard gaat met hele diepe dalen. En daarbij vooral het verdriet niet te vergeten als gevolg van het niet begrepen worden. Maar zie het ook als een uitdaging.
Mensen met Borderline moeten stoppen met het proberen uit te leggen wat zij ervaren, althans, aan niet-borderliners. Want het is vragen om een spreekwoordelijke schop. Door je kwetsbaar op te stellen bij de verkeerde mensen vraag je er indirect om om als een hond vertrapt te worden.
Om die reden probeer ik ook niet meer om mensen ervan te overtuigen dat er wat aan de hand is. Degenen, die me persoonlijk kennen weten hoe de vork in de steel zit en op Internet zal ik moeten leven met mijn reputatie van aandachttrekster, ingebeelde ziekte, mijn vermeende leugens etc etc.
AdviesDaarom wil ik iedereen met een bepaalde stoornis 1 advies geven: zoek steun op een speciaal forum. Hier bevinden zich mensen, die in hetzelfde schuitje zitten.
Laat je niet langer op de kast jagen door de anti-borderline sfeer, die hier op Fok heerst.
Fok is een leuk forum, zolang je maar weet hoe het te gebruiken en voor mensen met stoornissen is de kans om gekwetst te worden groter dan de kans om positieve en opbouwende feedback te krijgen.
Gebruik Fok voor luchtigere zaken en laat de zwaardere materie achterwege. Dat is mijn persoonlijk advies.
Hou jezelf ook voor ogen dat elk mens een andere waarheid heeft. Iedereen kijkt anders tegen zaken aan en dat mag ook. Dat maakt ons immers uniek.
Degene, die niet gelooft in borderline (en andere stoornissen) heeft net zoveel recht om zijn of haar mening te ventileren dan de persoon met de stoornis zelf. Iedereen heeft evenveel recht om op deze aardbol rond te mogen huppelen.
Mijn laatste tip: hou ermee op om jezelf te verdedigen. Door te blijven HAPPEN geef je de ander steeds weer voeding en ook macht.
Het is moeilijk om niet te reageren, maar wel de beste wijze. Geloof me, ik spreek uit ervaring.
![]()
Handige linksForum - stichtingborderline.nlForum - borderline-hulpgroep.com![]()
.
[ Bericht 0% gewijzigd door Frau.Pfeffertopf op 14-03-2007 21:55:56 ]