abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 maart 2007 @ 20:58:31 #1
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_47278463
Ik wil graag een nog te leggen houten vloer van onbewerkt eikenhout whitewashen met dit spul: http://www.hginternational.com/shop/product.asp?cfid=2&id=2615&cat=11105&dt=7

Het is whitewash op wasbasis. Ik heb begrepen dat whitewash zowel af fabriek als dhz nogal slijtgevoelig is. Lak schijnt vrij hard te zijn maar op den duur toch te slijten en dan moeilijk te herstellen zijn, en olie zou vreselijk slijt- en onderhoudsgevoelig zijn. Dit zou een goede tussenweg zijn. Heeft iemand hier ervaring mee?
Vampire Romance O+
pi_47278857
witte pigmenten op je eiken vloer is hèt recept voor vergeling. De looizuren in je eiken vloer zullen ervoor zorgen dat het wit na een jaar pis-geel kàn zijn.

Als je het toch wilt, je kunt de vloer inderdaad kleuren en daarna lakken. Dan moet je dus niet kleuren met olie maar met kleurbeits. Na het kleuren kun je dan lakken. Als je een olie-achtige uitstraling wilt kun je kiezen voor een glansvrije lak.

Ik heb mijn eiken tafel vorige week in de Hermadix glansvrij gezet en die ziet er echt super uit, je ziet bijna niet dat het lak is.

En ja, als lak beschadigd moet je je hele vloer opschuren en van een nieuwe laag voorzien. Maar daarentegen is de lak keihard en als je goede onderhoudsartikelen gebruikt kun je er echt jaren en jaren plezier van hebben. Olie daarentegen is veel gevoeliger voor onderhoud en vergt hier ook veel meer van.

Dus,.... kleuren met kleurbeits (Hermadix) en daarna lakken met parketlak 25-<05 (ook Hermadix). Onderhoud plegen met Mat-Wax,... (ook Hermadix)
pi_47279186
en oh ja,... er is ook een parktetlak met witpigment erin, hier moet je alleen héél goed voor kunnen lakken anders krijg je een vloer met aanzetten.
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:29:43 #4
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_47279667
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:17 schreef Blapiet het volgende:
en oh ja,... er is ook een parktetlak met witpigment erin, hier moet je alleen héél goed voor kunnen lakken anders krijg je een vloer met aanzetten.
Daar brand ik m'n handjes niet aan denk ik. Maar is het een optie een sponsje te gebruiken en de lak wat te verdunnen, om zo een onregelmatig patroon te krijgen? En dan vervolgens blanke lak eroverheen?
Vampire Romance O+
pi_47280325
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:29 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Daar brand ik m'n handjes niet aan denk ik. Maar is het een optie een sponsje te gebruiken en de lak wat te verdunnen, om zo een onregelmatig patroon te krijgen? En dan vervolgens blanke lak eroverheen?
Hoe bedoel je een onregelmatig patroon? Aanzetten?
  woensdag 14 maart 2007 @ 21:48:43 #6
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_47280505
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 21:44 schreef Blapiet het volgende:

[..]

Hoe bedoel je een onregelmatig patroon? Aanzetten?
Een onregelmatig transparante schijn over het hout. Sponzen heet het geloof ik.
Vampire Romance O+
pi_47280676
Als je de eerste laag heel dun aanbrengt krijg je een snellere droging, dus ja, dan blijf je zo'n effect zien. Of het mooi wordt is een 2e.
Ik zou het dan iig niet verdunnen met water aangezien dat de droogtijd juiste verlengt.
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:48:20 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_47316210
Hmm, ik kom op een aantal plaatsen de tip tegen schellak te gebruiken om het loog te isoleren. Lastige keuzes allemaal, alles waar ik tegenaanloop heeft wel iets.. te dik, te dun, foute houtsoort, enz.

Ik heb kant en klaar wittig grenenhout gezien dat goed in het budget past, maar net aan de dikke kant is. Maar grenen is zo zacht dat ik denk dat die witte laag niet zo heel lang heel blijft.
Vampire Romance O+
pi_47316297
Grenen kleurt juist heel mooi doordat het relatief zacht is,...
  donderdag 15 maart 2007 @ 21:58:37 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_47316655
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:49 schreef Blapiet het volgende:
Grenen kleurt juist heel mooi doordat het relatief zacht is,...
Ja, maar houdt dat niet automatisch in dat je heel makkelijk putjes en deukjes erin krijgt die de verf totaal slopen?
Vampire Romance O+
pi_47320375
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 21:58 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ja, maar houdt dat niet automatisch in dat je heel makkelijk putjes en deukjes erin krijgt die de verf totaal slopen?
Grenen is wel zacht ja, als de kleurbeits door en door is zul je de kleur er niet zomaar uitlopen. Kleine deukje kun je eruit halen door een nacht een vochtig keukenpapiertje op de deuk te leggen.

Als je toch grenen neemt kun je het overigens net zo goed beitsen en lakken.
pi_47482385
Wij hebben onze houten eiken vloer 5 jaar geleden in behandeld met olie in de kleur Alaska wit. resultaat is FABULOUS! Ik kan het aanraden. Het is geen lak en dus blijft het natuurlijk!
Smile around the world :-)
pi_47483709
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 19:10 schreef Wereldman het volgende:
Wij hebben onze houten eiken vloer 5 jaar geleden in behandeld met olie in de kleur Alaska wit. resultaat is FABULOUS! Ik kan het aanraden. Het is geen lak en dus blijft het natuurlijk!
Mijn eikenhouten vloer is ook behandeld met ammoniak dampen, waardoor ie wit is... Prachtig grijsachtig hout.
  woensdag 21 maart 2007 @ 10:26:19 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_47501703
We hebben uiteindelijk laminaat gekocht

Eigenlijk hadden we al eerder voor dit spul gekozen, maar omdat we ons in de kop gehaald hadden perse hout te willen werden we heen en weer geslingerd tussen keuzes. Houten vloeren binnen ons budget van ca 35 euro/m2 waren allemaal net-niet, of gewoon niet onze smaak.

En dit laminaat is mooi

Dubbele v-groef in de lengterichting (dus 1 groef loopt midden door de plank voor het smalle plankjes effect), relief in de structuur en de kleur is houtprofiel met onregelmatig wit eroverheen. Als hetover een paar weken ligt zal ik een foto posten.
Vampire Romance O+
pi_47504935
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 10:26 schreef MouseOver het volgende:
We hebben uiteindelijk laminaat gekocht

Eigenlijk hadden we al eerder voor dit spul gekozen, maar omdat we ons in de kop gehaald hadden perse hout te willen werden we heen en weer geslingerd tussen keuzes. Houten vloeren binnen ons budget van ca 35 euro/m2 waren allemaal net-niet, of gewoon niet onze smaak.

En dit laminaat is mooi

Dubbele v-groef in de lengterichting (dus 1 groef loopt midden door de plank voor het smalle plankjes effect), relief in de structuur en de kleur is houtprofiel met onregelmatig wit eroverheen. Als hetover een paar weken ligt zal ik een foto posten.
www.escovloeren.nl

echt hout voor een lage prijs.
  woensdag 6 juni 2007 @ 10:13:40 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_50154856
Dit is het geworden

Geen hout, wel wit, en ik ben er blij mee
Vampire Romance O+
pi_50175852
Mooi!
Ik wilde je net heel voorzichtig vragen of laminaat misschien een optie was, en toen las ik dat je hier voor gekozen had
Mooie vloer hoor, ziet er super uit!
Wij hebben ook een whitewash laminaatvloer en zijn er erg content over. Hopelijk bevalt ie jou ook zo goed!
pi_50209001
hmm..ik wil (ook) een houten eiken vloer en dan wit gekleurd maar wordt het dan altijd pisgeel? Wil het iig niet lakken...
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  zondag 16 november 2008 @ 22:50:19 #19
235164 Qualityfloors
Qualityfloors E.W.F
pi_63275664
Misschien een idee een Russch eiken vloer afgewerkt met wit olie ?
Houten vloeren, parket, onderhoud en legservice
pi_63324359
zullen ze na 1,5 jaar nog geen keuze hebben gemaakt denk je?
  woensdag 19 november 2008 @ 22:55:02 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_63360646
Als ik zo om me heen kijk wel lijkt er inderdaad iets op de vloer te liggen ja
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')